Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

He-he...er vel Toggi som tar all fisken din tenker jeg. Hvordan går det forresten med den Pool12 pontongbåten din i saltvann. Har faren din sveisa på den, eller holder rusten seg unna?

 

Det er det kanskje! Er det jaktsesong på Toggi snart? ;D

Neida, bare tuller. Er nok ikke han som tar alle. Setter jo så masse ut igjen.

 

Pontongbåten går så det griner. Har modifisert den med syrefaste benstøtter, og så lenge jeg spyler den med ferskvann etter hver tur, som jeg gjør med alt annet utstyr som har vært i kontakt med saltvann, så holder rusten seg LANGT unna :D

 

har kjøpt samme båten og den ruster en del, også etter bruk i ferskvann, her er det bare å pøse på med rust brems, også inne i rørene/konstruksjonen. (skruefestene begynte å ruste etter første turen, selv etter ett bad i ferskvann)

 

men ta regnestykket da for min del, kjøpte den på XXL for 1500. hvis den da ruster istykker på to år har jeg jo bare betalt 750 i året for å leie pontongbåt.. sammenlignet med f.eks nordisk sitt utleie av båter er det svinebillig ;D

 

edit: legge på noen bilder fra sjøørret tur ned langs svenskekysten ett sted ;D

 

Det synes jeg er merkelig! Var noen rustantydninger fra han jeg kjøpte den av, men etter at jeg overtok den har den ikke rustet i det hele tatt! :D Like sort og fin som for 1 år siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje det er forskjellige modeller ? la merke til at f.eks ventilene ikke var like på min og brodern's båt, så kanskje de har brukt forskjellige råvarer over tid.. våre båter ruster ihvetfall noe etter bare ett par turer men det skal ihvertfall sprøytes på med rust block til den store gullmedalje :)

 

edit: uansett en billig båt da selv om den skulle "ruste bort" på noen år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest det er gøy å lese fangstrapportene deres gutter.

Flotte fisker :)

Det som er litt dumt er, at jeg som misliker mørket… og elg forresten ;D, blir etter all sannsynlighet lurt ut på nattfiske med D.Syrstad...før eller seinere.... :-\ Men må vel gjennom noen fiskeløse timer før jeg nok en gang legger denne formen for fiske på hylla i noen år.. ;D

Kjipt hvis fisken biter...da er det på'an igjen... ;D ;D

Hva blir det neste, besøke tørrfluepuristene og Rena elgen ;D ;D

 

Ble kanskje litt før, måtte jo litt ut i "Mørten" som Toggi sier ;) Avtalte å møtes ved ei lokal båthavn inni ei større bukt. Klokken 11:30 var vi på plass, blikkstille hav, full fjære og krystallklar stjernehimmel. Riktig så "romantisk"  :-* Men det var fluefiske vi skulle snakke om. Og mens vi sto og rigga utstyr på kaia vaka det farken meg en SØ ca 2m fra der vi sto, Stig så den, mens jeg så bare ringene etterpå(sto med ryggen til sjøen, og det kommer aldri til å skje igjen  :-\ )

Med denne opplevelsen på netthinna steg håpet betraktelig om at dette var riktig tid og sted ;D Gikk ut på flytebryggene og begynte fisket. Men var ikke mye aktivitet der vi sto, men hørte solide plaskvak lenger inne i bukta  :o Hadde dessverre ikke tjangs til å se hvor de kom ifra, og lyden var vanskelig å retningsbestemme 100 % også. Mørket gjør noe rart med sansene. Etter noen kopper kaffe og den alltid medbrakte kvikklunch samt flueskifter, skjedde det plutselig noe, masse aktivitet innafor der vi sto (altså nærmere land). Med igjennoppretta iver og masse god kaffe i magen listet vi oss innover på brygga, hva er det som skjer? Masse vaking rundt om båtene og inn i tangbeltet, men det var umulig å se hva det var i det grelle lyset. Og med en enorm hurtighet virket det som. Dæven det begynte å bli spennende. Gikk inn på gangbrua mellom flytebrygga og brygga på land, og speida langs tangbeltet i begge retninger. Stadig vekk var det ting oppe, men umulig å si hva det var. Speida litt ned i vannet og så masse Gobis på ca 2-3cm. Begge 2 prøvde flere kast langs tangbeltet i begge retninger uten resultat. Det var da som bare ......... Virket nesten som om fisken hadde sammensverget seg om å gjøre livet surt for oss, det vaket bestandig bak oss. Og når vi kjapt skiftet kasteretning vaket det bak oss igjen. Forbaska greier, men det kila i magen. Etter flere forsøk begynte Stig og gjespe høylydt, hmmmmmm lurte på om han prøvde å fortelle meg noe...... (kombinasjon av masse jobbing og oppussing i heimen hadde grepet fatt i kroppen hans, trodde jeg..., eller var det redselen for de mørkeredde uglene som satt skjelvende i trærne og skrek uhuuu-uhuuu) Ikke fikk jeg vite det heller, gutten skulle i hvert fall hjem og sove. Takket pent for seg og tuslet hjem, selv var jeg for våken til å tenke tanken på seng engang, selv om det hadde vært med Stig  ;) Skulle ha fisk..., mente jag hadde fortjent det  :D Skiftet over til en fortynga sort Wolly Bugger med kuleøyne og prøvde flere kast og forskjellige inntrekkshastigheter og stopp. Så plutselig, fortommen var nesten kommet opp til stangtuppen. Der, igjennom vannet kom noe mørkt og stort susende og klasket i flua så det formelig sang i klinga, bråsnudde og suste ut igjen………faen faen faen helvete….uhuuuu (uglespråk) var nesten skummelt og godt på en og samme tid raste vel ut en 4-5 meter før jeg i det hele tatt fikk summa meg og kommet over sjokket(redselen) . Tøøøøøft….. med nytt mot begynte kjøringa he-he. Etter en stund klarte jeg og se hva det var…, Lyr, for faen, en jævla Lyr. Lo litt for meg selv og tenkte, sei på anabole steroider. Fikk den omsider i håv og veide 1,2k. He-he kuuult, sprek Lyr er ikke oppskrytt spør du meg  ;D Jasså det var Lyren som var så aktiv i mørket rundt båthavna, kult det også. Etter flere kast og noen kopper kaffe til (som ikke hjalp noe mer) ble den totale fangst, 1 Lyr, 1 Sypike(tror det kalles det) og 1 Krabbe(fiska litt dypt kanskje, og tok faktisk på sort WB). Dro hjem i femtiden, egentlig sabla fornøyd med turen selv om det var SØ og HA vi var på jakt etter, men Lyr med ADHD er jo sabla god trening da. Tusen takk for fin tur Stig, synd du ikke fikk noe stort og blankt, tror det da hadde vært lettere å få deg med på flere natt turer he-he.

Noen bilder fra åstedet

 

 

ps. Tror det var denne som "skremte" Stig hjem, men nå skal det sant sies at de er kjøttetende her på øya (måtte bare teste ut nytt kamera)

[attachthumb=#]

 

Og til Runar :) En sort RD står på ønskelista mi, er det noe du har eksperimentert med?  :D

post-2790-13949857961223_thumb.jpg

post-2790-13949857961593_thumb.jpg

post-2790-13949857962212_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere står og fisker LYR (les:verdens mest lettlurte fisk) i en BÅTHAVN (les: lite idyllisk plass med mye dieselsøl), og er fortsatt happy med situasjonen?!?? :rolleyes:

 

Fy faen dere er noen skrullinger!!! Ikke rart dere digger RD. Jeg ler HØYT inni meg!!! Mohahahahaha!!! ;D ;D ;D

Jepp, du har nok mye å lære enda ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest det er gøy å lese fangstrapportene deres gutter.

Flotte fisker :)

Det som er litt dumt er, at jeg som misliker mørket… og elg forresten ;D, blir etter all sannsynlighet lurt ut på nattfiske med D.Syrstad...før eller seinere.... :-\ Men må vel gjennom noen fiskeløse timer før jeg nok en gang legger denne formen for fiske på hylla i noen år.. ;D

Kjipt hvis fisken biter...da er det på'an igjen... ;D ;D

Hva blir det neste, besøke tørrfluepuristene og Rena elgen ;D ;D

 

Ble kanskje litt før, måtte jo litt ut i "Mørten" som Toggi sier. Avtalte å møtes ved ei lokal båthavn inni ei større bukt. Klokken 11:30 var vi på plass, blikkstille hav, full fjære og krystallklar stjernehimmel. Riktig så "romantisk". Men det var fluefiske vi skulle snakke om. Og mens vi sto og rigga utstyr på kaia vaka det farken meg en SØ ca 2m fra der vi sto, Stig så den, mens jeg så bare ringene etterpå(sto med ryggen til sjøen, og det kommer aldri til å skje igjen)

Med denne opplevelsen på netthinna steg håpet betraktelig om at dette var riktig tid og sted. Gikk ut på flytebryggene og begynte fisket. Men var ikke mye aktivitet der vi sto, men hørte solide plaskvak lenger inne i bukta. Hadde dessverre ikke tjangs til å se hvor de kom ifra, og lyden var vanskelig å retningsbestemme 100 % også. Mørket gjør noe rart med sansene. Etter noen kopper kaffe og den alltid medbrakte kvikklunch samt flueskifter, skjedde det plutselig noe, masse aktivitet innafor der vi sto (altså nærmere land). Med igjennoppretta iver og masse god kaffe i magen listet vi oss innover på brygga, hva er det som skjer? Masse vaking rundt om båtene og inn i tangbeltet, men det var umulig å se hva det var i det grelle lyset. Og med en enorm hurtighet virket det som. Dæven det begynte å bli spennende. Gikk inn på gangbrua mellom flytebrygga og brygga på land, og speida langs tangbeltet i begge retninger. Stadig vekk var det ting oppe, men umulig å si hva det var. Speida litt ned i vannet og så masse Gobis på ca 2-3cm. Begge 2 prøvde flere kast langs tangbeltet i begge retninger uten resultat. Det var da som bare ......... Virket nesten som om fisken hadde sammensverget seg om å gjøre livet surt for oss, det vaket bestandig bak oss. Og når vi kjapt skiftet kasteretning vaket det bak oss igjen. Forbaska greier, men det kila i magen. Etter flere forsøk begynte Stig og gjespe høylydt, hmmmmmm lurte på om han prøvde å fortelle meg noe...... (kombinasjon av masse jobbing og oppussing i heimen hadde grepet fatt i kroppen hans, trodde jeg..., eller var det redselen for de mørkeredde uglene som satt skjelvende i trærne og skrek uhuuu-uhuuu) Ikke fikk jeg vite det heller, gutten skulle i hvert fall hjem og sove. Takket pent for seg og tuslet hjem, selv var jeg for våken til å tenke tanken på seng engang, selv om det hadde vært med Stig. Skulle ha fisk, mente jag hadde fortjent det. Skiftet over til en fortynga sort Wolly Bugger med kuleøyne og prøvde flere kast og forskjellige inntrekkshastigheter og stopp. Så plutselig, fortommen var nesten kommet opp til stangtuppen. Der, igjennom vannet kom noe mørkt og stort susende og klasket i flua så det formelig sang i klinga, bråsnudde og suste ut igjen………faen faen faen helvete….uhuuuu (uglespråk) var nesten skummelt og godt på en og samme tid raste vel ut en 4-5 meter fr jeg i det hele tatt fikk summa meg og komet over sjokket(redselen) . Tøøøøøft….. med nytt mot begynte kjøringa he-he. Etter en stund klarte jeg og de hva det var…, Lyr, for faen en jævla Lyr. Lo litt for meg selv og tenkte, sei på anabole steroider. Fikk den omsider i håv og veide 1,2k. He-he kuuult, sprek Lyr er ikke oppskrytt spør du meg. Jasså det var Lyren som var så aktiv i mørket rundt båthavna, kult det også. Etter flere kast og noen kopper kaffe til (som ikke hjalp noe mer) ble den totale fangst, 1 Lyr, 1 Sypike(tror det kalles det) og 1 Krabbe(fiska litt dypt kanskje, og tok faktisk på sort WB). Dro hjem i femtiden, egentlig sabla fornøyd med turen selv om det var SØ og HA vi var på jakt etter, men Lyr med ADHD er jo sabla god trening da. Tusen takk for fin tur Stig, synd du ikke fikk noe stort og blankt, tror det da hadde vært lettere å få deg med på flere natt turer he-he.

Noen bilder fra åstedet

 

 

ps. Tror det var denne som "skremte" Stig hjem, men nå skal det sant sies at de er kjøttetende her på øya (måtte bare teste ut nytt kamera)

[attachthumb=#]

 

 

 

hehehe, en meget god og morsom rapport ;D ;D en kjenner seg igjen og kan helt tydelig se for meg Stig vs kjøttetende tusselus ;):D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere står og fisker LYR (les:verdens mest lettlurte fisk) i en BÅTHAVN (les: lite idyllisk plass med mye dieselsøl), og er fortsatt happy med situasjonen?!?? :rolleyes:

 

Fy faen dere er noen skrullinger!!! Ikke rart dere digger RD. Jeg ler HØYT inni meg!!! Mohahahahaha!!! ;D ;D ;D

 

Koste meg virkelig når jeg leste rapporten din D. syrstad  :) :). Det fisket der er skikkelig artig, selv om resultatet "bare" blir en lyr. Fint at Sixpack lar seg underholde også, for underholdning trenger han, når han ikke kan ta for seg av de "små" gledene lengre  ;D ;D ;D ;D ;D

 

Hmmmm, blir for langt mellom fisketurene (..og lyr) nå om dagen...

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere står og fisker LYR (les:verdens mest lettlurte fisk) i en BÅTHAVN (les: lite idyllisk plass med mye dieselsøl), og er fortsatt happy med situasjonen?!?? :rolleyes:

 

Fy faen dere er noen skrullinger!!! Ikke rart dere digger RD. Jeg ler HØYT inni meg!!! Mohahahahaha!!! ;D ;D ;D

 

Koste meg virkelig når jeg leste rapporten din D. syrstad  :) :). Det fisket der er skikkelig artig, selv om resultatet "bare" blir en lyr. Fint at Sixpack lar seg underholde også, for underholdning trenger han, når han ikke kan ta for seg av de "små" gledene lengre  ;D ;D ;D ;D ;D

 

Hmmmm, blir for langt mellom fisketurene (..og lyr) nå om dagen...

 

bjorni

 

Tusen takk for det Bjorni  ;) Selve opplevelsen med å være ute, forskjellige forrhold, forskjellige tider på døgnet (nattfiske i sjø er helt nytt for meg), og med gode venner, betyr utrolig mye for den totale opplevelsen selv om fangst er "lettfiska" lyr med dieselimpregnert fluesnøre ;D

Kommer garantert til å stikke ned i havna flere ganger og faktisk fiske med RD etter LYR med Dieselimpregnert snøre (Får du vondt i fluestanga nå Sixpack?) ;D ;D ;D Sleng deg med Toggi og Bjorni når de kommer over til Vestlandet, så skal vi se om vi ikke klarer og vekke til live igjen gleden av lettfiska fisk på "udugelige" fluer ;) Hadde vært kjekt å se deg glise like bredt med en Lyr i fanget (Les:avatar)

 

 

hehehe, en meget god og morsom rapport ;D ;D en kjenner seg igjen og kan helt tydelig se for meg Stig vs kjøttetende tusselus ;):D

 

Tusen takk til deg også Arild20, kjekt å høre at det er andre som har samme opplevelser, og kan finne glede i dem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer garantert til å stikke ned i havna flere ganger og faktisk fiske med RD etter LYR med Dieselimpregnert snøre (Får du vondt i fluestanga nå Sixpack?) ;D ;D ;D Sleng deg med Toggi og Bjorni når de kommer over til Vestlandet, så skal vi se om vi ikke klarer og vekke til live igjen gleden av lettfiska fisk på "udugelige" fluer ;) Hadde vært kjekt å se deg glise like bredt med en Lyr i fanget (Les:avatar)

 

Hehe, vondt i fiskestanga? Nei, det er nok heller juksasnella og jarsteinen som vrir seg i graven... ;D

 

Neida, for å være litt seriøs, lyr kan faktisk være gøy. Samtidig er det litt skuffende å få en haug med lyr når egentlig jakter på trutta trutta. For et par år siden fikk jeg på et beist av en lyr. Jeg tipper at den var 4-5 kg, og den var feit som en julegris. Når den tok dro den ut 30-40 meter snøre i et megautras, og jeg trodde at jeg hadde verdens største sjøørret i andre enden av snøret. Det var full action i noen hektiske minutter, men skuffelsen var likevel ganske stor når jeg skjønte at det var lyr som hadde tatt flua mi.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer garantert til å stikke ned i havna flere ganger og faktisk fiske med RD etter LYR med Dieselimpregnert snøre (Får du vondt i fluestanga nå Sixpack?) ;D ;D ;D Sleng deg med Toggi og Bjorni når de kommer over til Vestlandet, så skal vi se om vi ikke klarer og vekke til live igjen gleden av lettfiska fisk på "udugelige" fluer ;) Hadde vært kjekt å se deg glise like bredt med en Lyr i fanget (Les:avatar)

 

Hehe, vondt i fiskestanga? Nei, det er nok heller juksasnella og jarsteinen som vrir seg i graven... ;D

 

Neida, for å være litt seriøs, lyr kan faktisk være gøy. Samtidig er det litt skuffende å få en haug med lyr når egentlig jakter på trutta trutta. For et par år siden fikk jeg på et beist av en lyr. Jeg tipper at den var 4-5 kg, og den var feit som en julegris. Når den tok dro den ut 30-40 meter snøre i et megautras, og jeg trodde at jeg hadde verdens største sjøørret i andre enden av snøret. Det var full action i noen hektiske minutter, men skuffelsen var likevel ganske stor når jeg skjønte at det var lyr som hadde tatt flua mi.

 

 

 

 

 

 

 

Jevlar :o hadde jeg fått Lyr på 4-5k hade jeg pissa i buksa ;D ;D ;D

 

Selvfølgelig hadde det vært kjekt med SØ når det i utgangspunktet er den man er på jakt etter, men feelinga når det tar, og du ikke med 100 % sikkerhet vet hva det er som er i enden, den følelsen er stooooor for meg, da fyker det mye igjennom huet av fiskearter (og det er jo tross alt litt forskjellig) ;D Blir litt som julaften (som kommer så altfor fort) noen pakker er mega, noen er bra, men har aldri fått noe jeg ikke ville ha ;D ;D

 

ps. Og bare den teite krabba som tok i går (og som hang med helt til overflata) ga meg en stor latter ;D ;D ;D Hadde noen forbipasserende sett og hørt meg da hadde jeg sikkert havna på Sandviken (Psykiatrisk sykehus). Mao, jeg hadde det utrolig kjekt.

 

Og hadde jeg fått en SØ, så kunne den sikkert vært større :-\ Håper jeg ikke blir sånn ;D ;D ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

her om dagen fikk jeg stor sei.....7 kg på nystanga jeg kjøpte av Sigve......seien går helt oppe i "fjærsteinan" for tida....det sparker det....mer gøy enn sjøørret!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg også mener at lyr er en undervurdert fisk, men fisker en etter sjøørret og en lyr biter på blir jo ikke gleden den samme.

men lyren drar voldsomt i starten, og gir seg fort. ;)

har oppdaget en meget visuell plass, med mye tidevanns strømmer på Sotra (for de som er kjent ;) ) der er det alltid noen lyr som lar seg lure. er ofte en god bonus når sjøørreten uteblir :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her om dagen fikk jeg stor sei.....7 kg på nystanga jeg kjøpte av Sigve......seien går helt oppe i "fjærsteinan" for tida....det sparker det....mer gøy enn sjøørret!

 

:o Da hadde jeg ikke bare pissa i buksa, tror det mere hadde blitt "Ferdig....., kom å tørk" ;D ;D ;D ;D

Har kun fått sei (7k) på slukstang (da jeg var 16) og den opplevelsen sitter ennå ;) Tørr ikke engang tenke på egen reaksjon hvis jeg hadde fått noe slikt på flue i mørket klokken halv fire om natta mutters aleine, med mørkeredde ugler rundt om i trærne....., skummmelt ;);D ;D ;D

 

jeg også mener at lyr er en undervurdert fisk, men fisker en etter sjøørret og en lyr biter på blir jo ikke gleden den samme.

men lyren drar voldsomt i starten, og gir seg fort. ;)

har oppdaget en meget visuell plass, med mye tidevanns strømmer på Sotra (for de som er kjent ;) ) der er det alltid noen lyr som lar seg lure. er ofte en god bonus når sjøørreten uteblir :)

 

He-he, Arild 20..., vi må snakkes nærmere  ;) Du skal vel "hjem" til jul?  ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ute i natt med Anders M i båt. Tok aldri av på fisket, men vi så stor sjøørret velta seg i Bjornis paradis ;D

Hadde som vanlig noen lugg, på sort tubeflue. Fikk en lyr ganske kjapt også.

 

Kom til vak bonansa eller fiskebonansa, lett å spotte mengder av fisk. Hva den tok diskuterte vi høylydt ;D ;D Ganske fasinerende å spotte en gjeng med fisk som står og vaker. Enorme mengder byttedyr gjør fisken drit-sær.

 

Det ble for jæ.... kaldt i natt, 7 grader i lufta med en kald nordatrekk. Det var også ekstreme mengder med morild i vannet.

 

I det Anders slapp meg av dro jeg til Havabbor spotten min. Så greit med abbor i natt altså, to større stim som brøyta i vannskorpa va klokka 0330 i natt. De var litt langt ute, fikk aldri kastet på dem. Et par av dem så meget store ut. Da snakker vi nok str på ala den jeg fikk.... Satt og koste meg med dette, med kaffekopp skjelvende p.g.a følelse at dette var en sen november kveld.

 

Ble jeg gira på å fiske av dettte? JAAAA :D Drar ut nå! Bare koke kaffe, bake en kake, skifte til vinter jakke så er jeg igang ute i tang og tare ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her om dagen fikk jeg stor sei.....7 kg på nystanga jeg kjøpte av Sigve......seien går helt oppe i "fjærsteinan" for tida....det sparker det....mer gøy enn sjøørret!

 

:o Da hadde jeg ikke bare pissa i buksa, tror det mere hadde blitt "Ferdig....., kom å tørk" ;D ;D ;D ;D

Har kun fått sei (7k) på slukstang (da jeg var 16) og den opplevelsen sitter ennå ;) Tørr ikke engang tenke på egen reaksjon hvis jeg hadde fått noe slikt på flue i mørket klokken halv fire om natta mutters aleine, med mørkeredde ugler rundt om i trærne....., skummmelt ;);D ;D ;D

 

jeg også mener at lyr er en undervurdert fisk, men fisker en etter sjøørret og en lyr biter på blir jo ikke gleden den samme.

men lyren drar voldsomt i starten, og gir seg fort. ;)

har oppdaget en meget visuell plass, med mye tidevanns strømmer på Sotra (for de som er kjent ;) ) der er det alltid noen lyr som lar seg lure. er ofte en god bonus når sjøørreten uteblir :)

 

He-he, Arild 20..., vi må snakkes nærmere  ;) Du skal vel "hjem" til jul?  ;D ;D ;D

 

jada, skal hjem en tur før det og, uke 40 er satt av og da blir det nok noen turer med fluestanga;D sender en pm når det nermer seg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her om dagen fikk jeg stor sei.....7 kg på nystanga jeg kjøpte av Sigve......seien går helt oppe i "fjærsteinan" for tida....det sparker det....mer gøy enn sjøørret!

 

:o Da hadde jeg ikke bare pissa i buksa, tror det mere hadde blitt "Ferdig....., kom å tørk" ;D ;D ;D ;D

Har kun fått sei (7k) på slukstang (da jeg var 16) og den opplevelsen sitter ennå ;) Tørr ikke engang tenke på egen reaksjon hvis jeg hadde fått noe slikt på flue i mørket klokken halv fire om natta mutters aleine, med mørkeredde ugler rundt om i trærne....., skummmelt ;);D ;D ;D

 

jeg også mener at lyr er en undervurdert fisk, men fisker en etter sjøørret og en lyr biter på blir jo ikke gleden den samme.

men lyren drar voldsomt i starten, og gir seg fort. ;)

har oppdaget en meget visuell plass, med mye tidevanns strømmer på Sotra (for de som er kjent ;) ) der er det alltid noen lyr som lar seg lure. er ofte en god bonus når sjøørreten uteblir :)

 

He-he, Arild 20..., vi må snakkes nærmere  ;) Du skal vel "hjem" til jul?  ;D ;D ;D

 

jada, skal hjem en tur før det og, uke 40 er satt av og da blir det nok noen turer med fluestanga;D sender en pm når det nermer seg ;)

 

Nice ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var ute en tur på tirsdag i en bitteliten vik i Bamblelandet. Det var mye aktivitet i vannskorpa, og i og for seg etter flua også ;) En totimerstur ga to fine sjøørreter som fortsatt svømmer rundt. De var på en halv og en kilo på en prikk, og begge tok hardt på en nybundet Øland Spey/Pategrisen krysning (str 2, standard 911s) som jeg knøyt sammen på formiddagen. Hadde også et par slappe torsk etter som merkelig nok ikke var veldig interessert i rosa reker????? ;D Som jeg skrev til deg tidligere Toggi. Denne lille vika har jeg faktisk aldri gått tomhendt fra(dvs, egentlig alltid tomhendt, med unntak av et par som ble middag til mor..), og den er best på seinsommeren/høsten.. Den lille var forøvrig helt blank og vilter, mens den større hadde begynt å bli brun og var betydelig slappere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Og takk for tips Lasse, send meg tlf på PM. I tilfelle jeg er usikker på plassen.

Gøy at "godplassen" leverte......

 

Jeg har ikke blitt bortskjemt med stor SØ i det siste, jeg har hatt på et par større bamser i sommer.

 

Derfor dro jeg ut idag i storm, 11 grader og regn.... Skikkelig regn!

 

Jeg fisket i strøm idag, for det var eneste stedet jeg fant fisken.

Begynte med runars for å finne fisk, noen lugg i denne gjorde at jeg bytta.

Bytta til brun wolly, men neida....

 

Flue nummer 3 var ei flott sandreke jeg liker godt, den er i unique sortimentet

Hadde et større lugg på denne med solide bølger etter.....

Kastet ut i strømmen igjen, dro opp tempo vesentlig. BANG og YES! ;)

 

Etter ca 10 minutters kjøring kom ørreten inn, endelig en større sjøørret for undertegendes del som

jeg faktisk følte var LITT fortjent ;D ;D

 

(bilder legges ut fra jobb i morgen siden pcen min er virkelig slem)

Fisken ble satt tilbake! Bilder ble tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med flott fangst Toggi ;D Satte nesten Tacoen i halsen da jeg fikk MMS'en :o Hadde fortjent denne synes nå jeg da ;)

 

Var selv en snartur ute i kveld på jakt, uten SØ og HA som vanlig :-\ men endte opp med 5 Lyr på Runars Oliven ;D (stanga fikk kjørt seg litt i kveld ;D )

Trivelig tur  :D men med ødeleggende vind på slutten som gjorde at jeg ga opp  :-\ Men havet ligger nok der en annen dag også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meldt bra til helga folkens!

 

Endelig kanskje dager uten 15 sekund meter vind som kommer i kast???

 

Leser en tråd her kalt uttynning eller no....

 

Har det siste året undret meg over en ting: Masse sjøørret, store bestander... Men snittet raser nedover!

Jeg har vært land og strand rundt for å treffe på større fisk, sittet netter gjennom. Kun mulignes 5 turer har jeg sett, hatt etter, eller på  storfisk. Den største jeg har sett i år var i Frierfjorden i Porsgrunn. Snakker ofte med fiskefrelste her i Telemark. De sier at for 15 år siden var snittet i frier 1,5 kilo... Det er bra snitt! De klager på snittet og sier at det er mengder av SØ, men mye smått.

Dette bekymrer meg.

 

 

Noen som har en anelse om hvorfor det er slik? Jeg har i løpet av de siste 5 årene fått endel større fisk her, flere er satt tilbake. Men snittet vil jeg si ligger på 500 gram ???

Alle vet jo om minstemål regelen. De "innfødte" i frier, mange av den eldre generasjon som har fisket der siden jeg var/er drittunge mener de bør kakkes.... Jeg holder meg til regler selvfølgelig.

Men er det noe i det i en fjord som dette?

 

Hva kan gjøres og hva er grunnen? Jeg ser antydninger i saltvannsfjordene også.

 

 

Seriøse svar tas imot med stor takk :)

 

 

Grattis med fangst Lyrkongen ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje har det blitt drevet rovfiske på storfisken i tidligere år, og dermed har for mye fisk med gode gener blitt tatt ut? :rolleyes: Eller kanskje er det bare naturlige svingninger? :rolleyes:

 

Jeg diskuterte dette med noen fiskekamerater tidligere i sommer, og de fleste mente at det ikke var slik at all sjøørret ble stor (1 KG +), selv om den gikk ute i havet og beitet i flere år. Personlig trodde jeg nemlig at dette var regelen. Det vil si, jeg skjønte jo at ikke alle sjøørretene kunne oppnå en vekt på f.eks. 6 kg, men jeg trodde at havet var såpass fullt av mat at de fleste bikket kiloen i voksen alder.

 

I ferskvann er det ihvertfall slik at dersom man tar opp voksen ørret i et tusenbrødre-vann og plasserer den i et vann med gode næringsforhold, så vokser den eksplosivt. Der er det ofte maten som er den begrensende faktor.

 

Kanskje har det blitt mindre sjøørret-mat i Frierfjorden de senere årene?

 

Er det noen vet mer om dette, og ønsker å dele sin kunnskap med oss kunnskapsløse?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mengden mat er kanskje noe å tenke på...

Synest jeg forleden leste, eller så på tv at mengden Tobis var hardt beskattet ???

Kan dette være rett?

I så tilfelle er noe snadder vekke fra sjøørretens meny....

hvilket er dårlig nytt for Sølvkrokens Sølvpilen....fisken vil jo knapt gjenkjenne den som mat :D

Synd for slukfiskeren ;D

 

Ne, seriøst: Kan dette virkelig ha stor effekt? Ja, kanskje det...men hvos stort omfang vet ikke jeg noe om.

Selv har jeg ikke sett brisling iår, har ikke vært mye på sjøen, men dog. Meget lite overflate aktivitet på alle brisling jagende fisk og fjærkre. Er det noen som har observert rikelig med brilsling??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...