Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Stilig å lese alle de gode fangstene til gutta sør-øst på.. :)

Jeg må jo igjen ta av meg hatten for Toggi.  :) Fine rapporter med massevis av info... og alle dere andre som er flinke å dele..konge!

 

Siste turen min ut var søndag morgen med kajakk kompiser, den ferskeste kompis er Jon som vi hilste på første gangen søndag morgen i bynære omgivelser....Neste gang skal vi invitere ham til "vår" lekegrind :)

Like før solen kom opp var det kaldt, 6 grader og morgentåke...huff, vinteren nærmer seg-.

 

Vi så en del aktivitet, også noe som minnet sterkt om abboren vi gjerne vil se flere av.

Sjøørret, lyr og makrell så vi flere av og lykkeligst var nok Ketil som fikk sin første sjøørret ifra kajakk.

 

Deceiver ikke beste flue denne morgenen, derimot Jon sin sorte lille streamer,samt div opphenger fluer som både jeg og Ketil brukte.

Likevel en koselig liten seanse, nesten verdt å stå opp kl 0500 for å rekke..

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utrolig flotte fluer bjorni!! nå er det bare og sette seg ved stikka og binde noen eksemplarer før høstferien.  :D da skal de testes i nytt farvann i vest ;)

 

syrstad: gleder meg til vestlandsfiske igjen.  ;) med sterkere strømmer og gjennsyn med gamle og nye plasse. blir nok flott med nytt kamera. også under vann da!!  :Ddet blir det flotte bilder av.  ;)

Du vet hvem du skal tipse før du kommer ;) Hvis jeg får se øya di...., så skal du få se øya mi.... ;D ;D ;D ;D ;D ;D

 

hehe, det er en avtale ;):D holder på å planlegge ferien nå, blir ikke mye tid hjemme ;) kanskje Stig også vil være med??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakkert Stig ;)

 

Sjøørretfiske begynner å ta av her nå gitt, mye p.g.a kald natt-temp.....

Det vil si at dagfiske blir mer og mer aktuelt for min del.

 

Idag var det absolutt best mellom 1500-1600 på stigende vann.

 

Forhold stor sett blikk, fikk besøk av Bjorni og Anders M senere på dagen når fisket var bra kun i små perioder. De fikk hver sin sjøørret.

 

Undertegnende fikk 10 sjøørret på Runars reke, to små ellers lå resten mellom 500gram og 800 gram.

Teknikken som funket best var kjappe rykk med stopper og veldig variable pauser.

 

I det mørket falt på og Bjorni ga meg et tips om en opplyst brygge så sa jeg bastant at her vil det vake igjen, selv om det virket veldig dødt. Bjorni kom senere over til meg og vi diskuterte fluer og mørten fiske, forøvrig en av de snilleste fiskerne jeg har møtt. Den mannen skylder jeg mye gitt ;)

 

I det jeg byttet til flyt snøre, sort wolly og mega trege inntrekk så fikk jeg overbevisst Bjorni at det er mulig med den "magiske" trua som er så forb viktig i sjøørret-fiske. Fordi det smalt jammen en på i bekmørten :)

 

Takk for turen gutter, 19 SØ på meg på to turer er vel nesten i overkant ;D

 

(På dagen brukte jeg synk 1, å kaste Runars reke i vak var en "killer")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig:

 

Hvordan er de kajakene å kaste/fiske fra? Ser for meg at de er bedre å "farte rundt i" enn pontongbåt men at de ikke er like fine å fiske fra?

 

Mvh.

Grunde

 

Niks - de er bedre  ;) Man kan nemlig stå å kaste og stå å padle - noe som gjør at overblikket over vannflaten er mye bedre enn fra en pontong...

 

Og ja - man kan også sette på et motorfeste for elektrisk motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig:

 

Hvordan er de kajakene å kaste/fiske fra? Ser for meg at de er bedre å "farte rundt i" enn pontongbåt men at de ikke er like fine å fiske fra?

 

Mvh.

Grunde

 

Niks - de er bedre  ;) Man kan nemlig stå å kaste og stå å padle - noe som gjør at overblikket over vannflaten er mye bedre enn fra en pontong...

 

Og ja - man kan også sette på et motorfeste for elektrisk motor.

 

Stå og kaste i kajak?  :o  :o

 

Grunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig:

 

Hvordan er de kajakene å kaste/fiske fra? Ser for meg at de er bedre å "farte rundt i" enn pontongbåt men at de ikke er like fine å fiske fra?

 

Mvh.

Grunde

 

Niks - de er bedre  ;) Man kan nemlig stå å kaste og stå å padle - noe som gjør at overblikket over vannflaten er mye bedre enn fra en pontong...

 

Og ja - man kan også sette på et motorfeste for elektrisk motor.

 

Stå og kaste i kajak?  :o  :o

 

Grunde

 

Finnes en link her en eller annen plass, der de viser film om kajaken. Stig Vivelid kommer sikkert med den senere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aktiv AS selger Native (sammen med flere andre).

 

Finner ikke Tegris på nettsidene deres, men den ligger der i rotoplast og kompositt:

 

http://www.aktiv.us/productview/19441275/

http://www.aktiv.us/productview/19424684/

 

De skaffer sikkert en Tegris også. Prisen varierer fra 9900 til 22500 - og Tegrisen er sikkert enda litt dyrere. Jeg har den i plast både i 12 og 14,5 fot.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom hjem fra en tur nå. startet lovende med noen napp og en liten sø. det vaket her og der, men ingenting stort.

jo nærmere kvelden kom jo verre ble det....

fikk en del knurr (sterke som f...) og en liten torsk. fikk også et par små pinner til.

tror det er dagsfiske som kommer til å gjelde fra nå av, det blir så kaldt om kvelden at det er rett og slett ubehagelig. og når man skal kjøre moped hjem igjen og ikke en varm bil, da blir det ekstra kjølig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom hjem fra en tur nå. startet lovende med noen napp og en liten sø. det vaket her og der, men ingenting stort.

jo nærmere kvelden kom jo verre ble det....

fikk en del knurr (sterke som f...) og en liten torsk. fikk også et par små pinner til.

tror det er dagsfiske som kommer til å gjelde fra nå av, det blir så kaldt om kvelden at det er rett og slett ubehagelig. og når man skal kjøre moped hjem igjen og ikke en varm bil, da blir det ekstra kjølig....

 

Tørr ikke engang TENKE på hvordan det må føles å sette seg på en moped etter å ha stått i kulden i noen timer! For meg er det i grunnen avgjørende for turen at jeg kan sette meg inn i bilen og varme meg etterpå :P huff...får gysninger bare ved tanken på hvordan det er å sette seg inn i iskald bil og febrilsk prøve å få varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom hjem fra en tur nå. startet lovende med noen napp og en liten sø. det vaket her og der, men ingenting stort.

jo nærmere kvelden kom jo verre ble det....

fikk en del knurr (sterke som f...) og en liten torsk. fikk også et par små pinner til.

tror det er dagsfiske som kommer til å gjelde fra nå av, det blir så kaldt om kvelden at det er rett og slett ubehagelig. og når man skal kjøre moped hjem igjen og ikke en varm bil, da blir det ekstra kjølig....

 

Tørr ikke engang TENKE på hvordan det må føles å sette seg på en moped etter å ha stått i kulden i noen timer! For meg er det i grunnen avgjørende for turen at jeg kan sette meg inn i bilen og varme meg etterpå :P huff...får gysninger bare ved tanken på hvordan det er å sette seg inn i iskald bil og febrilsk prøve å få varme.

 

Det som Igor holder på med kalles engasjement ;) Eller et lite snev av fluefiskegalskap ;D ;D ;D Men jeg synes det er flott at vi har slike sjeler som trosser vær, vind og føreforhold ;D ;D ;D slik at vi kan sitte hjemme i den gode varme sua og titte ut vinduet og tenke "jaggu bra det ikke biter noe stort i detta været", så stå på Igor ;D ;D ;D Gi meg et ord når isen ligger som klinkerfliser på veien, har noen kontakter som kan ordne piggdekk til scooteren din ;);D ;D ;D

 

Og Spenolsen ;D Og sette seg inn i en "iskald" bil på Vestlandet...? hmmmm..., kan bli litt småkalt på Voss, men ikke noe særlig å skryte av :rolleyes:

Ta deg en tur til Trondheim vinterstid, så kan du få oppleve skikkelig kulde ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker!

 

Noen som selger Ultimate 12 Tegris i Norge? Og hva koster de?

 

Grunde

 

Glem det. Skal du ha en, må du nok bestille fra orvis ;D grovt regnet blir det ca 11000-12000 kroner med frakt, toll, og moms.

 

sparer 10 lapper der

 

He he, er ikke fremmed for egenimport nei... Men jeg kunne ikke finne Tegris modellen hos Orvis, og Orvis tar $400 mer for standardmodellen enn det andre Amerikanske nettsjapper gjør  :o

 

Er nå unasett en god stund til jeg har råd til å kjøpe så jeg får kikke litt rundt.

 

Edit:

Ser forøvrig at den Tegris utgaven koster mer enn dobbelt så mye som standardutgaven i USA også (ca. $2000), så den blir sikkert uansett for dyr for meg  :-\

 

Men en sånn Ultimate kajak bare må jeg ha en eller annen gang  ;D

 

Grunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker!

 

Noen som selger Ultimate 12 Tegris i Norge? Og hva koster de?

 

Grunde

 

Glem det. Skal du ha en, må du nok bestille fra orvis ;D grovt regnet blir det ca 11000-12000 kroner med frakt, toll, og moms.

 

sparer 10 lapper der

 

He he, er ikke fremmed for egenimport nei... Men jeg kunne ikke finne Tegris modellen hos Orvis, og Orvis tar $400 mer for standardmodellen enn det andre Amerikanske nettsjapper gjør  :o

 

Er nå unasett en god stund til jeg har råd til å kjøpe så jeg får kikke litt rundt.

 

Edit:

Ser forøvrig at den Tegris utgaven koster mer enn dobbelt så mye som standardutgaven i USA også (ca. $2000), så den blir sikkert uansett for dyr for meg  :-\

 

Men en sånn Ultimate kajak bare må jeg ha en eller annen gang  ;D

 

Grunde

 

Vel, rotoplast funker bra for meg - selv om den er tyngre (25 kg mot 16 kg) og mindre stiv enn Tegris. Med ei god tralle kan man likevel dra kajakken laaangt inn i marka. Har også laget hengerfeste til sykkelen min, som gjør aksjonsradiusen veldig mye større.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på fisketur i går og det resulterte i ny pers!! :D :D

 

Søen veide 1,1 kg og var FEIT. Brukte ca. 15 min på å få den inn :)

 

[attachimg=1]

 

Den tok på lynkjappe inntrekk med stanga under armen. Flua var en sparsomt dresset clouser i hvit og chartruse.

 

Det blåste mye i løpet av dagen, og d var faktisk da d blåste som værst at SØen var mest på hogget. Da fisken gikk på var det full fjære!

 

[attach=2]

 

Edit: måtte rette opp no kødd med bildene

post-1961-13949858199105_thumb.jpg

post-1961-1394985819956_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...