Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Tror jeg kan hjelpe gutter ;)

Den viktigste årsaken til at snittstørrelsen har gått ned på SØ er lus :( Lusa fortsyrrer beiteadferden til SØ'en og den blir gjerne "hengende" i elveoser istedet for å beite (der den kan kvitte seg litt med lusa). En annen faktor er også miljøforurensning.

Og noe annet som er bekymringsfult er at det menes at HA går og beiter på smolt og sø :( Derfor er det kommet en oppfordring fra Havforskningsinstituttet i Bergen om å ta mageprøve på evt HA man fanger, prøv å identifiser hva den har spist og send resultatet på mail til: OYSTEIN.SKAALA@IMR.NO dette for å hjelpe til i forskningen (og det vil vi jo gutter :) )

Det vil komme en mer utfyllende rapport om SØ og Laks som det jobbes med nå i Etne ;)

 

Her er en rapport som kan være av interesse for dere http://www.imr.no/__data/page/3839/Nr.4-2001._Sammenligning_av_biologien_til_noen_okologisk_og_fiskerimessig_viktige_arter..._.pdf

 

En kjapp telefon til Havforskningen og teamet som forsket på SØ på Vestlandet, greie gutter og faglig hjelp å få  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant rapport.

 

I tillegg til hovedbudskapet (industri og forurensing --> svakere fiskebestander), så var jo dette også interessant:

 

"Det ble tatt flest 3 åringer, men 2 og 4

åringer var også tallrike. Svært få ett åringer og syv åringer ble fanget. Lengdefordelingen

hadde en topp ved 300–400 mm: De minste fiskene målte mellom 100 og 200 mm, og det

største mellom 600 og 700 mm."

 

"Sjøørreten tar mye av sin føde fra

vannoverflaten, men spiser også fisk, krepsdyr og børstemark fra strandsonen, og pelagiske

fisk som sild og brisling. Insekter ble funnet i flest mager, og blant insektene var mygg

dominerende. Deretter fulgte fisk med sild/brisling, tangkutling og tobis som dominerende

arter. Sjøørreten som vandrer ut som smolt synes å tre- firedoble sin vekt i løpet av tre

sommermåneder i sjøen."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant rapport.

 

I tillegg til hovedbudskapet (industri og forurensing --> svakere fiskebestander), så var jo dette også interessant:

 

"Det ble tatt flest 3 åringer, men 2 og 4

åringer var også tallrike. Svært få ett åringer og syv åringer ble fanget. Lengdefordelingen

hadde en topp ved 300–400 mm: De minste fiskene målte mellom 100 og 200 mm, og det

største mellom 600 og 700 mm."

 

"Sjøørreten tar mye av sin føde fra

vannoverflaten, men spiser også fisk, krepsdyr og børstemark fra strandsonen, og pelagiske

fisk som sild og brisling. Insekter ble funnet i flest mager, og blant insektene var mygg

dominerende. Deretter fulgte fisk med sild/brisling, tangkutling og tobis som dominerende

arter. Sjøørreten som vandrer ut som smolt synes å tre- firedoble sin vekt i løpet av tre

sommermåneder i sjøen."

 

Og da fisker vi med.......? Nettop... Runars Deceiver og Tørrflue  ;D ;D ;D

;D ;D ;D Sorry Sipack klarte ikke å dy meg ;);D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei stig,

 

leste i nye aof at tobisen er så å si utfisket i norske farvann....

 

men som syrstad nevner er lakselusen en ganske stor problem i tillegg. det som er kanskje noe å stusse på er at tidligere i år (mars-mai) hadde ikke en eneste sø jeg tok lus på seg, men nå på samme plassen har alle sø på seg lus.... kan det ha noe med temperaturen på sjøen å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe, og mygg imiterer du vel med Streaking Caddis??? ;D ;D ;D

Neimen Sixpack da....., Trodde du viste det jeg :-\ Men siden du her skriver et spørsmål så skal jeg heller hjelpe deg litt ;)

Her er en mygg ;D ;D ;D ;D

[attachimg=#]

 

hei stig,

 

leste i nye aof at tobisen er så å si utfisket i norske farvann....

 

men som syrstad nevner er lakselusen en ganske stor problem i tillegg. det som er kanskje noe å stusse på er at tidligere i år (mars-mai) hadde ikke en eneste sø jeg tok lus på seg, men nå på samme plassen har alle sø på seg lus.... kan det ha noe med temperaturen på sjøen å gjøre?

 

Ifølge Havforskningsinstituttet er ikke lusen et probem i tillegg, men faktisk hovedproblemet  :'(

Når det gjelder temparatur har jeg ikke peiling, men håper det er tatt med i rapport som vil komme fra Etneområdet(men vet desverre ikke når den kommer, men lover å holde øyne og ører åpne ;) )

post-2790-13949858032745_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Det har vært såpass brutal vind over tid nå at jeg tror det har gått utover fisket, selv med fangst på så og si hver tur. Det er jo et bra tegn!

 

Hver gang jeg må på jobb så blir været fint ;)

 

Har bestemt meg for å kjøpe et kamera så jeg kan legge ut litt bra bilder av fluer, det skal bli gøy!

En flue jeg vil legge ut da er Bjorni`s meget fine jiggy varianter.

Har testet ut disse på dypere vannlag og de er bare helt rå.

De har et mer levende materiale en "vanlige" jiggys og han har bundet opp flere ulike farger.

På opplyste brygger, i litt farget vann så fungerte orange. I havet så var en hvit en med flash den mest effektive den dagen!

 

Vil bare takkk deg Bjorni for alle fluer du binder til meg, jeg har blitt veldig bortskjemt.

Fått fluer av Syrstad, Trygve Bjerk og Bjorni.

Både pattegrisen fluer og jiggys i alle vaianter, samt sorte wolly og muddlere i alle mulige fasonger.

Jeg er meget takknemlig gutter ;) Dere skal vite at de blir mye brukt i fremtiden.

 

Idag er det endelig rolige forhold, en jobb venter. Men 2000 i kveld skal hvertfall jeg ut med fluestanga, kaffe, vestlands-lefse og kose meg med topp fluer fra alle dere dyktige bindere.

 

Gleder meg til kamera, da skal det legges ut mye fluer gitt! ;)

 

 

 

Toggi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for omtale Toggi  :) :). Veldig moro å binde fluer til en som:

 

1. setter pris på fluene

2. virkelig fisker med dem

3. gir tilbakemeldinger med forslag til forbedringer

 

Det blir det teamwork av  :D :D.  Til uka skal jeg prøve å få meg en belly tur  i sjøen igjen., gjerne med hyggelig selskap. Det er viktig å ha noe å glede seg til  ;D ;D. Da skal vi prøve høst kolleksjonen av jiggy fluer. Skal prøve å få lagt ut disse + bindebeskrivelse ut på søndag kveld.

 

God fiskehelg i sjøen!!!

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Det har vært såpass brutal vind over tid nå at jeg tror det har gått utover fisket, selv med fangst på så og si hver tur. Det er jo et bra tegn!

 

Hver gang jeg må på jobb så blir været fint ;)

 

Har bestemt meg for å kjøpe et kamera så jeg kan legge ut litt bra bilder av fluer, det skal bli gøy!

En flue jeg vil legge ut da er Bjorni`s meget fine jiggy varianter.

Har testet ut disse på dypere vannlag og de er bare helt rå.

De har et mer levende materiale en "vanlige" jiggys og han har bundet opp flere ulike farger.

På opplyste brygger, i litt farget vann så fungerte orange. I havet så var en hvit en med flash den mest effektive den dagen!

 

Vil bare takkk deg Bjorni for alle fluer du binder til meg, jeg har blitt veldig bortskjemt.

Fått fluer av Syrstad, Trygve Bjerk og Bjorni.

Både pattegrisen fluer og jiggys i alle vaianter, samt sorte wolly og muddlere i alle mulige fasonger.

Jeg er meget takknemlig gutter ;) Dere skal vite at de blir mye brukt i fremtiden.

 

Idag er det endelig rolige forhold, en jobb venter. Men 2000 i kveld skal hvertfall jeg ut med fluestanga, kaffe, vestlands-lefse og kose meg med topp fluer fra alle dere dyktige bindere.

 

Gleder meg til kamera, da skal det legges ut mye fluer gitt! ;)

 

 

 

Toggi

 

Nå Toggi er det pokkeren på tid å bli voksen og ta til vettet ;) Du må rett og slett begynne å surre litt selv, kan ikke holde på slik >:( Jeg som trodde du var en kar som det var noe med. Nei skjerpings.

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruffen

 

Jeg tog han ikke ???;D ;D

Mulig jeg er treg i pappen!

 

Kveldens høydepunkt: Ut og fiske alene!

 

 

Edit: Jeg er evig takknemlig Bjorni og co :) :)

Jeg mener en så engasjert og ivrig fisker som deg må da for pokker binde fluene selv !!!!!!!!!!! Tenk hvor interesant det hadde hvert for deg, du som er så opptatt av detaljer rundt fisket ditt. Derfor skjærpings ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ute i natt, rapporten blir kort: En torsk på første kast på tube i sort. Det blåste opp som vanlig.....

Jeg er seriøst drittlei vind, den var av kald type fra Nord-øst.

 

Så ikke et vak så dro til plass to. Blikk, men vindkast innimellom på grunner. Med så lav vannstand så var det ikke mange vaka jeg så. Ikke en fisk etter, null.

 

Valget sto mellom tidlig kvelden eller oppsøke en strand med litt dypere kanter....

Hmmm, ikke vanskelig! Strand med kanter ;D ;D

 

Det første jeg kom til var vak, her var det fin le i tillegg.... Elller var det egentlig det? Ehhh, ja hvertfall i 5 minutter. Fisken som vaket 4 ganger på rad forsvant når vinden kom. Det ble med å fiske av kilometer med områder. Jeg traff tydelig på en fisk ca 0115 i natt. Den var etter sort wolly 4 ganger. Jeg testet ut ulike inntrekk. Sto og funderte! Hva om jeg prøver: "få opp tempo med stoppper taktikken",  litt som jeg fisker ei reke. Joda, på neste satt`n. En liten triumf blant vind og banneord!

 

Fisket var generelt ræva, elendig lav vannstand, også var det den pokkers vinden da. Tar vi med 506321 morild så var natten i boks: 1 torsk og en SØ. Begge var små, men spreke.

 

En ny dag venter i morgen..... Har mest trua på dagfiske nå for tiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kom hjem nå etter en kort tur etter sø.

første gang på ei uke at det er så å si vindstille :) men det ble ingen store idag, selv om det veltet noen store innen kastehold. hva de ville ha vet ikke jeg, men ikke noe fra boksen min :(

fikk alikevel 2 på ca. 300g på en bittesmå brun loppe.

temperaturen begynner å bli brukbart lav nå, var d..tkaldt å moppe tilbake...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Fikk en pen SØ idag på maks 700 gram, en kar tippet det samme. En erfaren en sådan ;)

Feit og fin, svømmer ute i havet enda. Håper jeg kan legge ut et bilde av den, for den var super sterk.

 

Med full trøkk så brukte jeg minimum to minutter på å dra den inn, den tok en mini frede.....

 

Dro ut med Anders M her i båt, han tok kjapt en SØ på rundt 400 gram på sort tubeflue og synk snøre, senere tok han 6 lyr på rappen der.(sort tube) Han hadde et snøre som sank betydelig kjappere enn mitt, og jeg fikk nulll i båt. Bare noen lugg....

 

Etter at jeg ble satt i land så tok jeg en snarvisitt til et opplyst sted. Konge!! Her spottet jeg flere fisk

Den endte med 2 fine lyr på en stor orange reke samt en torsk på rundt 2 kilo på en stor hvit jiggy flue.

Mistet to større flyndrer idag også.

 

Fortsatt meget lav vannstand, men mindre vind idag og solglimt bidro til masse vak-aktivitet.

 

Nok en vellykket dag altså ;D ;D

 

 

Edit: Det var 3 grader i det jeg ga meg, forferdelig kaldt rett og slett. Smart når en har hatt feber i en uke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hey

 

er det noen som har peoling på når det er best å fiske på fyn i danmark??

hadde tenkt å ta meg en tur.

 

Hallo Vake

 

Sjekk denne linken: www.fynfisker.dk

 

Håper det kan hjelpe deg, Mads, Mriks og co fra larvik har vært der. Du kan jo sende dem en PM. Evt Oterøya som er betydelig mer aktiv enn det de andre gutta har vært i den senere tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat Sjøørretfiske, men artig alikavel..

 

Var ute for å lyse krabber ved og rundt Arøya(utafor Brevik) for et par uker siden. Fant endel også, men det som var interessant var at inne i en liten grunn bukt, ca 0,2-1 meter, så stod det tett med sjøørret. Glemte derfor krabbene helt og "spottet" fisk i en ny forstand :) Store mengder av fisk på 200-400gram og en og annen opp mot og litt over kiloen(tipper jeg). Kom på det nå, Sjøørretsafari, fett som faen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat Sjøørretfiske, men artig alikavel..

 

Var ute for å lyse krabber ved og rundt Arøya(utafor Brevik) for et par uker siden. Fant endel også, men det som var interessant var at inne i en liten grunn bukt, ca 0,2-1 meter, så stod det tett med sjøørret. Glemte derfor krabbene helt og "spottet" fisk i en ny forstand :) Store mengder av fisk på 200-400gram og en og annen opp mot og litt over kiloen(tipper jeg). Kom på det nå, Sjøørretsafari, fett som faen!

 

Hallo Lasse

 

Det høres dødsfett ut! :) For ca to måneder siden så kom Fiskern35 på besøk helt fra Oslo. Vi stod i en lokal fjord, og snakket om rimelig dødt fiske for tiden når plutselig en stim med ca 30 sjøørret kom plogende forbi.... Han begynte nesten å st st tttt ammme ;D Episoden var helt rå! De små kom først, så de store sist. Vi så noen over kiloen i stimet.

 

Glemte å si det, på starten av fisketuren idag så jeg 6-7 SØ stå i en strømkant. På jakt etter lett føde, ingen var under halvkiloen såvidt jeg så. En av dem antar jeg til over kiloen. Det var lavt vann og blikk. Bare flua skremte dem vekk!

Noe er på gang så absolutt, 3 grader i lufta fra "kuldehøllet deluxe Grenland"

 

Vi kan jo starte safari på heltid Lasse? Hadde helt klart synes det var drømmejobben! En dag.... (lov å drømme litt) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...