Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Var ute entur i dag, og det ble en vanvittig bra tur. Kom i dag tidlig fram til perfekte forhold, nesten blikke stilt vann og litt grått overskyet. Det var fisk oppe overalt, alt fra høye hopp til ploging i overflata og rullevak. Helt konge. Den var ikke helt enkelt å få den til å ta men etter endel fluebytter så knekket jeg koden tilslutt. Alle 6 fiskene jeg landet på den tiden jeg var der tok omsider på en rosa rekeimitasjon. Helt merkelig hvor selektiv fisk kan bli. Det ble ingen store fisker men alle var vel over halvkilon og alle svømmer rundt enda. Skal tilbake i kvellinga å prøve litt.. ser ut til at det er litt aktivitet nå for tiden i Trøndelag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

starten på dagens tur var FRUSTRERENDE!!! det vaket store fisk, 2-4kg, rundt meg kastet alt jeg hadde av sildefluer, jiggys, zonkere og wooly buggere i vak, høyre/venstre for vak osv, men nei de vil ikke ta!

ja ja tenker jeg og stetter på ice-bunny reka (samme som er på steg for steg beskrivelsen på siden her) 3 kast pang, fast fisk. denne er fin tenker jeg. var fin ja, men farget og slank. dro noe sykt for det...

 

[attach=1]

 

på 5 kast får jeg en på ca. 400g feit og blank. nå når jeg har funnet ut hva fisken er villig til å ta vaker de svære laaaaaaaaaangt utm(50m eller noe slikt).

 

slik var forholdene idag, vindstille og klart vann. vannet er til hofta på bildet

 

[attach=2]

post-2543-13949858088821_thumb.jpg

post-2543-13949858090037_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Det høres dødsfett ut!  For ca to måneder siden så kom Fiskern35 på besøk helt fra Oslo. Vi stod i en lokal fjord, og snakket om rimelig dødt fiske for tiden når plutselig en stim med ca 30 sjøørret kom plogende forbi.... Han begynte nesten å st st tttt ammme  Episoden var helt rå! De små kom først, så de store sist. Vi så noen over kiloen i stimen".

 

Jepp...det er noe av det råeste jeg har sett Toggi  :P, men de største fiskene der må ha vært minst 2 kg..hehe

I hvert fall noe av det råeste jeg noen gang har sett. Kommer nedover snart, og femmerstanga er set and ready :-) for new adventures :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er alltid velkommen hit "playboy" ;D ;D

 

Var ute idag med Anders og Micke.... "Utaskjærs" som vi sier i Grenland.

Det var en fantastisk tur med båt vi hadde, dro til noen storfiskplasser.

 

Forhold: Blikk, svært lite aktivitet. Lettskyet, neon få solglimt. Ellers betydelig varmere i lufta enn igår.

Byttedyr: Igrunn alt for mye, med det mener jeg at ørreten og annen fisk hadde flust å velge mellom.

             Jeg så sandreker, masse insekter, kutlinger, små yngel, større yngel, sild og lopper....

 

Så her ble det ikke lett; Alle var borti fisk på kiloen, jeg hadde selv en stim etter med 4-5 kilosfisk. Den ene satt på en stund. På hvit jiggy flue fisket med blyline utover noen brå kanter.....

 

Micke hadde en halvannen kilos etter og jeg tror Anders hadde en real en etter han også.

Vi testet vel alt av fluer, inntrekk og dybder. Det var å fiske dypt som funket best for meg idag.

Hadde på 3 sjøørret som glapp, mange etter og nok lugg til å bli bittelitt frustrert.

 

Men hva gjør vel det når man kjører rundt i noen sykt vakre omgivelser.

Fisketur med super dyktige fiskere er gøy, lærerikt og utfordrende!

 

Fikk selv en torsk, to makrell og nå to flotte lyr i mørten. Litt lys gjorde at jiggy funket når keg kasta i vak. Den ene dro ut like gjerne hele Scierra HMT snøre. At den "bare" var 9 hg forundrer meg enda, men den dro hvertfall som en havabbor..... Jeg fikk hvertfall litt puls der!

 

 

Alle fikk fisk, kjente fisk, hadde på flotte ørreter. Allle var enige om at sjøørreten ikke var helt i "bettet", men den viste seg og vi kjenten.

 

Og når lyr drar som en sprek havabbor så har jeg det hvertfall utrolig gøy.

 

 

Takk for turen gutter! Alltid lærerikt med slike turer. Lenge siden jeg har sett så mye fin sjøørret på samme tur. Fiske dypt over kanter er ikke oppskrytt og lyren er en helsikes kul fisk! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å komme med en liten status fra fjorden ved tigerstanden! 5 SØ på de 3 siste dagene, uttallige horngjel og makrell. Litt skuffet over størrelsen på fisken jeg har fått, men tenker som så at mye fisk er i elvene nå :) Største SØ var på rundt 8 hekto, og minste på rundt 3 hekto... ikkenoe å hoppe i taket for akkurat, men det løsner snart.

 

Fikk forsikringsoppgjøret på stangen som ble stjålet så jeg henta meg en Xi2 #7 som jeg tror jeg blir god venn med fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ute idag på en plass Lassekr så snilt ville dele med meg.

Derfor har jeg taushetsplikt ;)

 

Kom rett før flo, vaket lite. Ganske blikk. Kastet av områder, ukjent sted.... Kan kreve mye jobbing!

Men det begynte å vake gitt, og jeg fikk et bedre bilde av ulike "hot spots".

 

Kan jo si at det tok LITT av en periode der ;D

Resultat: 9 SØ, 1 kutlinger og en lyr. Alle ble tatt på Runars reke i orange.

 

Nesten alt satt, mistet i tillegg to sjøørret av mindre str.

Mange var spreke og hadde fin k-faktor. To under halvkiloen, resten mellom 500 og kiloen.

3 sjøørret skilte seg ut, de var stoore og kjempet godt..... 3 SØ rundt kiloen med fin kondisjonsfaktor

har ikke vært hverdagskost for undertegnende....

 

Idag smalt det så virkelig :) :)

 

Sted: Mudder, smale tarmer, mye "rev"/tang/undevanns-skjær og leopard deluxe(im lovin it!)

 

 

Av 11 fisk jeg fikk idag så satt jeg 11 tilbake, fiske var best på høyvann. Skumring var meget bra og det vaket bra nå ut i mørket. Topp fiskedag! Takk for tips Lasse!

 

Hadde tre slag på sort wolly før jeg ga meg. Det vaker nok der i skrivende stund antar jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute i hele går med båten. Mye av dagen gikk til å kartlegge nye mulige fiskeplasser. Fikk jo seff fiska en del og da.

 

Dro til et sted jeg ikke hadde besøkt på en stund, "mitt gamle barndomshjem" ;D. Det var lavt og litt farga vann. Plutselig så begynte det å vake, og det var ikke smågutter nei. Dette var store ørret etter brisling eller sild.

 

Jeg satte på en Clouser i hvit og chartruse. Kasta ut for så å trekke inn lynkjapt med stanga under armen. Clouseren går så sinnsykt fint nå den trekkes fort inn! Tips: se Sjøørretlandet. Plutselig hadde jeg kontakt! Men nei...den glapp gitt :(

 

Fiska av store områder resten av dagen og prøvde et par andre plasser, kilent sø-fiske for meg om dagen, men i går fikk jeg i hvertfall en bekreftelse på at den er der :)

 

Edit: trykkleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får stikke ut ikveld for å se om du ikke har skremt bort alle sammen ;D Skal ha med en kompis som aldri har fått Sjøørret før, så sjansene burde nå være helt greie..

 

Det var ihvertfall kult at et av mine tips leverte for deg siden jeg har fått så mange gode tips igjen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får stikke ut ikveld for å se om du ikke har skremt bort alle sammen ;D Skal ha med en kompis som aldri har fått Sjøørret før, så sjansene burde nå være helt greie..

 

Det var ihvertfall kult at et av mine tips leverte for deg siden jeg har fått så mange gode tips igjen.

 

 

Dette hemmelige tipset er jeg interessert i.  Skal nedover og besøke en kamerat i Kragerø om ikke så lenge, og jeg hadde tenkt å legge inn litt god tid for å fiske litt på veien.  Bamblelandet kunne jo vært artig å prøve, men helst ikke på måfå.  Tips mottas med takk - helst med gps-koordinater slik at jeg har snev av mulighet til å finne frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg det å fiske med lillevann kan bli årets "høydare" etter å ha lest så og si alle hans innlegg ;D

du kan PM meg før du drar så kan du ha med deg en snill "guide" som kan gi deg noen steder, med

bare en "deal" om at vi tar en fisketur sammen.

 

For jeg er jævlig spent på hvordan det er å fiske med deg ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg det å fiske med lillevann kan bli årets "høydare" etter å ha lest så og si alle hans innlegg ;D

du kan PM meg før du drar så kan du ha med deg en snill "guide" som kan gi deg noen steder, med

bare en "deal" om at vi tar en fisketur sammen.

 

For jeg er jævlig spent på hvordan det er å fiske med deg ;)

 

 

 

Å i hælvette.......Tørr du detta Toggi......? ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ute idag med bt holvik. fikk en liten tass på andre kast og tenkte at dette må jo love godt... desverre var det bare småfisk tilstede, kanskje det garnet som sto ikke så langt unna på søndag har noe med dette å gjøre... for på søndag var det svær fisk som vaket rundt meg...

ellers ble det noen knurr på oss begge og dagens høydare var når bt nesten tråkka på en ENORM torsk på 1m dyp mens vi vadet til en annen plass... torsken måtte ha vært godt over 6kg..... sykt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lovte å legge ut en binde beskrivelse av Toggi-jiggen. Her er orginalen, sammen med noen varianter av denne. Litt historikk først. Jeg ville lage en flue med mye bevegelse, med jigg bevegelser og som ikke så lett satte seg fast i bunn, vegetasjon etc. Videre skulle flua "glitre" i vannet. Jeg ville også at materialet ikke så lett skulle henge seg opp i kroken. Resultatet ble denne kreasjonen. Da jeg prøvde den for første gang ble det stooor følgefisk. Et par kast senere så satt det en fin SØ på ca 1 kg. Etter denne fisken ankom Toggi og Per. Siden jeg hadde bundet opp flere av denne flua så fikk de hver sin.

Etterhvert rapporterte begge to at flua fisket bra. Dette satte jeg jo pris på og jeg ga den navnet Toggi-jiggen (noe må en jo yte tilbake til en som gjerne deler kunnskapen sin med andre). Dette gjelder i høyeste grad deg også Per. Vi får finne et navn på din flue seinere :)).

 

Ok, her er material-lista til orginalen:

 

1. Krok: Mustad Signature, Schrimp standard/3x Short C47S D size 2-6

2. bindetråd: Girgio Benecchi gul glittertråd og Girgio Bennechi lys gul 6

3. Rosa Flashabou

4. Tynn gull flash (husker ikke hva det heter, men det er en bunt)

5. Lynlim, jeg bruker Casco Express lim. Billig og bra med pensel.

6. Spirit River Jailhouse Marabou Black/White

7. Kulelenke øyne sølv

 

For variantene har jeg bare byttet ut fargene på bindetråd, marabou, flash og kulelenke. Her er er det bare å bruke fantasien og variere.

 

Beskrivelse:

1. Fest krok vanlig vei, fest gul glittertråd og bind inn ett fiber Rosa Flashabou pekende bakover

2. Dekk krokastammen med gul glittertråd og avslutt denne ved krokøye

3. Pensle på lynlim og "ribb" med flashabou til krokøye. Avslutt med å gå over til vanlig lys gul bindetråd og dekk krokstamme med lynlim.

4. Snu kroken opp\ned og bind inn en liten bunt med tynn gull flash

5. Bind inn en liten bunt med marabou fiber

6. Bind inn noe mere gull flash og så marabou fiber helt til du får en fyldighet du er fornøyd med. Jeg liker litt sparsom dressing, men varierer dette.

7. Snu kroken vanlig vei igjen og bind inn øyne av kulelenke. Husk å feste kulene godt, da dette er et svakt punkt på flua (ikke sant Per  ;D ;D)

8. Bind inn en strimmel flashabou slik at "halsen" glimmrer skikkelig

9. Avslutt flua

 

Flua fisker jeg med konsise inntrekk med innlagt stopp (synkepause). Prøv å variere inntrekket. Det har jeg forstått ofte er forskjellen mellom å lykkes\misslykkes i sjøen. Flua skal gå med jigg bevegelser opp\ned i vannet. Håper denne kan bli til glede for dere som prøver den.

 

bjorni

 

 

post-1017-13949858103916_thumb.jpg

post-1017-13949858134215_thumb.jpg

post-1017-13949858134817_thumb.jpg

post-1017-13949858135349_thumb.jpg

post-1017-13949858135658_thumb.jpg

post-1017-13949858136027_thumb.jpg

post-1017-13949858136347_thumb.jpg

post-1017-1394985813678_thumb.jpg

post-1017-1394985813722_thumb.jpg

post-1017-13949858137607_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

noen av disse skal i boksen min! knall-flue bjørni

 

Takkar Igor og Lasse17  :) :), det er jo egentlig en rimelig enkel flue å binde. Her er en orange og grønn variant også. Samt et bilde av muddleren jeg har blitt glad i. Muddleren er nesten helt etter orginal oppskriften. Men jeg binder inn gull og rosa flash i tillegg til hvit ekornhale i vingen. Jeg bruker rådyhår og binder hodet i flere vendinger. I mellom rådyrhår buntene binder jeg inn gull flash. Da vil hodet "glittre" litt også. Denne flua fungerer i både sjø og ferskvann. Særlig synes den å fungere tidlig på året i ferskvann, i små størrelser (10-12) og i vann hvor det finnes ørekyte og stingsild.

 

bjorni

 

 

 

post-1017-13949858137989_thumb.jpg

post-1017-13949858138358_thumb.jpg

post-1017-13949858138688_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin sjøørret det der Anders, blank og fin akkurat slik den skal være ;)

 

Bjorni: Fikk nesten tårer i øyne her av bilder og beskrivelser ;D

 

At disse jiggy fluene fisker bra er det ingen tvil om, den har blitt helt klart en av mine favoritter.

Har tatt mengder på den. Grå på overskyet og regnfulle dager, hvite på dager med mye lys....

 

Den grå er min favoritt når det jages yngel, små sild og kutlinger. Grunnen til at jeg bruker den når det jages småsild er dt geniale flashet Bjorni bruker i dem.

 

Og Per setter nok stor pris på den sorte, han tok årets første havabbor på jiggyen til Bjorni i sort ;)

 

 

 

Fortsatt "rørt" Toggi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var snasne greier Bjorni :D Har hørt Toggi skryte hemningsløst av fluene dine, nå skjønner jeg godt hvorfor ;) Blir nok adoptert til Vestlandet, vær du sikker ;D ;D ;D Sabla greie beskrivelser også ;) Dette liker jeg Bjorni og vil gjerne ha mere ;):D :D :D :D

 

Grattis med flott fangst Anders :D

 

Var selv en snartur ute i kveld, på jakt etter SØ selvfølgelig ;) men det er jo så mye annen fisk i havet, så det ble med det ;D 1 Lyr og 1 liten Sei, blikk stille hav, og da mener jeg blikkstille. Overhodet ingen aktivitet i overflata ihvertfall, og ingen våkne sjøfugl, alt var bare veldig veldig stille. Stillhet er deilig det, men kan bli litt mye av det også ;)

Fikk nå testet det nye fiskekameraet litt Olympus MJU850SW. Første gang jeg fotograferer under vann med det, la merke til at det hadde problemer med å fokusere i nesten stummende mørke (+masse partikkler i vannet som blir reflektert av blitsen), skal bli kult å teste ut i dagslys ;D

post-2790-13949858143065_thumb.jpg

post-2790-1394985814355_thumb.jpg

post-2790-13949858144037_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utrolig flotte fluer bjorni!! nå er det bare og sette seg ved stikka og binde noen eksemplarer før høstferien.  :D da skal de testes i nytt farvann i vest ;)

 

syrstad: gleder meg til vestlandsfiske igjen.  ;) med sterkere strømmer og gjennsyn med gamle og nye plasse. blir nok flott med nytt kamera. også under vann da!!  :Ddet blir det flotte bilder av.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

utrolig flotte fluer bjorni!! nå er det bare og sette seg ved stikka og binde noen eksemplarer før høstferien.  :D da skal de testes i nytt farvann i vest ;)

 

syrstad: gleder meg til vestlandsfiske igjen.  ;) med sterkere strømmer og gjennsyn med gamle og nye plasse. blir nok flott med nytt kamera. også under vann da!!  :Ddet blir det flotte bilder av.  ;)

Du vet hvem du skal tipse før du kommer ;) Hvis jeg får se øya di...., så skal du få se øya mi.... ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...