Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

hadde etter en sjøørret som var ganske fin på krabbeimitasjon. Noen kastet med dette før? En usedvanlig utfordring, uten laaaange dobbeltrekk så blir man piercet "gratis" ;D ;D

 

Kjøpte noe slikt fra Fluefiskesiden.com nylig...er de så ille å kaste med altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mannen!

 

Hvis de er lik krabbefluene fra fiskefluer.com så er svaret et absolutt JA.

Helt forferdelig å kaste med, anbefaler da en klump eller snøre med kort front-tapering.

 

Jeg brukte kappet klump fra et gammelt wf accellerator snøre.

 

Jeg har jo et lass med klumper, så finner en som sikkert funker bedre. Men det er som å knyte på en stein på enden av fortommen. :o Det er de to første luftkasta som er mest kritisk vil jeg si. Når du først har fått ut litt snøre så går det litt bedre.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute på fisketur i går. Turen gikk til ei lita kosebukt. Mudderbunn og MASSE børstemarkbol :D

 

Da jeg ankom, tente jeg først et koselig bål, og laga no mat på primusen. "Uten mat og drikke duger helten ikke" ;)

 

Etter litt kos foran bålet var det å begynne å kaste.

 

Jeg kastet og kastet, kastet og kastet, og kastet og kastet. INGENTING! helt dødt!

 

Bytta sted. Masse deilig strøm, her har jeg fått bra med fisk før i hvert fall tenkte jeg mens trua blusset opp inni meg. Men her var det ingenting heller :( Dette var ikke bra.

 

Da jeg ankom siste sted var det blitt relativt mørkt, men jeg sto vel å kasta i en times tid. Ingenting der heller!

 

Noen ganger går virkelig ikke verden helt din vei. Koselig med bålet da i det minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute på fisketur i går. Turen gikk til ei lita kosebukt. Mudderbunn og MASSE børstemarkbol :D

 

Da jeg ankom, tente jeg først et koselig bål, og laga no mat på primusen. "Uten mat og drikke duger helten ikke" ;)

 

Etter litt kos foran bålet var det å begynne å kaste.

 

Jeg kastet og kastet, kastet og kastet, og kastet og kastet. INGENTING! helt dødt!

 

Bytta sted. Masse deilig strøm, her har jeg fått bra med fisk før i hvert fall tenkte jeg mens trua blusset opp inni meg. Men her var det ingenting heller :( Dette var ikke bra.

 

Da jeg ankom siste sted var det blitt relativt mørkt, men jeg sto vel å kasta i en times tid. Ingenting der heller!

 

Noen ganger går virkelig ikke verden helt din vei. Koselig med bålet da i det minste.

høfres kjent ut, opplevd mange ganger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Bomturer er en del av hverdagen for sjøørret-fiskere. Jo flere bom turer, jo nærmere turen hvor man virkelig treffer og all tiden oppbrukt til kasting blir glemt på flekken ;)

 

Jeg tok en pen sjøørret i natt, blank og grisefeit. Ikke så hinsides lang, men godt overminstemål!

En av mine vakreste sjøørret for året. Den fortjener en plass på topp 5. Ikke for vekt, men for "smooth" fasong. Vekta stoppa på 792 gram her i heimen.

 

Den var full av biller med orange bein og to større sild.

 

Litt ironisk tok den på en stripende sort wolly bugger med endel oransj i :D

 

Å stripe sort wolly har virkelig gitt resultater når fisken lugger gjerne et par ganger på tidlligere kast.

Nok en nydelig natt detta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var ute idag med en kompis, sto opp 6.00...

turen startet med tåke og kald fralands, det vaket noe, men ville ikke ta....

 

byttet plass og det starter låvende, kompisen min finner fiskebrillene mine som jeg mistet i sjøen for to dager siden :) da er de penga spart

 

det blir noen små fisk, men ikke noe å skrive hjem om.

ja ja vi stikker hjem da, trøtt og sulten. på vei til bilen bestemmer jeg meg for å ta et kast til...

 

kastet ut, dro inn og whoops så sitter det fisk på. kjennes brukbar ut denne ja, inn i hoven med den og jippi, ser ut som en ny pers for min del. ok så den er farget, men slik må man regne med når man fisker i et brakkvanns område.

hadde ikke vekt, men den er ca. 46cm og i god kondisjon (for en faget fisk). kanskje 1,1-1,2?

 

her er noen bilder

 

[attach=1]

[attach=2]

[attach=3]

post-2543-1394985790778_thumb.jpg

post-2543-13949857908274_thumb.jpg

post-2543-13949857908773_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var ute idag med en kompis, sto opp 6.00...

turen startet med tåke og kald fralands, det vaket noe, men ville ikke ta....

 

byttet plass og det starter låvende, kompisen min finner fiskebrillene mine som jeg mistet i sjøen for to dager siden :) da er de penga spart

 

det blir noen små fisk, men ikke noe å skrive hjem om.

ja ja vi stikker hjem da, trøtt og sulten. på vei til bilen bestemmer jeg meg for å ta et kast til...

 

kastet ut, dro inn og whoops så sitter det fisk på. kjennes brukbar ut denne ja, inn i hoven med den og jippi, ser ut som en ny pers for min del. ok så den er farget, men slik må man regne med når man fisker i et brakkvanns område.

hadde ikke vekt, men den er ca. 46cm og i god kondisjon (for en faget fisk). kanskje 1,1-1,2?

 

her er noen bilder

 

[attach=1]

[attach=2]

[attach=3]

 

Grattis! Pen fisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig Rapport Igor og fisk, du er i siget nå ;)

 

Dagens plan: Guide Sixpack Karlsen rundt i mine trakter etter havabbor og sjøørret.

                   Med Anders M og evt Micke pluss Johan(besøk fra Sweden)

 

 

Hadde settt frem til å fiske med Sixpack, han er jo fæl til å skryte.

Men det var trist at han ble syk til dagens vanvittig fine tur.

 

For Anders hadde rigget til en båt-tur, en tur som viste seg å være fryd for øye.

Makan til skjærgård vi har her i Telemark, da mener jeg utifra forventninger.

Det er jo rene paradis!

 

At vi så noen større sjøørret idag er helt sikkert. Ikke mange, men noen. Anders hadde dagens etter tidligere på dagen. (når jeg zzzzzz) ;D

 

Vi fikk ingen sjøørret som var av særlig stor str, men vi var begge meget godt fornøyd med turen selv i kald nordavind. Det blåste opp i overkant i mørten.

 

Grunnen til at vi begge smilte bredt var naturopplevelsen. Jeg kaller det en halvtime til middelhavet.

Legger ved noen bilder fra Telemark, jeg kommer til å drømme om hvertfall et av stedene i natt.

Visste det var fint der, men ikke sååååå fint!

 

Ble fangst også: 7 sjøørret, og 6 makrell(el no).

Fiskene ble tatt på rosa reke, hvit (bjorni) jiggy, runars deceiver, grå frede

 

De større fiskene fulgte flua, men de var liksom ikke helt i bettet. Kald nordavind med skikkelig kastevind i perioder har ofte gjort fiske slik. Ellers i ræva nordavind, bra fangst, et lass med følgere og lugg.

Livet er herlig! :) :)

 

 

Edit: Alle fiskene idag ble satt pent tilbake!

post-1259-13949857911644_thumb.jpg

post-1259-13949857912015_thumb.jpg

post-1259-13949857912334_thumb.jpg

post-1259-13949857912813_thumb.jpg

post-1259-13949857943168_thumb.jpg

post-1259-13949857943523_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o :o :o Heftige greier Toggi :o :o :o

Holder på å pakke utstyr nå, reiser herfra om en time ;D Ringer på døra hos deg halv syv ;)

:( Skulle ønske det var så enkelt :) Men en dag Toggi, en dag, ringer det på døra  ;D ;D

 

Takker for spennende rapport og flotte naturbilder, utrolig bra sted og fangst ved "bryggene" også ;D Du får det virkelig til ;)

Sixpack blir vel enda dårligere når han ser hva han har gått glipp av :-\

 

ps. Dårlig planlegging Sixpack

 

Fin tur Toggi  ;),vi så noen fine i dag ja.huff :)kule bilder også,får ta digitalkameraet med neste gang da jeg ''la igjen''mobilen på ca 20 meters dyp i dag.

 

Flott tur Anders M, men har dårlig erfaring med mobil på 0,25 fortom, tendens til å ryke :-\ Og man ryker ikke mobiler vet du ;D ;D ;D

 

var ute idag med en kompis, sto opp 6.00...

turen startet med tåke og kald fralands, det vaket noe, men ville ikke ta....

 

byttet plass og det starter låvende, kompisen min finner fiskebrillene mine som jeg mistet i sjøen for to dager siden :) da er de penga spart

 

det blir noen små fisk, men ikke noe å skrive hjem om.

ja ja vi stikker hjem da, trøtt og sulten. på vei til bilen bestemmer jeg meg for å ta et kast til...

 

kastet ut, dro inn og whoops så sitter det fisk på. kjennes brukbar ut denne ja, inn i hoven med den og jippi, ser ut som en ny pers for min del. ok så den er farget, men slik må man regne med når man fisker i et brakkvanns område.

hadde ikke vekt, men den er ca. 46cm og i god kondisjon (for en faget fisk). kanskje 1,1-1,2?

 

her er noen bilder

 

 

Stiiiilig Igor ;D

Grattis med pers ;D Blodpumpa gikk vel litt heftig mens det sto på tenker jeg :o Hva brukte du for fluer? Noen hemmeligheter du kan dele med oss ;);D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o :o :o Heftige greier Toggi :o :o :o

Holder på å pakke utstyr nå, reiser herfra om en time ;D Ringer på døra hos deg halv syv ;)

:( Skulle ønske det var så enkelt :) Men en dag Toggi, en dag, ringer det på døra  ;D ;D

 

Takker for spennende rapport og flotte naturbilder, utrolig bra sted og fangst ved "bryggene" også ;D Du får det virkelig til ;)

Sixpack blir vel enda dårligere når han ser hva han har gått glipp av :-\

 

ps. Dårlig planlegging Sixpack

 

Fin tur Toggi  ;),vi så noen fine i dag ja.huff :)kule bilder også,får ta digitalkameraet med neste gang da jeg ''la igjen''mobilen på ca 20 meters dyp i dag.

 

Flott tur Anders M, men har dårlig erfaring med mobil på 0,25 fortom, tendens til å ryke :-\ Og man ryker ikke mobiler vet du ;D ;D ;D

 

var ute idag med en kompis, sto opp 6.00...

turen startet med tåke og kald fralands, det vaket noe, men ville ikke ta....

 

byttet plass og det starter låvende, kompisen min finner fiskebrillene mine som jeg mistet i sjøen for to dager siden :) da er de penga spart

 

det blir noen små fisk, men ikke noe å skrive hjem om.

ja ja vi stikker hjem da, trøtt og sulten. på vei til bilen bestemmer jeg meg for å ta et kast til...

 

kastet ut, dro inn og whoops så sitter det fisk på. kjennes brukbar ut denne ja, inn i hoven med den og jippi, ser ut som en ny pers for min del. ok så den er farget, men slik må man regne med når man fisker i et brakkvanns område.

hadde ikke vekt, men den er ca. 46cm og i god kondisjon (for en faget fisk). kanskje 1,1-1,2?

 

her er noen bilder

 

 

Stiiiilig Igor ;D

Grattis med pers ;D Blodpumpa gikk vel litt heftig mens det sto på tenker jeg :o Hva brukte du for fluer? Noen hemmeligheter du kan dele med oss ;);D ;D ;D

 

fluer ja, det glemte jeg å nevne...

 

den vanlige grå/brune zonkeren (fargen heter squirrel) den tok bare noen små fisker, mens den orange lakseflua som er på laskefluer krok/tube tråden tok den store :) eller gikk det fint mens jeg kjørte fisken, var ikke såååå vill, men når den kom inn i håven da ble det styr. like før den rev håven ut av hånda mi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute og testa en spennende plass i Østfold i dag.

Resulterte i ørret på 1,5 og 1 kg. Skikkelig hissige karer som tydeligvis jakta småfisk da de tok ganske eksplosivt. Så mye aktivitet samt en bamse av en ørret som nisevaka på ca 40 meter.

Kommer garantert tilbake til denne plassen ja  ;D

 

16 grader i vannet forresten.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute i dag igjen, men nå negynner jeg seriøst å bli frustrert. Virker som det er blitt mindre SØ her hjemme, og jeg tror det er pga. sel og MASSER med skarv. Skarven har formert seg enormt de siste åra og nå er det helt tjukt, nesten like mye skarv som måker ;);D

 

Nei, skarven får ha seg vekk og la meg fiske i fred, samma med selen.

Død over skarv og sel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synest det er gøy å lese fangstrapportene deres gutter.

Flotte fisker :)

Det som er litt dumt er, at jeg som misliker mørket....og elg forresten ;D, blir etter all sannsynlighet lurt ut på nattfiske med D.Syrstad...før eller seinere.... :-\ Men må vel gjennom noen fiskeløse timer før jeg nok en gang legger denne formen for fiske på hylla i noen år.. ;D

Kjipt hvis fisken biter...da er det på'an igjen... ;D ;D

Hva blir det neste, besøke tørrfluepuristene og Rena elgen ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he...er vel Toggi som tar all fisken din tenker jeg. Hvordan går det forresten med den Pool12 pontongbåten din i saltvann. Har faren din sveisa på den, eller holder rusten seg unna?

 

Det er det kanskje! Er det jaktsesong på Toggi snart? ;D

Neida, bare tuller. Er nok ikke han som tar alle. Setter jo så masse ut igjen.

 

Pontongbåten går så det griner. Har modifisert den med syrefaste benstøtter, og så lenge jeg spyler den med ferskvann etter hver tur, som jeg gjør med alt annet utstyr som har vært i kontakt med saltvann, så holder rusten seg LANGT unna :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis Anders i nord, Åge er i siget ;) Artig karer!

 

Var ute idag igjen! Jeg dro innom et lurested jeg svært sjeldent fisker. Det skulle ikke mange kasta til før det kom stim med sjøørret etter flua :o Det gjentok seg ganske lenge! Dessverre mye smått.

 

Derfor tuslet jeg til noen kanter hvor det ble vesentlig dypere. Kastet og fisket på ca 5 meters dybde.

Det var sykt! Hadde 6-7 fisk etter som var kilosfisker. Ikke noe dagligdags her i Telemark det, og ikke nok med det..... Etter det hadde stilnet litt hadde jeg en fisk på minimum halvannen kilo etter 6 ganger.

Det var like før den tok hver eneste gang. Testet ulike teknikker og opphenger. Men det samme skjedde.

 

Vinden var igjen fra nord, ganske brutal...... Det skjer igjen, fisken er der men "bettet" er ikke så bra!

Mistet en kilos like etter den store forsvant. Ikke mange kasta etter så hadde jeg på mitt livs makrell, at den må ha veid halvannen den også er jeg rimelig sikker på. Fytti katta og den dro!

 

Også, ca 30 min etterpå trodde jeg at jeg fikk havabbor. Den hadde ca 10 utras, og dro akkurat som abboren! Det var en makrell av den hypre typen. Syk fisk, som hjalp på motivasjonen.

Etter det sank vannstanden og det stilnet litt. Makan til dag! Det regnte, og blåste fra alle kanter.

Fiske dypt med jiggys kan ofte gjøre susen! Tror ikke jeg hadde hatt så mye stort etter hvis jeg fisket grunner idag. (som er mitt favorittfiske)

 

At det er mye sjøørret i fjordene her Sailfish er helt sikkert, stim med sjøørret etter og 10 kast med ti slag beviser jo det. Men jeg fisket ikke langt unna Eidangerfjorden. Det kan bety mindre sel og drit. Men det er mye skarv da ;D

 

Anders M stakk en tur innom med båten og vi fikk oppleve nye paradis idag. Vi fikk begge sjøørret fra båt, det ble varme pølser med rekesalat. Enorm mat på tur!

 

Anders tok sin på sort tube(brukbar str) , jeg tok min på en mini clouser.

 

Den største sjøørreten jeg mistet idag tok en clouser. Makrellen tok en grå frede. Den beste fisketeknikken var inntrekk med begge henda med stopper. Det gjorde neeeesten susen, dette kunne blitt en utrolig fangstdag. Det var nære på! Ble gira av dette, så snart sjøørreten har endret modus og den forb... nordavinden gir seg så tror jeg fisket kan bli helt vilt. Og at de store psykotiske SØ også tar.....

 

Det var absolutt mest aktivitet idag på høy vannstand.

 

 

(mistet en fin en i mørten for ca en time siden, den tok en sort wollybugger. Sted: Eidangerfjorden)

 

 

Edit: Legger ut bilder når pc-shit har ordnet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk meg en veldig positiv overraskelse etter å ha testet ut Stren i o51mm.

Micke ordnet noe til meg, maken til god "plastikk" skyteline.

Nulll floker på turen selv i storm :o

Fargen er ice blue, det er 0 minne. Absolutt null, denne er glatt og silicon-basert.

 

Noen som vet om denne Strenen? Beste jeg har testet, faktisk bedre enn cota skyteline.

Problemfritt fiske. Hvis noen kan hjelpe meg med denne. Takk :)

Jeg har tilgang på mer slik skyteline, bare spennende å se om den finnes på markedet nå.

Denne har liggi noen år ;) Et ord: SUVEREN

 

Det kan være at det er helt vanlig Stren Clear blue sene (som de bl.a. har på Nordisk Fiskeutstyr) du har fått. I castingen har vi brukt Stren som skyteline så lenge jeg kan huske, men da som oftest Golden Stren og litt tynnere.

 

En del av deltakerne i Guideline Cup/NM i fluekasting bruker også Stren som skyteline.

 

Stren har ikke den råeste bruddstyrken (0,51 mm tåler den selvfølgelig hur mye som helst  ;D), men er svært sterk mot slitasje og er meget behagelig å jobbe med.

 

Toggi, har du funnet ut noe mer om Strenen, og er du fortsatt like fornøyd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Den er fortsatt best i test, men jeg hadde flexi stripperen på rep noen dager og den likte ikke båt.

Meget god skyteline som jeg ikke engang har varmet i vann.

 

En kompis har mailet Stren og de sier den røde på under kategorien saltwater er best eller enda bedre.

Med andre ord, blir ikke lenge før jeg henter den på posten.

 

Og da vil jeg legge ut test-rapporter her ;) Med flexi stripperen i natt fra land så var det null problemer, tror 051mm er litt tynt. Hvis man varmer opp denne så kan den jo bli enda bedre.

 

Best i test for min del til nå! Men mer floker enn de første 2 ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Kort rapport idag: Besøkte 4 steder idag, det første er paradis! Et sted du alltid er alene, masse leopard, øyer etc. Dette stedet forteller jeg til svært få mennesker. Det er en perle!

 

Generelt: Kastevinder som irriterer meg grønn, utrolig lavt vann, masse morild i vannet. I tillegg vaker det svært lite i forhold til normalen. Så kanskje 5 vak idag :rolleyes:

 

Turen: Ikke mange kasta før det hugg 3 ganger på rad, ganske så kraftig. Så aldri fisken, men det var noen stort som svømte kjapt. På Runars "konge" deceiver.

Ikke lenge etter SØ, satt kontant! Tok den på ekstremt grunt vann. Nydelig!

 

Det ble stort lugg i en kant jeg fisket i litt senere, denne hugg på yngel-flua spigg.

 

Så blåste det opp storm(som det har gjort litt for lenge nå, er lei!)

 

Fisket dypere med Runars og fikk 3 lyr på 3 kast. Fiskearten er kraftig undervurdert synes jeg.

Trenden har blitt "bomtur" hvis man ikke får kilosørret eller abbor! Bare tull og tøys i mine øyne!

 

Idag var det bonus i det hele tatt å få fisk, det ble tilslutt 4 lyr på Runars, en SØ også på den flua samt torsk på sort wolly og flytesnøre....

 

Var ute alene idag, på 4 nydelige steder. Kanter, leopard, grunner jeg knapt har sett maken til.

Nesten synd at man må jobbe ;D ;D

 

Jeg stortrives ved havet!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mange kasta før det hugg 3 ganger på rad, ganske så kraftig. Så aldri fisken, men det var noen stort som svømte kjapt. På Runars "konge" deceiver.

 

Kroker den dårlig også?!?? Fy faen! >:(

Må du se å klappe igjen smella, og komme deg i seng >:( Du er jo syk for farken  >:(

 

Er du for syk til å dra på fisketur er du også for syk til å leke deg på pc'en :rolleyes: Så marsj i seng med deg ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he...er vel Toggi som tar all fisken din tenker jeg. Hvordan går det forresten med den Pool12 pontongbåten din i saltvann. Har faren din sveisa på den, eller holder rusten seg unna?

 

Det er det kanskje! Er det jaktsesong på Toggi snart? ;D

Neida, bare tuller. Er nok ikke han som tar alle. Setter jo så masse ut igjen.

 

Pontongbåten går så det griner. Har modifisert den med syrefaste benstøtter, og så lenge jeg spyler den med ferskvann etter hver tur, som jeg gjør med alt annet utstyr som har vært i kontakt med saltvann, så holder rusten seg LANGT unna :D

 

har kjøpt samme båten og den ruster en del, også etter bruk i ferskvann, her er det bare å pøse på med rust brems, også inne i rørene/konstruksjonen. (skruefestene begynte å ruste etter første turen, selv etter ett bad i ferskvann)

 

men ta regnestykket da for min del, kjøpte den på XXL for 1500. hvis den da ruster istykker på to år har jeg jo bare betalt 750 i året for å leie pontongbåt.. sammenlignet med f.eks nordisk sitt utleie av båter er det svinebillig ;D

 

edit: legge på noen bilder fra sjøørret tur ned langs svenskekysten ett sted ;D

post-2768-13949857958122_thumb.jpg

post-2768-13949857958726_thumb.jpg

post-2768-13949857959021_thumb.jpg

post-2768-13949857959426_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...