Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Det var da som fasken..:!!!  For et beist.

 

Lang tur langs Telemark-kysten idag.  2 småpene følgefisk + 2 harde napp; orange reke. Timesvis kasting på småvak og svake strømkanter.  Utrolig sliten i rygg og arm, til slutt ble resultertet at min kjære G. Loomis Trilogy 10 fot klasse 7 knakk!!! Har noen en ide eller noen som har en bunndel til denne 3 delte stanga så kunne jeg blittlitt fornøyd igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga. påske så har det ikke blitt så mye fluefiske som jeg hadde håpet på.

 

Men 8 fiskedager av 9 mulige er jo forsåvidt greit! 8)

 

Startet i Fredrikstad med en fin dag på Hvaler  Palmesøndag. Sterk vind og helt ny på en plass ga bare meg bare ett tilslag.

 

Mandag: Sandebukta. 3 SØ, alle mellom 500-800gr, tatt på en svart zonker , sølvkropp med rosa rass!

 

Tirsdag: Holmestrand. 1 SØ, 750gr, tatt på M. finn. Så  da også en sel som drev med ett eller annet foretak farlig nær kastehold.

 

Onsdag:  Lysekil ved brodalen ;D  2 SØ, 800gr ère, m. finn flua funket bra.

 

Torsdag: Lysekil ved brodalen: Mest sjøville  SØ dag hittill, ankom bukten 0800 og observerte sprutvaking mellom grunt og dypere vann.

 

Hundrevis av tilslag, 8 SØ, minste var 700gr og  samtlige i god kondis, bortsett fra største som var 51 cm lang og veide 1.3 kg) tar med at den nye streamdance  #5`er n til G loomisen ikke tålte alt fiskekjøret, noe som resulterte i 1 knekt toppdel, men det var det verdt! Ble aldri klok på hva som funket best, for jeg prøvde alt. og jeg fikk fisk og tilslag på alle! Reker, zonkere i forskjellige farger, børstemark, M.finn, Juletreet: var  så fillete at man vanligvis ville ha hatt den som siste fluevalg på en øde øy!Den fillete "flua" gjorde jobben sin gang på gang. Dette sirkuset sto på til kl 1200. Så dabbet det av... Men bevares for en dag!

 

Fredag: La inn en pliktdag sammen med samboeren!

 

Lørdag: Kommersøya, strålende vær. Grumsete vann. nada

 

Søndag: 4 SØ, mellom 500- 800 gr, fra 1900 til 2100, hvitrosa zonker med sølvkropp og rosa rass(dra aldri til Kommers uten denne!)(I fjor fikk jeg en Torsk her på 5,5 kg)

 

 

 

Mandag: 3 SØ, 700-900gr pluss en rekke tilslag på Kilosfisk! tok alle på svart zonkervariant med rosa rass og sølvkropp.Kjørte en fin en i 5-6 min før den huket seg av!

 

 

 

Ja, det var min påske! Hvordan var din??? ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Det er en av de sykeste sjøørretene jeg har sett :o Du verden for en fangst!

Artig å se utviklingen på godt fiske så fort våren er i anmarsj!

 

Var selv en tur i Bamble, kom seint igang idag gitt. Kom til drøy vind fra Øst.

Fant fisk tilslutt i ei lun vik. Og hvilket hugg jeg hadde på bjorni reka i orange, snøret mitt forsvant i stoppen-ville ikke ta etter det. Bytta til oliven børstis. Da var den der med en gang. Lugga halvhjerta.

Enden på visa var at jeg tok en 3 hg på rosa cdc loppe.

 

Gikk videre bortover den vakre kyst og det ble mer blikk. Fisket av områder, men kjente null.

Så kom jeg til noen utrolige spotter. Vet det alltid står fisk der, satt meg ned men kaffen og stirret utover den blanke fjord. Etter under minuttet så jeg to vak. Ganske roolige sipvak.

 

På med børstis, deceivere og alt annet som kan være bra. Neida!

 

Lang historie kort: Fisken var sær og selektiv. Det var først når jeg gikk over til Red Tag loppa til Stig jeg fikk fisk. ENDELIG Stig :P

 

Men det fulgte mye på loppe. I briskantene vaket det stadig, ofte laaaangt ut. Hadde lugg på børstis som subbet bunnen, men ville ikke ha det altså. En tok jeg på blå Runars deceiver mens vinden sto på.

 

Frem med cdc streamer fra Rune S. Og jadda-det ville den ha! Mulig den spiste yngel i strømmen?! Så absolutt. Det er en mulighet for det-tror jeg! Tok 2 med en gang på den. Bruket korte rykk med lange stopper. Den tok knallhardt i stoppen- Og jeg bommet på tilslag noen ganger. Måttte være like rask som Lucky luke.

 

Ja ja, koste meg glugg idag også. Når mørket kom og vannet steg betraktelig så kom det inn uvanlig mye strøm på dette stedet. Jeg hørte vak, for det var bekmørkt. På med sort wolly og "hoover". To på dette og to som klarte å hoppe seg av.

 

Ingen store idag-de to jeg mista i mørket var sannsynglivis de største.... Ja ja, den jeg tenker mest på var den som lugga først idag. For et hugg. Motivasjonen til å prøve ut dette stedet mer blir bare større og større.

 

Sted 2 i mørten ga to torsk. Den største opp mot to kilo. Mista en SØ som hoppet meteren over vannet ;D

 

Og SØ som hopper meteren over vannet som ingen får-ja den tar gladelig CDC streameren til han Rune 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pga. påske så har det ikke blitt så mye fluefiske som jeg hadde håpet på.

 

Men 8 fiskedager av 9 mulige er jo forsåvidt greit! 8)

 

Startet i Fredrikstad med en fin dag på Hvaler  Palmesøndag. Sterk vind og helt ny på en plass ga bare meg bare ett tilslag.

 

Mandag: Sandebukta. 3 SØ, alle mellom 500-800gr, tatt på en svart zonker , sølvkropp med rosa rass!

 

Tirsdag: Holmestrand. 1 SØ, 750gr, tatt på M. finn. Så  da også en sel som drev med ett eller annet foretak farlig nær kastehold.

 

Onsdag:  Lysekil ved brodalen ;D  2 SØ, 800gr ère, m. finn flua funket bra.

 

Torsdag: Lysekil ved brodalen: Mest sjøville  SØ dag hittill, ankom bukten 0800 og observerte sprutvaking mellom grunt og dypere vann.

 

Hundrevis av tilslag, 8 SØ, minste var 700gr og  samtlige i god kondis, bortsett fra største som var 51 cm lang og veide 1.3 kg) tar med at den nye streamdance  #5`er n til G loomisen ikke tålte alt fiskekjøret, noe som resulterte i 1 knekt toppdel, men det var det verdt! Ble aldri klok på hva som funket best, for jeg prøvde alt. og jeg fikk fisk og tilslag på alle! Reker, zonkere i forskjellige farger, børstemark, M.finn, Juletreet: var  så fillete at man vanligvis ville ha hatt den som siste fluevalg på en øde øy!Den fillete "flua" gjorde jobben sin gang på gang. Dette sirkuset sto på til kl 1200. Så dabbet det av... Men bevares for en dag!

 

Fredag: La inn en pliktdag sammen med samboeren!

 

Lørdag: Kommersøya, strålende vær. Grumsete vann. nada

 

Søndag: 4 SØ, mellom 500- 800 gr, fra 1900 til 2100, hvitrosa zonker med sølvkropp og rosa rass(dra aldri til Kommers uten denne!)(I fjor fikk jeg en Torsk her på 5,5 kg)

 

 

 

Mandag: 3 SØ, 700-900gr pluss en rekke tilslag på Kilosfisk! tok alle på svart zonkervariant med rosa rass og sølvkropp.Kjørte en fin en i 5-6 min før den huket seg av!

 

 

 

Ja, det var min påske! Hvordan var din??? ;D

 

 

Hei Helge! Vi fisker på de samme plassene, sliter du også med meget gromeste vann om dagen? Er det noe poeng å stå å denge når det er så gromsete? Har du evt noen tips?

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så dårlig når det grumsete vann da? Jeg synses nødvendigvis ikke det.

 

Litt farget vann er bare en klar fordel fiskemessig.  Fisken ser fremdeles siluetten, men ser ikke så lett deg. Det er imidlertid ikke så morsomt eller estetisk å fiske i uklart vann hvor du heller ikke ser fisken.  Bruk sterke farger (oransje).

 

Veldig farget vann er nødvendigvis ikke noen fordel - fisken må jo kunne se litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. ja jeg har vel sett mye grumsete vann ja... virker som det noen ganger er mer grumsete enn andre dager, men spesielt inn mot sande..

 

Det skjøre jeg har av erfaring på området er at selv om det er gromsete vann, så trenger det nødvendigvis ikke være svart hav. Jeg pleier å bruke mer lyse fluer som lager mye liv i vannet(marabeu), og har attraktor farger i seg, eks. rosa tag, som er min favoritt.

 

Sett flere fiskere som står å kaster omtrent på samme plass og med samme type inntrekk i forhold gange og hastighet på flue. Det jeg har fått god uttelling for har vært kreative inntrekk, jeg har variert mye i forhold til fart og størrelse på flua, fiskedybde og også beveget meg ganske mye.

 

Tror ikke dette er noen heksekunst selv i grumsete vann. Min flueboks ser absolutt ikke ut som et fruktfat, så jeg tror variasjon er et veldig dekkende stikkord. Variasjon og ikke miste trua!

 

Jeg har ved fiske i grumsete vann fått hell, ved å fiske nær tilgang på ferskvann, bekker etc.

 

Kanskje noen andre vet mye mer om dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Fisket MYE i grumsete vann den senere tid og en flue har skilt seg ut som numero 1.

SVART WOLLYBUGGER med mye flash. Har testet mange ulike mønster og denne har funket som fy.....

 

Har jeg hatt etter på knallorange farger så har den tatt sort WB med en selvfølge.

 

En annen farge jeg liker godt i farget vann er jiggy, i orange/hvit og chartruse/hvit.

Men i Toggi testen har altså sort funket best.

 

Og den kan avvike på andre plasser, det er bare å prøve ut.

Tar den ikke høyt i vannfilmen så har jeg subbet bunnen, og da har jeg fått selv i meget farget vann.

 

Idag skal jeg teste mye ulike tubevarianter. Skal nemlig fiske idag :D

 

 

Edit: Fått fluer i posten idag fra Trygve Bjerk. Utrolig spennende SØ mønstre. Skiller seg veldig ut fra de "vanlige" SØ fluene. Og jeg har vanvittig trua på dem. Takker så mye Trygve, du er en snill mann og en dyktig fluebinder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grumsete vann er ofte en fordel, men som under klarvannsforhold bør det jo stå fisk der du fisker.

 

Ikke alltid forholdene det er noe i veien med, kan like gjerne være fravær av fisk.

 

Har ikke fisket så mye, men koser meg med å se bilder av fine fisker.

 

Sort er en bra farge nesten uansett, skulle jeg bare hatt en farge så ville jeg valgt sort.

 

Sunray shadow er jo glimrende på sjøørreten, også i sjøen. Tynnere dressa og hurtig fisket.

 

Fått bra med sjøørret, men ennå er det ikke den aller beste tida. Like før nå.

 

Spennende å se om tobisen dukker opp i bra antall i år på sandbunnen....

 

Men mest av alt gleder jeg meg til årets yngelsjekk i bekkene vi har gruslagt.

 

Nytt av året er at  vi har plantet or langs bekkene for å skape kantsone.

 

Jeg er forhåpentligvis blitt "pappa" til tusenvis av små sjøørreter!

 

Vi er igang med flere trapper, en i Mandalselva og en i Søgne.

 

Grusing og fjerning av oppgangshindrer.

 

Off topic, sorry.

 

Skal ta meg en tur nå snart, nattestid er ikke å forakte nå på denne årstida.

 

Lover en fangstrapport av litt høyere kvalitet snart. Må jo bidra litt.... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grumsete vann er ofte en fordel, men som under klarvannsforhold bør det jo stå fisk der du fisker.

 

Ikke alltid forholdene det er noe i veien med, kan like gjerne være fravær av fisk.

 

Har ikke fisket så mye, men koser meg med å se bilder av fine fisker.

 

Sort er en bra farge nesten uansett, skulle jeg bare hatt en farge så ville jeg valgt sort.

 

Sunray shadow er jo glimrende på sjøørreten, også i sjøen. Tynnere dressa og hurtig fisket.

 

Fått bra med sjøørret, men ennå er det ikke den aller beste tida. Like før nå.

 

Spennende å se om tobisen dukker opp i bra antall i år på sandbunnen....

 

Men mest av alt gleder jeg meg til årets yngelsjekk i bekkene vi har gruslagt.

 

Nytt av året er at  vi har plantet or langs bekkene for å skape kantsone.

 

Jeg er forhåpentligvis blitt "pappa" til tusenvis av små sjøørreter!

 

Vi er igang med flere trapper, en i Mandalselva og en i Søgne.

 

Grusing og fjerning av oppgangshindrer.

 

Off topic, sorry.

 

Skal ta meg en tur nå snart, nattestid er ikke å forakte nå på denne årstida.

 

Lover en fangstrapport av litt høyere kvalitet snart. Må jo bidra litt.... :)

 

Leste om dere i alt om fiske, skikkelig bra tiltak Marbakken :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grumsete vann er ofte en fordel, men som under klarvannsforhold bør det jo stå fisk der du fisker.

 

Ikke alltid forholdene det er noe i veien med, kan like gjerne være fravær av fisk.

 

Har ikke fisket så mye, men koser meg med å se bilder av fine fisker.

 

Sort er en bra farge nesten uansett, skulle jeg bare hatt en farge så ville jeg valgt sort.

 

Sunray shadow er jo glimrende på sjøørreten, også i sjøen. Tynnere dressa og hurtig fisket.

 

Fått bra med sjøørret, men ennå er det ikke den aller beste tida. Like før nå.

 

Spennende å se om tobisen dukker opp i bra antall i år på sandbunnen....

 

Men mest av alt gleder jeg meg til årets yngelsjekk i bekkene vi har gruslagt.

 

Nytt av året er at  vi har plantet or langs bekkene for å skape kantsone.

 

Jeg er forhåpentligvis blitt "pappa" til tusenvis av små sjøørreter!

 

Vi er igang med flere trapper, en i Mandalselva og en i Søgne.

 

Grusing og fjerning av oppgangshindrer.

 

Off topic, sorry.

 

Skal ta meg en tur nå snart, nattestid er ikke å forakte nå på denne årstida.

 

Lover en fangstrapport av litt høyere kvalitet snart. Må jo bidra litt.... :)

 

Flotte tiltak dere har på Sørlandet for å bedre oppvekstvilkårene for sjøørreten! Savner slike tiltak her i Telemark. Ikke mye har blitt gjort her siste 20år for sjøørreten. Som du skriver er det artig å følge oppveksten til sjøørretene - jeg er hver høst på bekken for å se hvordan det står til på gyteplassen.  Legger ved noen bilder.

Kanskje noen av sjøørretfiskerne her i fjorden burde være med å kultivere / restaurere sjøørretbekkene - det er bare å ta kontakt med den lokale fiskeforeningen eller kommunens landbrukskontor.  Vi bør ikke bare høste -kanskje så litt også...., og da kan du oppnå et bedre sjøørretfiske ute i fjorden også.

PS, ikke alle er klar over at elve- og bekkeos er fredet frem til 1.juni for alt fiske.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...