Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Grattis Adrian! Knallstart på sesongen for deg ;) Og velkommen til Norges beste SØ forum! ;D

Kjempe mange bra rapporter i det siste. Har selv vært litt for opptatt i det siste til å fiske selv, men sjekker stadig forumet for nye tilstandsrapporter. Fortsett slik!

Idag tar jeg og "hermer" etter Flybandit, og prøver meg på brunørret i elv ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Fine rapporter!! :)

 

Ute igår, så masse sjøørret både i frier og 3 andre plasser.

Det ble mye lugging igår, og SØ virker litt sær/treg.

 

Kom over en 5 minutter hvor den ville ta. Det ble 4 blanke tatt på orange bjorni reke.

 

I mørten i frier hadde jeg noen vanvittige hugg og jeg følte tyngde, men fikk dem aldri.

Mon tro hva den tar-mye dritt i vannet, endel strøm og rooooolige vak. Jeg vil tro den tar noe smått for å si det slik.

 

Flua den "bombarderte" var Runars deceiver i vanlig grønn som jeg kastet etter bruk siden halen vridde seg på hvert kast. Utrolig irriterende!

 

Ja ja, skal finne ut hva den tar. Tippper en Trygve Bjerk luring eller Rune S cdc streamer kan gjøre susen :P

 

En sann glede å fiske med fluer fra gutta på forum :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjøørreten hadde spist reker og tanglopper. Fikk den på en liten tangloppe også. Orange tangloppe i grumsete vann funka bra!

 

 

All fisken jeg har tatt i Oslo fjorden den siste uka er tatt på oransje reke/loppe. Loppene har jeg handtwista, rekene har jeg dratt inn rykkvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

villmarksmessen ble besøkt i går, og da ble det testing av forskjellige stenger og liner.

kjøpte meg ny glassline siden den gamle er godt brukt.  kjøpte også inn cdc og kroker til reker.

planen var å ta turen ut i dag, egentlig tidlig, men ble litt binding i stedet. det bar så ut på kvelden. passe bris og motlandsvind med nedgående sjø. første timen ga ingenting, bare et stort vak lengre ute. flytta meg til en liten odde og tok noen kast inn mot land. 5 kast etterpå tar en liten sø på 250gr. tar ut kroken og lar den gå kjap tilbake.

tar et kast i samme rettning og da smeller det på en sprek kampvillig sø på 1,3kg!! :) endelig over kiloen i år. inn med fisk tok et bilde og lot den gå.

nå senket skuldrene seg og tok en liten pause.

la ut neste kast på samme plass, og der satt den igjen!! denne gang en på rundt 600gr.

tre fisk på tre kast, dette var gøy :D alt ble tatt på orange cdc reker :)

 

ble noen flotte timer langs vestfoldskysten i dag :)

post-2709-13949863800174_thumb.jpg

post-2709-13949863800777_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en på 1.5 i Oslofjorden ikveld, kroket den i ryggen, hadde en fight som F! Trodde den var MYE større, første utraset tok 10 meter ut på backingen 'non stop', hadde itillegg 2 til som nesten var ute på backingen. Mest sinnsyke jeg har opplevd på sjø-ørret i sjøen! Utrolig gøy!! :D Abel snella kom på sin plass, deilig å kunne stole 110% på snella. Kompisen mistet en som var mye større :o

 

Det tar seg opp nå... snart sitter 2 kilosen :D

post-129-13949863801304_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

villmarksmessen ble besøkt i går, og da ble det testing av forskjellige stenger og liner.

kjøpte meg ny glassline siden den gamle er godt brukt.  kjøpte også inn cdc og kroker til reker.

planen var å ta turen ut i dag, egentlig tidlig, men ble litt binding i stedet. det bar så ut på kvelden. passe bris og motlandsvind med nedgående sjø. første timen ga ingenting, bare et stort vak lengre ute. flytta meg til en liten odde og tok noen kast inn mot land. 5 kast etterpå tar en liten sø på 250gr. tar ut kroken og lar den gå kjap tilbake.

tar et kast i samme rettning og da smeller det på en sprek kampvillig sø på 1,3kg!! :) endelig over kiloen i år. inn med fisk tok et bilde og lot den gå.

nå senket skuldrene seg og tok en liten pause.

la ut neste kast på samme plass, og der satt den igjen!! denne gang en på rundt 600gr.

tre fisk på tre kast, dette var gøy :D alt ble tatt på orange cdc reker :)

 

ble noen flotte timer langs vestfoldskysten i dag :)

 

NYDELIG fisk og rapport Arild!! gratis :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med fangst gutter ;) Artig å lese at det løsnet for deg Arild!!

Snart må du ta den en tur til oss, så kommer jeg bort til Horten en dag. Mer enn gjerne....

 

Ute idag med Dronninga, hun vil lære seg fluefiske.

Ble enige at hvis jeg fikk fisk så skulle hu dra den opp.

 

Labert fiske, mye vind og vi kom ut på lavere vann-nedadgående flo.

Pålansvinden skylte opp mudderet inne på grunna.... vannet ble farget.

Fisken går latterlig grunt her.

 

Så ikke vak på lang tid-og det var først når jeg tok pause jeg så vak.

Midt i vak med orange reke, neida! Bytta kjapt til sort wolly, lange drag med pauser.

Det SMALT kontant, dronninga skulle få denne opp. Jeg så SØ før den løsnet, tipper 8 hg knallblank og feit. Pokker-vvært artig og sett fjeset til dronninga som mobbet meg at jeg ikke fikk no :P

 

Dro så videre til en annen "lureplass" i vinden-her var det le og vak.....

Og på femte forsøk med grå frede, små rykk og pauser så smalt det-DIGG... dronninga kunne ikke mobbe meg mer ;D

 

På kvelden fisket jeg alene-vinden løyet men tempen i lufta var helt nede i 1 grad :rolleyes:

Når det kom inn kald vind så ble fisket nesten litt ufjortjent ufyselig. Vårstemingen fra dagen var snudd totalt på hodet.

 

Men jeg så vak-flere. Mye torsk inne. Fikk 3 torsk og en sjøørret på sort wolly med kulehode. En kobber farge bjorni har bundet. Utrolig fin flue, med costal i vinden så ble det en suveren kombo.

 

I morgen kveld har det meldt 10 sekundmeter, og hvis tempen i lufta blir som nå så kan det bli farlig kald.

En herlig dag ved havet, selv om fisket er litt tregt for tiden.

 

Dagens høydare: Dronninga fikk fisk og jeg fikk torsk på over kiloen som hoppet halvmetern over vannskorpa akkurat som en SØ. Det har jeg aldri opplevd før gitt :D

post-1259-13949863801779_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med fangst gutter ;) Artig å lese at det løsnet for deg Arild!!

Snart må du ta den en tur til oss, så kommer jeg bort til Horten en dag. Mer enn gjerne....

 

Ute idag med Dronninga, hun vil lære seg fluefiske.

Ble enige at hvis jeg fikk fisk så skulle hu dra den opp.

 

Labert fiske, mye vind og vi kom ut på lavere vann-nedadgående flo.

Pålansvinden skylte opp mudderet inne på grunna.... vannet ble farget.

Fisken går latterlig grunt her.

 

Så ikke vak på lang tid-og det var først når jeg tok pause jeg så vak.

Midt i vak med orange reke, neida! Bytta kjapt til sort wolly, lange drag med pauser.

Det SMALT kontant, dronninga skulle få denne opp. Jeg så SØ før den løsnet, tipper 8 hg knallblank og feit. Pokker-vvært artig og sett fjeset til dronninga som mobbet meg at jeg ikke fikk no :P

 

Dro så videre til en annen "lureplass" i vinden-her var det le og vak.....

Og på femte forsøk med grå frede, små rykk og pauser så smalt det-DIGG... dronninga kunne ikke mobbe meg mer ;D

 

På kvelden fisket jeg alene-vinden løyet men tempen i lufta var helt nede i 1 grad :rolleyes:

Når det kom inn kald vind så ble fisket nesten litt ufjortjent ufyselig. Vårstemingen fra dagen var snudd totalt på hodet.

 

Men jeg så vak-flere. Mye torsk inne. Fikk 3 torsk og en sjøørret på sort wolly med kulehode. En kobber farge bjorni har bundet. Utrolig fin flue, med costal i vinden så ble det en suveren kombo.

 

I morgen kveld har det meldt 10 sekundmeter, og hvis tempen i lufta blir som nå så kan det bli farlig kald.

En herlig dag ved havet, selv om fisket er litt tregt for tiden.

 

Dagens høydare: Dronninga fikk fisk og jeg fikk torsk på over kiloen som hoppet halvmetern over vannskorpa akkurat som en SØ. Det har jeg aldri opplevd før gitt :D

 

ja i dag var det ekstra gøy å være ute.  :)

skal ikke se bort ifra at jeg dukker opp i telemark snart, har 2 kilosen til lasse friskt i minne enda ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meninga å legge en demper på SØ-fisket og gleden ved dette, men jeg blir litt skuffet når jeg skummer gjennom de siste sidene...

Her er det jammen mye sølvslips!!!

 

 

Vi bor ikke i nord ;D

Tipper du vil bli litt mer fornøyd i fremtiden siden SØ feter seg opp i takt med tiden.

 

Jeg har fått endel feit fisk, men de har dog vært mellom 4 hg-7hg. Og slipsa settes pent tilbake.

Og de slanke har jeg fått like mye av ute i havet som inne i de lokale fjorder. Jeg blir ikke skremt av å se en slank fisk så lenge jeg vet personene ikke ser på det som matfisk.

 

Runar viser jo noen slike i filmen, det synes jeg er helt ok. Det er ikke bare griser som fortjener et bilde, en slankere fisk kan også gi glede. Den settes pent tilbake og du håper du tar`n senere på året etter at den har spist seg fet på brisling og sild. Og det var mine ord... Mer gidder jeg ikke skrive!! ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke meninga å legge en demper på SØ-fisket og gleden ved dette, men jeg blir litt skuffet når jeg skummer gjennom de siste sidene...

Her er det jammen mye sølvslips!!!

 

 

Vi bor ikke i nord ;D

 

Spiller da liten rolle hvor man bor....?

Her har knapt de første SØ'ene begynt å karre seg ut av elvene...

En vinterstøing er en støing hvor enn den befinner seg.. eller?

 

Mer gidder jeg ikke skrive!! ;)

 

Ikke jeg heller.

Vil ikke bli oppfattet som en gnålk.k  ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jodddda Aurivillie

 

Jeg ser den!! Null problemer med den....

 

"Petter Pan" fisker i Oslofjorden, han har hatt 12 bomturer etter SØ.....

Han leter febrilsk etter info på forum, han får beskjed at på sipvakende SØ så er det smart å bruke lopper. Han er aktiv, han vil oppsøke sjøørreten nå. Han vil ike bare stå å vente.

 

Han ser et sipvak på en ny plass-legger loppa i vaket og handwtister. Smack!! Der satt`n.

Han føler en beruselse av glede. ENDELIG. Det viser seg å være en kilos dog litt tynn. Men han er så jævlig glad. Han vet det ikke er matfisk, bilde kjapt og uti med den igjen.

 

Han smeller inn et bilde av sin sanne glede på forum.... Og det første han blir møtt med er pepper.

"Petter Pan" slutter å fiske, på forumet SKAL man bare legge ut glansbilder. Ikke kan man vise sin fiskeglede. Nei, her skal det "pepres" om at bare skjønnhetsdronninger skal på trykk.

 

Comprende :rolleyes: Vær varsom, ydmyk og fortell rolig hva man kan gjøre med slike fisk. Sette pent tilbake!

 

Last word...!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overhodet ikke ment som pepper Toggi!!

Blir bare bekymret når gutter som etter all sannsynlighet har fisket SØ mer en én gang (les: lenge) poster bilde av ørret som knapt har kommet seg ut av gytemodusen, og angivelig ga en hinsides fight blir applaudert av oss som kansje har enda flere "år på rævva"  :rolleyes:

 

Har kjent lykkerusen av å bryte barrierer selv, Toggi.

Har ikke noen problemer med dette. Men med så mange fisker er av en slik forfatning vitner det kanskje om at fiskeperioden burde være et tema?

 

I Vest-Finnmark burde ikke SØ-sesongen starte før 1.juni.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kanskje en fredning ala Sverige er noe?  ;)

 

Jeg har faktisk fått de feteste inne i frierfjorden i år, de minste og tynneste i Bamble hvor det knapt er bekker. Det positive er enorme mengder SØ. Snittet daler.....

 

Men en ting, merkelig sesong til nå. Grise kald vinter og nå er det vår her jeg fisker. Børstemark perioden var kjapt over.... Ser det ut som, nå er det flust med yngel og lopper inne langs fjordene og mye vakaktivtet ala yngel og loppe art!!

 

Jeg tror det varierte klimaet, ekstremværet gjør noe med fisket. Fra 17 varme igår til ned mot 0 grader natttid er unormalt.

 

Jeg har fått svært få bruninger i år, mye blankt med normal k faktor. Kun noen få slips vil jeg si. ;)

Mer bekymret over snittet her jeg bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overhodet ikke ment som pepper Toggi!!

Blir bare bekymret når gutter som etter all sannsynlighet har fisket SØ mer en én gang (les: lenge) poster bilde av ørret som knapt har kommet seg ut av gytemodusen, og angivelig ga en hinsides fight blir applaudert av oss som kansje har enda flere "år på rævva"  :rolleyes:

 

 

Var det ørreten jeg tok igår du sikter til :-\ Den poserer levende på bildet.

 

Når det er sagt er dette et dilemma. Man må noenganger ofre noen gaver til fiskeguden (les: kona) slik at man kan få tillatelse til å dra på flere turer ;)

post-129-13949863805095_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri skjønt poenget ved at det er de tynne og magre som skal slippes ut igjen, og dersom man skal ta en matfisk skal man ta en feit.  For matens skyld skjønner jeg det, men ikke i forvaltningsøyemed.

 

Årsaken er som følger:  En fisk i topp kondisjon har vist evne til å skaffe mat og er sann.vis meget sunn og frisk.  Dette kan være tilfeldigheter, det kan være gytebestemt, men det kan også være sunne gener.  Uansett årsak har denne fisken en større mulighet for å klare seg bedre dersom den får leve enn en tynn og mager fisk, som både mangler krefter og muligens har dårligere gener.

 

Hvorfor skal man da ta vare på den tynne, og spise den feite?  All logikk tilsier at man bør skjerme de som har klart seg best og/eller har best forutsetninger for å klare seg videre - altså de feite.

 

Dersom man hele tiden beskatter de individene som vil klare seg best gjør man populasjonen en bjørnetjeneste.

 

Har man slitt ut en allerede utmagret fisk ved å kjøre den hardt har den mindre mulighet til å overleve enn en tilsvarende fisk i god kondisjon.

 

Min påstand er derfor følgende:  Spis "slipsene" og spar de feite.

 

Når det er sagt synes jeg forøvrig hele diskusjonen er tullete.  Min regel tilsier at fisken skal spises fersk, og dersom man har nok fersk fisk slippes resten ut igjen istedenfor å havne i fryseren.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke din fisk jeg siktet til, Eihacn. Den ser ut til å være i langt bedre forfatning enn de det siktes til.

Jeg mener at det ikke bør fiskes på områder, evt. i perioder hvor sjansen for å fange støinger er betydelig høy da fisken hverken har noen nytteverdi, eller gir noen nevneverdig utfordring.

I tillegg har denne fisken adskillig mindre sjanse til å overleve både håving, fotoseanse og gjenutsetting. Hvis en skal utvise en god C&R-praksis med forsiktig håving, fuktede hender og skånsom behandling, hjelper det fint lite om fisken har ligget å sprellet (les: slim og risttap) på et soltørket berg mens fotodokumentasjon pågikk...

 

Grunnen til at jeg nevnte at eks.vis Vest-Finnmark skulle vært fredet for SØ-fiske fram til 1.juni er av samme grunn.

Masse støinger i havet, og disse er mere enn bitevillig.

Dermed landes det store mengder slike.

Håndteringa fisken får er ikke alltid like fin..

 

Derfor er jeg for fredning av SØ i perioder.

Husk at dette kun er min mening i en flott og inspirerende SØ-tråd på FFS, og på ingen måte et forsøk på å spre edder og galle.

 

Det finnes vel pr. idag ingen lover som forbyr fiske etter, eller kakking av støinger, kun normer... ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk nå lillevann at den slitne støingen noen mnder tidligere også var feit! De er bevis på gode gener, klarte å få gytt! De fleste gjør ikke det, det hjelper ingenting på noen måte å ta livet av disse fiskene. Du oppnår bare at de man dreper ikke får gytt igjen, noe som endel gjør....

 

De feite fine kan man vel heller begrense uttaket av, enig i at man skal ta noen få til mat. resten ut.

 

Men så dum er jeg ikke, begynne å spise støingkjøtt istedenfor gjellfiskkjøtt av ypperste standard.

 

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri skjønt poenget ved at det er de tynne og magre som skal slippes ut igjen, og dersom man skal ta en matfisk skal man ta en feit.  For matens skyld skjønner jeg det, men ikke i forvaltningsøyemed.

 

Årsaken er som følger:  En fisk i topp kondisjon har vist evne til å skaffe mat og er sann.vis meget sunn og frisk.  Dette kan være tilfeldigheter, det kan være gytebestemt, men det kan også være sunne gener.  Uansett årsak har denne fisken en større mulighet for å klare seg bedre dersom den får leve enn en tynn og mager fisk, som både mangler krefter og muligens har dårligere gener.

 

Hvorfor skal man da ta vare på den tynne, og spise den feite?  All logikk tilsier at man bør skjerme de som har klart seg best og/eller har best forutsetninger for å klare seg videre - altså de feite.

 

Dersom man hele tiden beskatter de individene som vil klare seg best gjør man populasjonen en bjørnetjeneste.

 

Har man slitt ut en allerede utmagret fisk ved å kjøre den hardt har den mindre mulighet til å overleve enn en tilsvarende fisk i god kondisjon.

 

Min påstand er derfor følgende:  Spis "slipsene" og spar de feite.

 

Når det er sagt synes jeg forøvrig hele diskusjonen er tullete.  Min regel tilsier at fisken skal spises fersk, og dersom man har nok fersk fisk slippes resten ut igjen istedenfor å havne i fryseren.

 

 

 

Grunnen er at slipsene har vist evne til å gyte..altså er de en del av den reproduserende bestanden. "Unnaslunteren" er enten ikke kjønnsmoden eller har valgt å stå over gytingen et år.. Slips eller ei, sier ingenting om genene, bare hva den valgte å gjøre forige høst. Men et slips vet man har evnen til å gyte i motsetning til med den feite..sånn sett burde det være lurt å slippe ut slipsene for å verne om bidragsyterne.. Ikke innlysende kanskje..men, dog..

 

Marbakken kom meg i forkjøpet der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er nok min fisk han sikter til!!

fisken ble kjørt hardt og behandlet pent, blir ikke "lekt" med.

det er klart, som toggi sier, at jeg vil poste bilder av første fisk i år med litt større vekt, enn de rundt 500 gr som er vanligere

her er ett alternativt bilde for de som heller liker det! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trist at man ikke kan få utøve fisket sitt i fred når man attpåtil bidrar med historier og fotografier.

 

Denne tynn-fisk-storebror-ser-deg mentaliteten er sinnsykt provoserende kjedelig.

 

Meget pen den der på bildet.

 

Jeg har ikke selv så stort behov for å ta bilder av fiskene jeg fanger, før derimot da måtte fangsten gjerne taes bilde av.

 

Jeg har et avslappet forhold til sjøørretene og mange ganger får jeg ikke målt de skikkelig før de er i vannet igjen.

 

Det er opplevelsen og det at du vet inne i deg at du fikk en pen fisk som betyr mest.

 

500 grammere er ikke så spennende å ta bilder av i lengden.

 

Får ikke tid til å fiske om dagen, musikken tar hele dagen. Men tobis, sandbunn, lukten av bjørkeløv og tobakk. Samt store sjøørreter som sluker fluene mine aggresivt nattestid er fristende.

 

Så fristende at jeg utsetter det litt til........

 

Jeg er sånn hver vår jeg, når det liksom er helt "vilt" da roer jeg meg.....men så er det som om noe skjer.. Og da fisker jeg manisk mye, det har vel noe med at fisket ennå ikke er helt på topp.

 

Forøvrig syntes jeg nov.des var bedre enn mars.apr............Men mai og juni he he

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...