Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

kan melde om bra fangst i horten hittil i dag.

så endel vak tidlig i dag, og mista to før en tok på loppe i overflaten.

bytta plass fra store steiner og tang til mudder bunn. her fikk jeg 5 på 1 times fiske, største på 500 gr, alle går fri.

de øvrige ble tatt på loppe og reke med rolige inndrag. sol og pålandsvind funker :D

ps: ble tatt en rundt 2 kilo på flue i området i går (ikke min desverre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hatt en fantastisk dag i vestfold i dag.

startet tidlig med sær loppespisende fisk der en ble lurt.

bytta plass og fikk 5 på rappen. alle fra 200-500gr. :)

tok noen timer pause og reiste ut igjen rundt 3. dro til en plass som pleier å være bedre litt seinere på sesongen, men leverte i dag og. hadde tatt 7 kast før det smalt på en fin fisk. den raste rett ut og kom opp av vannet så det glinset i sola.

dette gjenntok seg 3 ganger før den havna i håven. desverre satt reka i ene gjella så den måtte tas, da var det bra dama hadde bestilt fisk til middag i morgen :D fisken veide 1,5 og var feit som en liten minigris. ;) i magen lå en god blanding med børstemark og kutling.

9 SØ totalt på en nydelig vårdag, må nok ut i morgen og ;)

post-2709-13949864045677_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

kan jeg få lov til å spørre et spørsmål, uten å ha fått lov så sør jeg det......det er mange søm her utbasunerer at de setter fisken tilbake, men likevel ser jeg fisken blir avfotografert på brygger.....i sanda, på steiner.......er disse fiskene også satt tilbake??? jeg tror de sammer rettningslinjer gjeller for sjøørret som for brunørret.....fort og skånsomt......VIKTIG!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan jeg få lov til å spørre et spørsmål, uten å ha fått lov så sør jeg det......det er mange søm her utbasunerer at de setter fisken tilbake, men likevel ser jeg fisken blir avfotografert på brygger.....i sanda, på steiner.......er disse fiskene også satt tilbake??? jeg tror de sammer rettningslinjer gjeller for sjøørret som for brunørret.....fort og skånsomt......VIKTIG!!

har hatt en fantastisk dag i vestfold i dag.

startet tidlig med sær loppespisende fisk der en ble lurt.

bytta plass og fikk 5 på rappen. alle fra 200-500gr. :)

tok noen timer pause og reiste ut igjen rundt 3. dro til en plass som pleier å være bedre litt seinere på sesongen, men leverte i dag og. hadde tatt 7 kast før det smalt på en fin fisk. den raste rett ut og kom opp av vannet så det glinset i sola.

dette gjenntok seg 3 ganger før den havna i håven. desverre satt reka i ene gjella så den måtte tas, da var det bra dama hadde bestilt fisk til middag i morgen :D fisken veide 1,5 og var feit som en liten minigris. ;) i magen lå en god blanding med børstemark og kutling.

9 SØ totalt på en nydelig vårdag, må nok ut i morgen og ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Nydelige rapporter, grattis Arild... Du verden, jeg må visst bort til deg innen kort tid :P

Her har fisket vært ræva synes jeg, det gode fisket har avtatt selvom det er fangst på hver tur.

 

Det er kvelden og natta som gjelder for tiden, den generelle vannstanden er lav.

 

I går kom århundrets "takeover". Sto og ventet inn fisk som gikk og spiste lopper og vakte seg rolig innover. Så kom det det 3 stykker med sluk, hadde flere kilometer å fiske av. Det var i tillegg blikk, jaggu stilte personene seg 2 meter fra meg og kasta ut et blylodd på 40 gram. Det er bare å gratulere slike med dagen på sunn fornuft. Fy faen å provoserende. Var like før det klikket for meg gitt. Men jeg dro bare videre.

 

Tidligere på dagen i "oppskrytt bamble" ;D Mista to på bjorni sin muddler variant, fantastisk yngel flue.

Jeg bare klipte hue på`n bjorni så den ikke så "bola" ut. Funket som fy den.

 

Dagen før: To på Runars deciever med raske inntrekk, på dagtid. Fisket av flere kilometere og fant kun disse to. På halvkiloen.

 

Kveld: Lavt vann, fin understrøm. Kom inn ganske mye fisk for å si det slik. Mista to SØ, den ene hoppet 9 ganger over vannet før den løsnet. Den var ca 8 hg- Rett etter 3 flyndrer, to ala kiloen og en på ca 750 gram. Skal si det var slitsom å kjøre flyndrer som tok helt av. Jeg brukte Coastal snøret og en motana nymfe til dette med en liten hale. Bedre yngel flue finnes (nesten) ikke i mørten.

Legger ved et bilde jeg var heldig med. Har enda ikke fått kamera, må ha skejdd noe surr.

 

Edit: Hadde på årets første horngjell igår, i Bamble. Nå har de kommet.

post-1259-1394986405697_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F... som dere fisker SØ da. Har vært noen turer i år uten å ha kjent noe som helst som ligner blanking. Nermeste er en sei på ca kiloen.

 

Forrige tur var det en del aktivitet, men jeg brukte nok galt utstyr. SA Stillwater intermediate line i mørket. Hadde med flyt, men det var så kaldt at jeg ikke gadd å bytte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig oppmøte i Telemark på den årlige sjøørret-konkurransen til NJFF. Kun 12 påmeldte i Telemark, over 100 i nabofylket Vestfoldt! Riktig nok var den dårlig markedsført i Telemark, men antar at mange her lest om de nasjonale konkurranse på forhånd. NJFF har med denne konkurransen satt fokus på sjøørret de siste årene og ser samtidig en mulighet til å verve medlemmer til sine aktiviteter - også kultivering av Sjøørretbekker. Eidanger JFF var sekreteriat for Telemark, og vil jobbe for bedre markedsføring neste år. Og som de sa i går - skal det gjøres noe fysisk dugnad er det ikke mange unge sportsfiskere å se...

Det som er positivt med konkurransen er at du kan sette ut tynn fisk igjen ( lengste fisk vinner), ved å bruke målband man får utdelt for å fototgrafere fisken før den settes ut igjen.

Så til fisket: jeg og en kamerat var ute fra ca.15:00 til seine kvelden - bra aktivitet mens vannet steg til ca.19:00. Fikk 3 sjøørret, største bare 37cm og mistet tre fisker - grrrrr!!!

Etter dette ble det svært stille, så to vak og hadde et par lugg i flua, det var alt. Vi valgte da å ta kvelden for å fiske grytidlig. Det viste seg å være lurt. Mistet en lang tynn sjøørret, og en til -grrr!! igjen. Men, til slutt fikk jeg lurt opp en på 38cm. Holdt ikke til vinnerfisk ( største var 44cm på mark).

 

Vet at ikke alle er begeistret for å konkurrere om å fiske, men vi tar det alltid som en "årlig happening" og er på TUR med grillmat, primus og det hele! Vi fisket maks 6-7tim i løpet av døgnet.

Håper flere møter opp neste år - fint tiltak som sagt av NJFF for å sette fokus på sjøørret.

http://www.fiskeklubben.no/sjoorretkonk/Resultater/resultat.asp?intPage=&intType=16&intTop=&intStartKlokke=&intStoppKlokke=&intKlasse=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var med i konkurransen her i Vest-Agder. Veldig lite å rapportere om. Fisket var utrolig tregt. Hadde flere kilosfisk opp til flua bare for å inspisere.

 

Spottet en 3-kilos SØ i en tidevannsstrøm. Følte jeg hadde full kontroll da jeg snek meg gjennom skogen for å komme meg ut i strømmen og i kasteposisjon. Jeg var i ferd med å senke legemet i strømmen og skulle bare forsere noen slimete rullesteiner på vei ut........oops. Steinene lå ikke stille. Jeg havnet på rygg og fylte vadebuksene med vann.  ;D Fisken ble skremt, men kommer forhåpentlig tilbake. :rolleyes: Ikke veldig ofte man treffer på slik grov fisk her i sør.

 

Skrev om nakensnegl tidligere og lovte å legge ut bilder av "flua". Ikke mye som minner om flue der, men men. Ideen er heller ikke min, men jeg tar sjangsen på å vise bilder av kreasjonen.

 

 

Alt du trenger er litt sol, UV-lim og rød sprittusj. Dersom noen bruker denne og får fisk på den vil jeg gjerne høre om det.

post-682-1394986406261_thumb.jpg

post-682-13949864063303_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig flue... Minimalistisk ser ut til å funke.. Har fått de fem siste på en enkel sak med kobber flash spunnet på reke-krok, og kule-hode. Leste om det i Dk blad.. 10 uunnværlige kystfluer....

Men intet funket i dag. Tre lugg, to følgefisk... Begynner å lure på om nebbgjedde-helvete er i anmarsj... 12 gr i øvre vannsjikt igår...

post-2607-13949864105057_thumb.jpg

post-2607-13949864106104_thumb.jpg

post-2607-13949864107236_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Toggi,enda ikke fått kamera??? Jeg snakket jo med deg etter at posten i butikken din sa det lå å ventet på deg...Henta du det ikke?! Pistus

 

Hei

 

Jeg har vært på posten to ganger jeg uten "napp". Men jeg kan søke opp dette selv, skal nok fikses.

Har aldri fått noe lapp i posten på dette.

 

Så til dagens fiske: Dagen var fin den gitt, fisket på steder jeg aldri har vært. Fant et par potensielle storfisk plasser også før en brutal vind tok over heile fjorden. Og da er det ikke gøy å sitte i en mini båt og skal være konge på havet :P

 

Tidligere på dagen fikk jeg en torsk langs bunnen, på 4-5 meter dybde. Med Stig Vivelids røde Herring.

Rodde så videre til hot spots!! Prøvde med synk 3 først og jiggy, i blåsten kan det gi genvinster.

Men det roet seg, rodde til en øy. Eneste jeg så av andre vesener var tre svaner som slåss så fjæra føyk.

Gikk over til coastal lina og bjorni`s orange reke. Gud bedre hvor mye fisk jeg har tatt på den-samme farge som runars reke i orange.

 

Ikke mange kasta etter-drar flua over det mørke partiet, så kommer den over på den lyse grunna. Sjekker alltid etter om det er følgefisk. Drar flua heeeeelt inn, og det var smart. Denne kom som en rakkett og tok reka i et jafs.

Ahhhh, blankis! Den var akkurat 40 cm og full av orange tanglopper, jeg telte til 60 stykker-da ga jeg opp ;D

 

Kastet etter-følgefisk. Så kast igjen, horngjell. Et kast til-horngjell. Og enda et kast, smalt på en blankis.

Akkurat dette kvarteret var fisket meget bra det. En periode etter dette fikk jeg min tredje sjøørret.

 

Og da var moroa over-vinden kom brutalt fra øst. En veldig kald en, og det gode fisket forsvant like fort som det dukket opp. Rett sted til rett tid, det er sjøørretfiske i et nøtteskall. Hadde jeg ikke fisket dette kvarteret så hadde dagens fiske vært dårlig som det har vært en god stund nå. Dette fikk meg til å smile bredt. De jeg fikk tok knallhardt, og det har ikke vært dagligdags.

 

Idag var det skikkelig fart på reka som gjaldt. Grunnet mye strøm, da setter jeg opp tempo for å ha kontakt med lina. Jeg legger inn brutale stopper og rykk-det er min måte å gjøre det på. Det er såpass brutal teknikk at man får nesten vondt i hånda. Men det er verdt det, fisketeknikk er for meg alfa og omega.

Og med brutal vind idag så funket reke meget bra, hadde det vært blikk så kan du banne på at den ville kun hatt loppe. Det er ofte slik her jeg fisker. Og mageinnholdet talte sitt språk.

 

Senere på dagen sto jeg i brutal vind med synk 3, jeg hadde en etter to ganger som virket pen. Tipper rundt kiloen, den bare fulgte men viste virkelig interesse. Da med runars deceiver på enden av fortommen.

Artig fiskedag hvor jeg fikk se virkelig nye steder det aldri er andre fiskere ;)

post-1259-13949864113506_thumb.jpg

post-1259-13949864113744_thumb.jpg

post-1259-13949864114393_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Fin rapport som alltid Toggi. De som følger med på det du skriver vil lære å fiske med reke ja  :D

Har laget rekene i litt forskjellige varianter. Enten med ribb av orange CdC spunnet i løkke, eller med clear polar chenille. Har variert litt på materialbruken når det gjelder dubbingen også. ICE dub Schrimp pink dubbingen synes å fungere bra. Tipper det er en av disse. :)

 

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=9176.msg135475#msg135475

 

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Alle de reker bjorni gitt bort til meg(snill som han er) har levert så det holder. Likevel har jeg fått en favoritt, det er den øverste på linken til bjorni.

 

På dager hvor det er blikk så velger jeg dem med minst mulig haletråder. I mer grumsete vann eller vind så bruker jeg mer av hans geniale polar reker som har enda lengre haletråder.

 

Det er under blikk forhold jeg opplever at SØ kan lugge mye i halen.

 

Ved reketeknikk så slår jeg nærmest i lina med inntrekks hånda.... Bruker som oftest rimelig brutale rykk, de er korte men brutale. De er ofte i 3-4 rykk, så legger jeg inn 2 sekunders pauser. Nesten alltid tar dem i stoppen. Og derfor er jeg alltid klar for å gjøre tilslag i stoppen. Det handler om fokus på sine inntrekk. Prøv å huske på hva man gjorde når fisken omsider tok. Noen forandring i intrekket? Kan ha vært den ene stoppen du ga flua ;)

 

VARIASJON er nøkkelordet, noen ganger bruker jeg 5-rykk også pause. Jeg passer på å ha en jevnlig akselrasjon av mitt inntrekk. Sjeldent tregere i løpet av trekket. Det jeg har erfart gjennom dette er at jeg sjeldent har fisk etter som snur.

 

Også reke kan jeg fiske med to lange-to korte også pause. Det hender jeg drar inn tregt i starten av inntrekket. Fisken ser flua, så er det ofte opp til fiskeren å "trigge" fisken. Fisketeknikk på reke er jaggu smart har jeg lært meg. Det og på tanglopper.

 

Jeg bruker ganske lik teknikk når jeg fisker med yngel. Har en kompis som er ganske oppgitt på hvorfor jeg "alltid" får litt mer fisk enn han på tur. Jeg spurte han sist åssen han dro inn. Han forklarte meg sine inntrekk. Han hadde helt likt inntrekk uansett flue han fisket med.... Etter denne turen har han begynt å variere mye mer og i den senere tid har han fått mer fisk enn normalt. Jeg tror de fleste kan variere mer på fisketeknikk. Det er lett å bli lei, kaster mye og man mister sitt fokus på fisketeknikk.

 

Reka kan svømme utrolig kjapt over korte avstander så stopper den opp. Jeg tror de fleste fisker den for tregt. Noen ganger er tregt kun tingen. Fisker tregere med synk 5 enn intermediate ofte. Men som oftest så har aggressive rykk og stopper vært tingen. Så prøv ut!! Tipper flere kan få seg noen A-HA opplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisket en liten time i går kveld. Rosa reke i enden av snøret. Hadde en følgefisk som laget mange dype bølger etter flua. Tror den var stor, men så den ikke. Vet ikke hvorfor den ikke tok, men kanskje jeg skulle variert litt mere i inntrekket.

Det hoppet også en fin sjøørret like utenfor der jeg stod. Kastet selvfølgelig etter den, men fikk den ikke.

Veit ikke helt hva som var med fisken i går, men ta ville den ikke. Byttet til en svart wooly bugger, og hadde ett kraftig drag i halen på flua. Mere kjente jeg ikke.

 

På lørdag fant jeg en bitteliten fisk i fjæra der jeg fisker. En liten, nesten gjennomsiktig liten fisk. ca 2-3 cm lang. Magesekken var synlig gjennom kroppen. Sikkert dette sjøørreten beiter på for tiden. Har sett de karakteristiske strømningene i overflaten som avslører store stimer av ymze fisk. 

 

Neste gang prøver jeg en liten hvit flue med kun noen små, tynne hvite fibrer som vinge.

 

Hvis noen har forslag til en annen type flue er jeg glad for det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...