Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Godt jobba Toggi! Har ikke trua om dagen,vært mange turer men dårlig uttelling :( Må tydeligvis bli litt kjøligere i vannet..

Ræva idag, kun horngjell og sypiker  ;D Nesten alltid ræva her på laber bris fra sørvest. Null vak. Også tok de på teppesild :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

begynner sånn smått og pent å ruste opp til SØ-season igjen ;D nytt av året er tampong-båt med el-motor... vurderer ekkolodd, radar og vinsj også - hehe... i tilfelle det går på stor HA...  :D

og binder reker og børstiser og woollybuggers og jiggyer i ledige stunder... kjenner at lysten bygges opp dag for dag  :P - rent gleder meg til høst og litt kaldere vann...

men skal ytterligere en tur til fjells først... kult med tørt på vak i strømmende elv  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skal bli skoj utover høsten.. I kveld har jeg ssneipen, og når han har lagt seg skal jeg sette meg ned og ruste om sjøutstyret igjen..

Var i Ed over grensa i dag med bilen på service, og hadde noen timer å slå ihjel, så rusla rundt og gikk innom fiskespesialisten.. Der solgte han alle fluer for 15kr... Så ble en del pattegriser og lopper, og noen som kunne minne om angel (men ikke fult så fine) ;);D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har gode tips på fluer til denne årstia? og videre utover høsten?

Hallois

Sildefluer i ulike str, sild er kremen fra høst og helt ut mot vinter. På gråværs dager er ofte grå zonker killere. Her jeg fisker nå går det mest i tanglopper og småreker. Men snart "orker" SØ å jage større byttedyr med kaldere vanntemp. Orange reke er jo en klassiker som funker året rundt.

Hadde to laks etter i havet igår, så bare bølgene etter laksen. Stang under armhulen og dra inn det man er mann for. Med en orange/hvit mini teppesild. Her jeg bor går det mye laks i havet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Tok en natt tur etter bass og SØ i Eidangerfjorden, mye alger og kun følgefisk på kveld.

Forflyttet meg til et "nytt" spennende sted. Der kom jeg til masse jaging og jeg så sild sprette inntil land.

I august blir jo nettene veldig mørke igjen så jeg satset på sorte streamere og hoover snøre.

Det var MYE morild i vannet. Har sporadisk opplevd at dette er drit for fisket. Flua lyser opp i vannet, og ikke minst snøre. Prøvde uttallige mønstre til slutt, stripe fluer, små fluer, masse ulike sildefluer uten noen form for interesse. Jeg kastet i mange vak hvor fisken burde tatt. Det virket rett og slett umulig å lure ørreten under disse forholdene. Noen med samme erfaringer? under slike forhold før har jeg fått fisk, men også opplevd noe liknende. Men ikke så ekstremt som i natt. Det lover jo hvertfall godt at det var til tider helt vilt med sjøørret også endel stort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i løpet av sommeren har vårt lille fluefiskemiljø her nede i høyre hjørne av landet gått hen og blitt skipsredere - vi er nå godt etablert innen oppblåsbar shipping...  lat som jeg er, har jeg selvfølgelig investert i en elektrisk pontongbåtoppblåser, så mens de andre må puste og pese sine farkoster flytende, plugger jeg inn min duppeditt og lar teknologien gjøre jobben, mens jeg relaxed monterer fiskestanga, for eksempel...

Men det er flere forskjeller oss i mellom... de andre går til det ekstreme for å synes:

[attachimg=1]

fiskekompis' sin knallgule farkost... har du sett på maken? - og det er ikke engang påske? det skulle ikke forundre meg om den skremmer fisk...

ellers Stef's blå ... hmmm ... oppblåsbare ubåt? ... det er så vidt den flyter, og han tør å ta kaffepause ombord? modig mann... Jeg sier ikke mer...

[attachimg=2]

Min er selvsagt en naturfarget anonym sak, som glir nesten umerkelig inn i omgivelsene... jeg kjøpte den brukt av en berømt fluefisker fra øvre Vestfold... fin sak, men det er ikke no' vits å ta bilde av den, for den er nesten umulig å se... og bedagelig teknokrat som jeg er, har jeg anskaffet en motor til den - en elmotor, nesten lydløs sådan ... 

men på tross av at jeg for tiden føler meg høyt hevet over mine mer grelle og manuelle fiskevenner, er jeg da kamerat... i beste kameratslige ånd sleper jeg dem rundt til gode standplasser med den elektriske motoren min... og ønsker dem hjertelig skitt fiske før jeg selv durer av sted videre til de store fiskebanker... 

[attachimg=3]

men jeg kommer ofte tilbake og slår til og med av en jovial prat i løpet av fisketuren, og ytrer gjerne noen trøstende kommentarer når fiskelykken uteblir, eller jubler oppmuntrende når noen får opp en liten pinne...

[attachimg=4]

men nok om slikt - dette skulle jo være en fiskehistorie, ikke en sosialantropologisk betraktning...

fisketuren i dag gikk til et sentrumnært område - mindre enn en kilometer fra torget... lytter du nøye, kan du faktisk høre kassaapparatene på nærmeste Rema-butikk... fjorden gjør en sving på seg der, og vannet er rimelig brakt - så brakt at du får både ferskvannsabbor og havabbor der... i dag jaget abboren vilt og sprutet vann på oss... vi fikk mange, men dessverre bare ferskvannsvarianten i small size... ca 200 g... helt ok fisk, riktignok - i en annen tid hadde vi tatt med 20 av dem hjem og laget middag på sånt... men nå er vi i 2010, da mat er utenlandsk og det fiskes etter større ting... så jeg trøtnet fort på abbor på jiggy og søkte andre jaktmarker...

det var et skjær ikke langt utenfor, hvor tidevannet laget det rene stryket nedstrøms... jeg durte avsted dit, og fortøyde min jordfargede farkost før jeg gikk i land (om det er det man gjør når man går opp på et skjær)... så bandt jeg på en disco-blå angel jeg kjøpte av Tony før jul, og lempet den ut i strømvirvlene... dro raskt inn, og satte meg umiddelbart fast i bunnen...

bunnen? jeg sto midtfjords på et skjær! det var 4-5 meter dypt rundt meg på alle kanter? jeg var forvirret, og det skulle ikke bli bedre... for akkurat da gjorde "bunnen" to rykk og dro avsted...

som alle nå har skjønt, var det selvfølgelig ikke bunnen, men sesongens første sjøørrett som hang fast i flua mi... jeg hadde noen glade minutter der, mens jeg loset inn vidunderet... glupsk hadde den slukt angelen skikkelig, så den måtte dessverre kakkes (og ble veid inn på kjøkkenvekten hjemme til 1013 gram) ...

[attachimg=5]

snipp snapp snute...

post-3912-13949881177136_thumb.jpg

post-3912-13949881177712_thumb.jpg

post-3912-13949881178171_thumb.jpg

post-3912-13949881213471_thumb.jpg

post-3912-13949881214011_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strålende rapport Aardahl :)

Dro ut 0220 i natt, etter at jeg hadde lagt madammen :P

Var jo ute på dagen, men verket i kastearmen. Og siden bass spots var "busy" så dro jeg til en kul spot ved opplyst brygge. Her kan man spotte byttedyr samt se fisken tar. Mer visuelt blir det ikke i mørten.

Første jeg ser er en vakker ørret som jager fjærmark aktivt. Legger ut lina "mykt", den viser interesse med en gang. Deretter mister den litt interessen for Runars deceiver. Har noen hornis og ål etter.

Ikke lenge dukker denne flotte ørreten opp igjen, jeg tipper 8 hg. Legger ut lina, sitter på kne.

På et 5 meters presentasjonskast bestemmer den seg for å ta, den skyter voldsom fart før den sluker deceiveren min. Det ble en god kamp før jeg kunne lande den vakre ørreten veid til 1220 gram.

Slikt fiske anbefales på det sterkeste, man spotter mer enn man kaster. Hadde maks 40 kast i løpet av hele turen og så masse fisk. Planen var å lete etter bass, men ble både metta og trøtt.

Livet er herlig når man kjenner slike fisker, den var rimelig sinna :) Her tok Bjorni sin første SØ, og jeg vet Micke digger plassen i Eidangerfjorden.

post-1259-13949881214598_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres kult ut ja, var ute i Eidangerfjorden idag. Var helt vilt på fjære, fikk to SØ og to makrell på ti min.

Deretter fulgte mye ørret. Hadde faktisk flere over kilo etter idag, vrien strøm bidro til at avfisking ble vanskelig.

Makrellen var virkelig i bettet, fikk ca 12 stykker og stor horngjell. Så ikke en basse, men ufattelig mye liv på mørkt vær.

I det sola kom ble det rimelig dødt, kun sporadiske vak og sildestimer. Blir nok en natt tur etter bassemann igjen snart med belly.

Nå lever fjorden igjen. 8) Tok mest på en sildeflue fra Scierra sortimentet, en ny killer jeg fant på den lokale sjappa. Altex Norge i Skien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...