Gå til innhold

Sjøørretfiske i sjøen


Toggi

Anbefalte innlegg

Akkurat tilbake hjemme etter en nydelig ettermiddag ved sjøen. Hadde av en eller annen grunn mistet troen helt før jeg satt av gårde, og hadde ikke forhåpninger om noe annet enn å få svingt kastearmen littegrann..

Da jeg kom frem til plassen ble troen bare dyttet enda lenger ned i grusen. Der det var åpent vann og knallfint på mandag, var det nå et tynt lag med is. Jaja, tenkte jeg, og tok beina fatt en liten halvtime. Da kom jeg fram til en plass der det lå et par store steiner uti vannet, og forholdene var knallbra.

Ser ikke så gærent ut her, gjør det vel?

utsikt.png

Jeg hadde bestemt for en kort tur, da det bare var et par timer til overs, og jeg egentlig bare var ute for å lufte meg. På 4de kastet gikk til til i snøret, men den ville ikke sitte. Et par kast til, og bam! Jeg skjønte med en gang at dette her var noe annet en torsk, og fisken gikk rett mot overflaten. Etter en herlig kamp på 4-5 minutter kunne jeg håve denne tynne krabaten:

11kg.png

Siden jeg hadde lovet bestemor en sjørrettmiddag neste gang jeg fikk det, så gikk denne til henne. Derfor fikk jeg også tatt bilde av den, samt målt og veid den. Fisken var tynn, men ikke så tynn som bildet viser. Lengden var 49cm og vekta var 1100g. Solid ny pers for min del, og første over kiloen!

Deilig å få kjenne såpass pen SØ såpass tidlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt ut på hvaler må vi for å finne åpent vann nå? Er det åpent på utsiden av kjøkøy?

Starter med åpent vann ved Puttesund, så er det åpent hele veien ut til Kirkøy.

Altså på høyre side av veien ut mot Kirkøy, samt noen få steder på venstre side av veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig å få kjenne såpass pen SØ såpass tidlig!

gratulere med pers og årets første! digg å kjenne flex i stanga vil jeg tro ;D

Var ikke helt feil det. Var en sprek liten krabat, som ikke ville gi seg, og hadde noen meter med utras opptil flere ganger. Spesielt gøy var det siden jeg la ned utrolig mye innsats med relativt dårlig betaling i fjor etter SØ, og når jeg da perser på årets andre tur, så ser det lyst ut fremover! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig å få kjenne såpass pen SØ såpass tidlig!

gratulere med pers og årets første! digg å kjenne flex i stanga vil jeg tro ;D

Var ikke helt feil det. Var en sprek liten krabat, som ikke ville gi seg, og hadde noen meter med utras opptil flere ganger. Spesielt gøy var det siden jeg la ned utrolig mye innsats med relativt dårlig betaling i fjor etter SØ, og når jeg da perser på årets andre tur, så ser det lyst ut fremover! :)

er gjerne sånn, når det først løsner så løsner det ;D skal ut med fredrik her nede i larvik om et par timer, får se om vi ikke klarer lure en! har nesten fått litt tro på at man kan ta den langs is kanter.....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjapp tur på hvaler for å sondere terrenget,og prøve heliosen:)

Stanga er en drøm,men kan ikke si det samme om fisket. Litt mye is på strategiske steder ennå,må nok ha 14 dager til før det løsner skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 pluss, overskyet med svak sørvest.

Altså ypperlige forhold  :)

Fikk et svakt hogg på den rosa reka, deretter et lite drag på et grønt juletre.

Skiftet deretter "halve flueboksen"  :-\ - uten at det hjalp.

Av neste fluebokshalvdel - var det 3 stk. som var borti henholdsvis pattegrisen, en grønn "sild", og en svart "sild".

Altså 5 napp - på 5 forskjellige fluer iløpet av 6 timer.

Jeg vekslet med å bruke sink-tip og ren flyt, og det var på sistnevnte jeg hadde alle "bekjentskapene".

Kompisen brukte også det meste av hva han hadde i flueboksen - og hadde også noen napp.

Så SØ`en var der  :)

Og alle var enige om at det var en fin tur  :D

Er det ikke slik man avslutter skolestilene  :D?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...