Gå til innhold

ØRRETBOMS 3 - Island...


Gjest AndreBrun

Anbefalte innlegg

Andre,

 

Det å spotte fisk på 30 meters avstand å bestemme vekten ned på noen få hundre gram er det reelt, eller bare ironisk skryt? Hvis ikke må jeg få gjort noe med øynene mine for etter å stirra ned i vannet etter ørret i 17 år så er det ikke mange gangene jeg ser fisk med mindre lys- og vannforhold er svært gode. Med lav sol i ryggen og klart vann spotter jeg fisk, men da snakker vi uansett ikke om 30 meter, men kanskje 10. Tror heller ikke jeg ser spesielt dårlig. Bruker ikke briller, og var tidligere kjent for ha et rimelig bra jaktsyn - hvilket jeg for øvrig har trappet gradvis ned på etter at fluefiskemanien tok fullstendig overhånd for drøyt 7 år siden.

 

Hvis ikke opplysningene er ironi, hva er trikset og hvordan kan man trene opp et godt spottesyn?

 

mvh

Jørn 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 128
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Gjest AndreBrun

Hei. Av 700-800 bilder med godt lys og et godt polafilter så blir faktisk noen få bilder med skikkelig trøkk i farger og lys, så det ser nesten uvirkelig ut. Fotolyset var helt rått til tider, særlig morgen og kveld. Et godt polafilter må ta mesteparten av æren for smell i fargene.

 

Jørn. Birgir var rågod til å spotte fisk. Du skal få se på filmen at vi sitter 10-15 meter opp på en skrent og spotter røyer på 20-30 meter i 1 meters dypt vann i tindrende sol. Jeg har aldri opplevd noe så rått før.

 

IS2308.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jørn. Birgir var rågod til å spotte fisk. Du skal få se på filmen at vi sitter 10-15 meter opp på en skrent og spotter røyer på 20-30 meter i 1 meters dypt vann i tindrende sol. Jeg har aldri opplevd noe så rått før.

 

Ok! Da gleder jeg meg (enda mer) til filmen. Håper den kommer i løpet av vinteren, så vi har noe å kose oss med off season.

 

PS! Jeg hengte meg opp i det kasteintruksjonsbildet, for der ser spotteforholdene minst sagt vanskelige ut. Men oppe på en skrent er det litt annerledes naturligvis :)

 

mvh

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Hei, jeg vet ikke når den kommer, men jeg skal høre med gutta.

Denne gangen skal i hvert fall ikke noe holdes hemmelig, for det skal gis både navn på elver, områder og vann osv. Gleder meg jeg også for gutta har noen unike klipp som aldri har vært gjort før.

 

Edit: Jørn, det var under forholdene til det røyebildet  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Nope, for lite vann i elva, så de gikk nok ikke opp fra hovedelva.

Akkurat NÅ faktisk, har vi bestemt at vi reiser oppover engang til i høst.  ;D Nå er fly booka ;D Sykt. Da blir det vel noen obligatoriske runder med Herman the German igjen (t.v.) og fiske out of hell  ;D

Og knott out of hell  :rolleyes:

IS2313.jpg

IS2315.jpg

IS2079.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he . . . Godt å se at det er flere enn meg som tar med mer enn 1 fluestang på tur  :D

Det er jo artig å finne ut av hvordan de forskjellige stenger er å kjøre stor fisk på, og når man er på island får man testet de i vind også  :o

Og gud bedre for noen flotte bilder !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yupp, forholdene ligger til rette for en god film: stor fisk, vakker natur, og fint lys.

 

krysser fingrene for at sluttproduktet blir SUVERENT bedre enn 1'ern og 2'ern, at man har klart å unngå feilene (som er gjennomdiskutert i en annen tråd) i de 2 foregående filmene. skal ikke gå i detalj, men klarer de å unngå å stappe inn bilder etter bilder etter bilder der vi kun ser andre b står med bøyd stang, og heller filmer der fisken er, der fisken tar, der fisken kjøres - ja, så er det håp. fisken bør være hovedrolleinnhaver i en fiskefilm, imho.

 

og gode fluefiskefilmer er velkomne, det er helt sikkert og visst! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Liker godt 2eren, og håper denne blir like god/bedre. Det som er med den forrige er at den er filma i norge, og det liker jeg. Liker bedre Norge en feksKola og Island.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Utrolig stemningsfulle bilder og ikke minst lyset er jo helt utrolig bra. Gjennomgående på alle bildene. Hehe. Hytter, SIMMS-bukser og guider på Island André? Hvor blir det av bomsen oppi alt dette??...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

He he, her er det gratis hytter i lavsesong midt i uka, en kompis på Island som guide og billigste flybilletter når fly er billigst i uka - i god bomsestil.  ;D Det går an å gjøre ting billig og bra.

 

Gutter, takk for gode kommentarer på bilder.

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

He he, her er det gratis hytter i lavsesong midt i uka, en kompis på Island som guide og billigste flybilletter når fly er billigst i uka - i god bomsestil.  ;D Det går an å gjøre ting billig og bra.

 

Gutter, takk for gode kommentarer på bilder.

 

Ja, det går an å gjøre ting meget rimelig der oppe. Det tror jeg ikke så mange er klar over. Icelandair har en kampanje nå med flybilletter fra 735,- en vei. Mange av de dyre operatørene som helst vil selge deg hytte, guiding og kort i ett er meget føyelige og man får ofte kjøpe bare kortet til en pen sum. Island er uendelig av muligheter. Selv er jeg litt i tvil om jeg skal legge "høstturen" til Island igjen et par uker eller NZ i 1,5 måned. Det sier litt:) Island er et ørretmekka. Ingen tvil om det.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre, har et spørsmål som det sikkert kommer masse om i filmen, men alikevel:Kan du si litt om klekkinger, imitasjoner, krokstørrelser og vår- vs. høstsesong? Har hatt Island i tankene sidene jeg så Bård & Lars på Island for noen år siden, og i fjor var jeg millimetere fra å komme meg dit. Lenth tok jo en pen fisk på en bitteliten mygg, og den kombinasjonen er en drøm. 

 

mvh

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Hei, Jørn. Vårfluer og fjærmygg. Mye fjærmygg. 

Ørreten legger på seg av dette i store mengder som du og jeg er smertelig klar over,  ;D

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Jeg kan med sikkerhet legge til snigler, trepigget stingsild og diverse små krepsearter. Spesielt snigler og trepigget stingsild er det som virkelig gjør dem feite. Vårfluer er i mindretall, men selvfølgelig interresant når de klekker. Og store mengder mygg da sef. Fisken på Island er ganske så forskjellig fra hjemme. Jeg kan f.eks nevne at bare i Thingvallavatn finnes det 4 forskjellige røyetyper som hver og en har spesialsert seg på sin diett. Fra fiskespisende storrøye på flere kilo til dvergrøyer som spiser mikroorganismer og insekt i små bergsprekker. De blir sjelden mer enn ti cm lange. På "vidda" går fisken veldig mye på stingsild og ikke minst snigler. Dette får de en ekstrem k-faktor av. 1,5 i snitt målte jeg på flere røyer. Sikkert mange over dette også. Samme med ørreten. I de vanna med mer mygg og mindre snigler/stingsild hadde fisken en noe lavere k-faktor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

He he, ja, selvfølgelig mange andre ting enn insekter å imitere. Det fløt jo stingsild i overflata enkelte steder. Så omtrent ut som nr. 2 i den norske streamerserien  ;D Eller som det bildet her.

Litt blekt bilde, men er litt mer brunaktig i virkeligheten.

post-0-13949850375435_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nicolaj brekke

Personlig synes jeg de så mer ut som en Silver Minnow. Og hva er det som sitter i munnviken på denne fisken på 3,4 kg?  ;D  Denne fisken kom cruisende inne på en "flats" søkende etter små uskyldige stingsild. Da SM´en landa tok den momentant og dro laaangt innpå backingen til jeg så spolefargen. Utrolig gøy!

post-367-13949850316223_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...