Gå til innhold

Stangdiskusjon (enkelte merker overpriset?)


Morten1991

Anbefalte innlegg

vanskelig, ja. definitivt, iaf nå når det ikke er store prisforskjeller mellom toppmodellene lenger. men i 'gamle dager', da ble g.loomis tilbudt til 'rip off' pris, stilte saken seg annerledes.

 

tror de fleste søker en slags 'feeling' og ofte også en viss type finish i sine stenger. noen søker status i det å eie et visst merke, mens andre igjen kjøper det samme merke som de har hatt før (merkelojalitet). dersom et eller flere av de nevnte kriterier er fraværende, så kan et produkt oppleves som 'overpriset' for vedkommende.

 

jeg ville aldri bytte ut min scott g2 mot feks en streamdance fordi:

 

1. liker 'feelinga' på g2 bedre. streamdance føles 'sluggish' ifh.

2. foretrekker spigotholker

3. alu-tube er nice.

4. streamdance ser for 'cheezy' ut.

5. andre smådetaljer, som feks håndskriften på klingen hos g2, ikke noe 'klistermerker-look'.

6. andre unevnelige grunner ;D.

 

men er g2 suveren i alle henseende ellers under praktisk fiske? neppe! men de nevnte 'manglene' er nok til at jeg avviser g.loomis som 'ikke verdt penga/overpriset' imo.

 

tok g2 som et konkret eksempel, for å understreke at jeg ikke synes at alt scott lager er suverene. type barnslige og ignorante uttalelser som "SCOTT ER BEST!" vil jeg ikke ha på meg!

 

(jeg har forøvrig samme 'avversjon-liste' overfor sage også, men da i en annen rekkefølge, så jeg er så absolutt ikke ute etter å 'ta' g.loomis).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 148
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Skjønner hva du mener Are, absolutt.

Men det har vel noe med at du er født til å bruke Sage, ikke sant ;)

 

Det finnes jo mange rimeligere altnernativer som har ganske så lik "feeling" som du beskriver.

Men finishen, nei.... den er unik.. Der er jeg enig.

 

Hehe:)

 

Det med feeling er jo ganske inviduelt, men at dagens billigstenger har en bedre feeling enn de som ble laget for noen år siden er vel mange enig i. Det jeg mente er at f.eks Sage har en særegen feeling og at det er nettopp det jeg liker med det merke. Det er jo en vanesak, ikke at Sage har så mye bedre feeling enn andre stenger:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de dyreste stengene jeg har kjøpt, er de som sjeldent blir brukt..  Har noen stående..  Skulle ønske at Sage var billigere, men har ikke tid til å vente på det.. det er noe med følelsen..  Verdt prisen?, tja, for meg så

 

Kan ellers gratulere morten1991 med en trådstart som jeg med en gang visste ville bli noen sider lang..

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, ser den. Slt serien har hvertfall en fin "feeling". Tipper du ikke har testet xi2 og TCR en.

Sage har meget bra kvalitet og en fin finish.

 

Loomies, Scott, Hardy o.s.v har også det.

 

En subjektiv "feeling" får vi alle etter en god stund med favoritt stanga vår, men å beskrive den "feelingen" med ord er ikke lett ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, ser den. Slt serien har hvertfall en fin "feeling". Tipper du ikke har testet xi2 og TCR en.

Sage har meget bra kvalitet og en fin finish.

 

Loomies, Scott, Hardy o.s.v har også det.

 

En subjektiv "feeling" får vi alle etter en god stund med favoritt stanga vår, men å beskrive den "feelingen" med ord er ikke lett ;)

 

 

ikke dumt observert, toggi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er ikke jeg i stand til å kjenne om dagens fluestenger i prissjiktet 5-6000 kr er bedre enn de fleste som koster rundt halvparten, og det tror jeg ikke de nødvendigvis er heller !

Men man forventer vel gjerne at ei stang til den prisen skal se litt eksklusiv ut også, og det er da forståelig  ;)

Her syntes jeg bla Winston og Scott er outstanding !

Tar man feks Scott's nye S4-serie, så SER man at dette ikke er ei stang til 1500 kr  :D

 

post-448-13949851569629_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til poenget med forbruk og forurensing: Sett fra det ståstedet så hadde det vært bedre om det kun ble solgt "hi-end" stenger til 10.000,-. Da hadde nok de fleste klart seg med én eller maks to stenger tenker jeg.

Hvis du først tar det steget og kjøper deg ny stang, så bør du ihvertfall kjøpe et merke som er kjent for kvalitet, integritet og tradisjon  ;D.

 

Sett litt i perspektiv så hadde ikke jeg vært veldig lei meg hvis jeg fortsatt var tvunget til å fiske med mine gamle RPL stenger fra slutten av 80-tallet. Så en kan egentlig spørre seg hva er poenget er med alt dette styret rundt nye stenger, "nye" materialer, osv. Jeg merker forskjell når jeg tester en Z-Axis og en RPL, eller til og med XP opp mot hverandre. Men jeg synes fortsatt RPL er en god stang. I disse dager sikler jeg faktisk på en VT2, som er en smått forbedret RPL/VPS og en høyst undervurdert serie.

 

Det ble nevnt noe om materialer i G. Loomis stenger tidligere. At de hadde bedre materiale enn de andre. Det er ikke sant. Sage og Loomis har fulgt hverandre ganske godt på materialsiden, men Sage har ligget et lite steg foran når det gjelder bruk av "nye" materialer. Andre kombinasjoner av eksisterende materiale er kanskje riktigere å si. I dag bruker de fleste i toppsjiktet stort sett samme teknologi. Det de alle har til felles er at de hevder at det er "nytt og revolusjonerende". Som alltid er det ikke hva slags materiale du bruker som avgjør hvor god stanga blir, men hvordan du bruker det.

 

De som er litt nysgjerrig på hva som skjer av nye ting i 2008 kan se diverse videoklipp her: http://www.americanangler.com/

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

jeg ville aldri bytte ut min scott g2 mot feks en streamdance fordi:

 

1. liker 'feelinga' på g2 bedre. streamdance føles 'sluggish' ifh.

4. streamdance ser for 'cheezy' ut.

5. andre smådetaljer, som feks håndskriften på klingen hos g2, ikke noe 'klistermerker-look'.

6. andre unevnelige grunner ;D.

 

men er g2 suveren i alle henseende ellers under praktisk fiske? neppe! men de nevnte 'manglene' er nok til at jeg avviser g.loomis som 'ikke verdt penga/overpriset' imo.

 

tok g2 som et konkret eksempel, for å understreke at jeg ikke synes at alt scott lager er suverene. type barnslige og ignorante uttalelser som "SCOTT ER BEST!" vil jeg ikke ha på meg!

 

(jeg har forøvrig samme 'avversjon-liste' overfor sage også, men da i en annen rekkefølge, så jeg er så absolutt ikke ute etter å 'ta' g.loomis).

Det som er så fint, er at vi ikke er like, og at det er lov å ha forskjellig syn på ting. Jeg er nesten enig med deg, men AKURATT omvendt. Har fjerna et par punkt på lista di :D G2 er for "slusji" etter min smak, mens Streamdance hls passer meg perfekt. Kan hende at du snakker om Streamdance presentation her, men den har jeg ikke testa, så jeg kan ikke uttale meg om den. streamdancen er den "peneste" sranga jeg vet om idag:D. Tar jeg feks Scott S3, så er den alt for stiv, og kjennes ut som om den er 2 klasser underklasifisert etter min mening. Skjønner godt at du ikke er ute etter å "ta" Gloomis, men du har rett og slett din favoritt som du liker best :) Vist jeg tar feks SAGE stenger, så har jeg ikke erfaring med desse, og har heller ikke et "forhold" til desse. Det har bare blitt slik.

Men jeg mener at "toppmodellene" til de "beste" merkene skal ligge ca likt i pris, og det gjør de vel sånn ca i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er meg som er veldig ujeålette, men akkurat finishen på brukstanga mi gir jeg lang fart f... i, bare den funker for meg. Har denne sesongen brukt en Scott s3, og når jeg sitter her å prøver å tenke etter, tror jeg faktisk jeg aldri har sjekket ut om surringer osv ser perfekt og fine ut.

 

Hadde jeg kjøpt meg en håndbygget cane, hadde nok det stilt seg litt anderledes.

 

Fisk med det som passer nettopp deg uansett pris er nå min mening..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er meg som er veldig ujeålette, men akkurat finishen på brukstanga mi gir jeg lang fart f... i, bare den funker for meg. Har denne sesongen brukt en Scott s3, og når jeg sitter her å prøver å tenke etter, tror jeg faktisk jeg aldri har sjekket ut om surringer osv ser perfekt og fine ut.

 

Hadde jeg kjøpt meg en håndbygget cane, hadde nok det stilt seg litt anderledes.

 

Fisk med det som passer nettopp deg uansett pris er nå min mening..

Helt enig med Nielsen her  ;)

Når jeg er ute å fisker så er det lite som opptar meg mindre enn finishen eller navnet på stanga mi !

Men så kommer jeg aldri til å betale 5-6000kr for ei fluestang heller  ;D

Men skulle jeg gjort det ville finish hatt endel å si, ja !

Om det er brukt det siste og mest avanserte av teknologi og materiale under produksjon av ei stang så betyr det forsvinnende lite hvis jeg ikke merker noe til det under praktisk fiske, så disse reklame-triksene er null verdt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Hva synes dere. Synes dere g.lommis er veldig overpriset eller er prisen vært det.  guideline, sage slate stenger  er vel på nivå med g.loomis eller hva synes dere.

 

Hilsen Morten!

 

For å forenkle en slik diskusjon, og at vi ikke bare havner i "feeling", skulle det vært noen kriterier som en slik vurdering ble basert på...

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke helt sånn det fungerer. Kjeden er slik: Fabrikk/hovedlager - agent/distributør - butikk. Den største marginen ligger hos butikk, og der MÅ den ligge. Transport er 10-20 %. Hvis du ganger opp prisen gjennom kjeden så er det overraskende at prisen på en Z-Axis ender opp så lavt som 5795,-. Hvis du bruker samme kalkyler som ligger på noen av de nordiske merkene så hadde de kostet rundt 8000,- eller faktisk mer. Det er ingen butikker i Norge som selger utstyr med 40% fortjeneste. Da hadde de gått konk. Selv med det dobbelte av det vil de slite.

Det er naturlig at hvis du selger 10 Sage stenger i året så må du tjene mer pr. stang enn hvis du selger 300 Sage stenger i året.

 

Alle som handler fra de store merkene i USA har samme priser å forholde seg til. Det finnes butikker i USA som selger mer Sage eller Loomis enn det selges i hele Norge i løpet av et år, så "innkjøperne" har ikke så mye å fare med.

 

 

Det kan godt hende at det er slik du sier T-mags, men prinsippet med direkteimport funker greit i en mengde andre bransjer hvor markedet responderer med signaler om høy pris. Så da vil jeg si det slik at det er et stort forbedringspotensiale her. At f.eks. Rudi Heger i Tyskland skulle oppdage at det direkteimporteres stenger fra USA, ser jeg på som utopisk. Jeg finner meg iallefall ikke i å betale overpriser, fordi man i sluttleddet lener seg tilbake og sier "Vi selger jo ikke så mange, så de får bare betale...".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig denne interessen for Loomis stenger og prissetting. Den samme interessen finnes vel også vedr. LTS.

 

Men rart at ikke flere er opptatt av de skyhøye kalkylene det er på østenproduserte merkeklær, feks allværsjakker. Her er brukes ofte 3 og 4 gangen for å komme fram til utsalgspris ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke helt sånn det fungerer. Kjeden er slik: Fabrikk/hovedlager - agent/distributør - butikk. Den største marginen ligger hos butikk, og der MÅ den ligge. Transport er 10-20 %. Hvis du ganger opp prisen gjennom kjeden så er det overraskende at prisen på en Z-Axis ender opp så lavt som 5795,-. Hvis du bruker samme kalkyler som ligger på noen av de nordiske merkene så hadde de kostet rundt 8000,- eller faktisk mer. Det er ingen butikker i Norge som selger utstyr med 40% fortjeneste. Da hadde de gått konk. Selv med det dobbelte av det vil de slite.

Det er naturlig at hvis du selger 10 Sage stenger i året så må du tjene mer pr. stang enn hvis du selger 300 Sage stenger i året.

 

Alle som handler fra de store merkene i USA har samme priser å forholde seg til. Det finnes butikker i USA som selger mer Sage eller Loomis enn det selges i hele Norge i løpet av et år, så "innkjøperne" har ikke så mye å fare med.

 

 

Det kan godt hende at det er slik du sier T-mags, men prinsippet med direkteimport funker greit i en mengde andre bransjer hvor markedet responderer med signaler om høy pris. Så da vil jeg si det slik at det er et stort forbedringspotensiale her. At f.eks. Rudi Heger i Tyskland skulle oppdage at det direkteimporteres stenger fra USA, ser jeg på som utopisk. Jeg finner meg iallefall ikke i å betale overpriser, fordi man i sluttleddet lener seg tilbake og sier "Vi selger jo ikke så mange, så de får bare betale...".

 

 

SAGE selger stenger kun gjennom autoriserte forhandlere, og det er Rudi Heger som godkjenner disse. En stang som ikke er solgt gjennom "lovlige" kanaler mister livstidsgarantien. Det har strammet inn ytterligere nå etter Texas tilstandene på eBay osv.

Ta gjerne en tur til forhandlermessa i Denver neste høst og prøv å snike til deg en avtale med noen av merkene som allerede har agent/ distributør.  ;)

 

Jeg skjønner ikke helt hvor du vil med den siste setningen. Ville du som forhandler solgt varer du ikke tjente penger på? Som sagt er prinsippet utrolig enkelt: Hvis du selger mindre varer på du tjene mer penger pr. vare for å ha en fortjeneste. Fortjeneste må du ha for å overleve. Prisene fra fabrikk er de samme enten du har butikk i USA eller Kuala Lumpur.

 

Så hvis du vil spare penger må du kjøpe online. Og hvis det skjer noe med stanga må du da sende den direkte til fabrikk i USA for egen regning, og betale for retur. Før kunne du sende kun holken på den delen som var brukket. Nå må du sende rubbet. Så jeg ville nok handlet fra Nordisk hvis jeg var hjemme i Norge.

 

Hvis du er lei på å betale for mye for utstyr så er det neppe de amerikanske merkene du bør ta tak i  ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overskriften burde kanskje vært : Er fluefiske-utstyr overpriset ?  ;D

Er egentlig ingen grunn til å dra frem G.Loomis spesiellt, da de vel ligger omtrent på samme prisnivå som andre usa-made fluestenger her til lands !

Men det er ingen automatikk i at østen-produsert utstyr blir priset lavere, nei !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt tilbake til det med finnish. For meg er dette mer enn emblemer og graveringer, estetisk utforming av surringer osv. Det dreier seg om å se og oppleve at ting er solid utført og at det er godt håndverk. Har en SAGE XP og selv om det er en relativt dyr stang, så er den et verktøy og en bruksgjenstand for meg. ikke noe Klenodium. Jeg betaler primært for kvalitet, ikke for estetikken, men de to tingene henger ofte litt sammen.

 

PS!

Nevnt i andre tråder: De to nederste delen på min XP 590-4 satt fast etter en fisketur i juni. Stanga ble sendt til Nordisk, videre til Rudi Heger og over til USA. Hørte aldri om noen klarte å få delene fra hverandre, men antageligvis ikke. For resultatet ble at jeg fikk tilbake en splitter ny stang. Dette tok nesten tre måneder og det er for lang tid, men Nordisk fulgte opp hele tiden og forsøkte å finne ut av hva som skjedde, og vil også ta opp saken igjen med Rudi Heger. 30 års garanti er en viktig del av slike sårbare produkter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to nederste delen på min XP 590-4 satt fast etter en fisketur i juni. Stanga ble sendt til Nordisk, videre til Rudi Heger og over til USA. Hørte aldri om noen klarte å få delene fra hverandre, men antageligvis ikke. For resultatet ble at jeg fikk tilbake en splitter ny stang. Dette tok nesten tre måneder og det er for lang tid, men Nordisk fulgte opp hele tiden og forsøkte å finne ut av hva som skjedde, og vil også ta opp saken igjen med Rudi Heger. 30 års garanti er en viktig del av slike sårbare produkter!
                Da er det greit med slike ordninger som Nordic har på Loomis. Koster seff  litt, men redder sesongen!

Flere som har opplevd lang venting på Hardy også, men det ender oftest med ny stang ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...