Gå til innhold

Stangdiskusjon (enkelte merker overpriset?)


Morten1991

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Noen som kjenner til St Croix her, tro ?

De hadde for noen år tilbake et par fine stang-serier ; Legend Ultra og Legend Elite !

Begge disse seriene er nå faset ut, og St Croix virker som de nå satser på rimeligere stenger !

Vel og bra, men ikke desto mindre uvanlig !

Normen er at når stangserier fases ut bruker de å bli erstattet av nye, i samme prisklasse, men så er ikke tilfellet her !

I St Croix' tilfelle er vel årsaken en av to : 1. De trapper gradvis ned hele "butikken", eller 2. De har flyttet produksjon av stenger til østen  :o

 

Har en St. Croix Legend Ultra 8´6" #4, nydelig tørrfluestang ;D som har gitt meg mange gode opplevelser.

Synd at de ikke fortsetter i samme segmentet.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 148
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg har også en St. Croix  Legend Ultra 9' 5/6. Synes den var altfor myk tidligere, men etter å prøvd den ved en slump i høst fikk jeg meg en overraskelse. Den var deilig med The Dry firersnøret!

 

Edit: Tok med bilde av St.Croix'n, fra en tur noen år tilbake  ;)

 

[attachimg=#]

post-2261-13949851887002_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt man kaster med en stang er uvesentlig  ;). Med riktig teknikk kan du kaste et helt snøre med et kosteskaft. Det samme kan du gjøre med en Sage TCR.

 

Om stangens betydning og pris er overdrevet eller ikke er opp til hver enkelt. Jeg kunne aldri drømt om å ha en gammel Vangen stang, eller en gammel Tjøstheim glassfiber stang som mine "faste" stenger. For deg er det tydeligvis helt perfekt. Men dine valg er helt irrelevante for samtlige andre fluefiskere rundt om i verden. Og for mange av dem, meg selv inkludert, så ER stanga en viktig del av helheten fluefiske. Ganske enkelt fordi jeg elsker stenger, historien bak, teknologien osv. osv. Jeg kan ha en (én) fin dag ved elva med en hvilken som helst stang, men det er to forskjellige ting.

 

Men du er heldig i den forstand at du sparer uhorvelig mye penger  ;D.

 

Vær også klar over at du har veldig mange erfarne og dyktige fluefiskere her inne. Så utsagn som "prøvd å gå opp en snøreklasse?" kan nok bli møtt med et  ;D:rolleyes:. Har du hørt om CCS?

 

Men jeg er enig i at en god kaster kan fiske med nær sagt hva som helst. Men det gjelder snører også. Det er ikke dermed sagt at han/hun ikke har en eller flere favorittstenger. Hver stang har en egen "feel".

 

strålende, tmags :)

 

vi bør ikke se bort det faktum at samlemani/-glede, i tillegg til det estetiske, kan være et motiv for den enkelte som kjøper og kjøper, akkurat som klokker, frimerker osv...fair enuff! for det skal ikke 'rare greier til stang' til for å kunne denge ut nok snører til å fange fisk, omtrent like lite som det skal 'rare greier til klokker' til å vise riktig tid.

 

godsmack: har hørt mye lovord om de nye og 'billigere' stengene til st. croix, så det er en interessant retning de har tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kjenner til St Croix her, tro ?

De hadde for noen år tilbake et par fine stang-serier ; Legend Ultra og Legend Elite !

Begge disse seriene er nå faset ut, og St Croix virker som de nå satser på rimeligere stenger !

Vel og bra, men ikke desto mindre uvanlig !

Normen er at når stangserier fases ut bruker de å bli erstattet av nye, i samme prisklasse, men så er ikke tilfellet her !

I St Croix' tilfelle er vel årsaken en av to : 1. De trapper gradvis ned hele "butikken", eller 2. De har flyttet produksjon av stenger til østen  :o

Begge seriene eksisterer ennå, i ny utgave. De produserer i US og har utviklet en ny type prosess som gir stenger som er mange ganger sterkere enn de andre der borte. Stenger uten ovalisering ved store påkjenninger.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se her, ja  ;)

Grunnen til at jeg antok at de seriene var utgått er at jeg hvert år får noen kataloger fra amerikanske forhandlere som fører bla St Croix, og der har ikke disse stengene vært med siden 2005 !

Bestilte meg nylig ei 5-delt Legend Elite også, og den fikk jeg for 170$  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Vær også klar over at du har veldig mange erfarne og dyktige fluefiskere her inne. Så utsagn som "prøvd å gå opp en snøreklasse?" kan nok bli møtt med et  ;D:rolleyes:. Har du hørt om CCS?

 

Men jeg er enig i at en god kaster kan fiske med nær sagt hva som helst.

 

Mine innlegg forsvinner.  Det irriterer meg litt.  Nok om det.

 

Vi er stort sett enige. Du bekrefter jo alt jeg skriver.  Mitt poeng er imidlertid at dette forumet skal dekke ulike målgrupper.  Erfarne "proffer" må selvfølgelig diskutere på sitt nivå, andre må kunne uttrykke seg enklere uten å bli møtt med nedlatenheter.

 

Ja, jeg har hørt om CCS.  Jeg har masse 50 øringer, i tillegg til at jeg har både skruestikke og tabell på veggen i kjellerstua. Min anbefaling for ferske fluefiskere er imidlertid noe enklere - nemlig å teste ut litt alternative snøreklasser i praksis, og da gjerne en snøreklasse over det stanga er klassifisert for.  Av den enkle grunn at mangel på respons fra snøret kan være den største årsaken til at man som fersk ikke klarer timingen rett, og kasteutviklingen stopper opp.  Så tror man det er stanga det er noe feil med (noe det sjelden er), og så leser man litt her på nettet og blir raskt forledet til å kjøpe en rådyr stang.  Det er langt rimeligere, og sanns.vis langt mer riktig å variere på snøretyper og snørevekt.  Når jeg foreslår at man burde prøve en klasse over stangas klassifisering er ikke det helt uten mål og mening.  Det vet også du.  Problemet er vel heller at det kan høres litt banalt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da er vi i hvert fall uenige om strategien for en nybegynner. Jeg tror man bør skaffe seg en god stang, om ikke nødvendigvis så veldig dyr. Et par tusenlapper bør holde lenge til en stang man kan ha glede av i mange år. Redington Crosswater eller CPS, Sage Launch eller Guideline LPXe er eksempelvis mye stang for pengene. Deretter prioriterer man kastetrening, gjerne kurs eller instruksjon fra en erfaren fluefisker. Det er tungt å slite i mange år, og forsøke å kompensere for dårlig kasting ved å teste snøretyper og snøreklasser. Tror man fort tjener inn de pengene på å velge riktig utstyr med en gang, og deretter jobbe med teknikk. Gå til en skikkelig fluefiskeforhandler og få god hjelp!! Dessuten kommer man nok fortere til målet: Bli en god kaster.

 

Dette skriver jeg av egen erfaring. Jeg knota usannsynlig lenge med egeninstruert kasteteknikk og rota det enda mer til med masse kompenserende tiltak. Så lenge sleit jeg at jeg er flau over å skrive hvor lenge, men la meg si at det var over fem år - og da underdriver jeg sannsynligvis.  >:(  :o :'( :'(

At en del på forumet legger en del vekt på dyre og for såvidt gode stenger har nok mer med interesse for feel å gjøre, som Tore er inne på. At en stang som koster tre ganger mer enn noen av de nevnte er tre ganger bedre, er vi nok skjønt enige om at ikke er tilfelle. Man får i hvert fall ikke tre ganger så mye fisk pga stangvalget :)

 

 

Jørn

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er fremdeles enige.  Det man imidlertid skal være klar over når det gjelder nybegynnere er imidlertid følgende:

 

- De fleste får kjøpsanbefalingene i butikken.  Mange kremmere vil selge dyrt.  Unødvendig dyrt. 

- De færreste får kasteinstruksjon.  Ihvertfall til å begynne med.  Man lærer ved å teste ut på egenhånd.

- De fleste møter veggen.  Da er risikoen stor for at stanga blir satt bort for godt.

- Alternativet er at man blir skeptisk til utstyret, og tror at alt vil løse seg ved en bedre stang.  Det er mange som har vært i denne situasjonen - sann mine ord.

- Mitt råd er så enkelt som:  Ikke kjøp ny stang, eller sett den gamle bort, før du har prøvd litt alternative snører.  Sannsynligheten er stor for at man vil få noen "nye svar".

 

Ideellt sett burde det ikke være slik, men dette er nok virkeligheten for veldig mange.  Kyndig veiledning, kasteinstruksjon, etc. er nok mangelvare for veldig mange!

 

Min aller første a-ha opplvelse var så banal som at jeg ble anbefalt å smøre snøret.

 

Denne diskusjonen passer egentlig ikke under denne tråden.  Derfor avslutter jeg nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, er enig i at jeg nok er litt heldig mht beliggenhet i forhold til gode forhandlere. Men det er mulig å ringe/maile anerkjente forhandlere, legge kortene på bordet og fortelle at man er ute etter en god nybegynnerstang. Kurs er det mange steder i landet, men er det ikke å oppdrive så er nitidige studier av kasteintroduksjonsfilmer et brukbart alternativ til teoridelen.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Mine innlegg forsvinner.  Det irriterer meg litt.  Nok om det.

 

Vi er stort sett enige. Du bekrefter jo alt jeg skriver.  Mitt poeng er imidlertid at dette forumet skal dekke ulike målgrupper.  Erfarne "proffer" må selvfølgelig diskutere på sitt nivå, andre må kunne uttrykke seg enklere uten å bli møtt med nedlatenheter.

 

Ja, jeg har hørt om CCS.  Jeg har masse 50 øringer, i tillegg til at jeg har både skruestikke og tabell på veggen i kjellerstua. Min anbefaling for ferske fluefiskere er imidlertid noe enklere - nemlig å teste ut litt alternative snøreklasser i praksis, og da gjerne en snøreklasse over det stanga er klassifisert for.  Av den enkle grunn at mangel på respons fra snøret kan være den største årsaken til at man som fersk ikke klarer timingen rett, og kasteutviklingen stopper opp.  Så tror man det er stanga det er noe feil med (noe det sjelden er), og så leser man litt her på nettet og blir raskt forledet til å kjøpe en rådyr stang.  Det er langt rimeligere, og sanns.vis langt mer riktig å variere på snøretyper og snørevekt.  Når jeg foreslår at man burde prøve en klasse over stangas klassifisering er ikke det helt uten mål og mening.  Det vet også du.  Problemet er vel heller at det kan høres litt banalt ut.

 

Med den vinklingen så er jeg selvfølgelig helt enig. Det kom ikke fram at du henvendte deg til nybegynnere i den første posten. Og hittil i denne tråden har det vært flest erfarne fiskere. "Nybegynnere og første stang" blir et litt annet tema. Og et interessant et, så det er sagt  ;).

 

St.Croix er fortsatt i full sving, og de har fortsatt størst fokus på slukstenger o.l. Mulig de fortsatt er USAs største stangprodusent. Spesielt siden fluefiske faktisk er på hell der borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillevann

 

Det skulle vært morsomt å prøve å arrangere treffer gjennom f.eks denne siden med en fin "blanding" mennesker, hvor alle kan litt. Vi lærer av hverandre.

 

Der kan vi alle ta med litt stenger/snører og lære av hverandre. Dette ville vært genialt å få til regionalt.

Hvis vi hadde blitt enige om en dag de fleste kan, så kan vi gå igjennom trinn som er alt annet enn lett å forstå seg på ;) (Stenger, ccs, snøreklasser o.s.v). Bare en ide.

 

Snøre betyr veldig mye det Lillevann, men det er som tmags sier: "hele pakka"

Vil si snøre har mye å si, stanga har mye å si. Dette i kombinasjon er det viktigste.

Snella har mindre å si såfremt en ikke bare drar STOR fisk.(det gjør jeg sjelden)

 

Sagt det før, har stått med en stang. Med 3 forskjellige snøre kombinasjoner så føles det ut som jeg sto med 3 forskjellige stenger.

 

Klart det blir vanskelig, forstår deg meget godt. En snøreklasse opp hjelper deg til å spenne opp stanga kjappere. Hvis du føler det fungerer for deg, så er det topp :)

 

Det som irriterer meg ganske mye igrunn er butikker som aldr har demostenger/snører og låner aldri ut utstyr før kjøp. Dette bidrar nok til at flere potensiellle fluefiskere allerede ga opp i butikken :(

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei JB

 

Enig, men kanskje at en fiske sjappe kan ansette en som kan bli med en nybegynner ut og teste litt stenger.

Bare vise kort hva et fluekast er. Det tar ca et kvarter. Tenk for en flott start for en nybegynner.

 

Kanskje å forvente for mye?

 

Hvis tilfelle, så har "butikken" en konkurranse fordel i mine øyne. Trenger ikke være så utrolig krevende for div utsalgs-steder å tenke litt nytt.

 

I grenland så er dette tilbudet veldig dårlig. Og det er nok av fluefiskere her, bare som et eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen butikker her i Oslo-området arrangerer kastekurs for nybegynnere. Her er det mulighet for å teste noen stenger. Det er et godt tilbud, og antageligvis en god investering. Får man først tak i et fluefiskeremne, så blir det nok lagt igjen en del penger i kassa gjennom årenes løp  ;D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøre betyr veldig mye det Lillevann, men det er som tmags sier: "hele pakka"

Vil si snøre har mye å si, stanga har mye å si. Dette i kombinasjon er det viktigste.

Snella har mindre å si såfremt en ikke bare drar STOR fisk.(det gjør jeg sjelden)

 

Vil våge meg til å påstå at en dyktig fluefisker kaster bra med det meste. Mange dyktige velger å gå ned på snørevekta, mens en uerfaren ofte har best utbytte av å dra vekta opp.

Er enig i at stang/snøre- kombinasjon (også fortom) er viktigst på utstyrssiden. Dette er nok i de fleste tilfeller veldig individuelt mht. kastestil. De som klarer å variere kastestilen i tråd med utstyrsvalg lykkes med det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FlueJimFlue

Hva er en bra stang?

Vel for meg er det en stang som fyller mine behov, samt mine krav til

hvordan en stang skal fungere, det gir (MEG) den ultimate fiskeglede!

 

Mange snakker hele tiden hva som passer til hans/hennes kastestil?

For meg blir det bare "bull" Jeg klarer å kaste med alle stenger uansett-

om de er blaut, eller super kjapp i toppen" eller de sku være progresive som F

eller stive som et kosteskaft i hele dens lengde"

Dette er forskjellen på en ny fluekaster og en erfaren for meg..

 

Man må huske at det er utrolig mange forskjellige typer stenger som snører

som dekker alles behov etter hvor man skal fiske eller hva man skal fiske etter.

 

Jeg har en forkjærlighet for Progresive klinger da de er flotte i situasjoner der det er trangt

og man har behovet for få spent stangen i hele lengden noe som for meg utfyller mine behov

da vestlands naturen byr på en helsikens masse skau oh hengemyr samt trær

Så spey samt rulle kast er eneste option ;D

 

Fikk selv dette rådet da jeg skulle kjøpe Fluestang for første gang av en butikk selger:

Kjøp en med en rolig aksjon, samt et lett snøre....tullball" spør du meg,

ikke nødvendigvis for andre, men ble det for meg"  

Spør en "seriøs butikk" om du kan få prøve ut et par stenger med forskjellige typer aksjoner og bruk littt tid på det ...noen tar flue kasting lett mens andre strever fælt, da siler en fort ut hva som passer best til hvem"

 

Og sist men ikke minst"  det er størrelsen på lommeboken eller kjærligheten til hva en holde på med som avgjør hvor mye en skal legge i en stang (enig med tmags)

men stangen trenger ikke være bedre av den grunn tvertimot ...

men den hærlige finishen,lukten utsjåande!!  må bare ha det må bare ha det ;D

Back to fishing 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er en bra stang?

Vel for meg er det en stang som fyller mine behov, samt mine krav til

hvordan en stang skal fungere, det gir (MEG) den ultimate fiskeglede!

 

Mange snakker hele tiden hva som passer til hans/hennes kastestil?

For meg blir det bare "bull" Jeg klarer å kaste med alle stenger uansett-

om de er blaut, eller super kjapp i toppen" eller de sku være progresive som F

eller stive som et kosteskaft i hele dens lengde"

Dette er forskjellen på en ny fluekaster og en erfaren for meg..

 

 

synes du motsier deg selv her. selvsagt er de fleste i stand til å kaste med 'hva det måtte være'. man tipasser seg den aktuelle stanga, men vil alltid søke den type aksjon som gir deg mest komfortabel arbeidsbetingelser - 'stil', som noen kaller det. det er vel ikke noe bull i det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Mange snakker hele tiden hva som passer til hans/hennes kastestil?

For meg blir det bare "bull" Jeg klarer å kaste med alle stenger uansett-

om de er blaut, eller super kjapp i toppen" eller de sku være progresive som F

eller stive som et kosteskaft i hele dens lengde"

Dette er forskjellen på en ny fluekaster og en erfaren for meg..

 

Enig i det. For mer erfarne fluefiskere og fluekastere tror jeg det hele dreier seg mer om hva slags aksjon og feel man trives med, enn hva man behersker. For meg er imidlertid stangvalg fortsatt en blanding av beherskelse og trivsel. Er ikke så flink til å variere kastestil, og i hvert fall ikke under praktisk fiske med skjelvende hender og adrenalin i omløpet.  Kjøper likevel stenger av andre tåpelig grunner også  ;) 

 

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FlueJimFlue

ja JB er vi ikke alle sånn enkelte ganger da? he.he.ser jo at salgs seksjonen øker her på

forumet så noe må det skyldes ;)

men må vel innrømme at jeg enda ikke nærmer med Toggi sitt arsenal av fluestenger ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man tilpasser kastestilen til den kjeppen man bruker, og ikke omvendt.  Derfor synes jeg det blir litt feil å si at man skal finne en kjepp som passer kastestilen.  Man prøver stanga, det tar noen minutter, så skjønner man hvordan den funker - og tilpasser seg det.  Etter litt tid blir det en vanesak - kastestilen er altså tilpasningsdykig - uavhengig av kjeppen.  Kastestil handler om hva man føler man behersker best, og hva man behersker best handler om trening og vane.  Trening og vane opparbeides med den stangen man benytter mest.  Har man en rask toppaksjon stang har man lett for å konkludere med at den passer min kastestil best. Nei!  det er fordi man har tilpasset kastestilen til nettopp denne stangen.  Bruker man en annen stang en periode endres kastestilen.  Om hvilken kastestil man liker best?  Det handler altså om hva man behersker best, som igjen handler om trening og vane!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man tilpasser kastestilen til den kjeppen man bruker, og ikke omvendt.  Derfor synes jeg det blir litt feil å si at man skal finne en kjepp som passer kastestilen.  Man prøver stanga, det tar noen minutter, så skjønner man hvordan den funker - og tilpasser seg det.  Etter litt tid blir det en vanesak - kastestilen er altså tilpasningsdykig - uavhengig av kjeppen.  Kastestil handler om hva man føler man behersker best, og hva man behersker best handler om trening og vane.  Trening og vane opparbeides med den stangen man benytter mest.  Har man en rask toppaksjon stang har man lett for å konkludere med at den passer min kastestil best. Nei!  det er fordi man har tilpasset kastestilen til nettopp denne stangen.  Bruker man en annen stang en periode endres kastestilen.  Om hvilken kastestil man liker best?  Det handler altså om hva man behersker best, som igjen handler om trening og vane!

 

ja vel, for min del brukte jeg raskere stenger en stund (var i gjennom 3 stk) men ble aldri fortrolig med dem gjennom 3 år. gikk deretter over til roligere saker, og det hele ble mer lysbetont og mindre 'stress'. klart jeg kunne ha fortsatt med de raske(re) stengene, og hadde sikkert fått ut snøret og fisk på tross av det, men det gadd jeg ikke og søkte et alternativt som gav meg mer kaste- og fiskeglede.

 

kall det hva du vil, og definer det som du selv føler for. men din resonnement gjelder ikke for meg. men hey, ingen regel uten unntak! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FlueJimFlue

For å være helt ærlig så tror jeg vi muligens snakker om samme sak men

at vi snakker litt forskjellig språk!

 

Mener selvfølgelig at en må tilpasse seg enhver stang, ellers sliter man "bigtime" sånn at det er sagt!

Kanskje noen henviser til kastetype som er et annet utrykk ...

Men stangen kjøpes for meg utifra hva jeg skal bruke den til!

 

Tror ikke det går an å diskutere hvem som har rett eller feil til syvende og sist

er det stangen som er bra for deg, og ditt fiske, som blir det rette for DEG!

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...