Gå til innhold

Tisleia, En forvaltningstråd


Nielsen

Anbefalte innlegg

Kommentarene her og diverse pm jeg har fått gjør meg sikker på at vi er på rett vei, og at Tisleias Venner snart skal se dagens lys.

 

Takk for interessante betraktninger LasseAV. De aller fleste ser at minstevannstanden er for lav og vannføringen for variabel. Jeg har bedt om å få statistikk fra Begnavassdragets forening, men har ikke hørt noe. De legger ut målinger hver dag, så jeg har bedt om statistikk for siste 3-5 år, for å kunne dokumentere dager med svært lav vannføring, samt gjøre noen statistiske beregninger på snitt, middelvannføring og variasjon.

 

Fiskekortprisene er helt klart for lave, dersom det er meningen at pengene skal brukes til noe! Det kryr ikke av fiskere i Tisleia, og med så lave priser blir det bare småmynt. Jeg betaler gladelig 100 kroner dagen, dersom jeg vet at pengene går til fornuftige tiltak og er med å sikre fremtiden for denne perlen!

 

 

JB 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Om det hasolsen sier stemmer, så er det vel heller tvilsomt at grunneierne bryr seg så mye om prisene stiger for å forvalte elva bedre. Men, jeg vet jo at det tidvis settes ut noe fisk i vassdraget, hvem betaler det gildet?

 

Uansett, la grunneierne få det de allerede får da, så får heller overskytende på nye priser gå til forvaltning. Men, det er jo uansett tror jeg grunneierne i Tisleia må involveres om vi skal komme noen vei her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som oftest er det regulanten som betaler for å få satt ut fisk som en kompensasjon for inngripen.

Dette har normalt blitt gjort i siste uke før fellesferien slik at det er grei pelletsfisk for campingfolket å hale opp.

Jeg har bedt Rolf om å vurdere å sette ut fisk tidligere når fiskepresset er lavere slik at i hvertfall enkelte fisk klarer seg gjennom fellesferien...

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Meir fisk i Tisleia

 

 

Dobbelt så mykje ørret skal setjast ut i Tisleifjorden.

 

Av: Tone Merete Tho

 

Fylkesmannen endra utsetjingspålegget av ørret i Tisleifjorden. Talet på utsette fisk skal aukast frå 5.000 til 10.000 2-årige ørretar kvart år.

Bakgrunnen er at ørretbestanden er tynn. Gjenfangst av utsett ørret er også låg.

Rekrutteringa av lokal ørret har blitt redusert på grunn av færre gyteområde etter regulering. Lokale ørretungar har også nedsett sjanse for å overleva på grunn av rovfisken abbor. Fylkesmannen meiner det derfor er fagleg grunnlag for å styrke fiskebestanden og fiske gjennom å auke utsetjinga av ørret.

 

http://www.hallingdolen.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080118/LOKALENYHEITER/608098056

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendte en e-post til journalisten i Hallingdølen, da jeg synes det var merkelig overskriften sa Tisleia når det stod om Tisleifjorden i saken.

 

Artikkelen handler om mer utsatt fisk i Tisleifjorden, ikke Tisleia. Her er svaret fra journalisten:

 

--------

Her har nettdesken teke seg vel store friheiter. I originalmanuset mitt er det berre brukt Tisleifjorden. (Sjå under)

 

Takk for at du sa ifrå!

 

******

Set ut meir fisk

 

Dobbelt så mykje ørret skal setjast ut i Tisleifjorden.

 

Tone Merete Tho

tmt@hallingdolen.no

 

Fylkesmannen endra utsetjingspålegget av ørret i Tisleifjorden. Talet på utsette fisk skal aukast frå 5.000 til 10.000 2-årige ørretar kvart år.

Bakgrunnen er at ørretbestanden er tynn. Gjenfangst av utsett ørret er også låg.

Rekrutteringa av lokal ørret har blitt redusert på grunn av færre gyteområde etter regulering. Lokale ørretungar har også nedsett sjanse for å overleva på grunn av rovfisken abbor. Fylkesmannen meiner det derfor er fagleg grunnlag for å styrke fiskebestanden og fiske gjennom å auke utsetjinga av ørret.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke foretatt meg så mye i det siste. Men det var nok en feil i den artikkelen ja. Når det gjelder Tisleia så er min erfaring at det er mye fisk, men snittstørrelsen blir lavere. Det er langt mellom kilosfiskene, selv om det står veldig fin fisk her og der.  :)  Jeg tror at nye konsesjonskrav er en fin knagg å henge en bredere diskusjon om forvaltningen av Tisleia på. Så langt er jeg skuffet over mangelen på lokalt initiativ, men jeg håper jeg tar feil og jeg skal fortsatt presse på for å få i gang en diskusjon. Håper flere gjør det samme!

 

Lurer på om ikke jeg skal skrive et leserinnlegg til Hallingdølen. Kan være en start.

 

Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke foretatt meg så mye i det siste. Men det var nok en feil i den artikkelen ja. Når det gjelder Tisleia så er min erfaring at det er mye fisk, men snittstørrelsen blir lavere. Det er langt mellom kilosfiskene, selv om det står veldig fin fisk her og der.  :)   Jeg tror at nye konsesjonskrav er en fin knagg å henge en bredere diskusjon om forvaltningen av Tisleia på. Så langt er jeg skuffet over mangelen på lokalt initiativ, men jeg håper jeg tar feil og jeg skal fortsatt presse på for å få i gang en diskusjon. Håper flere gjør det samme!

 

Lurer på om ikke jeg skal skrive et leserinnlegg til Hallingdølen. Kan være en start.

 

Jørn

 

Jeg og min gode fiskekamerat har begynt vår egen lille "forvaltning", med inspirasjon fra Hemsila-modellen.

Vi setter ut all fisk over 400 gram, alt under går til mat. Om vi er flere som tenker slik, og snakker om det når vi møter folk i og rundt elva, kanskje vi bidrar med bittelitt for å øke oppvekstvilkårene for de store fiskene? Det er jo som Jørn sier masse fisk i elva, men langt mellom de skikkelig store.

 

Jeg har også tipset journalisten fra Hallindølen om denne tråden, i tilfelle hun har lyst å følge opp artikkelen sin. Det er mye interessante betraktninger her, og media-fokus vil kunne hjelpe, det er jeg sikker på. Så får vi se om de gjør noe. Et leserinnlegg tror jeg også er bra. Husk også Avisa Valdres eventuelt.

 

Mvh

Lasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer til å prate litt med Rolf Løkken samt engasjere meg utover våren, ikke sett noe til han de siste gangene jeg har vært oppover i traktene..

 

Skal hvertfall kjøre litt holdningskampanje mot faste på Vasetdansen utover...

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for diverse tips LasseAV. Selv praktiserer jeg 100% C&R i Tisleia. Godt å høre at mange har et stort engasjement for denne perlen av elv. Det er håp!

 

Jørn

 

Jeg har egentlig ingen preferanser på hvordan C&R skal gjøres, men som sagt, litt utfra Hemsila-modellen og med tanke på antallet "småfisk" i elva, så synes jeg det var fornuftig å slippe ut alt over ca 400 gram, og spise resten. Ser liksom for meg at det blir mer mat til kubbene da, og at de kanskje har større sjanse for å vokse seg store og feite til de skal lures av flua mi  8)

 

Det er helt klart håp for elva, og jeg følger denne tråden med argusøyne og bidrar gjerne i diverse kampanjer etc. Skal vel selv ha en hel haug med døgn i Tisleia i 2008, så da er det bare å spre det gode budskap til de man treffer, dele erfaringer og være med på andre ting som skjer (f.eks underskriftskampanjer etc. i forhold til vannstand, kultivering ++)

 

Stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for diverse tips LasseAV. Selv praktiserer jeg 100% C&R i Tisleia. Godt å høre at mange har et stort engasjement for denne perlen av elv. Det er håp!

 

Jørn

 

Jeg har egentlig ingen preferanser på hvordan C&R skal gjøres, men som sagt, litt utfra Hemsila-modellen og med tanke på antallet "småfisk" i elva, så synes jeg det var fornuftig å slippe ut alt over ca 400 gram, og spise resten. Ser liksom for meg at det blir mer mat til kubbene da, og at de kanskje har større sjanse for å vokse seg store og feite til de skal lures av flua mi  8)

 

Det er helt klart håp for elva, og jeg følger denne tråden med argusøyne og bidrar gjerne i diverse kampanjer etc. Skal vel selv ha en hel haug med døgn i Tisleia i 2008, så da er det bare å spre det gode budskap til de man treffer, dele erfaringer og være med på andre ting som skjer (f.eks underskriftskampanjer etc. i forhold til vannstand, kultivering ++)

 

Stå på!

 

Takk det samme!  :)  Har heller ingen skrupler med å ta ut småfisk, og for bestanden er det sikkert bra. Men jeg spiser mest ferdigmat når jeg er i Tisleia, bor i campinghytte og ikke i telt.   ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er også en gjeng der oppe.. Og vi gjør hovedsaklig som fler her sier: Tar opp under 400 til mat, og setter ut de som er over dette. Vi har også sett oss lei på de store variasjonene og støtter oppunder ett bidrag som kan gjøre til at elven får ett mer stabilt tillsig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er også en gjeng der oppe.. Og vi gjør hovedsaklig som fler her sier: Tar opp under 400 til mat, og setter ut de som er over dette. Vi har også sett oss lei på de store variasjonene og støtter oppunder ett bidrag som kan gjøre til at elven får ett mer stabilt tillsig.

 

Godt å høre at flere har et engasjement for denne (tidvise) perlen av en fjellelv  ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg kommer fra Valdres. Fisker så ofte jeg kan i Tisleia, og periodevis er vannstanden så liten at jeg ikke har noen betenkeligheter med å definere dette som miljøkriminalitet. Derfor veldig gledelig at noen med tid og ressurser prøver å gjøre noe med saken.

Selfølgelig støtter jeg dette prosjektet med det jeg kan :-)

 

Mvh Nils Kvisgaard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Les gårsdagens artikkel om kritisk tilstand for ørreten i Tisleia! Bør komme på nett i dag! Flott at tisleia.net står på og prøver å redde elva. Leserinnlegg er sendt til avisa i natt. :-)

 

Hvor var det denne artikkelen stod? Hvilken avis? ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Lasse.

Høres meget dramatisk ut med død fisk flytende nedover elva... Har ikke sett dette selv...

Var det snakk om småfisk eller også voksen gromfisk?

Opplevde samme vannstandsituasjon en gang tidlig på 90-tallet da de reparerte demningen en hel sommer, men så aldri død fisk da.

Da var forøvrig hele Tisleifjorden tom for vann hele sommeren også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Lasse.

Høres meget dramatisk ut med død fisk flytende nedover elva... Har ikke sett dette selv...

Var det snakk om småfisk eller også voksen gromfisk?

Opplevde samme vannstandsituasjon en gang tidlig på 90-tallet da de reparerte demningen en hel sommer, men så aldri død fisk da.

Da var forøvrig hele Tisleifjorden tom for vann hele sommeren også.

 

Var "heldigvis" ingen store gromfisk vi så, de fleste døde vi så var vel i størrelsesorden 150-250 gram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

×
×
  • Opprett ny...