Gå til innhold

Godsaker til bokhylla & barskapet


Joachim

Anbefalte innlegg

Laphroaig har jeg bare drukket en gang. Det smakte helt :-X. Jeg drikker kun det  som smaker godt ;)

 

;D ;D ;D Som tidligere sagt, det smaker som brent naust og måkeskit ;D ;D ;D ;D

 

Men når det er sagt, så jeg stor fan av nettopp d ;D

 

Hvilken "mild" og "rolig" Whisky passer en lærling i whiskygamet da ?:D

 

Prøv Mac Allan. Etter min oppfattning en "folkewhisky" som de fleste liker. I samme genren kan jeg kanskje nevne Balvenie, Glengoyne og Glenlivet.

 

Mvh

Rolf J F.

 

kan bare skrive under på det Rolf skriver her, Generelt er de fleste såkalte "Speysides" av det rolige smuude slaget. Styr unna Islay whiskeyene så er du trygg fra de mes sinna smakene. :)

 

Gisle

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

hehe...Er ikke no bra med andre ord? :D

 

Hos en singel malt fan kommer du neppe lang med denne... ;)

 

For å oppklare litt: Når det gjelder Singel malt scotch whiskey så er det tre "typer" Highland, Speyside og Islay. Kikk på flaskene på polet så finner du igjen denne teksten på flaskene.

Se bildet

 

Gisle

post-2382-13949852009825_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe...Er ikke no bra med andre ord? :D

 

Hos en singel malt fan kommer du neppe lang med denne... ;)

 

For å oppklare litt: Når det gjelder Singel malt scotch whiskey så er det tre "typer" Highland, Speyside og Islay. Kikk på flaskene på polet så finner du igjen denne teksten på flaskene.

Se bildet

 

Gisle

 

Bare for å pirke litt. Når vi snakker om Skotsk whisky så heter det whisky og ikke whiskey. Dette mistenker jeg du vet Gisle :) Whiskey har man i Irland og i USA ;)

 

Edit...ja så har  vi ett "distrikt" til; Lowland :)

 

Mvh

Rolf JF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe...Er ikke no bra med andre ord? :D

 

Hos en singel malt fan kommer du neppe lang med denne... ;)

 

For å oppklare litt: Når det gjelder Singel malt scotch whiskey så er det tre "typer" Highland, Speyside og Islay. Kikk på flaskene på polet så finner du igjen denne teksten på flaskene.

Se bildet

 

Gisle

 

Bare for å pirke litt. Når vi snakker om Skotsk whisky så heter det whisky og ikke whiskey. Dette mistenker jeg du vet Gisle :) Whiskey har man i Irland og i USA ;)

 

Edit...ja så har  vi ett "distrikt" til; Lowland :)

 

Mvh

Rolf JF

 

gikk litt fort i svingen der ja, ;D ;D ;D Lowland er det noen som bryr seg om dem da? ;D

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whisky meg her og whiskey meg der, er det ingen som setter pris på en god gammal Kalinka her  ;D  ;D  ;D

 

Skal det være vodka så er det bare  Stolichnaya som gjelder, vært favoritten siden jeg for mange år siden kjøpte min første flaske fra en russer. Halvflaske Stolichnaya innpakket i framsiden av Pravda ;D

 

Vodka forbinder jeg bare med magevreng i buskene i ungdommen.  ;D

 

For mitt vedkommende så er det vel ikke bare vodka som har gitt magevreng opp gjennom åra gitt, dårligst erfaring med de brune dråper. Ved ettertanke så er det vel heller mengden framfor fargen som har vært utslagsgivende :)

 

Sven Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whisky meg her og whiskey meg der, er det ingen som setter pris på en god gammal Kalinka her  ;D  ;D  ;D

 

For mitt vedkommende så er det vel ikke bare vodka som har gitt magevreng opp gjennom åra gitt, dårligst erfaring med de brune dråper. Ved ettertanke så er det vel heller mengden framfor fargen som har vært utslagsgivende :)

 

Sven Erik

 

Hmmm...interessant teori  ;)

 

Mvh

Rolf Jf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

For mitt vedkommende så er det vel ikke bare vodka som har gitt magevreng opp gjennom åra gitt, dårligst erfaring med de brune dråper. Ved ettertanke så er det vel heller mengden framfor fargen som har vært utslagsgivende :)

 

Sven Erik

 

Hmm.dette kommer litt overraskende også på undertegnede.  Litt synd at såpass viktig informasjon kommer først når man har rundet 40, men det forklarer jo en del ting da.  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Jon Hafstad

Bare for lesere over 18, eller var det 20 (?):

Til single malt fans, så kan også denne anbefales - The Fat Trout. Rundere enn Islay-whiskyene, men navnet, etiketten og historien bak trekker bra opp da! Les her på norsk: http://www.thefattrout.com/story.html

 

Your best story is yet to be told!

 

[attachimg=#]

 

Hvor har du kjøpt denne JB, får man den på bestillingsutvalget?

 

Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for lesere over 18, eller var det 20 (?):

Til single malt fans, så kan også denne anbefales - The Fat Trout. Rundere enn Islay-whiskyene, men navnet, etiketten og historien bak trekker bra opp da! Les her på norsk: http://www.thefattrout.com/story.html

 

Your best story is yet to be told!

 

[attachimg=#]

 

Hvor har du kjøpt denne JB, får man den på bestillingsutvalget?

 

Jon

 

Det er hyllevare på polet, iallefall der jeg handler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at alle snakker kun om whiskey og vodka!?! (trodde vodka kun var til for å bli skikkelig dritings?) så da får jeg slå et slag for mer sobert brennevin, nemlig Cognac. Fransk kvalitetsprodukt for finere ganer, som f.eks. Martell cordon bleu som er min favoritt.

 

Sånn, da var det skapet satt på plass  :D 

 

For det er vel ingen tvil om at cognac er det rette brennevinet for fluefiskere..

 

 

 

 

 

PS: Har ikke giddi å sjekke langt tilbake i tråden om cognac var nevnt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Vodka er bare fancy heimbrendt,..

 

Er blitt veldig glad i irish coffee i det siste, så jeg holder meg til Jameson.., men hvilke av de andre budsjett-whiskyene annbefales? Vet jeg liker det... men kommer aldri på å kjøpe det før kl.0200 og jeg har egentlig fått nok fra før... så jeg husker aldri hva jeg har smakt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at alle snakker kun om whiskey og vodka!?! (trodde vodka kun var til for å bli skikkelig dritings?) så da får jeg slå et slag for mer sobert brennevin, nemlig Cognac. Fransk kvalitetsprodukt for finere ganer, som f.eks. Martell cordon bleu som er min favoritt.

 

Sånn, da var det skapet satt på plass  :D 

 

For det er vel ingen tvil om at cognac er det rette brennevinet for fluefiskere..

 

PS: Har ikke giddi å sjekke langt tilbake i tråden om cognac var nevnt...

 

Du har dyre vaner, Juvis, men er for øvrig helt enig.  Martell X.O er også kurant å ta med på tur.  Forøvrig kan jeg også anbefale Cuvee Solene no. 99 Vieux (en ny av mange positive erfaringer på dette området).

 

Av Whiskey har jeg 3 favoritter:  Laphroig (sterk røyksmak), Lagavoulin (16 år - denne er utrolig rund og fin), Lagavoulin natural Cask (12 år rå-whiskey, rett fra fat - den river litt) og selvfølgelig Jameson, men da må det være den som er lagret (18 år).

 

Det er noen som liker Irish Coffee her - til det bør du bruke billigst mulig Whiskey.  Det er synd og skam og bruke lagret vare til denne drikken, som forøvrig er helt topp når man har litt grøss i kroppen etter en kald tur.

 

Skål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...