Gå til innhold

Aksjon?


Lars_

Anbefalte innlegg

Noen som kan forklare meg hva askjon i en stang egentlig er? :P

Hva aksjonen har og si. Forskjellen på rask/dyp aksjon ol.

 

Alle svar mottas som vanlig med den største takk :)

 

Lurer egentlig litt på det samme så jeg henger meg på denne  :)

 

Har en GL TriCast #4 med SA AirCell #4 som jeg føler henger litt etter når jeg kaster.. Er den for myk for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aksjonen forteller noe om hvordan stanga bøyer seg under belastning. En stang med dyp aksjon/helaksjon bøyer seg langt ned til og med ved lave belastninger. Det andre andre ytterpunktet er toppaksjon der nesten bare toppen flekser ved lav belastning. Nå man snakker om raske stenger mener man ofte stenger som har kort slaglengde, det vil si en stang som favoriserer kasting med kort arbeidsvei (kort avstand mellom fremre og bakre stoppunkt). Raske stenger slik jeg her forklarer det kan ofte være noe mer krevende og kaste med for nybegynnere siden de i mindre grad enn roligere stenger, tolererer feil i kasteteknikken.

 

Du sier at du føler stanga henger litt igjen når du kaster ulv. Er litt usikker på hva du mener her så kanskje du kunne prøve å beskrive problemet litt nøyere, så er det sikkert flere her inne som kan hjelpe deg med en løsning/forklaring.

 

Mvh

Rolf j. F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en GL TriCast #4 med SA AirCell #4 som jeg føler henger litt etter når jeg kaster.. Er den for myk for meg?

Skal ikke gi meg inn på dette med aksjon på stenger, for det er litt komplisert å forklare !

Det er også svært vanskelig å uttale seg om GuideLine-stanga di er for myk for deg for en som ikke har sett deg kaste ! Antakelig trenger du bare å justere kasteteknikken din litt  ;)

Det man kanskje bør merke seg er at dette med forskjellige stangaksjoner blir enklere å takle i takt med at man utvikler seg rent kasteteknisk !

Det jeg prøver å si er altså at en dyktig fluekaster vil kunne kaste bra med både dype/rolige stenger og "illsinte" stenger !

Skal jeg nevne to ytterpunkter når det gjelder aksjon på stenger jeg har prøvd, så er nok Loop's Yellowline de roligste og Sage Tcr den raskeste !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raske stenger slik jeg her forklarer det kan ofte være noe mer krevende og kaste med for nybegynnere siden de i mindre grad enn roligere stenger, tolererer feil i kasteteknikken.

 

Mvh

Rolf j. F

 

hm, jeg har også hørt de som mener at de rolige stengene er vanskeligere for nybegynnere. dette fordi det er lettere å komme med feil under den lengre arbeidsveien. ser man på de som nylig har lært seg å kaste, så blir man forundret over hvor kjapt frekvens de har. det virker som om de føler at de må 'forte seg' før snøret tar i bakken og lar ikke snøret rulle seg ut nok. men på en annen side finnes det de som mener at en lengre arbeidsvei gir mere tid til å korrigere feilene underveis.

 

det blir spennende å høre hva dere (flinkere kastere enn meg) mener... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raske stenger slik jeg her forklarer det kan ofte være noe mer krevende og kaste med for nybegynnere siden de i mindre grad enn roligere stenger, tolererer feil i kasteteknikken.

 

Mvh

Rolf j. F

 

hm, jeg har også hørt de som mener at de rolige stengene er vanskeligere for nybegynnere. dette fordi det er lettere å komme med feil under den lengre arbeidsveien.

 

Jeg beskrev egentlig bare de raske stengene, og man kan ikke av det avlede at jo dypere aksjon jo lettere å kaste med. Der går en grense den veien også. Skulle jeg driste meg til å mene noe om hva som er den perfekte nybegynnerstang, så tror jeg jeg ville si at en stang som er medium rask/dyp og har helaksjon. Altså her som ofte ellers...en stang som ligger relativt midt i mellom ytterpunktene, men her er det sikkert mye individuelle preferanser.

 

Mvh

Rolf jf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

En komb som Rolf beskriver er nok den mest optimale utifra gjennomsnittet. Men det er ikke lett å si.

For rolig aksjon er ikke stort enklere enn en super kjapp. Lærer man basis teknikken innen fluekastet så tror jeg etter en periode at man behersker flere type aksjoner på stenger. (Man MÅ trene litt teknikk)

 

Mye avhenger av snøre profil også. Et "lettkastet" snøre ala Scierra HMT gjerne en klasse over bidrar til at en "ferskere" kaster skjønner lettere dette med stopper, arbeidsvei, akselrasjon osv pga at stanga spenner seg lettere opp.

 

Bare min erfaring! (Finnes vel ikke så mange helaksjoner på markedet nå eller?) Bare lurer!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver meg:

 

Jeg mener det egentlig er feil å blande inn begrepene "rask" og "treg" i spørsmål om aksjon.

Aksjon er bøyningsformen. Dyp (bunn), Mid eller Topp.  Ferdig med det.  Aksjonen påvirker arbeidsveien og således kastefrekvensen, og kastefrekvensen vil korrekt nok være "rask" eller "treg" - avhengig av aksjon.

 

Hvor "rask" stanga er rent fysisk har med materialvalg og elastisitet å gjøre.  Man kan følgelig ha en rask stang med dyp aksjon og forholdsvis treg kastefrekvens.

 

En stang med toppaksjon vil føles rask, fordi arbeidsveien er kort og kastefrekvensen er høy.  Det betyr altså ikke at det er en rask stang materialteknisk.  En annen stang med samme aksjon vil kunne være raskere.

 

Dette skal heller ikke blandes sammen med stivhet.  2 like stive stenger med lik aksjon behøver altså ikke å være like raske.  Dersom de bøyes likt og så slippes, vil den stanga som først retter seg opp være den raskeste.  Arbeidsvei vil være lik, men kastefrekvensen ulik som følge av at den ene stanga er raskere enn den andre.

 

Nok et element er stanglengde, men nå begynner jeg virkelig å rote det til, så jeg lar det være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et forvirrende tema dette med aksjoner.

 

Lillevann, det er nettopp bøyningskurve de fleste produsenter snakker om når de bruker begrepene rask, medium og moderat. Så en toppaksjon er pr. definisjon rask, og en med dyp aksjon er moderat. Dette er fårsåvidt generelt akseptert i industrien. Så en medium eller dyp stang kan ikke være rask, slik begrepene brukes i industrien.

Jeg er i utgangspunktet enig med det du skriver, og for noen år siden kunne jeg godt ha skrevet et tilsvarende innlegg. Men etter å ha blitt godt infiltrert i et miljø av stangbyggere, produsenter og folk som kan mer enn meg om fluestenger så har jeg akseptert at det er slik terminologien fungerer.

 

Orvis sitt system gjelder kun Orvis sine stenger, og er ubrukelig for alle andre merker.

 

Systemet som kommer nærmest å ta dette et steg videre er som tidligere nevnt the common cents system (CCS). Her beskrives både aksjon/bøyningskurve og stivhet. I noen tilfeller også frekvens, dvs. hvor raskt stanga retter seg ut etter belastning, og balansepunkt. Det er det systemet jeg personlig bruker i dag. Det finnes ikke noe annet system som forteller mer om en stang enn CCS. Her slipper du å bruke flytende begreper som "progressiv", "presis", osv. Ved å se på stangas CCS data i kombinasjon med vekt og materialvalg har jeg en noenunde indikasjon på hvordan stanga vil føles.

 

De mest brukte dataene er ERN (effective rod number) og AA (action angle - aksjonsvinkel). Selv disse to alene gir deg mer info enn hva man normalt vil finne i sjappa eller på fora  ;).

 

MEN, det er ingen erstatning for prøvekasting!!

 

Jeg er enig i at en stang med medium til medium rask aksjon er de som er best egnet for nybegynnere. Og at en god kaster kan kaste med hva som helst.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei tmags

 

Jeg er så enig, det er nok det mest holdbare systemet. En medium rask halvaksjon burde være en grei nybegynner stang. Jeg har kurset endel innen kasting nå og de fleste som nettopp har begynt trives best med slik aksjon. Gjerne i klasse 5-6.

 

Det er tilbakemeldingene jeg har fått. En skikkelig god kaster bruker like roooolig kaste stil på alle typer aksjoner. Grunnen er tilpasning og riktig bruk av energi gjennom stanga.(Bunndelen først gjennom bevegelsen almost all the time ;))

 

Så man KAN kaste rolig med en såkalt rask aksjon samme hvor stiv den er. I bunn og grunn er det kasteren det kommer an på. Det er min oppfatning sålangt. Du verden, dette er spennende ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillevann, det er nettopp bøyningskurve de fleste produsenter snakker om når de bruker begrepene rask, medium og moderat. Så en toppaksjon er pr. definisjon rask, og en med dyp aksjon er moderat. Dette er fårsåvidt generelt akseptert i industrien. Så en medium eller dyp stang kan ikke være rask, slik begrepene brukes i industrien.

 

Da er det i så fall endel forvirring ute og går, også i industrien.  Min stang betegnes av produsenten (LOOP) som en stang "med dyp, rask aksjon."

 

Jeg ser at det er naturlig å knytte "rask" til toppaksjon-stenger, mitt poeng er imidlertid at da snakker vi om kastefrekvensen og ikke stangas materialegenskaper - som kan variere uavhengig av aksjon.

 

På den annen side, jeg er ingen tungvekter på dette, så jeg skal ikke utfordre ekspertisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei lillevann

 

Synes du skal få utdype akkurat slik du føler det jeg. Her inne blir du ikke rakket ned på.

 

Du har jo startet en glimrende tråd, dette er ikke noe lett tema :)

Bare forstett med med å skrive slik du føler det er for deg. Knall ;)

 

 

OBS! Der tok jeg litt feil, Sage 99 startet tråden. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, er definitivt ikke ekspert på området, men om en skal bruke den matematiske definisjonen på hastighet, så måles den som veg delt på tid (km/time eller m/sek). Bruker man denne definisjonen blir ei stang med toppaksjon rask, da den bruker kortere tid på å få samme hastighet på snøret enn en stang med helaksjon. Samtidig som ei stang med toppaksjon vil føles stivere og lager trangere snørebukter som også gir mindre luftmotsand og større hastighet på snøret?

 

Hilsen Jens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillevann, det er nettopp bøyningskurve de fleste produsenter snakker om når de bruker begrepene rask, medium og moderat. Så en toppaksjon er pr. definisjon rask, og en med dyp aksjon er moderat. Dette er fårsåvidt generelt akseptert i industrien. Så en medium eller dyp stang kan ikke være rask, slik begrepene brukes i industrien.

 

Da er det i så fall endel forvirring ute og går, også i industrien.  Min stang betegnes av produsenten (LOOP) som en stang "med dyp, rask aksjon."

 

Jeg ser at det er naturlig å knytte "rask" til toppaksjon-stenger, mitt poeng er imidlertid at da snakker vi om kastefrekvensen og ikke stangas materialegenskaper - som kan variere uavhengig av aksjon.

 

På den annen side, jeg er ingen tungvekter på dette, så jeg skal ikke utfordre ekspertisen.

 

Det Loop beskriver der vil altså ellers i verden oppfattes som totalt motsigende, selv om jeg skjønner hva de mener. Og jeg skjønner veldig godt hva du mener, men det har nå blitt slik at begrepet "rask" er direkte knyttet opp mot bøyningskurven og ikke frekvens og/eller stivhet. De kommer ved siden av som ytterligere beskrivende begreper.

 

Som sagt et forvirrende tema for mange.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei lillevann

 

Synes du skal få utdype akkurat slik du føler det jeg. Her inne blir du ikke rakket ned på.

 

Du har jo startet en glimrende tråd, dette er ikke noe lett tema :)

Bare forstett med med å skrive slik du føler det er for deg. Knall ;)

 

 

OBS! Der tok jeg litt feil, Sage 99 startet tråden. ;D

 

Jeg føler meg overhode ikke rakket ned på. Dette er nyttig og interessant.  Teknisk sett tror jeg ikke min forståelse er så veldig feil (det kan den ikke være), men begrepsmessig har nok eksempelvis TMAGS helt rett.  Og dermed har jeg lært noe nytt, noe som også er bra!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man KAN kaste rolig med en såkalt rask aksjon samme hvor stiv den er. I bunn og grunn er det kasteren det kommer an på. Det er min oppfatning sålangt. Du verden, dette er spennende ;D

 

Understøttes. Slet lenge med Sage XP, men jeg fikk mye bedre kontroll med rolige bevgelser. Om det er en ideell kombinasjon, vel det er annen sak. Tipper jeg egentlig er litt mer SLT, men det kan jo løses.  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Johnny S

HEI

 

Det er en ting med CCS som jeg ikke helt skjønner, så kanskje noen her på forumet kan hjelpe?

Når man måler ERN-verdien til stenger belastes de til de bøyer seg ned 1/3 av stanglengden og vekten som trengs til dette forteller hvilken snøreklasse stanga holder.

 

En stang med toppaksjon er kanskje designet for å bøye seg ned ¼ av stanglengden mens en stang med halvaksjon er designet til å bøye seg halvveis ned.

Er det ikke da stor sannsynlighet for at stanga med toppaksjon vil få for høy ERN mens den med halvaksjon vil få for lav ERN-verdi?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI

 

Det er en ting med CCS som jeg ikke helt skjønner, så kanskje noen her på forumet kan hjelpe?

Når man måler ERN-verdien til stenger belastes de til de bøyer seg ned 1/3 av stanglengden og vekten som trengs til dette forteller hvilken snøreklasse stanga holder.

 

En stang med toppaksjon er kanskje designet for å bøye seg ned ¼ av stanglengden mens en stang med halvaksjon er designet til å bøye seg halvveis ned.

Er det ikke da stor sannsynlighet for at stanga med toppaksjon vil få for høy ERN mens den med halvaksjon vil få for lav ERN-verdi?

 

 

Regner med at tmags svarer deg (og oss andre) her, eller så sender du ham en PM.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI

 

Det er en ting med CCS som jeg ikke helt skjønner, så kanskje noen her på forumet kan hjelpe?

Når man måler ERN-verdien til stenger belastes de til de bøyer seg ned 1/3 av stanglengden og vekten som trengs til dette forteller hvilken snøreklasse stanga holder.

Litt korrigering. Det forteller hvor stiv stanga er. Dette kan du bruke til å forsøke å finne rett snørevekt, og i CCS systemet er det forsøkt gitt slike anbefalinger. Men dette er self induviduellt.

 

En stang med toppaksjon er kanskje designet for å bøye seg ned ¼ av stanglengden mens en stang med halvaksjon er designet til å bøye seg halvveis ned.

Er det ikke da stor sannsynlighet for at stanga med toppaksjon vil få for høy ERN mens den med halvaksjon vil få for lav ERN-verdi?

Godt spørsmål, og jeg håper stangdesigere svarer. Her er mitt svar: Nja, dette kan best besvares ved å kaste en rekke stenger og se om dette stemmer. Etter å ha målt og kastet i overkant av 100 stenger mener jeg det stemmer bra. For svært lange stenger og stenger med ekstrem toppaksjon kan det hende at vi trenger mer data.

 

Det er også slik at den gamle gode formelen for fjær F = kx (kraft = fjærstivhet * strekk i fjær) er en ganske god tilnærming for stenger. Dette vil si at det ikke har så mye å si hvor i stanga den bøyes, men hvor mye.

 

Husk at ERN kun sier dette, hvor stiv den totale stanga er. Dersom man vil ha en mer nøyaktig bestemmelse av stang måler man ERN/AA for en rekke punkter på stanga (BIG = Bending Index Graph).

 

Når det gjelder "rask" og "treg" synes jeg dette handler mer om frekvens, det vil si hvor fort den retter seg ut etter å ha blitt bøyd.

 

Og som Tmags sier, CCS er ikke alt, vi skal tross alt kaste med de :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI

 

Det er en ting med CCS som jeg ikke helt skjønner, så kanskje noen her på forumet kan hjelpe?

Når man måler ERN-verdien til stenger belastes de til de bøyer seg ned 1/3 av stanglengden og vekten som trengs til dette forteller hvilken snøreklasse stanga holder.

 

En stang med toppaksjon er kanskje designet for å bøye seg ned ¼ av stanglengden mens en stang med halvaksjon er designet til å bøye seg halvveis ned.

Er det ikke da stor sannsynlighet for at stanga med toppaksjon vil få for høy ERN mens den med halvaksjon vil få for lav ERN-verdi?

 

Godt spørsmål det Johnnys, og jeg skal prøve å forklare.

 

Først og fremst så er det en gjengs standard at en stang er fullt belastet når den er bøyd i en kurve som tilsvarer 1/3 av stanglengden. Bøyes den mer så er den pr. definisjon overbelastet. Det gjelder uansett aksjon. Jeg har aldri testet det i praksis (er nok vanskelig), men siden alle er enige så godtar jeg det.

 

En stang med toppaksjon er IKKE beregnet på å bøye seg 1/4 av stanglengden. Hvorfor? Fordi selv om du bøyer til 1/4 så har den mer å gå på. En halvaksjonsstang vil overbelsates med ytterligere vekt. Av det kan du lese at en toppaksjonsstang har et større spekter enn moderate stenger. Tuppen bøyes lett, men det kreves mer vekt for å bøye den ytterligere.

Og dette er én av punktene som gjør CCS til et ikke helt perfekt system. En toppaksjonsstang med ERN på 7 vil som oftest takle et venlig 5'er snøre helt greit. Det samme kan ikke sies om en halvaksjonsstang med samme verdi. (Det er det Flyalf er inne på når han nevner 'BIG'.) Så du har rett i at toppaksjonsstenger i praksis ofte får en høyere ERN enn de andre aksjonene, og at det kan være misvisende.

 

Det er viktig at man tolker alle CCS dataene I SAMMENHENG! Hver for seg sier de ikke mye. Frekvens er også veldig viktig. Kanskje det aller viktigste punktet når det gjelder 'følelsen' i stanga. Cluet er å kaste med så mange stenger som mulig man vet dataene på (mål de stengene du har tilgjengelig) og etterhvert vil du se sammenhengen mellom tallene og kasteegenskapene til stanga.

 

Så som sagt er CCS langt ifra perfekt, men det er mye bedre enn noe annet system der ute. Orvis sitt system er basert på elementer som ikke finnes (som f.eks. nullpunkt - punktet der bøyningen begynner. Prøv å finne det på stanga di  ;)). Så jeg ser ikke mer nytte i det enn de vanlige bøyningsdiagrammene vi har sett i alle år. Så det er nok en salgsgimmick. CCS er utviklet av en fyr som ikke er tilknyttet FF industrien.

 

For de som er spesielt interessert ( noe alle her inne bør være  ;D) så kan dere lese mer om CCS her: www.common-cents.info

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...