Gå til innhold

problem med kast


pellus

Anbefalte innlegg

Hei.

 

har dei siste dager lert meg dobbelt trekk. noe som er jo bra. men så klart oppstår det eit nytt problem

Flua vil liksom krolle seg runt fluesena nor eg skal skyte sena. (grisehaler)dette skjer på ca hvert 3 kast. og er noe iriterende.

 

Bruker eg for tette bukter, for store bukter, for rask kast. eller venter eg for lite. lenge??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Døgnflua sier og/eller for brå i starten av framkastet (husk akselerende bevegelse - sakte, så raskere underveis i framslengen), eller at du senker stangtuppen i framkastet. Prøv å ha stangtuppen i et rett plan. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Dersom grisehalene kom etter at du begynte med dobbeltrekkene, så er det nok disse bevegelsene du bør se på.

Jeg er ingen sertifisert kaste-guru,  men drister meg likevell til å komme med følgende råd:

 

- Ved å bruke dobbelttrekk så tilfører du snøret større hastighet. Dersom du i utgangspunktet har en bristende kasteteknikk og overbelaster stangtuppen, så vil dette bare forverre seg med dobbelttrekk. Sørg for at du skyver bunndelen av stanga først gjennom kastet. Like før bråstoppen aktiviserer du håndleddet, som gjennom kastebevegelsen har vært "låst".

Når du innleder dobbelttrekk bevegelsen så tenk på at den skal være lik selve stangbevegelsen. Trekk med en jenvt akselererende bevegelse, ikke noe rykk-og napp. Korte kast krever ofte korte trekk og lange kast med mye snøre i lufta krever lengre trekk. Noen foretrekker å trekke gjennom hele kastebevegelsen, mens andre iverksetter trekket mot slutten av kastebevegelsen. Prøv deg fram...

Sven Kalmar fortalte meg en gang av "drift" var den beste medisinen mot grisehaler. Drift skal skje etter at du har satt stoppen i kastebevegelsen og snørebukta har danna seg.(det motsatte og uønskede heter negativ drift) Du drifter ved å brekke over håndleddet og samtidig hever stangarmen noe for å kompensere for høydetapet du ellers ville fått, husk RETT LINJE... Ved å drifte klarer du å forlenge arbeidsveien i kastet, dvs du kan tilføre kraften over lengre tid. Det vil kunne forebygge at du tilfører for mye kraft på for kort tid og dermed ødelegge kastet(framprovosere grisehaler).

 

Lykke til med kastingen  ;D

Mvh

Håvard

 

PS Tror Tom Larsen vil kunne hjelpe deg mer enn meg, send han en PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være mange årsaker til tailing loops, og det er sikkert mange her på forumet som er bedre kvalifisert til å gi deg råd om dette en jeg er, men siden problemene oppstod i forbindelse med dobbeltrekket ville jeg av egen erfaring sett nærmere på følgende faktorer:

 

  • Pass på at det ikke oppstår slakk i linen mellom linehanden og første stangring før du starter kastebevegelsen (når du fører hendene "sammen" etter trekket på blindkast)
  • Trekket fører til at stangen laddes dypere, så du må kanskje øke vinkelen mellom frem- og bakkastet (casting/rod arch) i forhold til tidligere for å beholde "den rette linjen"
  • Trekket stopper kanskje for tidlig/når sin maksimal hastighet for tidlig (før [abbr=rod straight position]RSP[/abbr])

 

Du finner forresten flere gode artikler både om dobbeltrekket og tailing loops på:

 

[nobbc]http://www.se xyloops.com/flycasting/contents.shtml[/nobbc]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange gode svar.

 

Men eg får ikke grisehaler nor eg bare holder snøre i lufta. den kommer ikke før eg skal skyte ut lina.

Så det kan vel vere slik att eg retter ut tuppen (ned) litt for tideligt. att eg rett å slett avslutter kastet litt for fort??

 

Nor eg holder lina i lufta, har eg i det siste fylgt ganske godt med på lina, og vil selv si att eg har "rett linje"

 

men har opplevd att eg får slakk i lina mellom fingrene og første stangring. men det trudde eg var på grunn av frost og is.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest FlueJimFlue

Er nesten helt sikker på at du tenker for mye på siste trekket

da blir kastet litt i ubalanse pga du trekker for hardt!

husk at det er stangen som skal gjøre jobben

så trekker en for voldsomt er det lett og få krøll på snøret som du får...

 

slapp av jobb seinere, når siste trekket kommer

så lar du det bare være lengre en de andre

så kommer kastet av seg selv...

 

Det er som oftest småting som utgjør den store forskjellen til sucsess

en god regel er alltid : når du får problemer, jobb seinere!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men eg får ikke grisehaler nor eg bare holder snøre i lufta. den kommer ikke før eg skal skyte ut lina.

Så det kan vel vere slik att eg retter ut tuppen (ned) litt for tideligt. att eg rett å slett avslutter kastet litt for fort??

 

Høres ut som du setter inn for mye kraft - for tidlig...

Dette problemet tror jeg de fleste som begynte sin fluekasting i sjøen har hatt, og dukker opp når du gjerne vil ha den der siste meteren når du kaster ut i det store havet. Man står og kaster, og her kontroll, men så skal man bare ta i LITT ekstra i den siste fremslengen... ;)

 

Prøv å kaste uten å ta i under det siste kastet. Slipp gjerne snøret når du egentlig har den nest siste fremslengen, hvis du skjønner hva jeg mener.

 

Sannsynligvis starter du et for tidlig dobbelttrekk, eller "nøkker" i gang dobbelttrekket...

Det kan være flere årsaker til griserumper, men se på dobbelttrekket ditt først. Tipper det er der det sitter.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode forslag, dette setter eg pris på.

skal se om eg klarer og roe meg litt ned,

vist ikke dette hjelper, får eg høre med ein dyktig kaster her på fiskå, om han vil se på noen kast, er sikker på att han kan rette på eventuelle feil.

 

men fortsett å poste forslag her, er sikker på att det er flere som kan ha nytte av dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med det som blir sagt her. Den ekstra energien du prøver å tilføre i sluttfasen ødelegger kastet ditt. Som Flemming sier så lur deg selv ved å slippe snøret på blindkastet FØR du egentlig hadde tenkt  ;D.

 

Jeg er rimelig sikker på at du tilfører den ekstra energien med håndleddet, og da ødelegger du den rette linja til stangtuppen. Så ro det hele ned og tren på basics. Glem dobbelttrekket til grunnteknikken sitter. Hvis ikke kan du utvikle feil som det vil bli vanskelig å bli kvitt senere. Et godt dobbelttrekk kan nemlig rette opp flere feil, slik at de allikevel for akseptable kast. Men du vil stagnere.

 

Når det gjelder håndledd så oppfordrer jeg alltid mine nybegynnere å tenke låst håndledd. Det betyr ikke at de HAR låst håndledd, men det gjør at de har fokus på det gjennom den kritiske delen av kastet. Et av de aller største problemene 99% av nybegynnere har er nettopp for mye bruk av håndledd.

 

Så: back to basics!!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med det som blir sagt her. Den ekstra energien du prøver å tilføre i sluttfasen ødelegger kastet ditt. Som Flemming sier så lur deg selv ved å slippe snøret på blindkastet FØR du egentlig hadde tenkt  ;D.

 

Jeg er rimelig sikker på at du tilfører den ekstra energien med håndleddet, og da ødelegger du den rette linja til stangtuppen. Så ro det hele ned og tren på basics. Glem dobbelttrekket til grunnteknikken sitter. Hvis ikke kan du utvikle feil som det vil bli vanskelig å bli kvitt senere. Et godt dobbelttrekk kan nemlig rette opp flere feil, slik at de allikevel for akseptable kast. Men du vil stagnere.

Så: back to basics!!  ;)

 

Med forbehold om at jeg ikke har sett pellus kaste, så tror jeg Tore har stilt riktig diagnose, men jeg er ikke helt enig i medisinen han har foreskrevet.  ;)

 

Om jeg har forstått pellus riktig, så kom problemet med griserumpene i utkastet, etter at han lærte seg dobbelttrekket. M.a.o. han har ikke griserumper i utkastet uten dobbelttrekk. Griserumper skyldes, slik flere allerede har skrevet, at stangtuppen bryter den rette linjen og får en konkav bevegelsesbane. Årsaken til dette her, er sannsynligvis at dobbeltrekket spenner opp stanga mer, slik at stangtoppen bøyes ned og kommer lavere enn det den gjør i kast uten dobbelttrekk. Derfor vil ikke trening uten dobbelttrekk løse problemet, det vil allikevel komme igjen med en gang han begynner med dobbelttrekket.

 

Jeg tror derfor at løsningen er å fortsette treningen med dobbelttrekk, men å fokusere på å tilpasse kraften riktig slik at stangtuppen følger den rette linjen. Pass på at du ikke starter dobbelttrekket for tidlig, det er en vanlig feil som belaster (og bøyer) stangtuppen for mye, for tidlig. Drifting, som Norway beskrev grundig tidligere, er også en kjempeviktig medisin for å unngå griserumper - og spesielt i utkast og på lange kast!

 

Man kan få mye hjelp på et sted som Fluefiskesiden, men det er ingenting som kan erstatte hjelpen fra en dyktig instruktør! De kronene det koster (hvs du ikke er så heldig å ha en som kompis allerede), sparer deg for masse ergelser, knuter på fortommen og risikoen for å automatisere inn en feil teknikk det vil ta evigheter å bli kvitt!

 

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det som er tatt opp her har jeg også erfart, og det har blitt drastiske endringer etter at jeg bare lærte meg å ta det helt med ro og gjøre "snillere" bevegelser.

 

Fortsatt knoter jeg en del, men har merkbart lengre kast etter at jeg rett og slett bare slapper av og ikke rusher den siste bevegelsen, for da blir det bare vas.

 

Og Pellus: Jeg har sittet masse hjemme i stua og trent dobbelt trekk med blyant, kjempeviktig at du jobber inn bevegelsen, da blir det mye enklere når du står der ute. Det kan jeg skrive under på!

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekket stopper kanskje for tidlig/når sin maksimal hastighet for tidlig

 

Bagateller som dette er veldig vanlig. Sliter selv iblandt med nevnte problem tidlig på sesongen.

I bakkastet kan som sagt mye rettes opp bl.a med drifting. I selve framkastet er det litt mere kinkig å korrigere. For tidlig start og/eller slipp på dobbelttrekket her vil ofte føre til grisehale med det resultat at fortommen ikke strekker seg.

Små detaljer, store utslag  :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor takk folkens ;D

 

Tom Larsen har skjønt poenge, takk skal du ha ;)

 

Og nor ei staarta med fluekasting, opplevde eg vel det same nor ei skulle prøve meg på lange kast. da vart det bare vase, og flua tryna.

men tenkte på krafta mye sist eg var ute og fiska, men er ikke lett å merke alt nor ein ikke er sikker på hva ein skal kjenne etter. men atter ein gong, takk, for nå skal eg ut og prøve,  ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Kan vel også skyldes litt korte trekk i forhold til hvor mye line du har i luften. Dette sleit jeg med da jeg begynte med dobbeltrekket, og en tailing loop ble dannet i framslengen. Husk på som en annen her sa at dobbeltrekket må samsvare med kastearmens bevegelser :)

 

lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takker, var ute ein tur for ikke så lenge sida, men da var det så mye vind att lina kolapsa uansett hva eg gjorde. skal prøve og få meg ein tur snart, men blir for mye jobb, 3 av 7 arbeidere ut i sjukmelding :-\ og ei svigermor som er syk, men ser ut til att det ordner seg nå. er noe fiskelysten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...