Gå til innhold

fluline i saltvann


Martin

Anbefalte innlegg

er det noen som kan gi meg noen tips om en flueline i saltvann. har en guide line LPX og en pro cast. snøret skal være intermidiet og brukes til det som svømmer i sjøen, men mest SØ. Har sett på Snowbee Prestige XS WF Neutra Density og rio aqualux. noen som vet noe, har prøvd disse eller har et annet snøre på procast`en eller LPX`en som de er fornøyd med??

mvh

martin ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Anders 80 innpå her har den stanga og jeg vet han har testa ut endel snører på den så han kan nok hjelpe

deg. Tror aqualux er et snøre som passer mange stenger.

 

Jeg vet at Scierra HMT passer stort sett alle stenger, det er meget lettkastet snøre. Kort klump som har kort baktapering. Litt lett snøre så jeg anbefaler en snøreklasse over.

 

Det er et knall bra snøre til dette fiske, litt mye minne til tider men det trenger bare noen solide strekk.

Hvis ikke er stripped bass på sommeren et alternativ.

 

Jeg liker selv snører med myk mono kjerne, men har blitt veldig glad i Scierra HMT snøre.

Det å velge snører er jo som kjent en veldig smak og behag sak ;)

 

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du nevner Rio Aqualux. Bruker selv dette snøret (i intermediate), og er veldig fornøyd.

Har dette snøret til en Sage VPS, og tror Toggi har rett i at dette er et snøre som passer mange stenger.

Snøret er spesielt i den forstand at det er smørt inn med ett eller annet (kommer ikke helt på hva..), men det sørger for en veldig god gli når det blir bløtt. Samtidig trengs det ikke så mye smøring. Cleartip er jo også praktisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Rio Aqualux i #5, men synes kanskje det var en tanke lett.Muligens er det ikke det , i høyere klasser...... ikke vet jeg.

Men det er i alle fall selvlysende (ikke i front) slik at  du ser skytelina i mørke, om du "lader" lina med lys med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sier Toggi, er Scierra HMT et meget bra og lettkastet snøre som passer de fleste stenger. Problemet med dette snøret er rett og slett at det ikke er holdbart nok for et hyppig saltvannsbruk.   :-\ Jeg bruker selv snøret til ferskvann og er kjempefornøyd.

 

Hei

 

Skylder du det etter turer da? Har variert for min del, en av 4 har vært dårlig. Da gikk runningeline delen altfor kjapt.

De har brukt forskjellige materialer på klump vs runningline, litt merkelig. Synes klump delen virker mer holdbar.

 

Siden snøret er såpass ok profilmessig så skal jeg sende en mail til Scierra ;)

 

Mulig det holder litt kortere generelt, men så er prisen jammen litt snillere også. Gikk for 350 eller 399,- i Skien husker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere som har rio aqua lux, hvordan blir lina i vann med høyt saltinnhold, hørte noen snakket om at selv om snøre er intermidiet så flyter store deler av line og du mister litt av effekten med intermidiet. ligger snøre rett under overflaten fra fortom til stangtupp? har aldri hatt intermidiet, har bare brukt flyt og sink tipp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere som har rio aqua lux, hvordan blir lina i vann med høyt saltinnhold, hørte noen snakket om at selv om snøre er intermidiet så flyter store deler av line og du mister litt av effekten med intermidiet. ligger snøre rett under overflaten fra fortom til stangtupp? har aldri hatt intermidiet, har bare brukt flyt og sink tipp.

 

Mitt funker helt OK. Intermediate hele veien. Jeg er veldig godt fornøyd med dette snøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Anbefaler deg å prøve Snowbee XS Clear Intermediate. Snøret har gode egenskaper, spesielt bra til kaldt vann. Har selv brukt det på flere av mine stenger, bl.a ei LPXe. Prisen er også helt overkommelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen som fisker med Scientific Angler lliner her?

Da kan jeg med det tryggeste anbefalle nettopp det.

"Vi" bruker Scientific Angler MAstery Stillwater eller den noe rimeligere utgaven Wet Cel, faktisk mindre minne på Wet Cel utg.(Glassklar intermediate line) både i ferskvann og sjø. Sommer og vinter. Hvis det ønskes noe som er helt fritt for minne er SA "Kelly Green" en fantastisk intermediate line. Denne er grønn på farge. Fisker knallbra, fordi man spesielt på nymfefiske etter ørret kjenner det meste av aktivitet og interesse rundt fluen.

Selv har jeg gått over til Striped Bass linen til SA(SAltvanns intermediate, synk 1)

Funker ikke bare om sommeren. Veldig bra vinterstid også...litt minne, men helt greit. Går fort og langt, og jeg kan ikke si jeg har fått mindre fisk etter jeg begynte med denne linen før fjorårs sesongen :)

 

Er også enig i at HMT linen til Scierra i flyt intermediate kaster godt. Men etter at flytedelen(runninglinen) begynte å synke mistet denne linen funksjonaliteten sin. Jeg ville ikke ha en hel synkende line, det hadde je jo allerede ifra SA, og dem skifter nok ikke jeg med mange andre aldri ut :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders80

Hei

 

Anders 80 innpå her har den stanga og jeg vet han har testa ut endel snører på den så han kan nok hjelpe

deg. Tror aqualux er et snøre som passer mange stenger.

 

Jeg vet at Scierra HMT passer stort sett alle stenger, det er meget lettkastet snøre. Kort klump som har kort baktapering. Litt lett snøre så jeg anbefaler en snøreklasse over.

 

Det er et knall bra snøre til dette fiske, litt mye minne til tider men det trenger bare noen solide strekk.

Hvis ikke er stripped bass på sommeren et alternativ.

 

Jeg liker selv snører med myk mono kjerne, men har blitt veldig glad i Scierra HMT snøre.

Det å velge snører er jo som kjent en veldig smak og behag sak ;)

 

Lykke til!!

min guidelinestang er en pro tech,vet ikke hva forskjellene er men jeg bruker et ridgelinesnøre til min,og jeg synes det fungerer godt :),har også testet Scierra HMT som Toggi nevner,tror det er et godt valg også.

 

Mvh Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere som har rio aqua lux, hvordan blir lina i vann med høyt saltinnhold, hørte noen snakket om at selv om snøre er intermidiet så flyter store deler av line og du mister litt av effekten med intermidiet. ligger snøre rett under overflaten fra fortom til stangtupp? har aldri hatt intermidiet, har bare brukt flyt og sink tipp.

 

Sa wet cel int. med dacron kjærne og grønn coating flyter i alle fall i oslofjorden om dagen  >:( 

Rio aqua lux intermediate med mono kjærne synker etterhvert men er noe stiv og mye minne i kaldt vann.

Rio lazysink flyter som en dupp ....

Skal handle meg ett synk 2 snøre i morgen .... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Morten74.

Nesten samtlige av mine intermediate liner, også synkeliner, vil til dels flyte når de er helt nye og ubrukte.

Selv etter lang tids bruk, og lagt i vesken en stund, vil de slite med å begynne å synke slik de skal.

Men hold ut, etter noen kast, og gjerne noen fisk ;) så er de der de skal være.

Vær også obs på at de kan variere fra dag til dag, dette har med vannet å gjøre. Ikke alltid like forhold helt i overflaten, og de "kutter" ikke alltid vannfilmen like raskt.

SA Wet Cel "kelly green" er en kanon line, bare aldri rens den for at den skal gli raskere...da vil det igjen ta tid før den synker som den skal. PS:gjelder alle synkende liner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda jeg har renset og smurt linene mine , riktig nok med tiemco smøremiddel for synkeliner og de flyter ja .

At de synker fortere når de blir brukt en stund er nok sikkert riktig det , men de fleste liner med synkegrad er vel testet og fått synkegraden i forhold til ferskvann og det er vel ingen bombe at ting flyter lettere i saltvann.

Er også enig med i at sa wet cel "kelly green" lina er god , men finnes den i synk 2 tro ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda jeg har renset og smurt linene mine , riktig nok med tiemco smøremiddel for synkeliner og de flyter ja .

At de synker fortere når de blir brukt en stund er nok sikkert riktig det , men de fleste liner med synkegrad er vel testet og fått synkegraden i forhold til ferskvann og det er vel ingen bombe at ting flyter lettere i saltvann.

Er også enig med i at sa wet cel "kelly green" lina er god , men finnes den i synk 2 tro ?

 

 

Finnes i synk2, ja helt ned til synk 6.

Mitt råd er; Behold intermediaten(kelly green) etter å ha kastet den ut, dra hardt i snøret, slik at den begynner kutter vannfilmen å begynner å synke raskere Du har kanskje lagt merke til at den kutter vannfilmen raskere når det er litt bølger på vannet, kontra helt speilblankt? Slik er det for oss alle ;)

Kjøp deg en synk 3 så har du noe som utgjør litt mer forskjell fra intermediaten, og du vil få en line som fisker bedre under andre omstendigheter,

 

F.eks når jeg fisker fra land, bruker jeg nesten alltid intermediate, evt flyt med glasstip.

Når jeg fisker fra "Ultimaten" (en kajakk fra Native), så bruker jeg ganske ofte synke liner (striped bass eller wet cel) av den grunn at jeg fra drivende kajakk har mindre tid å la fluene synke så langt ned jeg vil.

Når jeg bruker drivanker, vil vinden blåse meg saktere mot fluene mine, og intermediate er et godt linevalg igjen. :)

 

Runar Kabbe viser forøvrig bruken av forskjellige liner til forskjellige tider/situasjoner på en fortreffelig måte i "Havabbor" filmen. Se den ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Jeg bruker en Loop Multi intermidiate med klar tupp og er mellom fornøyd med denne. Snøret skyter veldig bra men minnet i lina gjør meg gal. Det smeller i stangringene hver gang en skal kaste på vak  ;D Bruker til og med snørekurv.

 

Jeg vurderer derfor å skifte line og er kommet over en nettbutikk i england hvor de har tilbud på div liner. Er ikke så kjent med disse merkene og lurte på om noen har erfaring med disse.

 

Cortland 333 HT intermediate, koster 20 pund, ikke så galt!!

Airflo polyfuse XT cold saltwater striper taper, koster 15 pund!!! enda bedre  :rolleyes:

 

setter pris på evt tilbakemeldinger!

 

I morgen er blir det første sø turen for i år! Det snør nå, men det er meldt fint vær fra morgenen i morgen! Gleder meg!

 

mvh

Kristian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd og brukt en del forskjellige liner til sø-fiske, men jeg må nok si at det beste snøret til sø-fiske jeg noensinne har brukt er Cortland 444SL Int. Dette var det første "ordntlige" fluesnøret mitt til saltvann og nå har jeg bestilt to nye fra eBay. Grunnen til at jeg ikke bruker det første cortlandsnøre var at jeg skulle strekke den litt og dro den gjennnom en "fortomsretter", noe jeg ALDRI kommer til å gjøre igjen! Det som skjedde var at det ble varmt pga. friksjonen og snøret ble helt mykt inni skinnfilla og mye av det svarte belegget på retter`n forsvant over på snøret >:( >:( Snøret ble da TOTALT ubrukelig >:( >:( Men når nye er kommet har jeg lært av mine feil for å si det sånn :)

 

Edit: Fantastisk snøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...