Gå til innhold

Isfiske


pellus

hvor mange her inne bruker vinteren til isfiske?  

46 stemmer

  1. 1. hvor mange her inne bruker vinteren til isfiske?

    • Ja, eg fisker på isen
      31
    • Ja, men bare i nød
      10
    • Nei, eg fisker aldri på isen
      13
    • Nei, eg fisker ikke på isen, men kan tenke meg å prøve det
      2


Anbefalte innlegg

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

FLATE!!!! Hvor langt sør går isen på Mjøsa nå da? Dvs sikker is?

Vi fisket rett på nordsiden av mjøsbrua, på vestsida !

Ingen fare å gå på isen der, men jeg tror ikke man skal så langt sør for brua før den er utrygg å gå på !

Vet at noen bruker å fiske etter ørret på isen i furnesfjorden (gjessnes ?), men de får nok ikke fisk på hver tur  ;)

Vi fikk en del fin abbor også, men etter fiaskoen med ørreten var det ikke like gøy å nappe abbor lengre  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utpreget nattfiske har jeg ikke prøvd, men generelt kan en vel si at røyefisket vanligvis er best fra morgenen av.

Der jeg fisker, får jeg sjeldent fisk etter kl. 12-13, det er da kun snakk om enkeltfisk av enten røye eller ørret. Best er det tidlig om morgenen før det har blitt helt lyst. Da er det størst sjanse for å treffe på røyestimene(røya ofte svømmer i stim).

 

Jeg kjøper ikke helt den at splitcane skal være kald, fæl eller sprø. Det skal selvfølgelig monteres et håndttak av kork på den.

Den svenske splitcane byggeren Mats Öberg har i mange år brukt en slik cane-stikke til sitt isfiske. Ifølge Mats, helt uproblematisk.

 

Det er sikkert mange fluer som kan være effektive som opphenger, men jeg velger å ikke bruke det.

Årsaken er at jeg ikke vil ha noe som kan sette seg fast i iskanten når jeg kjører fisk. Det enkle er ofte det beste.

 

Her er mine anbefalinger til ulike fiskearter:

Røye - røyeblink(Eldorado eller Lys-Draken), ca 20 cm sene og liten enkeltkrok med maggott eller reke(prøv gjerne sirkelkrok også).

      - til vanskelig røye eller "just for fun" prøv mormyshka med maggott(og selvfølgelig mormyshka-stikke).

      - til stor røye, prøv gjerne balansepilk også.

Ørret - samme som røye, men jeg foretrekker mormyshka og balansepilk fremfor røyeblink.

Abbor - mitt førstevalg er vanligvis pimpel med lyskrok(treblekrok med fargekule, gjerne fluoriserende farger)

       - stor abbor tar gjerne balansepilk, viktig å finne dypet som abboren står på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utpreget nattfiske har jeg ikke prøvd, men generelt kan en vel si at røyefisket vanligvis er best fra morgenen av.

Der jeg fisker, får jeg sjeldent fisk etter kl. 12-13, det er da kun snakk om enkeltfisk av enten røye eller ørret. Best er det tidlig om morgenen før det har blitt helt lyst. Da er det størst sjanse for å treffe på røyestimene(røya ofte svømmer i stim).

 

 

 

 

 

 

får prøve lørdags morgen tenker eg. takk for tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Kom nettopp hjem igår fra årets første fisketur 8). Dvs isfiske i nordlige del av Hedmark fylke. Pga dårlig vær, dvs regn, skodde, vind tilsvarende liten kuling ble dag 2 avbrutt før den kom igang :-[. Men dag 1 var sol, lett bris og -7 på snaufjellet :D. Og dermed ble det tur. Eller rettere sagt et blodslit opp de 500 høydemeterene på snaue 4km distanse. Ikke hjalp det særlig at scottertraseen som jeg hadde blitt tipset om var oppkjørt, ikke var i nærheten av å være oppkjørt. Fant ut av nabobonden til hytta at han var sist gang oppover lia 1.desember!!!! WTF!??!?! Og dermed ble det vassing i ganske dyp snø med bikkja på slep i skisporene mine :'(. Tok over 3 timer å gå de 4km på ski, og det sier jo litt. Storsekk med isbor, termos, matpakke og div genser og jakke var også nødvendigvis med.

 

Uansett, vi kom til slutt til topps og borret noen hull på det første vannet. Dette skulle egentlig være en liten pitstop for egenforing og litt hullforing da målet var røyevannet 1,5km videre innover. Jeg fant fort ut at jeg hadde brukt litt lang tid på å komme opp lia (var nå på snaufjellet med knallføre) at det beste med tanke på både fisketid og retur var å bare sette seg ned og fiske. Så jeg hadde ca 3 timer til rådighet på isen før jeg skulle pakke sakene og prøve å komme meg ned samme bratte lia i dypsnø.... Første borringer ble resultatløse. Prøvde å fore med noen små reker (ikke ost) i ett hull og fiske i et annet like ved. Dette ble ingen store suksess. For dypt/grunt tro? Så da ble det en forflytning på kanskje 75m, nytt hull og en mysjka agnet med 3 røde maggot smat en opphengerflue av type gammarus. Kaffe ble blanda ut og jeg satte med ned. Halvveis nedi koppen dro det til i varpestikka! FAST FISK!!! Og den ble med rett opp av hullet. En flott vinterørret i finfin kondisjon på rundt 600g :D og det markerte starten på ørretsesongen 2008 ;)8). Ble dessverre bare med den ene da tida begynte å bli knapp. Men ørreten ble med hjem og havna i stekepanna igår kveld.

 

Skal jeg tilbake? You bet! Men da skal jeg først forhøre meg om scootertraseen er oppkjørt, og muligens ta med telt m.m. for å få mye mere tid på isen. Bitt av basillen? Hehehehe jepp ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Drev med konkurransefiske på isen i noen år, men liker meg bedre under mer avslappende forhold. Isfiske med mormyskha er vinterens svar på fluefiske! Helt nødvendig gjennom en lang vinter...

[attachthumb=1]

 

[attachthumb=2]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Skal dra fra Kauto inn mot Reisadalen 18. april. Satser hardt på noen store røyebeist.

Da er det ikke snakk om mormyshka, snarere 0,40 mm nylon, 80mm isblinker og store owner-kroker.....

Fytte f.... kor seint tia går!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oioi, Polardego - jeg kunne også tenke meg å sette /Finnmark bak Oslo ;D

 

Skal dra fra Kauto inn mot Reisadalen 18. april. Satser hardt på noen store røyebeist.

 

Jeg drar fire dager etter...til Indre Troms! Så får vi sammenligne fangsten etterpå, Lars. Tik tak, tik tak...:D;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

og hva bruker man hvis man skal ta røya før isen legger seg?

 

Her snakker vi om fiske etter aggresiv gytefisk på varpene, noe jeg personlig tar avstand fra...

Redskapen er ofte store blinker, med eller uten oppheng/agn presetert vertikalt med laaange teleskopstenger.

Røya er særdeles aggresiv på denne tiden og jager vekk alt som oppfattes som rivaler/ inntrengere.

Om du knipser en 50-øring uti vannet ved gytegrunna vil du kjapt oppdage at fisket er alt annet enn utfordrende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og hva bruker man hvis man skal ta røya før isen legger seg?

 

Her snakker vi om fiske etter aggresiv gytefisk på varpene, noe jeg personlig tar avstand fra...

Redskapen er ofte store blinker, med eller uten oppheng/agn presetert vertikalt med laaange teleskopstenger.

Røya er særdeles aggresiv på denne tiden og jager vekk alt som oppfattes som rivaler/ inntrengere.

Om du knipser en 50-øring uti vannet ved gytegrunna vil du kjapt oppdage at fisket er alt annet enn utfordrende...

 

 

så det vil si ai den fredet som ørreten over alt? jeg har heller ingen ønsker å fiske på den måten. men når er det da man kan gjøre dette med god samvittighet?  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fisker på isen i ny og ne bare for å komme meg ut,

er en grei tidtrøyte for å døyve de verste abstinensene før våren kommer

 

det er vel egentlig det jeg er ute etter også.. mest lyst til å reise ut av landet og fortsette med fluestanga men det tar for mye tid å penger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og hva bruker man hvis man skal ta røya før isen legger seg?

 

Her snakker vi om fiske etter aggresiv gytefisk på varpene, noe jeg personlig tar avstand fra...

Redskapen er ofte store blinker, med eller uten oppheng/agn presetert vertikalt med laaange teleskopstenger.

Røya er særdeles aggresiv på denne tiden og jager vekk alt som oppfattes som rivaler/ inntrengere.

Om du knipser en 50-øring uti vannet ved gytegrunna vil du kjapt oppdage at fisket er alt annet enn utfordrende...

Enig!

Av en eller annen grunn blir de fleste veldig opprørt av fiske etter gytende ørret og laks, mens mange virker å synes at det er helt OK å hale opp gytende storrøye. Veldig merkelig, spør du meg, men det har vel med uvitenhet å gjøre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...