Gå til innhold

Isfiske


pellus

hvor mange her inne bruker vinteren til isfiske?  

46 stemmer

  1. 1. hvor mange her inne bruker vinteren til isfiske?

    • Ja, eg fisker på isen
      31
    • Ja, men bare i nød
      10
    • Nei, eg fisker aldri på isen
      13
    • Nei, eg fisker ikke på isen, men kan tenke meg å prøve det
      2


Anbefalte innlegg

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Jeg fisker så ofte jeg kan. Sommer som vinter. Viktigste av alt for meg er å komme seg ut :)

 

Om vintern så er det røya som lokker mest, utrolig fasinerende skapning. Kikkefiske etter grov røye er mye tøffere en tørrfluefiske! Å se ei røye på en kilo eller to suse forbi hullet øker min puls betraktelig. Men her jeg bor er det langt mellom røyene så da blir det mye abborfisking da, nydelig matfisk forresten!

 

Om sommern, ja da blir det fluefiske :D

 

Mvh

Bjørnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påskeferie i nord - tre timers trasking på ski med rødt klister - bore hull i isen på godplassen - senke bruket (isskje + 20 cm fortom + svensk metemask kjøpt på VåbenAndresen ;D) ned til bunnen og sveive det 25 cm opp slik at marken henger og spreller like over bunnen - feste snøret i en bjørkekvist man tok med på veien opp til vannet og har plassert som nappindikator ved siden av hullet - bygge borg - dra frem skive med brunost og kakao - nyte livet - plutselig beveger kvisten seg - brunørret på 700 gram - Aaaaaahhhhh, deilig!!! ;D

 

(nostalgiens klamme hånd grep et øyeblikk skikkelig tak i meg her... :rolleyes:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

metemask, marken

 

:o :o Hva er det jeg leser! Dette ER skitne tanker Karlsen :-[. En markimitasjon fisket med synk 3-4 kunne vi godtatt, men dette ;D

 

Huff. Isfiske er ikke no for meg.  Maggot forbinder jeg med dyrekadavere - ei lukt jeg spyr av. Nei, da binder jeg heller noen fluer til Kola turen. ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isfiske er sammen med fluebinding, fluefiskelitteratur og nye fluefiskefilmer med på å gjøre vinteren noe kortere.

Når det gjelder isfiske så har dette for meg ingenting med ørret å gjøre, evt bifangst puttes tilbake i hullet igjen.

Derimot så er det røya som gjelder  :D  Ikke mye i denne verden er så vakkert som ei røye i "vinterdrakt".

Det å sitte alene på isen med stikka mellom beina (ikke tenkt det engang :P) gir meg en helt spesiell form for ro, ikke helt ulikt den transen jeg går inn i som fluefisker. Isfiske er også en fin aktivitet for barn, og da snakker vi plutselig "kvalitetstid".

For de som synes det er ekkelt å håndtere maggot, så kan jeg anbefale frossen reke(ikke den på lake). Spesielt de siste cm av halen er godt egnet til å tre på kroken. Resten av reka kan godt brukes til å fore opp hullet med. '

Går for tiden med planer om å bygge meg ei pilkestikke med klinge i cane, skal det være så skal det være...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Tokilos-røya stopper 3mm fra maggoten, vibrerer litt hissig på brystfinnene (varer en evighet) for så smake på agnet et hundredels sekund (ikke for folk med hjerteproblemer)...

Deretter glir fisken langsomt fra hullet, klar for sjokkangrep...

Det rykker i "gonadene" når den kommer susende tilbake, målrettet!!!

 

Når isfisket pågår, og bettet er bra er det lite som er i nærheten nervepirrende :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neimen, er det ikke Fly "Sluken" Bandit og Jan "Kroppen" Thomas som har joina tråden...

 

;D

 

Tror flybandit og jeg kan bli gode venner. Jeg er jåla alias Jan Thomas ja, trener på "posing" hver dag.

Sixpack Karlsen sier vel sitt ;) (du må trene frem til vi skal til "elva" til sommer, obligatorisk sit ups konk.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror flybandit og jeg kan bli gode venner. Jeg er jåla alias Jan Thomas ja, trener på "posing" hver dag.

Sixpack Karlsen sier vel sitt ;) (du må trene frem til vi skal til "elva" til sommer, obligatorisk sit ups konk.)

 

Hehe, joda, dere to hadde nok passet godt sammen. Den ene med en dryppende slukstang i baksetet, og den andre med en flueboks full av rosa reker og sminketips... ;D

 

Nei, du må nok hive deg rundt å bore hull i isen. Dersom man kombinerer isfisket med kakao og skive med brunost, så kan det faktisk være en ganske sjarmerende aktivitet :)

 

PS! Hvis du i tillegg "mater hullet" med rekeskall dagen i forveien, så er du i boks... ;D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det kommet nye pilkestenger med sneller som sikkert er bra for kjøring av stor fisk som gjedde, men jeg tror det tradisjonelle isfisket mister litt av sjarmen sin samtidig. Splittcane hadde vært dritbra! Kald og fæl og sprø som bare rakkern! ;D:o

 

Foring med reker er notert ;) Det er også noen nye attraktorer som er ute på markedet som blinker i kontakt med vann. Noen som har prøvd disse? Etter ryktene skal de være vel så bra som blinkene :o

 

Men vi må jo ha opphengerfluer også, ellers holder man ikke stand som fluefisker ;D. Marflo-imitasjoner har blitt nevnt i tidligere tråd. Samme med Du Grønne Glitrende. Noen andre forslag? Har ferie om 3 uker og ska på fjellet noen dager 8). Kunne Emergent Sparkle Pupa fungere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistet faktisk mitt livs ørret under isfiske på mjøsa i dag  :'(

Vi fisket abbor med balansepilk, og jeg var i ferd med å sveive opp for å prøve et nytt hull, da det plutselig ble bom stopp !

Jeg trodde jeg hadde hektet under is-kanten da det plutselig kom et voldsomt utras.

Etter litt "gi og ta-kjøring" fikk jeg fisken oppunder hullet, og da så vi at denne var det ikke mulig å få opp uten å borre et nytt hull inntil  :o Jeg tenkte til å begynne med at det kunne være gjedde, til vi fikk se den prikkete sida på et flak av en ørret !

Mens kompisen borret som besatt lot jeg ørreten få dra ut litt mer sene, og var ellers mest opptatt av å holde sena unna skjæret på boret !

Etter å ha fått litt større diameter på hullet gjorde jeg et nytt forsøk på å få dirigert fisken med hodet først, og rett før den var oppunder åpningen kommer balanse-pilken som et prosjektil opp på isen  >:(

Lyskroken på undersiden var borte, så den måtte på en eller annen måte blitt vridd ut av festeanordningen !

Ikke noe å gjøre med det . . . Jeg har is-fisket på mjøsa om vinteren i over 10 år, og dette var første gangen jeg fikk kroket en ørret !

Ut ifra det vi så av fisken kunne vekta være rundt 4-5 kg !

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FLATE!!!! Hvor langt sør går isen på Mjøsa nå da? Dvs sikker is? Bor i Hamar-området, men der er det bare is i Åkersvika, men der går man på en smell hvis man skal borre siden det er gjennomfrosset om vinteren :o

 

Tipper du drar tilbake til samme hull med samme pilk og sitter der maaaaaange timer neste gang ;D;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...