Gå til innhold

Bruker du dobbelttrekk ?


-Lars-

Anbefalte innlegg

Innbiller meg at de fleste her benytter dobbelttrekket når de kaster, men jeg ser overraskende mange langs elvene om sommeren som ikke benytter det, eller de bruker det kun i bak eller fremkast !

For min egen del er det ikke bare at jeg bruker det, men jeg klarer faktisk ikke kaste uten  :o

Hvis jeg holder i snøret med venstrehanda så gjør armen disse bevegelsene automatisk, og skal jeg unngå det må jeg putte handa i lomma  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Innbiller meg at de fleste her benytter dobbelttrekket når de kaster, men jeg ser overraskende mange langs elvene om sommeren som ikke benytter det, eller de bruker det kun i bak eller fremkast !

For min egen del er det ikke bare at jeg bruker det, men jeg klarer faktisk ikke kaste uten  :o

Hvis jeg holder i snøret med venstrehanda så gjør armen disse bevegelsene automatisk, og skal jeg unngå det må jeg putte handa i lomma  ;D

 

Samma her. Klarer rett og slett ikke å kaste uten dobbelttrekk. Når jeg prøver føler jeg meg fullstendig klønete.

Ikke det at jeg er noen stor kaster med dobbelttrekk heller men nå er jeg iallefall sjanseløs uten. :rolleyes::)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Ja, klarer ikke uten lenger. Dobbeltrekket gjør at man kan beherske høy snørehastighet uten overdreven energi bruk av kastearm. Man får mye bedre "feeling" med å spenne opp stanga.

 

Det gir igjen mye bedre snørekontroll. Man kan kaste roooolig, og det er alfa og omega i fluekastet.

 

Ja til dobbeltrekk ;D

 

 

Edit: rettet skrivefeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hei

 

Ja, klarer ikke uten lenger. Dobbel trekket gjør at man kan beherske høy snørehastighet uten overdeven enrgi bruk av kastearm. Man får mye bedre "felling" med å spenne opp stanga.

 

Det gir igjen mye bedre snørekontroll. Man kan kaste roooolig, og det er alfa og omega i fluekastet.

 

Ja til dobbeltrekk ;D

 

Tror du har fullstendig rett i det med "feeling", Toggi! :)

Jeg bruker jo f... meg dobbeltrekket på vakende ørret 4 meter foran meg ;D ;D ;D

Grunnen er såre enkel, langt større presisjon på presentasjonen av flua med dobbeltrekket :) :) med andre ord: mye mer feeling :)

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker trekk konsekvent, men har de siste to årene trent på å kaste uten trekk. Teorien bak er at hvis jeg ikke klarer å kaste uten trekk så må det være noe galt med kastebevegelsen min som trekket fikser på med høyere snørehastighet  ;D.

Men for å være ærlig, det som trigget det hele var at Erik (Eikre) kastet bedre enn meg uten trekk på en demo i Hamar for et par år siden >:(. Sånt svir i stoltheta, så nå har jeg trent  :D.

 

Så nå kan jeg legge ut ca. 25 meter uten trekk. En annen positiv bonus er at det har roet ned hele kastebevegelsen min, også MED trekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker trekk konsekvent, men har de siste to årene trent på å kaste uten trekk. Teorien bak er at hvis jeg ikke klarer å kaste uten trekk så må det være noe galt med kastebevegelsen min som trekket fikser på med høyere snørehastighet  ;D.

Men for å være ærlig, det som trigget det hele var at Erik (Eikre) kastet bedre enn meg uten trekk på en demo i Hamar for et par år siden >:(. Sånt svir i stoltheta, så nå har jeg trent  :D.

 

Så nå kan jeg legge ut ca. 25 meter uten trekk. En annen positiv bonus er at det har roet ned hele kastebevegelsen min, også MED trekk.

 

:D :D :D

 

Tore,, alle vet at jeg er en "kastenisse", men noe jeg har

lagt mye vekt på i min oppbygging av kasteteknikk, er å

klare å kaste både med å uten trekk...(med vekselvis høyre,venstre :P)

Kan ikke si at jeg er avhengig av å bruke dobbeltrekk for å få

ut snøre, men jeg er enig med terje at jeg får større presisjon

med dobbeltrekket simpelthen fordi da ordner trekkhånden farta

og hånda som holder i stanga kontrollerer rettningen...

 

Stå på alle likesinnede Tight lines Micke

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig at du sier det micke; jeg trener i disse dager på å kaste med venstre. Det går greit uten trekk, men jeg kåler fortsatt fælt så fort jeg skal trekke med høyre  :o.

 

Jeg er helt enig når det gjelder praktisk fiske. Jeg bruker ALLTID trekk. Selv på de korteste kastene. Men en skal jo ha det moro når en ikke fisker også  ;D.

 

Fint å høre fra deg igjen forresten!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastet i flere år utelukkende med trekk i bakslengen. Måtte liksom få snøret fort opp av vannet, og fortsatte med bevegelsen i blindkastene. Så etter noen år, så tittet jeg nok en gang i Teknologiforlagets "Store bok om fluefiske", og fant ut at bevegelsen også kunne gjøres i framslengen. Sakte, men sikkert kom også den bevegelsen inn. Men det var først i fjor jeg, via forumet her og diverse filmer, oppdaget drifting!! Trodde dette brøt med rett-linje-prinsippet, men forstår nå intuitivt at det ikke gjør det - og det har også gitt meg en aha-opplevelse.

 

 

 

EDIT: "utelukkende dobbelttrekk i bakslengen" ble en liten selvmotsigelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dobbeltrekket behersket jeg ganske så kjapt, og har brukt det siden, i alle distanser. (ikke dermed sagt at jeg er en stor kaster med dobbeltrekk :P)

 

men det er interessant det som tmags og micke skriver, om å kaste uten trekk og med venstre.

 

mye å øve på, og man blir aldri utlært :-\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, dobbelttrekket er standard...  Begynte i sommer å øve med venstrehandskast, det ble bare tull... får vel motivere meg litt mer før neste økt.  Prøvde en teknikk som jeg så noen dansker gjorde, å kaste med høyre, men å legge stangtuppen over til venstre side, noe som var langt vanskeligere enn det så ut ( og farligere, kroken var et par ganger svært nær ansiktet).. Blir jeg plaget med sterk høyrevind, snur jeg meg heller og kaster bakover..

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker dobbelttrekk nesten hele tiden, kun på veldig korte kast jeg ikke bruker det.. føler jeg får for høy hastighet på korte kast og må bremse det ned ved dobbelttrekk, men jeg er litt snodig å så..  :D

jeg gjør akkurat det samme.jeg bruker dobbelttrekk for å få lange kast,mens jeg føler det blir litt for "brutalt" på korte kast :-\.det er vel bare en treningssak å få til "smoode" korte dobbelttrekkast...trening,trening og atter trening ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg bruker dobbelttrekk nesten hele tiden, kun på veldig korte kast jeg ikke bruker det.. føler jeg får for høy hastighet på korte kast og må bremse det ned ved dobbelttrekk, men jeg er litt snodig å så..  :D

jeg gjør akkurat det samme.jeg bruker dobbelttrekk for å få lange kast,mens jeg føler det blir litt for "brutalt" på korte kast :-\.det er vel bare en treningssak å få til "smoode" korte dobbelttrekkast...trening,trening og atter trening ;)

 

er bare å lage veldig korte bevegelser i dobbeltrekket, så kan du prikkskyte flua dit du vil på kort hold ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Er ikke så lenge siden jeg begynte med fluefiske, og mens jeg øvde opp kasteferdighetene var jeg såpass heldig at jeg fant dette forumet, og det har selvfølgelig hjulpet meg mye samt videoer ol. Er glad for at jeg lærte meg det mens jeg var på "nybegynner-stadiet" da sitter det liksom, det er særlig nyttig siden jeg fisker mest i sjøen, og da kan det oppstå mye vind en gang iblant ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker dobbelttrekk nesten hele tiden, kun på veldig korte kast jeg ikke bruker det.. føler jeg får for høy hastighet på korte kast og må bremse det ned ved dobbelttrekk, men jeg er litt snodig å så..  :D

jeg gjør akkurat det samme.jeg bruker dobbelttrekk for å få lange kast,mens jeg føler det blir litt for "brutalt" på korte kast :-\.det er vel bare en treningssak å få til "smoode" korte dobbelttrekkast...trening,trening og atter trening ;)

 

er bare å lage veldig korte bevegelser i dobbeltrekket, så kan du prikkskyte flua dit du vil på kort hold ;D ;D

 

Terje!

Takker så mye Terje.Det må prøves ut.Kan nok hende naboene begynner å lure når de ser en som står med snø til knærne...i hagen...med fluestang ;D ;D ;D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde en teknikk som jeg så noen dansker gjorde, å kaste med høyre, men å legge stangtuppen over til venstre side, noe som var langt vanskeligere enn det så ut ( og farligere, kroken var et par ganger svært nær ansiktet).. Blir jeg plaget med sterk høyrevind, snur jeg meg heller og kaster bakover..

 

Morten

 

har også begynt å trene på dette, og bruke det som en alternativ løsning i stedenfor å kaste med venstre. ikke lett (og kan være farlig!), så man man har lett for å 'jukse' og kaster bakover i stedenfor, ja, noe som faktisk fungerer helt fint.

 

prøver å få til dobbeltrekk, men er ikke så lett gitt, men vil tru den sitter snart

 

frisk mot, pellus. å lære dobbeltrekk er som å lære å sykle - plutselig så er den der og føles som den mest naturlige ting! :D og vi vet jo at alle som vil, lærer seg å sykle... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Søkte litt på dobbelttrekket, og fant denne tråden. Legger derfor mitt spørsmål inn her:

 

Jeg veiver og kaster. Bruker dobbeltrekk, kaster sånn passe bra og er en lykkelig mann. Men noen feilsleng og fanteri fins. Dette kan komme av dobbeltrekk eller feil bevegelser i kastearmen. Jeg har jo aldri gått noen kurs og er heller ikke lykkelig eier av noen kastefilmer. Kan noen med illustrasjon eller velformulert tekst derfor forklare eksakt når man skal begynne å dra. Hvor lang/lenge trekket skal vare og når man eksakt bør slippe/stoppe dobbelttrekket?

 

Jeg gjør det der jeg føler det er naturlig, men det behøver absolutt ikke være riktig av den grunn  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkte litt på dobbelttrekket, og fant denne tråden. Legger derfor mitt spørsmål inn her:

 

Jeg veiver og kaster. Bruker dobbeltrekk, kaster sånn passe bra og er en lykkelig mann. Men noen feilsleng og fanteri fins. Dette kan komme av dobbeltrekk eller feil bevegelser i kastearmen. Jeg har jo aldri gått noen kurs og er heller ikke lykkelig eier av noen kastefilmer. Kan noen med illustrasjon eller velformulert tekst derfor forklare eksakt når man skal begynne å dra. Hvor lang/lenge trekket skal vare og når man eksakt bør slippe/stoppe dobbelttrekket?

 

Jeg gjør det der jeg føler det er naturlig, men det behøver absolutt ikke være riktig av den grunn  ;D

 

slik som jeg forsto fismen i rett linje, skal dobbetrekk komme i det øyeblikket man skal til å vippe stanga fremover/bakover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg gjør det der jeg føler det er naturlig, men det behøver absolutt ikke være riktig av den grunn  ;D

 

Når du skal starte trekket i framkastet, begynn med begge hendene samlet og la venstre hånda følge den høyre (antar at du er høyrehendt) helt til du slår over stanga, da stikker venstre i fra i en kjapp bevegelse og slippen kommer samtidig med at du stopper stanga. Det er viktig at du har den høyeste farta med venstrehånda rett før du slipper, da får du mest ut av dobbeltrekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg gjør det der jeg føler det er naturlig, men det behøver absolutt ikke være riktig av den grunn  ;D

 

Når du skal starte trekket i framkastet, begynn med begge hendene samlet og la venstre hånda følge den høyre (antar at du er høyrehendt) helt til du slår over stanga, da stikker venstre i fra i en kjapp bevegelse og slippen kommer samtidig med at du stopper stanga. Det er viktig at du har den høyeste farta med venstrehånda rett før du slipper, da får du mest ut av dobbeltrekket.

 

Takk for den Øddbjørn. Den var forståelig og grei!  :)

 

Vanskelig å si nå når jeg sitter på kontoret (driver med dobbelttrekket foran pulten her nå). Tror faktisk jeg fortsetter litt med venstrehånda, etter at jeg stopper stanga (høyre hånda).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min selvlæring av dobbeltrekk kom jeg borti to problemer. Det første var at jeg ofte fikk grisehaler i framslengen. Ut i fra litteraturen jeg fant om kasting kunne dette problemet tyde på at jeg ikke hadde kontante stopp og/eller at aksellerasjonen i stangføringen var feil. Det ble mange lange dager med å prøve å rette på dette, men grisehalene forsvant ikke.. Fikk til slutt hjelp av Staffan som så at jeg hadde for korte dobbeltrekk. Det tok han 2 min å se problemet, og så var problemet vekk!

Det andre problemet var for dårlig kraft i dobbeltrekket bakover. Fikk et tips av Stig om å føre ventrehånden framover i bakslengen i stedet for nedover. Får da en større vinkel på snøret i forhold til innerste stangring. Kastet med en gang mye bedre!  :)

 

Min erfaring med prøving og feiling er at man kan lese seg i hel på symptomer og kurer for ulike kastefeil uten å komme videre, mens dersom man oppsøker noen som virkelig kan kaste ser de raskt hva som blir gjort galt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...