Gå til innhold

Fiske etter Havabbor


pellus

Anbefalte innlegg

uten å skape for mye diskusjon rundt dette skal det vel sies at en brunørret som står i en elv eller en som svømer rundt i et tjern er uten tvil lettere å finne en hva en havabbor som vandrer MANGE mill på kort tid, sier ikke at den enne eller den andre er lettere å fange men det bør ikke være noen tvil om hvem som enklest å vite at er der... bare for å avslutte noe som ikke hører hjemme på tråden som jeg har stor forståelse for at kan inneholde MYE frustrasjon, ikke få ganger jeg fisket så blodet randt av fingrene i sommer og det for å lande 4 stk.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

uten å skape for mye diskusjon rundt dette skal det vel sies at en brunørret som står i en elv eller en som svømer rundt i et tjern er uten tvil lettere å finne en hva en havabbor som vandrer MANGE mill på kort tid, sier ikke at den enne eller den andre er lettere å fange men det bør ikke være noen tvil om hvem som enklest å vite at er der... bare for å avslutte noe som ikke hører hjemme på tråden som jeg har stor forståelse for at kan inneholde MYE frustrasjon, ikke få ganger jeg fisket så blodet randt av fingrene i sommer og det for å lande 4 stk.. :P

Waste of time altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Waste of time altså?

til tider i sommer kan det ha virket slik men de av oss som har fått denne sykt sterke fisken vet godt hva vi går til  ;D

rett og slett vannvittig moro når man får den! denne sommeren har forsåvidt hvert et sorgens kapitell.. svært lite høytrykk og mange dager med mye vind har gjort fisket etter HA i larviksområdet vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med HA nå? Begynner det å bli en smule kaldt? Hadde vært morro å få en til før kulda setter inn.

Det børr vell være mulig å lure den ut oktober kansje starten i november også..? i forje uke hadde vi jo 2-3 dager med over 20 grader.. (i lufta..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så viste fullmåneeffekten seg fra sin bedre side igjen; til tross for bare 7 grader i vannet...seinere lengre inni systemet 9 garder.

MAsse sol, men vinden økte på.

CR og megselv rimelig glade for våre nye fiskesorthobby, og håpte vi skulle få se den en siste gang iår, da måtte det bli en slik dag med månefase/høytrykkfordeler i synkende temperaturer.

Sesongen er nok på hell...lite byttedyr så vi..i det hele tatt virket alt litt marginalt.

Heldigvis hadde vi god kaffe med oss..bestemte oss for å gjøre det beste av dagen som min lille Anna fylte 3 år :)

Hadde store forhåpninger om å invie nye stangen og den strengt tatt knallkule snellen....det fikk jeg :)

Og hvilken deilig lyd det var i knarren....og hvilken deilig strekk i linen og bøy i stangen i solskinnet :)

CR kastet langt med sin Expert line og #8 stang...så langt utforbi en slags kant, at jeg tenkte jeg fikk gjøre det samme...airflo clear ridge linen i fast intermediate hadde nå fått full strekk og en Runars deceiver hadde fått plassen til en annen flue som fanget lyr (Runar inspirert hummer flue :))

Lot fluen synke til en meter eller så...kanskje 2...dro et par lange drag og så var det bom stopp igjen....mest fordi forhold bekreftet mistankene våre; idag må den spise.

LA det være sagt, rett plass, rett tid og sikkert fornuftig flue ga en fin og fyldig bass som vi målte til 62 cm og nøyaktig 3 kilo (3.5 i håv...halvvåt :))

Hvilken fin avslutning på årets bass sesong, og jammen traff vi...mange timers fiske mellom hver fisk nå, men i alt 10 stk har CR og jeg fått siden vi oppdaget "bassfisket" for knappe 2 måneder siden.

CR fik noen lyr og makrell idag...han fikk mange flere fisk enn meg selv...bare flaks at den tok min flue på fullt utstrakt kast når han den ene gangen idag kastet 5 meter for kort fordi han hang igjen i en eller annen dings på kroppen....marginalt, men gøy.

Dessverre dårlige bilder forløpig...i motlys, og "halve" fisken i håv.

Vi ventet lenge på aktivitet idag, men besluttet å fiske før vinteren slo til...det er vi glad for at vi driver..."målrettet blindfiske" :) istedet for kalkulert "ventefiske"....hadde nok ikke blitt slike opplevelser på oss da.

post-1338-13949889634009_thumb.jpg

post-1338-13949889634769_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja gutter...det ligger noen timer igjen i sjøen.

Samt fluer, en line og noen stenger ;D

Veldigt kjekt å se fisken av og til også.

Og takket være nitidig plaging av Mr Kabbe og hans velvilje, har vi hele tiden hatt troen...han får oss inn på rett spor når vi blir litt ivrige.

Var en stund vi trodde det kom bass ut av springen hjemme også..he-he.

Han realitetsorienterer oss greit :)

Om ikke i kjempegheftige bevegelser siste måned, men nok til at vi kjenner igjen på "kroppen" når noe er i ferd med å skje...så skjer det ikke likevel, men vi vet den er der.

Og så skjer det plutselig...man må rett og slett våge seg på'an igjen.

JA, flott kombi dette, utstyr og fisk..nyyyyydelige alle sammen :)

Nå gleder jeg meg til å lese om Kabbe og FF Doc sin tur til Maine...om kabbefisket som jeg sikkert tror kan prøves her hjemme også.....har en grei strand å prøve det utpå, en veldig fin og stor stykke strand :)

Stig  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meget pent Stig.

Fikk nesten litt vondt i hjerte når jeg så den snella halveis nedi sjøen..en ting er ihvertfall sikkert! I løpet av vinteren skal jeg ha en sånn snelle. Koste hva det vil..

Håper stimen med havabbor er på vei opp til tr.lag!

He, he...ja det tenkte jeg også...men tror det står et eller annet sted i bruksanvisningen at; "....must be soaked with saltwater in order to run at it's best.."  ;)

Videre står det; "håper bassen kommer dit opp...hvem vet kanskje allerede på plass og nyt :)"

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så viste fullmåneeffekten seg fra sin bedre side igjen; til tross for bare 7 grader i vannet...seinere lengre inni systemet 9 garder.

MAsse sol, men vinden økte på.

CR og megselv rimelig glade for våre nye fiskesorthobby, og håpte vi skulle få se den en siste gang iår, da måtte det bli en slik dag med månefase/høytrykkfordeler i synkende temperaturer.

Sesongen er nok på hell...lite byttedyr så vi..i det hele tatt virket alt litt marginalt.

Heldigvis hadde vi god kaffe med oss..bestemte oss for å gjøre det beste av dagen som min lille Anna fylte 3 år Smiley

Hadde store forhåpninger om å invie nye stangen og den strengt tatt knallkule snellen....det fikk jeg Smiley

Og hvilken deilig lyd det var i knarren....og hvilken deilig strekk i linen og bøy i stangen i solskinnet Smiley

CR kastet langt med sin Expert line og #8 stang...så langt utforbi en slags kant, at jeg tenkte jeg fikk gjøre det samme...airflo clear ridge linen i fast intermediate hadde nå fått full strekk og en Runars deceiver hadde fått plassen til en annen flue som fanget lyr (Runar inspirert hummer flue Smiley)

Lot fluen synke til en meter eller så...kanskje 2...dro et par lange drag og så var det bom stopp igjen....mest fordi forhold bekreftet mistankene våre; idag må den spise.

LA det være sagt, rett plass, rett tid og sikkert fornuftig flue ga en fin og fyldig bass som vi målte til 62 cm og nøyaktig 3 kilo (3.5 i håv...halvvåt Smiley)

Hvilken fin avslutning på årets bass sesong, og jammen traff vi...mange timers fiske mellom hver fisk nå, men i alt 10 stk har CR og jeg fått siden vi oppdaget "bassfisket" for knappe 2 måneder siden.

CR fik noen lyr og makrell idag...han fikk mange flere fisk enn meg selv...bare flaks at den tok min flue på fullt utstrakt kast når han den ene gangen idag kastet 5 meter for kort fordi han hang igjen i en eller annen dings på kroppen....marginalt, men gøy.

Dessverre dårlige bilder forløpig...i motlys, og "halve" fisken i håv.

Vi ventet lenge på aktivitet idag, men besluttet å fiske før vinteren slo til...det er vi glad for at vi driver..."målrettet blindfiske" Smiley istedet for kalkulert "ventefiske"....hadde nok ikke blitt slike opplevelser på oss da.

selv kom jeg hastende fra skolen , ikke lenge etter jeg var på plass en kaffe senere noen kast side om side med stig hører jeg Stig si eg har bass hehe :) stemningen sto i taket, siden vi hadde snakket om at det var ingen fisk her osv osv, vi hadde tenkt å flytte på oss, glad det ble noen ekstra kast før vi stakk.. hehe ja Stig linen hang litt utenfor linekurven og hang i en stropp fra berganstasken min hehe :)

Ja gutter...det ligger noen timer igjen i sjøen.

Samt fluer, en line og noen stenger Grin

Veldigt kjekt å se fisken av og til også.

Og takket være nitidig plaging av Mr Kabbe og hans velvilje, har vi hele tiden hatt troen...han får oss inn på rett spor når vi blir litt ivrige.

Var en stund vi trodde det kom bass ut av springen hjemme også..he-he.

ja ligger mange timer ved sjøen men i godt selskap gjør jo det ikke noe :) mye god kaffe som har blitt drukket :) ja du får sagt det stig, men tror det var en bass på vei ut kjøkkenspringen for noen uker siden  :P :P

har selv røket 2 liner på dette her bassjaget :D hehe :)

Men håper dette her ikke var den endelige avsluttningen på vår lille sesong etter denne fisken :)

Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...