Gå til innhold

Fiske etter Havabbor


pellus

Anbefalte innlegg

Kan bare føye til at det stort sett går i samme type fluer som til sø men gjerne et nummer eller to større. De spiser jo mye sild/brisling, så fiskeimitasjoner på 8-9 og opp til 15 cm er det jeg bruker. Store clousere er fine for å fiske dypt og flatwings som flyfish doc la inn noen nydelige eksemplarer på her i fjor høst har og blitt blandt mine favoritter.

Havabboren har visst lukket svømmeblære, slik at ved varierende lufttrykk kan den bruke noe tid på å komme i lage igjen. Dermed slutter jeg at stabilt trykk over noen dager er viktigere enn nødvendigvis fint vær. Det er alikevel koseligst i fint vær og trua står høyere da, men ingen grunn til å la seg stoppe av fraværet av slikt. Har og erfart at sterk pålandsvind

kan være bra.

M

Takk for gode råd. Jeg dro på meg vader i går ettermiddag/kveld i den tro at jeg skulle ut å fiske. Blåste godt rundt huset, men håpet jeg kunne finne en skjermet avkrok jeg kunne kaste i, men neida!! :) Blåser stiv kuling her i Vestfold i allefall i går og i dag. Pålandsvind og alt, men får ikke ut den forbanna flua, hehe....

Håper på noe utskiftning av varmt vann inne på grunnene i det minste, så kanskje SØ fisket tar seg litt opp når det løyner... Så store deceivere kan være tingen for HA - og det passer jo i såfall bra hvis mulig bifangst kunne bli en fin SØ. . .

- C.S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det fins mer havabbor enn sø innerst i oslofjorden. man finner den, og får den- og slipper den ut igjen, jeg hvertfall- med jevne mellomrom.

Det føltes kanskje slik for noen år siden men nå er det definitivt lite havabbor innerst i fjorden. SØ derimot er det bra med og hadde mye av småfisken fått vokse opp hadde det vært ett SØ-mekka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke den erfaringen. et skuddår mellom hver sø. ifjor høst fikk jeg noen. i år har det vært helt dødt.men det er litt fordi jeg ikke liker å fiske i tussmørke, syns ikke det er no gøy- men det er ofte da sø er i bettet. siden en ha mester som knut sier det, er det en del i det. men jeg har hatt kontakt med ha ifjor- men jeg prøver å ikke fiske så mange. får jeg 2-3 i løpet av en sesong-er jeg happy.

torsken er det hvertfall mer av nå. det er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke den erfaringen. et skuddår mellom hver sø. ifjor høst fikk jeg noen. i år har det vært helt dødt.men det er litt fordi jeg ikke liker å fiske i tussmørke, syns ikke det er no gøy- men det er ofte da sø er i bettet. siden en ha mester som knut sier det, er det en del i det. men jeg har hatt kontakt med ha ifjor- men jeg prøver å ikke fiske så mange. får jeg 2-3 i løpet av en sesong-er jeg happy.

torsken er det hvertfall mer av nå. det er bra.

Tas en del SØ her nede i Vestfold i allefall, men ikke av meg :) Kroket en del torsk i det siste (småtorsk riktignok), hyggelig om den bestanden kunne ha tatt seg opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Fæskarn!

Fisker noe i Larvik området selv (ca.9 år), må jo si at det undrer meg at du skriver at sø er kun i bettet i skummring og tussmørke. Min erfaring er en helt annen, får veldig bra når sola står midt på himmelen og en fin bris.

Men det er viktig at man ikke er på 1 og samme plassen hele tiden, det er viktig å flytte på seg hvis det ikke er fisk i området. Også er spørmålet når skal man flytte plass? Min erfaring er at mellom 20 min til 40 min aktivt fiske på en plass/område er nok, er det fisk der så tar den. Bruk også f.eks 1 rekeflue, 1 fiskeim, og valgfri flue som man har tro på.

Det som er like viktig som å bytte flue er å variere måten man drar inn flua. Slik at man ikke drar den inn i samme tempo på alle kastene. Dra flua i sakt lange drag til å ha stangen under armen å dra med begge armen.

Flytter fra 2 til 5 plasser på en fiske dag på 5-8 timer. Plassene har også forskjellige bunnforhold og dypde.

Havabboren gjøre jeg mye av det samme, men mine erfaringer med den er at den vil ha det noe dypere en sjøørreten, og som nevnt her tidligere er at fluene er noen større. Men dette er ikke vesentlig.

Hilsen

Mads

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Fæskarn!

Fisker noe i Larvik området selv (ca.9 år), må jo si at det undrer meg at du skriver at sø er kun i bettet i skummring og tussmørke. Min erfaring er en helt annen, får veldig bra når sola står midt på himmelen og en fin bris.

Men det er viktig at man ikke er på 1 og samme plassen hele tiden, det er viktig å flytte på seg hvis det ikke er fisk i området. Også er spørmålet når skal man flytte plass? Min erfaring er at mellom 20 min til 40 min aktivt fiske på en plass/område er nok, er det fisk der så tar den. Bruk også f.eks 1 rekeflue, 1 fiskeim, og valgfri flue som man har tro på.

Det som er like viktig som å bytte flue er å variere måten man drar inn flua. Slik at man ikke drar den inn i samme tempo på alle kastene. Dra flua i sakt lange drag til å ha stangen under armen å dra med begge armen.

Flytter fra 2 til 5 plasser på en fiske dag på 5-8 timer. Plassene har også forskjellige bunnforhold og dypde.

Havabboren gjøre jeg mye av det samme, men mine erfaringer med den er at den vil ha det noe dypere en sjøørreten, og som nevnt her tidligere er at fluene er noen større. Men dette er ikke vesentlig.

Hilsen

Mads

Hei. Takk for gode tips. Jeg har nok ikke kommet med påstanden om at SØ biter best i mørket, men det har nok kommet opp her av noen andre.. Men, det er nettop det som er spennende med fiske - det er nesten like mange meninger ang fisk som det er fiskere. Man gjør seg vel mange egne maninger, og så har man enkelte ting som fungerer for "alle"... Igjen takk for gode tips

- Christoffer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Christoffer!

Det er helt riktig at det er like mange meniger som det nesten er fiskere. Jeg snakker altid utfra egne erfaringer. Så er det mulig at andre har helt andre meninger eller erfaringer det er helt greit.

Erfaring og trua er vel noen av det viktigste i alt fiske. ;D8)

Nico K det ser jo også ikke så ille ut først kommende fredag og lørdag også. Men helt kalart at det ser bra ut da. <<l

God 17 Mai bass og sjøørretfiskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Christoffer!

Det er helt riktig at det er like mange meniger som det nesten er fiskere. Jeg snakker altid utfra egne erfaringer. Så er det mulig at andre har helt andre meninger eller erfaringer det er helt greit.

Erfaring og trua er vel noen av det viktigste i alt fiske. ;D8)

Nico K det ser jo også ikke så ille ut først kommende fredag og lørdag også. Men helt kalart at det ser bra ut da. <<l

God 17 Mai bass og sjøørretfiskere.

Det eneste vi kan konkludere med er at å tilbringe tiden i sjøen er det som virkelig hjelper for å få fisk :)

Hyggelig forum dette, folk deler erfaringer rundt en så flott hobby - "hobby" (for noen), som fiske er...

Ja god 17. Mai, og lykke til med fisket framover! For min del kan det bare gå framover.... 2 torsk, 1 sei og 1 horngjel er årets fangs sålangt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og dilla denga noen timer før den stive kulingen tok knekken på snørebuktene. Horngjelfiske med 3-er var relativt fun. Landa også lyr, sild, torsk og sø. 5 arter. Ikke dårlig. Men ingen basse. Er vel litt optimistisk å dra ut etter den nå, men man får den ihvertfall ikke her på forumet.

Skitt fiske gutter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...