Gå til innhold

Vasking av Gore-tex jakke


Åge

Anbefalte innlegg

Har en Simms classic guide jakke som trenger en vask. Jeg leste i jakka der det står 40 graders håndvask med mye skylling.

Tenkte for ordens skyld jeg skulle spørre dere her inne om litt erfaringer, da det er greit å være sikker før jeg setter i gang.

Hva slags type vaskemiddel kan jeg bruke, og skal jeg behandle jakka med noe etter vask?

 

på forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også et vaskemiddel/impregneringsmissel som finnes i sportsbutikker som man kan vaske jakka med. Deretter henges jakka til tørk, før den til slutt strykes  :o. Strykingen er for å få fram en kjemisk reaksjon i impregneringsmiddelet slik at jakka blir, ja, impregnert. Håper det hjalp litt. Temperaturen for vaskinga står i jakka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask med vanlig vaskemiddel og følg anvisningene. Dropp impregneringsmidler som kan ødelegge pusteegenskapene. Dersom det er første gangen du vasker jakka er det ikke behov for reimpregnering. Har vaska Guide-jakka mi 4-5 ganger og den er like vanntett. Det er jo goretex!  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Gore-Tex er teflonbasert og bør vaskes med vaskemidler godkjent for membranen. Det beste er

Nikwax "Tech Wash" som finnes hos de fleste sportsbutikker.

Hvis jakka ikke er direkte skitten (olje, smuss etc.) er min anbefaling å gi den en omgang med milo.

Putt den i maskinen på 30 grader og ullprogram. La plagget ligge i siste skyllevann.

La jakka drypptørke.

Gore-Tex bør reimpregneres med jevne mellomrom (Nikwax TX-Direct). Ikke etter hver vask. Da vil pusteegenskapene reduseres.

Vær forsiktig med varme, da lamineringene kan slippe ved feil bruk.

En annen grunn til at sømtaper løsner er "sure" klær. Klær som er fuktig og skitne vil etterhvert bli utsatt for muggsopp. Muggsoppen utvikler varme og kan forårsake delaminering. Dette er vanlig på "mishandlete" vadebukser.... M.a.o, ikke mekanisk slitasje på sømmer.

Dette gjelder forøvrig de fleste teflonbaserte membraner. SympaTex, VenTex, Tripplepoint, Hellytech m.fl...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask med vanlig vaskemiddel og følg anvisningene. Dropp impregneringsmidler som kan ødelegge pusteegenskapene. Dersom det er første gangen du vasker jakka er det ikke behov for reimpregnering. Har vaska Guide-jakka mi 4-5 ganger og den er like vanntett. Det er jo goretex!  ;)

 

Jeg vil nok si at denne anbefalingen er lit "løs"  ;), og ville fulgt Lars sine råd til punkt og prikke.

Flere "vanlige" vaskemidler vil vaske bort impregneringen. Milo og Omo colour har vist seg å være greie. Allikevel har jeg personlig alltid brukt Tech-Wash. Det er beregnet nettopp for denne bruken, og det vasker ikke bort impregneringen.

 

Plagget er like vanntett uansett om den vaskes eller ikke. Men pusteegenskapene blir dårligere når ytterstoffet er "mettet" og full av skitt.

Flyfisher1, hvis du har vasket jakka 4-5 ganger uten impregnering er den garantert moden for en ny runde  ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask med vanlig vaskemiddel og følg anvisningene. Dropp impregneringsmidler som kan ødelegge pusteegenskapene. Dersom det er første gangen du vasker jakka er det ikke behov for reimpregnering. Har vaska Guide-jakka mi 4-5 ganger og den er like vanntett. Det er jo goretex!  ;)

 

Jeg vil nok si at denne anbefalingen er lit "løs"  ;), og ville fulgt Lars sine råd til punkt og prikke.

Flere "vanlige" vaskemidler vil vaske bort impregneringen. Milo og Omo colour har vist seg å være greie. Allikevel har jeg personlig alltid brukt Tech-Wash. Det er beregnet nettopp for denne bruken, og det vasker ikke bort impregneringen.

 

Plagget er like vanntett uansett om den vaskes eller ikke. Men pusteegenskapene blir dårligere når ytterstoffet er "mettet" og full av skitt.

Flyfisher1, hvis du har vasket jakka 4-5 ganger uten impregnering er den garantert moden for en ny runde  ;).

 

Har brukt OMO og Blenda, og så lenge den holder vannet ute så ser jeg faktisk ingen grunn til å impregnere. Er vel en evig diskusjon det der med impregnering/ikke impregnering av Goretex, men trenger vel ikke ta den her. Søk på diverse friluftsfora så finnes det nok stoff å fordype seg i om emnet  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask med vanlig vaskemiddel og følg anvisningene. Dropp impregneringsmidler som kan ødelegge pusteegenskapene. Dersom det er første gangen du vasker jakka er det ikke behov for reimpregnering. Har vaska Guide-jakka mi 4-5 ganger og den er like vanntett. Det er jo goretex!  ;)

 

Jeg vil nok si at denne anbefalingen er lit "løs"  ;), og ville fulgt Lars sine råd til punkt og prikke.

Flere "vanlige" vaskemidler vil vaske bort impregneringen. Milo og Omo colour har vist seg å være greie. Allikevel har jeg personlig alltid brukt Tech-Wash. Det er beregnet nettopp for denne bruken, og det vasker ikke bort impregneringen.

 

Plagget er like vanntett uansett om den vaskes eller ikke. Men pusteegenskapene blir dårligere når ytterstoffet er "mettet" og full av skitt.

Flyfisher1, hvis du har vasket jakka 4-5 ganger uten impregnering er den garantert moden for en ny runde  ;).

 

Har brukt OMO og Blenda, og så lenge den holder vannet ute så ser jeg faktisk ingen grunn til å impregnere. Er vel en evig diskusjon det der med impregnering/ikke impregnering av Goretex, men trenger vel ikke ta den her. Søk på diverse friluftsfora så finnes det nok stoff å fordype seg i om emnet  ;)

 

Hehe, jobbet faktisk med dette på et tidspunkt  ;). Har også besøkt Goretex i Sverige.

 

Det er egentlig ikke noen diskusjon når det gjelder pusteegenskaper. Samtlige membran puster dårligere når ytterstoffet er mettet. De fleste kjøper vel Goretex pga pusteegenskapene vil jeg tro, og ikke kun fordi det er vanntett. De aller fleste membran, selv de billige er vanntette (så lenge sømmene er hele...).

 

Les mer fakta om dette her: http://www.gore-tex.com/remote/Satellite/content/care-center/restoring-water-repellency

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vask med vanlig vaskemiddel og følg anvisningene. Dropp impregneringsmidler som kan ødelegge pusteegenskapene. Dersom det er første gangen du vasker jakka er det ikke behov for reimpregnering. Har vaska Guide-jakka mi 4-5 ganger og den er like vanntett. Det er jo goretex!  ;)

 

Jeg vil nok si at denne anbefalingen er lit "løs"  ;), og ville fulgt Lars sine råd til punkt og prikke.

Flere "vanlige" vaskemidler vil vaske bort impregneringen. Milo og Omo colour har vist seg å være greie. Allikevel har jeg personlig alltid brukt Tech-Wash. Det er beregnet nettopp for denne bruken, og det vasker ikke bort impregneringen.

 

Plagget er like vanntett uansett om den vaskes eller ikke. Men pusteegenskapene blir dårligere når ytterstoffet er "mettet" og full av skitt.

Flyfisher1, hvis du har vasket jakka 4-5 ganger uten impregnering er den garantert moden for en ny runde  ;).

 

Har brukt OMO og Blenda, og så lenge den holder vannet ute så ser jeg faktisk ingen grunn til å impregnere. Er vel en evig diskusjon det der med impregnering/ikke impregnering av Goretex, men trenger vel ikke ta den her. Søk på diverse friluftsfora så finnes det nok stoff å fordype seg i om emnet  ;)

 

Hehe, jobbet faktisk med dette på et tidspunkt  ;). Har også besøkt Goretex i Sverige.

 

Det er egentlig ikke noen diskusjon når det gjelder pusteegenskaper. Samtlige membran puster dårligere når ytterstoffet er mettet. De fleste kjøper vel Goretex pga pusteegenskapene vil jeg tro, og ikke kun fordi det er vanntett. De aller fleste membran, selv de billige er vanntette (så lenge sømmene er hele...).

 

Les mer fakta om dette her: http://www.gore-tex.com/remote/Satellite/content/care-center/restoring-water-repellency

 

Hehe....å si at det ikker er noen diskusjon rundt pusteegenskaper/impregnering er vel rett og slett strutsementalitet  ;D Uansett hva som står å lese på linken, eller om du har jobbet med dette så er dette faktisk gjenstand for diskusjon, så da foreslår jeg at du og eventuelt andre interesserte her stikker innom noen av de friluftsforaene vi har  ;)

 

...men nå er det over og ut fra meg om emnet her i fare for å ødelegge tråden  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke meningen å være frekk, Flyfisher1. Når jeg sa at det ikke var noen diskusjon så mente jeg at det er et rimelig etablert faktum at Goretex presterer best når ytterstoffet er impregnert. Forskjellen er større jo flere lag man har under "skallet".

Det diskuteres sikkert både her og der, men når produsenten selv anbefaler impregnering så er det ganske innlysende. Det ville vært en drømmesituasjon for dem hvis man IKKE behøvde å impregnere, og de ville brukt det aggressivt i reklameøyemed.

 

Jeg har samme jakka som deg, og jeg må si at det er to forskjellige plagg impregnert og uimpregnert. Både tørrere og varmere når den er nyimpregnert.

 

(Det er mulig noe av diskusjonen skyldes en misforståelse som oppstod etter en rapport som ble gitt ut av det amerikanske forsvaret. Den viste økende pusteegenskaper i forhold til luftfuktighet, hvilket av noen ble feiltolket som "jo våtere, desto bedre". Hvilket selvfølgelig ikke stemmer. Høy luftfuktighet og total "wet out" er to forskjellige ting.

Testen avslørte også at det i dag finnes to tekstiler som puster bedre enn Goretex, og som er like gode i våt og tørr tilstand... ;))

 

Er ikke dette ganske relevant for tråden da?  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Og hvilke to plagg er det som puster bedre enn Gore-Tex og samtidig har samme vanntetthet og slitestyrke (som jo er de tre viktigste tingene som teller ved et stoff i praktisk bruk.). Nå er jeg veldig spent.  :)

 

Testen avslørte også at det i dag finnes to tekstiler som puster bedre enn Goretex, og som er like gode i våt og tørr tilstand... ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning

Og hvilke to plagg er det som puster bedre enn Gore-Tex og samtidig har samme vanntetthet og slitestyrke (som jo er de tre viktigste tingene som teller ved et stoff i praktisk bruk.). Nå er jeg veldig spent.  :)

 

Testen avslørte også at det i dag finnes to tekstiler som puster bedre enn Goretex, og som er like gode i våt og tørr tilstand... ;))

 

Jeg også jeg også :)

VEt du Tore om det er en fiskejakkemerke som bruker dette idag? Eller er det mer tur/jakt/ugh ugh/millitær som bruker det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars M

Skulle gjerne visst hvilke membraner det siktes til i testen som er nevnt.....

Personlig har jeg ymse erfaringer med Gore-Tex. Har bukt mange jakker/bukser med Gore-Tex XCR membran de senere årene. Bl.a North Face Kinchatka (toppmodell, klatrejakke), ArcTeryx og Norrøna...

Da synes jeg de gamle North Face jakkene med Gore-Tex 2-layers (to lag membran laminert på hvert sitt stoff) er bedre. XCR er altfor tett etter mitt kjønn!

Har ikke testet Gore-Tex Pro Shell enda.

TripplePoint Ceramic (Lowe Alpine) er slitesterkt men også dette er i tetteste laget.

HellyTech=plastikpose.

 

Min favoritt er Dermizax fra Torray (Bergans). Utrolig god pusteevne, elastisk, etc...

Denne er i motsetning til Gore-Tex, helt tett. Vannet drives ut som følge av en kjemisk reaksjon. Nesten som fiskens osmose. Dette igjen gjør at den kan vaskes med vanlig vaskemiddel .I tillegg trenger den ikke å reimpregneres.

Eneste svakheten slik jeg ser det er ytterstoffet. Bergans bruker mye microfiber. Masse fordeler, men i buskas og kratt slites det fort i stykker. Savner flere modeller med Rip Stop nylon ytterstoff, evt. forsterkninger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvilke to plagg er det som puster bedre enn Gore-Tex og samtidig har samme vanntetthet og slitestyrke (som jo er de tre viktigste tingene som teller ved et stoff i praktisk bruk.). Nå er jeg veldig spent.  :)

 

Testen avslørte også at det i dag finnes to tekstiler som puster bedre enn Goretex, og som er like gode i våt og tørr tilstand... ;))

 

Se der sa du det, André!  ;D SLITESTYRKE!!

 

Jeg sa bevisst ingenting om slitestyrke i påvente av et eller flere slike innlegg, hehe.

 

Det er en komplisert sfære dette med pustende membran. Den nevnte testen ble utført for å finne ut hvilke tekstiler egnet seg best til de forskjellige situasjoner.Gt og de fleste andre er avhengige av at fuktigheten inne i jakka når et visst nivå før damp slippes ut.  De to nevnte membranene slipper ut fuktighet tildigere enn Gt. De (eller ett av dem) blir derfor brukt i plagg der aktivitetsnivået er forholdsvis lavt. De viste også minimal forskjell på vått og tørt plagg.

 

Slitestyrke derimot er et annet kapittel. I plagg hvor aktivitetsnivået er middels til høyt, og det kreves høy mekanisk slitestyrke brukes det i dag Gt XCR. Så til vårt bruk er det fortsatt en kombinasjon av dette membranet som er best egnet. Pro Shell var ikke med i testen.

 

Lars, jeg er ikke helt med på 2-lags forklaringen. 2-lags betyr at det er et ytterstoff laminert på membranet. Som regel har disse plaggene et mesh innerfôr. 3-lags betyr at det i tillegg til et ytterstoff er et beskyttende innerstoff, limt direkte på membranet. 1-lags er erfor kun membranet  :D, noe som forøvrig var referansepunktet i testen over. Jo flere lag, desto dårligere pusteegenskaper. Så man bruker ikke mer enn ett lag membran. Man bruker kombinasjoner av ytter- og innerstoff

 

Dermizax puster noe bedre enn vanlig Gt under tørre forhold, men ikke like bra som XCR. Jo fuktigere det blir (høyere aktivitetsnivå) jo mer jevner det seg ut med vanlig Gt. I 50% fuktighet kryper Gt forbi.

Ytterstoffet har enorm betydning for pusteegenskapene til membranet. Men det blir alltid en balansegang med slitestyrken. Som Lars sier, microfiber ytterstoff puster godt, men de har lav slitestyrke.

 

Og så:

De to tekstilene som puster bedre enn Gt i både våt og tøtt tilstand (nesten flat kurve) er Toray sin Entrant GII-XT, og BHA sin eVENT. Sistnevnte puster best av dem alle. Nextec fra Patagonia er bedre enn Gt opp til 60% luftfuktighet, men over det er Gt bedre.

 

Men som sagt er dette med membran tekstiler en pakkeløsning, og må alltid sees i sammenheng med funksjon. Så for meg er det fortsatt ingen som matcher Goretex sine tekstiler når det gjelder funksjonalitet totalt sett. Ihvertfall ikke i vadere. Men de har helt klart en plass i f.eks. lettvekts vadejakker. Men der finnes jo også Gt Paclite, som puster bedre enn XCR og som ikke var med i testen.

 

Og for ordens skyld: Disse er alle 100% vanntette. Blir det vått og det ikke er hull i plagget så er det kondens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvilke to plagg er det som puster bedre enn Gore-Tex og samtidig har samme vanntetthet og slitestyrke (som jo er de tre viktigste tingene som teller ved et stoff i praktisk bruk.). Nå er jeg veldig spent.  :)

 

Testen avslørte også at det i dag finnes to tekstiler som puster bedre enn Goretex, og som er like gode i våt og tørr tilstand... ;))

 

jeg også! :o

 

har akkurat kjøpt meg en arcteryx beta ar (goretex), så greit å vite hva man bør kjøpe neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Jepp. Men Tore  :) Hvis slitestyrke ikke er med i testen, så har jo testen null relevans for oss som bryter oss gjennom kratt, deiser ned på kvasse steiner og generelt bruker tingene våre normalt hardt ved elva. En vanlig fluefiskedag for de fleste av oss.

 

Hvis bare pusteegenskaper skal telle, så er jo løsvevd bomull blant det som puster absolutt best av alle stoff. Det hadde vel vunnet testen med glans på det området  :) Og tynnvevd ull puster sinnsykt godt, OG holder på varmen i tillegg. Men slitesterke er de ikke.

 

Ellers er jeg enig i det meste du skriver, altså  :)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå setter du det veldig på spissen, André  ;).

 

Samtlige tekstiler i testen finnes i dag i friluftsbekledning, så de er absolutt sammenlignbare. Noe dine eksempler ikke er i denne sammenheng. Dessuten snakker vi om skallbekledning. Poenget med testen var å sammenligne AKTUELLE tekstiler. Og som sagt har de styrker og svakheter individuelt. Selv de som kryper og faller mer enn oss bruker forskjellige typer tekstiler.

 

Goretex sin største svakhet er den forholdsvis store forskjellen mellom pusteegenskaper under forskjellige forhold, pluss at plaggene krever en del vedlikehold for å funke optimalt. De sterkeste konkurrentene er bedre på disse områdene, men mangler altså litt på slitestyrke. Men de har absolutt en plass.

Dessuten er det bra at de finnes, så WL Gore ikke hviler på laurbærene.

 

Det er et åpent spørsmål om noen av de andre mebranene ville oppnådd så gode egenskaper som Goretex hvis de hadde de samme slitesterke laminatene. De puster godt fordi de har ofret slitestyrken. Det mest rettferdige hadde antagelig vært og sammenlignet disse med Paclite og ikke XCR. Forholdet når det gjelder fuktighet ville imidlertid vært det samme.

 

Ikke glem at jeg er en stor "tilhenger" av Simms og andre høykvalitets Gt produkter.  ;):D

Men jeg synes det er greit å kunne argumentere hvorfor det har blitt slik. Jeg er også rimelig sikker på at den dagen ett av de andre produktene overgår Gt på samtlige punkter, så vil Simms straks produsere vadere i dette materialet.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt dette med slitestyrken... Gor-Tex er jo ikke akkurat kjent for å være hardfør på dette området heller. Membranet ødelegges/knuses jo etter hard bruk. At ytterstoffene på GT klær er kraftige saker er jo en helt annen sak. Har samme erfaring som Lars når det gjelder GT og Dermizax. Har mengder med GT klær, men Dermizax klærne har virkelig imponert i forhold, og de har fått juling!

 

Tore: Mulig jeg har lest for dårlig, men ble det også tatt hensyn til pustegenskapene når plagget er skittent?

 

Nå må man være obs på et annet forhold som gjør at GT brukes og gjerne fortrekkes hos mange produsenter framfor andre membranprodusenter, nemmelig det enormt sterke merkenavnet til Gore.

Økonomene og markedsførerne kaller det noe sånt som "ingredient branding". At man bruker membraner fra Gore (GT, Windstoper), og skriver dette på plagget øker verdiene/kredabiliteten. (At Gore har et sterkt navn henger jo selvsagt sammen med at de også har et bra produkt, men mye har skjedd siden de laget den første Gore-Texen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

How to Restore Water Repellency

Sakset fra Gore-Tex siden:

 

"GORE-TEX® outerwear:

Just machine wash it, rinse it, and put it in the dryer, being sure to follow the manufacturer’s instructions on the care label inside. The washing removes dirt and other contaminants and the heat from the dryer helps redistribute the DWR treatment on the fabric surface.

 

If water fails to bead up on the surface of your cleaned and tumble-dried garment, its DWR treatment has reached the end of its useful life. But don’t worry: You can restore the garment’s water repellency by applying a topical water repellency restorative (DWR treatment) for outdoor fabrics, available at your local outdoor retailer. We do not recommend wash-in treatments, as they can hinder your garment's breathability."

 

Det står jo anbefalt at man skal putte den i tørketrommelen, eller er det jeg som tar veldig feil?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...