Gå til innhold

Snørekurv - Noen erfaringer?


sixpack_karlsen

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Er det noen som har testet denne snørekurven?

 

http://www.gronbergsport.no/storefront.php?pid=470

 

Jeg ønsker meg egentlig en enda mindre kurv, men jeg har ikke klart å finne noen gode kandidater. Er det noen som sitter på nyttig info om små snørekurver? I såfall ville jeg blitt veldig takknemlig :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei sixpack,

Jeg har akkurat denne kurven. Den er veldig praktisk - til sitt bruk.

 

For sjø, kyst og dyp vading - glem det. Sats heller på Orvis-bøtta, IKEA-kurven, den danske linekurven eller andre stive kurver.'

William Joseph-nettet tåler ikke særlig myue vind og hvis nettet kommer nedi vann er du kjørt.

 

MEN - i skogen, på myrvannet, ved grunn vading eller der du må bære langt og tungt (fjellet) er WJ'en glimrende. Jeg bruker den kategorisk i nord- og Østmarka - det er en befrielse når man står på land!

 

Et tips er å skjære til en plast-plate som passer akkurat nedi bunnen på kurven når den er slått ut (bunnen er firkantet, litt større enn et A4-ark). Da øker effekten ganske betraktelig. Plast-plata kan jo lett pakkes ned i sekken ved transport. snøret kan snike seg inn under plata en gang i mellom men det skjer så sjelden at det ikke går ut over kurvens totale bruksverdi.

 

Jeg vurderte å selge min, men siden den kan transporteres så lett oppi marka og på fjellet, så beholder jeg den!

Kan anbefales - MED plate i bunnen. Uten blir den for myk, etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk også til innkjøp av denne for et par år siden, til sjø ørret fisket mitt.

Må støtte innleget over, og si jeg ikke syntes denne var praktisk i det hele tatt.

 

Syntes det var kjempe knotete å legge snøret ned i nettet, diameteren er så liten at du må mate snøret ned i kurven. Så til mitt sjø fiske ble denne håpløs, innlandet kan den sikkert være litt mere tess til.(for dem som bruker kurv der da..)

 

Måtte bite i det sure eplet og allikevel kjøpe meg orvis bøtta, selv om den er stor og klossete.

Denne fisker jeg ikke uten i sjøen lengre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Er det noen som har testet denne snørekurven?

 

http://www.gronbergsport.no/storefront.php?pid=470

 

Jeg ønsker meg egentlig en enda mindre kurv, men jeg har ikke klart å finne noen gode kandidater. Er det noen som sitter på nyttig info om små snørekurver? I såfall ville jeg blitt veldig takknemlig :)

 

 

Dette er ikke en konkurrent til Orvis-bøtta, til sjøfiske kan den ikke sammenlignes.  Som et hjelpemiddel til innenlandsfiske, og hvor inntrekket er roligere enn ved mye av SØ-fisket, er den et praktisk hjelpemiddel når man står i kratt og annet dritt som lina vikler seg inn i.  For å gjøre den bredere i bunn kan man legge inn en sirkelformet "ledning" eller lignende.

Kjøpte den for et år siden, og til sitt bruk er den helt OK...

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillevann - min erfaring er at snørekurv alltid hjelper. Lina skyter lettere fordi den ikke skal reise så langt til første stangring, du unngår å tråkke på snøret osv osv. Jeg har ikke vitenskapelig bevis, men mener også at man kan forlenge levetida på snøret ganske betraktelig siden det ikke slites på bakken, steiner etc etc.

Jeg fisker med både myk og hard kurv - den sammenleggbare og Orvis-bøtta - og det letter livet i de fleste situasjoner. Du skal forøvrig se at bøtta blir med til Rena i år - det blir moro å se reaksjonene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Orvis-bøtta, og bruker den innimellom til sjøørretfiske (den funker fint).

 

Derfor lurte jeg litt på hva som funket til innlandsfiske. Orvis-bøtta er litt stor å frakte med seg inn på vidda, og nord-norsk kratt og lyng kan irritere brokk på en stakkars fluefisker... :rolleyes:

 

Kan jeg tolke det dithen at dere stort sett vil anbefale wj-kurven til innlandfiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommentar til Orvis-bøtta som er svindyr >:(. Ser noen snakker om IKEA-bøtta. Regner med at dette er samme bøtta som jeg bruker: En do-krakk beregnet for barn, som hvis man snur opp ned og fester med et standard vadebelte har en utmerket snørekurv til latterlige 20,- på IKEA. Litt mindre en Orvis-bøtta men helt ok. (mangler imidlertid "delepinnene" i midten)

 

For min del har imidlertid snørekurv til sjøfiske begrenset bruksområde. Den funker fint om man trekker sent inn, eller håndtwister, men om man skal ha litt fart på inntrekket (og det er jo ikke helt sjelden) synes jeg snørekurven er mest i veien. Når det gjelder kratthelvete i Finmark ser jeg helt klart fordelen og er også på leting etter en god patent. Ser imidlertid for meg at en snørekurv for dette bruket bør være laget av en eller annen type duk og ikke nett som fort henger seg opp i kvist og kratt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder kratthelvete i Finmark ser jeg helt klart fordelen og er også på leting etter en god patent. Ser imidlertid for meg at en snørekurv for dette bruket bør være laget av en eller annen type duk og ikke nett som fort henger seg opp i kvist og kratt.

 

Ja, eller et slags gummistoff, slik som maskene i enkelte målehåver er laget av... :rolleyes:

 

Kan du ikke sette Stein på saken? Hvis du finner en god patent så må du gi beskjed... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sjøen bruker jeg når det trengs orvis sin snørekurv. Der jeg fisker i Norge synes jeg imidlertid behovet er lite og bruker den sjelden/aldri. Fisker man derimot på steinete kyster der man må vade ut mellom steinene er situasjonen en annen. Likevel oppfatter jeg at det Sixpack spør etter er en kurv/eller noe beregnet for innlandet for å holde snøre borte fra lyng, kvist og kvas. Til det bruket synes jeg orvis kurven er altfor mye drass og man opererer som regel også med helt andre snøremengder. Ett WJ-belte vil antagelig gjøre nytten.

 

Er det noen som har prøvd andre ting med mindre drassfaktor enn orviskurven ? Hva med feks backwinderhoven ? Den er jo også ment å kunne fungere som snørekurv.

 

Rolf J. F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til sjøen bruker jeg når det trengs orvis sin snørekurv. Der jeg fisker i Norge synes jeg imidlertid behovet er lite og bruker den sjelden/aldri. Fisker man derimot på steinete kyster der man må vade ut mellom steinene er situasjonen en annen. Likevel oppfatter jeg at det Sixpack spør etter er en kurv/eller noe beregnet for innlandet for å holde snøre borte fra lyng, kvist og kvas. Til det bruket synes jeg orvis kurven er altfor mye drass og man opererer som regel også med helt andre snøremengder. Ett WJ-belte vil antagelig gjøre nytten.

 

Er det noen som har prøvd andre ting med mindre drassfaktor enn orviskurven ? Hva med feks backwinderhoven ? Den er jo også ment å kunne fungere som snørekurv.

 

Rolf J. F.

 

WJ-beltet gjør nytten, og har en fordel ved at det ikke er i veien når det ikke skal brukes, kan plasseres på hoftesiden, og er svært raskt å "dra ut" eller "skyve inn".  Jeg har ikke prøvd backwinderhoven, kun sett på den, og har pratet med en som har brukt den.  Han mente at den funket mindre bra som en snørekurv, og ved håving ble den svært stor og dyp.  Den kan også komme i konflikt med en hipbag, dersom du bruker det. Men, her er sikkert flere som har erfaring.

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Backwinder'en også, jeg.....

 

Så etter å ha prøvd til nå 5 snørekurver - (William Joseph, Orvis, den danske Linekurv, IKEA-bøtte og Backwinder) til meget varierte former for fiske, tilbyr jeg snart min dyrt erhvervede kunnskap til konsulent-priser til utstyrsprodusenten.

Dere får det derimot gratis  ;D

 

Backwinder-håven har ikke særlig mindre "drass-faktor" enn Orvisbøtta, fordi den er så lang og brei. Jada, den er flat, men du må uansett ha den utenpå sekken, og det blir ganske krøkkete likevel.

I bruk - uansett hva jeg gjør (og jeg er en veldig kreativ sjel) så lager nettet en traktform slik at alt snøret samler seg i et område på ca 5x5 cm. Da hjelper det tynt lite at åpningen på håven er stor og fin. At håvnettet i tillegg er av nærmest latterlig store proporsjoner (det er laaangt og dypt) gjør ikke saken bedre. Det er så stort at det er i veien ved håving, og da spør jeg hva vitsen er.... Jeg vurderer å klippe av nettet og erstatte det med et stivere nett slik at den kun fungerer som snørekurv (som en konstant utspent "WJ-kurv") men tror ærlig talt ikke at jeg gidder.

 

Min bastante mening:

En brå håv er genialt.

En bra snørekurv er genialt.

En bra tennis-racket er sikkert bra for dem i hvite shorts og en pastell-genser knyttet løst rundt skuldrene.

En kombinasjon av disse tre er en himmelropende fiasko.

 

Jeg vet - nå får jeg aldri solgt'n, men kanskje jeg kan bruke den til noe helt annet.

Styr unna.

 

Min anbefaling - Orvisbøtta til sjøen elelr steder der det ikke er langt å bære, og William Joseph (dog stivet opp i bunnen!) til de stedene der då må tenke pakkvennnlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

I bruk - uansett hva jeg gjør (og jeg er en veldig kreativ sjel) så lager nettet en traktform slik at alt snøret samler seg i et område på ca 5x5 cm. Da hjelper det tynt lite at åpningen på håven er stor og fin. At håvnettet i tillegg er av nærmest latterlig store proporsjoner (det er laaangt og dypt) gjør ikke saken bedre. Det er så stort at det er i veien ved håving, og da spør jeg hva vitsen er.... Jeg vurderer å klippe av nettet og erstatte det med et stivere nett slik at den kun fungerer som snørekurv (som en konstant utspent "WJ-kurv") men tror ærlig talt ikke at jeg gidder.

 

 

Hmmm, har du prøvd å justere dybde som kurv ved å brette opp håvnettet og låse det fast mellom ramma og kroppen? Og hvilke fisk er det egentlig du fisker etter? Så vidt jeg husker var nettet såvidt dypt nok til normal størrelse på fangster med knappe 70 cm dybde  :-*  ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har laga en Flexistripper med et rom under.  Toppen er hengsla.  Fungerer fint på land.  Om den vil fungere i vann gjenstår å se.  Den ble litt tung, ca 1,5 kilo.  Orvisbøtta veier vel bare 1 kilo.  Så hvis denne fungerer så skal jeg lage en ny en til vinteren som er lettere.

 

[attachthumb=#]

 

[attachthumb=#]

 

post-2486-13949855710022_thumb.jpg

post-2486-13949855741954_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...