Gå til innhold

Hvor fort svømmer en fisk?


Finna

Anbefalte innlegg

Jeg har kommet opp i en diskusjon om hvor fort en ørret og en laks kan svømme. Jeg har lest i en bok at en ørret kan svømme 8 km/h og en laks 15 km/h men det er det ingen som tror på, og jeg syntes det virker i seneste laget selv. Er det noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Trout swimming around in the lake only move at about 1 * miles per hour, but can swim faster if frightened or chasing food.

 

ved et altfor enkelt gooooglesøk fant jeg bare denne! ellers endel om tunfisk og seilgisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en bok av Leif Erik Larsen om sjøøret står det at generelt kan en laks /ørret holde en fart på omtrent ti ganger sin egen kroppslengde pr.sek for en kort stund.en fisk på 80 cm (5 kilo?) skal da kunne oppnå en fart på snaue  30 km/t.

 

Personlig tror jeg ikke det er overdrevet når en tenker på de stryk ørreten og laksen til tider skal forsere.Men det er selvfølgelig mange faktorer som spiller inn.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det var vell "bare" gjennomsnitts farten.... ørret svømmer vell litt fortere enn det

 

jeg har forresten også lest om gjennomsnitts farten til en bonefish!!!!

 

Den hadde en gjennomsnitts fart på 40 km/t :o :o :o

 

Bonefishen har en gjennomsnittsfart på 65km/t, med høyest målte maksfart på drøye 100km/t så den er nok ennå råere enn du trodde!

 

Når det er sagt så blir den kraftig parkert av sailfish som er verdens raskeste med snitthastighet på 110km/t. Høyest målte hastighet er nær 180km/t så her snakker vi usannsynlige hastigheter!  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennomsnittshastighet vil si makshastighet for dyret/fisken, dvs. akkurat som for mennesker så er kanskje gjennomsnitts makshastighet rundt 25km/t. Gjennomsnitt er altså makshastighet for det utvalget som er målt delt på antall i utvalget. Det er altså ikke snitthastigheten pr.individ slik at denne blir lav hvis dyret/fisken står mye rolig  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennomsnittshastighet vil si makshastighet for dyret/fisken, dvs. akkurat som for mennesker så er kanskje gjennomsnitts makshastighet rundt 25km/t. Gjennomsnitt er altså makshastighet for det utvalget som er målt delt på antall i utvalget. Det er altså ikke snitthastigheten pr.individ slik at denne blir lav hvis dyret/fisken står mye rolig  ;)

 

tja...det er vel ingen regel som sier at gjennomsnittshastigheter måles kun i forbindelse med maks ytelse.Gjennomsnittshastighet brukes eksempelvis også til å måle fiskens vandringsmønster. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke gjedda den med max toppfart? Trodde den var verdens raskeste fisk under angrep. Men så er det snakk om veldig kort periode som den har toppfart også

 

så et program på nrk en gang ,da sa de baracuda var raskest i angrep. jeg vet ikke  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mye rart man finner på nett når man ikke har mer igjen å gjøre på jobben....

 

I følge 5-6 forskjellig kilder som alle nevner samme hastighet (68mph) så er svaret:

"The fastest species of fish is the Indo-Pacific Sailfish, the scientific name of this fish is "Istiophorus platypterus". It has been clocked in excess of 110 km/h (68 mph) over short periods."

At høyeste målte hastighet skal i tillegg være 180 km/t, 70 km/t raskere enn dette igjen, må jeg si virker litt usannsynlig. Det vil kreve omtrent 6 ganger så stor kraft å svømme i 180 versus 110, som allerede er vannvittig fort og energikrevende. Kan være denne 180-km/t-fisken var fra Tjernobyl.

 

Det er verdt å få med seg at disse 110 km/t er når den hopper. Greit forklart hvorfor de gjør det her:

 

"Some fast-moving ocean rovers increase their overall speed by leaping, maximizing thrust against the water and minimizing drag through the air." 

"In absolute terms — if we allow leaping — the clear winner is the sailfish."

 

Noengang lurt på hvorfor delfiner "head-and-tailer" bortover vannet på filmer som Flipper? Mye samme prinsippet, i tillegg til at det er sosial adferd. Hvis du svømmer halvveis over vann, sparer du masse masse krefter - det skal flere hundre ganger mer kraft for å bevege en masse gjennom vann enn gjennom luft. I hvertfall i følge Mr. Internet.

 

Morsomt er det at vår elskede Salmo Trutta står oppført med fattige 5,4 mph eller 8,73 km/t.

Ikke særlig rakst når mennesket svømmer 8,5 km/t. Kanskje vi skulle svømme etter ørreten i stedet for å kaste fluer mot den?

 

Jeg mener bestemt at når en ørret skygger banen fordi den er skremt, går det litt fortere enn dette.

Men husk at all fart er relativ - kan hende at 8 km/t virker utrolig tregt når det er farten på traktoren foran deg på en svingete vei når du skal rekke kveldsfisket, men det er UTROLIG kjapt (og kjipt) når kilos-ørreten stikker avgårde i 8 km/t fordi du skremmer den med et dårlig kast.  ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjedda er jo formet som en torpedo, med en voldsomt stor rygg, gatt og halefinne. Da skulle man tro at den har egenskapene for å svømme fort også! Fiskens morfologi sier svært mye om hvor mye og fort den beveger seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjedda er jo formet som en torpedo, med en voldsomt stor rygg, gatt og halefinne. Da skulle man tro at den har egenskapene for å svømme fort også! Fiskens morfologi sier svært mye om hvor mye og fort den beveger seg..

 

I følge min gamle lærebok i BZ378 Fiskeøkologi, så har gjedda en perfekt kropp for kraftige aksellerasjoner, men ikke for toppfart. Den "læreboktypiske" hurtigsvømmerfasingen er den du ser hos tunfisk og makrell.

 

Når det gjelder kongen av toppfart, så har alle kildene jeg har sjekket (i likhet med Larserikm) seilfisken som vinner.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke resultater som har den beste vitenskapelige tilnærmingen vet jeg lite om, men husker et program Steve Leonard hadde på TV på litt siden som var kalt Ultimate killers.

Såvidt jeg husker derfra var det black marlin som ble kåret til havets raskeste fisk. Den var målt i hastigheter på opp mot 130 km/t. Denne hastigheten må jo være reell siden de målte hvor raskt snøret ble revet av en snelle etter at den svarte marlinen var kroket ;) Skal utstyr til å takle slikt :)

 

Noe fra samme programmet som hørtes vanvittig ut var at det ble sagt at en gepard akselererte fra 0-100 (ca) på 3 sekunder mens en barracuda gjorde de samme 6 ganger raskere. 0-100 på 0,5 sekunder !!!  :o

 

Mvh

Rolf jf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

Morsomt er det at vår elskede Salmo Trutta står oppført med fattige 5,4 mph eller 8,73 km/t

 

Hmm... Det er ikke akkurat noe problem å gå i 8,73km/t. Prøvd å gå i samme fart som en skremt ørret? God tur sier nå jeg da!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...