Gå til innhold

Bildetråden 2008


Øyvind T

Anbefalte innlegg

  • Svar 680
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Godt å ha litt pause fra fiskinga også, og siden det utrolig kule bandet Valkyrien Allstars hadde konsert ved Gjende på lørdag, passet det bra med en helg i Jotunheimen..

 

Sommernatt ved Gjende

[attachimg=#]

 

 

Morgenstemmning

[attachimg=#]

post-514-13949856769563_thumb.jpg

post-514-1394985677003_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Jasså Andre, har du sendt ut Loke på Fluebindematerial-jakt? :)

 

;D Neida, Ola.  :) Jeg la egentlig bare ut bildet her under bildetråden fordi det ble så (heldigvis) teknisk bra, med god diffus bakgrunn, og egentlig også rett så skarpt ble det. Og et fint regntungt lys.

 

Tekniske data hvis noen i tillegg til meg bryr seg om det  :)

ISO400 (måtte guffe opp litt, for det var dust, svakt lys for å få god nok lukkerhastighet)

Stor blenderåpning for å gjøre bakgrunnen uklar, men ikke større enn f/4,5 akkurat her, i tilfellet han snudde på langsnuten og da hadde det meste blitt uklart.

Blitz - satt på -1,0 svakere for å ikke gi "blitzlys" på motivet

 

Ellers er det, ja, bare en sørgelig historie om en fugl som endte sine dager. Men som Machiavelli sa: Livet er kort, hardt og brutalt  :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jasså Andre, har du sendt ut Loke på Fluebindematerial-jakt? :)

 

;D Neida, Ola.  :) Jeg la egentlig bare ut bildet her under bildetråden fordi det ble så (heldigvis) teknisk bra, med god diffus bakgrunn, og egentlig også rett så skarpt ble det. Og et fint regntungt lys.

 

Tekniske data hvis noen i tillegg til meg bryr seg om det  :)

ISO400 (måtte guffe opp litt, for det var dust, svakt lys for å få god nok lukkerhastighet)

Stor blenderåpning for å gjøre bakgrunnen uklar, men ikke større enn f/4,5 akkurat her, i tilfellet han snudde på langsnuten og da hadde det meste blitt uklart.

Blitz - satt på -1,0 svakere for å ikke gi "blitzlys" på motivet

 

Ellers er det, ja, bare en sørgelig historie om en fugl som endte sine dager. Men som Machiavelli sa: Livet er kort, hardt og brutalt  :)

 

 

 

Har du no mer "tekinikk-info",Andrè? Behandling,kamera,linse? Blir sugen på å slenge ut alt jeg har av penger på foto når bildene blir slik! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AndreBrun

Har du no mer "tekinikk-info",Andrè? Behandling,kamera,linse? Blir sugen på å slenge ut alt jeg har av penger på foto når bildene blir slik! :)

 

Hei, og takk for det.

Jeg gjør forsvinnende lite med bildene i etterbehandlingen, så det er "forarbeidet" som egentlig gjør mest.

Objektivet er en 28-70 f/2,8 fra Nikon. Det gjør mesteparten av jobben når det gjelder skarphet, kontrast og smashing fargegjengivelse.  :) Et fantastisk skarpt objektiv. Og så bruker jeg gode polafilter. Både fra B+W og andre. Folk tror man kan gjøre så mye i Photoshop (og den kan man for så vidt), men man klarer aldri å gjenskape det et polafilter foran objektivet klarer.

 

Noe forenklet kan man faktisk si at kamerahuset er det minst viktige av objektiv og kamera. Som det ble sagt før i tiden da det var dias- bilder som gjaldt: "Kamerahuset er bare noe man må sette bak på objektivet for å registrere bildet"  :)

 

Her er i hvert fall et par eksempler på hva et polafilter gjør (Tatt inne på stua for eksemplets skyld):  :)

POLA_uten586.jpg

POLA_med587.jpg

Samme bilde. Tatt på samme tid. Samme vinkel. Ikke gjort en damn shit med dem i PS annet enn .rawkonvertering. Eneste forskjell er bruk av pola- filter på bildet under. Jepp, et hav av forskjell noen ganger.

Det er usikkert hvilket polafilter som gir best bang-for-the-buck, men ha i hvert fall i minne at du skrur enda et linseglass mellom kamerahus og motiv når du bruker filter. Her: B+W Kaesemann MRC 77mm Polafilter, og Nikon 28-70 f/2,8 ED IF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Andre, håper dere får en fin tur til Island, lov meg en ting...lær Roar å ta skikkelig bilder, han har ødelagt mange fine trofè bilder når han har tatt bilde  ;), skikkelig dårlig er han  ;D! Hils ham når du tar bilde av ham og stor ørreten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...