Gå til innhold

Fordelene med 3er stang


tm

Anbefalte innlegg

Hei Folkens!

 

Jeg sliter med å finne fordeler med 3er stanga mi kontra 4er stanga mi. 3er stang blir stort sett liggende i bilen eller hjemme, dette fordi den:

  • Ikke tåler et vindpust
  • Vanskeligere å presisjonskaste med den
  • Strekker fortommen dårligere
  • Mye jobbing på lengre kast

 

Jeg har flere ganger sett skryt av 2er og 3er stenger på forumet. Hvorfor? Jeg sliter litt med å se noe annen fordel enn at den beskytter tynne fortommer pga sin myket. Håper noen kan hjelpe meg å se lyset da jeg vurderer sterkt å selge stanga. Dette er min andre stang i klasse 3, solgte den første fordi jeg trodde jeg skulle bli bedre venn med denne. Jeg fisker både i elv og i stille vann. For orden skyld så er det snakk om en G.Loomis Streamdance GLX 7'9

 

Med mindre man fisker mye i de minste elvene så er min noe provoserende foreløpige konklusjon er at 3er stenger er mindre egnet til praktisk fiske enn 4er stenger og at det jåleri å bruke en sånn.

 

TM.. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser litt av poengene dine. Er ganske så enig i de fleste, men for min del så går jeg med #3 og #5 på fisketur. Og somoftest så er jeg der det ikke verken trenger lange kast eller tunge fluer, så da gjør #3 stanga jobben. Problemene for min del er der jeg kun har med #3 stanga og kommer opp i fiskesitusjoner der det er god plass, da savner jeg #5`er stanga for det blir litt for mye klabb og babb med så lett snøreklasse. En #4 stang er vel en gylden middelvei mellom disse to stengene mine og vil vel alltid være en kjempefin kobinasjonsstang. Sikkert et kjempealternativ for dem som ikke sier som ole brum : "jatakk begge deler".

 

Angående strekking av fortomm så har jeg ikke det problemet. Men det trenges litt annen teknikk en med #5 stanga å kaste pent. Presisjonskastingen er vel heller ikke `mer` problematisk med #3 mot #5 i mine øyne.

 

Jeg for min del har vært inne på den samme tankegangen som deg, men jeg går på utkikk etter å prøve andre #3 stenger før jeg går til skrittet med å selge bort #3 stanga. Jeg bruker G.Loomis Metolious #3 8,6". En stang jeg oppfatter som veldig myk og derfor blir plundrete både på lange kast og store fluer. Når det er sagt så er det vel ikke meningen at en #3 stang skal kaste laaangt ei heller bære store tunge fluer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser litt av poengene dine. Er ganske så enig i de fleste, men for min del så går jeg med #3 og #5 på fisketur. Og somoftest så er jeg der det ikke verken trenger lange kast eller tunge fluer, så da gjør #3 stanga jobben. Problemene for min del er der jeg kun har med #3 stanga og kommer opp i fiskesitusjoner der det er god plass, da savner jeg #5`er stanga for det blir litt for mye klabb og babb med så lett snøreklasse. En #4 stang er vel en gylden middelvei mellom disse to stengene mine og vil vel alltid være en kjempefin kobinasjonsstang. Sikkert et kjempealternativ for dem som ikke sier som ole brum : "jatakk begge deler".

 

Angående strekking av fortomm så har jeg ikke det problemet. Men det trenges litt annen teknikk en med #5 stanga å kaste pent. Presisjonskastingen er vel heller ikke `mer` problematisk med #3 mot #5 i mine øyne.

 

Jeg for min del har vært inne på den samme tankegangen som deg, men jeg går på utkikk etter å prøve andre #3 stenger før jeg går til skrittet med å selge bort #3 stanga. Jeg bruker G.Loomis Metolious #3 8,6". En stang jeg oppfatter som veldig myk og derfor blir plundrete både på lange kast og store fluer. Når det er sagt så er det vel ikke meningen at en #3 stang skal kaste laaangt ei heller bære store tunge fluer.

 

 

Takker for forståelsen.. :)

 

Det er greit at en 3er stang ikke skal kaste langt, men hvor ofte er fisken stasjonær innenfor kastelengden som oppleves som behagelig med en 3er? Opplever ofte at fisken flytter mye på seg og er svært sjelden innenfor denne kastelengden. Den lille stunden den er det så bruker man gjerne litt lang tid på å kaste på fisken fordi 3er stanga er så rolig. I elv kan man vade forsiktig nærme en steady vakende fisk, men har man vann til knærne og det er litt strøm så blir det jobb å røske snøret fra vannet i det man kaster.

 

Sliter fortsatt med å forsvare plassen til 3er stanga i samlinga mi.

 

TM

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, er sikkert ikke alle som vil like så lette snøreklasser. Tror faktisk det har blitt litt mote å gå med lettest mulig utstyr også, å da går det på bekostning av kasteegenskapene uten at man fanger mer fisk pga av lettere presentasjoner.

 

Før så fisket jo nesten ingen med 0.20, det ble for tynt, nå fisker jo folk med 0.12 å enda mindre i redsel for å skremme fisken :) Ender vel opp med å bruke det en selv føler seg komfortabel med å da er det ikke sikkert alle liker det letteste utstyret for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror faktisk det har blitt litt mote å gå med lettest mulig utstyr også, å da går det på bekostning av kasteegenskapene uten at man fanger mer fisk pga av lettere presentasjoner.

 

 

Kloke ord...

 

 

TM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Folkens!

 

Jeg sliter med å finne fordeler med 3er stanga mi kontra 4er stanga mi. 3er stang blir stort sett liggende i bilen eller hjemme, dette fordi den:

  • Ikke tåler et vindpust
  • Vanskeligere å presisjonskaste med den
  • Strekker fortommen dårligere
  • Mye jobbing på lengre kast

 

Jeg har flere ganger sett skryt av 2er og 3er stenger på forumet. Hvorfor? Jeg sliter litt med å se noe annen fordel enn at den beskytter tynne fortommer pga sin myket. Håper noen kan hjelpe meg å se lyset da jeg vurderer sterkt å selge stanga. Dette er min andre stang i klasse 3, solgte den første fordi jeg trodde jeg skulle bli bedre venn med denne. Jeg fisker både i elv og i stille vann. For orden skyld så er det snakk om en G.Loomis Streamdance GLX 7'9

 

Med mindre man fisker mye i de minste elvene så er min noe provoserende foreløpige konklusjon er at 3er stenger er mindre egnet til praktisk fiske enn 4er stenger og at det jåleri å bruke en sånn.

 

TM.. 8)

 

Artig innlegg tm! Jeg har tenkt det samme selv noen ganger. Har en #3 stang, som var i bruk en del før, men det har blitt mer sjeldent :rolleyes:. De nye #4 stengene er jo så lette, presise og fleksible at jeg ofte heller velger denne klassen når jeg skal fiske lett. #2 stang har aldri vært aktuelt for meg. På fjellturer merker jeg alderdommen. Det er ikke like ok å  bære 30 kilo lenger. Det blir til at en bare tar med seg det aller mest nødvendige. I år blir det en stang i #5 og en i #7!! Til begge stengene tar jeg med både flyt og intemediate snøre.

I sommer har det vært en del vind eller sterk varme. Oppdager faktisk at jeg fisker mest med Z-axis #7. Den stanga blir jeg bare ikke sliten av, og den funger supert for litt større wolly buggers og muddlere. I bellyen har jeg med stenger i #4 og #7. Til nattfiske er #3 uaktuelt for meg.

#3 stanga har jeg ennå ikke brukt i år :rolleyes:. Men, i stilleflytende elv, hvor det er nok med begrenset kastelengde, fisken vaker og det er vindstille, ja da kan #3 stanga være suveren. Den er for det delikate fisket, men hvor ofte opplever en det når en ikke bor ved elver som Glomma eller Rena?

Selv om den ikke er mest i bruk, vil jeg aldri selge Sage #3 SP 9' stanga. Til kosefiske på vakende harr er den suveren. Jeg opplever ikke problem med fortomstrekk. Som regel vil jeg ikke ha en rett fortom ;D ;D

Som for alle andre stang klasser må en finne rette kombinasjon av stang,  snøre og kasteteknikk. På kort hold synes jeg det ikke er verre å være presis med en #3 stang enn andre stenger. (når det er vindstille vel å merke  :D)

Jeg tror at en #3 stang krever litt mer kasteteknikk enn en #5 stang. Når snøret er lett, blir timingen mere viktig. Når også fiskemulighetene med en #3 stang er noe mer begrenset, så anbefaler ikke jeg folk å starte fluekasting med #3 stang.

 

bjorni

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Folkens!

 

Jeg sliter med å finne fordeler med 3er stanga mi kontra 4er stanga mi. 3er stang blir stort sett liggende i bilen eller hjemme, dette fordi den:

  • Ikke tåler et vindpust
  • Vanskeligere å presisjonskaste med den
  • Strekker fortommen dårligere
  • Mye jobbing på lengre kast

 

Jeg har flere ganger sett skryt av 2er og 3er stenger på forumet. Hvorfor? Jeg sliter litt med å se noe annen fordel enn at den beskytter tynne fortommer pga sin myket. Håper noen kan hjelpe meg å se lyset da jeg vurderer sterkt å selge stanga. Dette er min andre stang i klasse 3, solgte den første fordi jeg trodde jeg skulle bli bedre venn med denne. Jeg fisker både i elv og i stille vann. For orden skyld så er det snakk om en G.Loomis Streamdance GLX 7'9

 

Med mindre man fisker mye i de minste elvene så er min noe provoserende foreløpige konklusjon er at 3er stenger er mindre egnet til praktisk fiske enn 4er stenger og at det jåleri å bruke en sånn.

 

TM.. 8)

 

Artig innlegg tm! Jeg har tenkt det samme selv noen ganger. Har en #3 stang, som var i bruk en del før, men det har blitt mer sjeldent :rolleyes:. De nye #4 stengene er jo så lette, presise og fleksible at jeg ofte heller velger denne klassen når jeg skal fiske lett. #2 stang har aldri vært aktuelt for meg. På fjellturer merker jeg alderdommen. Det er ikke like ok å  bære 30 kilo lenger. Det blir til at en bare tar med seg det aller mest nødvendige. I år blir det en stang i #5 og en i #7!! Til begge stengene tar jeg med både flyt og intemediate snøre.

I sommer har det vært en del vind eller sterk varme. Oppdager faktisk at jeg fisker mest med Z-axis #7. Den stanga blir jeg bare ikke sliten av, og den funger supert for litt større wolly buggers og muddlere. I bellyen har jeg med stenger i #4 og #7. Til nattfiske er #3 uaktuelt for meg.

#3 stanga har jeg ennå ikke brukt i år :rolleyes:. Men, i stilleflytende elv, hvor det er nok med begrenset kastelengde, fisken vaker og det er vindstille, ja da kan #3 stanga være suveren. Den er for det delikate fisket, men hvor ofte opplever en det når en ikke bor ved elver som Glomma eller Rena?

Selv om den ikke er mest i bruk, vil jeg aldri selge Sage #3 SP 9' stanga. Til kosefiske på vakende harr er den suveren. Jeg opplever ikke problem med fortomstrekk. Som regel vil jeg ikke ha en rett fortom ;D ;D

Som for alle andre stang klasser må en finne rette kombinasjon av stang,  snøre og kasteteknikk. På kort hold synes jeg det ikke er verre å være presis med en #3 stang enn andre stenger. (når det er vindstille vel å merke  :D)

Jeg tror at en #3 stang krever litt mer kasteteknikk enn en #5 stang. Når snøret er lett, blir timingen mere viktig. Når også fiskemulighetene med en #3 stang er noe mer begrenset, så anbefaler ikke jeg folk å starte fluekasting med #3 stang.

 

bjorni

 

 

Hei Bjorni.

 

Det kan godt være kasteteknikken min er en faktor her,den kunne sikkert vært bedre og etterhvert som årene har gått så heller jeg mer og mer mot raske stenger. Det passer vel dårlig med en 3er stang.

 

For å illustrere min utvikling som kaster:

I mange år har en #4 middels rask 8'6 vært favoritten min til elv og stille vann, men i vår spontankjøpte en #4 veldig rask 9' og fikk en aha opplevelse. Stanga er en del tyngre enn den forrige favoritten, det bekymra meg med engang men fant fort ut at dette betyr ingenting i fiskesituasjon for meg. Og jeg setter utrolig pris på hvor mye enklere det ble å få flua dit jeg vil.

 

 

TM 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt den samme utviklingen, fra litt mykere til stivere stenger. Endte opp med G. Loomis Distance stenger, men de ble for stive. Gikk "ned" til Scott E2 i #5 og den "sitter" med  Rio accelerator snøre. Fant imidlertid ut at jeg likte den litt "mykere" Z-axis'en i #7.  Fungerer på dagtid med Sharkskinn #7 (med unntak av litt såre fingre). Prøvde imidlertid Sage TCR #5 for litt siden og ble helt fortapt i den.  Merkelig det der, synes nesten som valg av stenger svinger litt med humøret, men tenderer nok mot litt raskere stenger i de lavere vektklassene jeg også. Sånn sett er #3 stanga et unntak. Må omstille meg når jeg fisker med den. Ta det knusende med ro og bare nyte fisket ;D. (Gjerne på vakende harr på stille solfyllte septemberdager, høstens højdare...)

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant diskusjon - men det er vel forskjell på treere og?  Jeg er iallefall svært fornøyd med min Guideline LPX 8.6.  Bortsett fra følsomhet for vind, kjenner jeg meg ikke helt igjen i problematikken - derimot har jeg vanskeligheter med fortyngede nymfer, gullhode og ikke minst tungsten.  På den annen side oppfatter og bruker jeg treern primært som tørrflue/overflatefiske-stang, og opplever at jeg i de fleste tilfeller foretrekker den framfor femmern.  Treern er nok mer følsom for slurv i kastebevegelsen, men det er et korrektiv jeg har godt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant diskusjon - men det er vel forskjell på treere og?  Jeg er iallefall svært fornøyd med min Guideline LPX 8.6.  Bortsett fra følsomhet for vind, kjenner jeg meg ikke helt igjen i problematikken - derimot har jeg vanskeligheter med fortyngede nymfer, gullhode og ikke minst tungsten.  På den annen side oppfatter og bruker jeg treern primært som tørrflue/overflatefiske-stang, og opplever at jeg i de fleste tilfeller foretrekker den framfor femmern.  Treern er nok mer følsom for slurv i kastebevegelsen, men det er et korrektiv jeg har godt av.

 

Bra du er fornøyd med 3ern din. Jeg er også veldig fornøyd med min så lenge jeg kaster på gressplenen utenfor huset.  ;D

 

TM

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant diskusjon - men det er vel forskjell på treere og?  Jeg er iallefall svært fornøyd med min Guideline LPX 8.6.  Bortsett fra følsomhet for vind, kjenner jeg meg ikke helt igjen i problematikken - derimot har jeg vanskeligheter med fortyngede nymfer, gullhode og ikke minst tungsten.  På den annen side oppfatter og bruker jeg treern primært som tørrflue/overflatefiske-stang, og opplever at jeg i de fleste tilfeller foretrekker den framfor femmern.  Treern er nok mer følsom for slurv i kastebevegelsen, men det er et korrektiv jeg har godt av.

 

Bra du er fornøyd med 3ern din. Jeg er også veldig fornøyd med min så lenge jeg kaster på gressplenen utenfor huset.  ;D

 

TM

 

 

 

 

 

 

Får du fisk der da??  ;D ;D ;D

 

bjorni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant diskusjon - men det er vel forskjell på treere og?  Jeg er iallefall svært fornøyd med min Guideline LPX 8.6.  Bortsett fra følsomhet for vind, kjenner jeg meg ikke helt igjen i problematikken - derimot har jeg vanskeligheter med fortyngede nymfer, gullhode og ikke minst tungsten.  På den annen side oppfatter og bruker jeg treern primært som tørrflue/overflatefiske-stang, og opplever at jeg i de fleste tilfeller foretrekker den framfor femmern.  Treern er nok mer følsom for slurv i kastebevegelsen, men det er et korrektiv jeg har godt av.

 

Bra du er fornøyd med 3ern din. Jeg er også veldig fornøyd med min så lenge jeg kaster på gressplenen utenfor huset.  ;D

 

TM

 

 

 

 

 

 

Får du fisk der da??  ;D ;D ;D

 

bjorni

 

Nja.... Ulldotten har satt seg fast i noe kvister engang. Jeg sto og drømte om aurivilli og head and tail-vak og da jeg kjente det lugga litt så ga jeg tilslag til den store gull medaljen. Det gikk tilfeldigvis noen forbi, de kommenterte heldigvis ikke de ufrivillige spasmene mine.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at 3'er stng kan bli litt "jåleri"...men noen ganger en kjekk ing å ha.

Da tenke jeg ikke på èn spesiell 3'er stang, men forskjellige.

 

Til mitt småbekkfiske på lav vannstand vil jeg som eier flere 3'er stenger velge èn fremfor andre.

Myk/delikat nok til at jeg slipper blindkaste for å presentere relativt lette fluer med relativt lang fortom.

 

På den andre skalaen har jeg fantastiske "kaste 3'ere" for mer åpent terreng, og gjerne vann (men der bruker jeg nesten alltid #4 og #5).

 

Det samme finner man igjen i alle klasser egentlig, og har funnet "mange veier til Rom".

Noen stenger utpeker seg derimot til mer "litt av alt" type fiske stenger.

 

Til mitt vannfiske bruker jeg mye to typer, den raske med litt stivhet i tupp, kaster nydelig lett line også med tunge fluer, men samtidig en racer på fjærmyggfiske hvor presentasjoner langt unna ofte er tema.

Kunne brukt både #5 og #6, men fiske med tynn fortom og mindre avdrift grunnet tynnere line i vann, gjør at valget ofte i år falt på denne stangen.

 

Til det andre type #4 fisket mitt med nymferigg og tørt i elv, og noe bellybåtfiske er den dypere satngen som med letthet presenterer uten nevneverdig blindkasting...underhåndskaster også godt med lite line i vannet (krever lite oppspenn, eller ihvertfall passer timingen min bedre)

 

slik fortsetter det dessverre for meg i nesten alle stangklasser ???

Som bjorni sier; avhenger faktisk litt av dagsform og følelse for dagen.

 

Men når jeg skal pakke sekken og putte to stenger i tube for Hardangervidda, så ser jeg hvilken to som jeg ihvertfall ikke vil klare meg uten. Det blir enten en #4 og #5 stang, eller kanskje to #5 stenger, med ulikt bruksområde. Mine stenger er ettehvert alle følsomme og snille mot tynne spisser, så det spiller egentlig ikke så stor rolle.

 

Men #3'er stengene mine vil jeg likevel ikke kaste i søpla, de bruker jeg nesten hele forsesong i småelver, og til og med under fiske der jeg er nær fisken i større elver. Men lite i vann.

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innteresant diskusjon og jeg har lurt lang tid på hvordan jeg kaster med en #3 stang.

Er helt i opplæringsfasen og bruker en #5 stang som jeg kanskje av og til syns blir litt tung og har derfor lurt litt på en #3 stang

Fisker i Hallingdalselva så da blir vel en #3 stang i minste laget, men vet ikke om det er lettere for en nybegynner å kaste med en #3 stang enn en #5 stang.

Så hvis noen selger en billig, men fullt brukendes #3 stang.

Si ifra!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#5 stenger er så mangt :)

Til Hallingdalselva ville jeg umiddelbart tenkt #5 stang selv, noen ganger #4...igjen avhengig av aksjon.

Hvis du skal ha #3 stang ville jeg ikke anbefale min favoritt til småbekkene, men en som kaster godt, men samtidig gir fordeler kontra en stiv/tung #5.

 

Mange kan sikkert gi varme anbefalinger...jeg skal ikke begi meg ut i å fremheve noen, men de jeg har prøvd som kan passe til slikt er : Redington CPS, Streamstix Evo2 og Orvis Helios. Sisitnevnte er for dyr til at du nå skal vurdere den.

R<edington CPS og billige Streamstix finesse er begge stenger du kan kaste jevnt godt med...enkle.

Guideline, Vision, Sage; loomis og mange flere der ute. Dra til din lokale forhandler å prøv. Hvis ikke kjør litt lengre, kan være verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innteresant diskusjon og jeg har lurt lang tid på hvordan jeg kaster med en #3 stang.

Er helt i opplæringsfasen og bruker en #5 stang som jeg kanskje av og til syns blir litt tung og har derfor lurt litt på en #3 stang

Fisker i Hallingdalselva så da blir vel en #3 stang i minste laget, men vet ikke om det er lettere for en nybegynner å kaste med en #3 stang enn en #5 stang.

Så hvis noen selger en billig, men fullt brukendes #3 stang.

Si ifra!

:)

 

Hei Olav.

 

Fisker mye i Hallingdalselva selv. Har hytte i flå. I fjor veksla jeg mellom #4 8,6' og #5 9'. Etter at jeg fikk meg en #4 9' i år så har jeg aldri følt behovet for noe annet. Den takler nesten like mye vind som 5ern min og blåser det så mye at det ikke går å kaste med den så sitter jeg i bilen på vei hjem.

 

TM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, hva med å vri litt på mindsett. Ikke tenk stang i ditten og datten klasse. Det finnes jo ikke noe sånnt som ei #3 stang, og det en produsent anbefaler for #3 kan være en #5 for en annen. Tenk heller snøre. I utgangspunktet er det jo lettere å få stor fisk jo lettere snøre en bruker fordi det skremmer fisken mindre. En annen fordel er at man ikke blir fristet ttil å kaste langt  ;D. I de fleste tilfellene kaster man jo allt for langt når man har sjansen. Det at en "tvinges" til korte kast gjør at en kommer nærmere på fisk, og har bedre kontroll.

 

Ulempene er jo greit listet opp i første innlegg. I tillegg vil jeg si at det generellt er vanskeligere å kaste med lette snører uansett stang, og at de ikke takler store eller tunge fluer.

 

Det som alikvel bør avgjøre er hvor gøy man synes det er å gå med lett utstyr og få fisk på dette. Man fisker jo uansett ikke med fluestang fordi det er praktisk? Tvert i mot er nok noen av mine stenger ganske upraktiske, men gir desto mer fiskeglede. Dersom du ikke trives med en stang er livet for kort til å bruke tid på den. Men før den stampes kan det være lurt å prøve den med andre snørevekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Tobbe

Hmmm, hva med å vri litt på mindsett. Ikke tenk stang i ditten og datten klasse. Det finnes jo ikke noe sånnt som ei #3 stang, og det en produsent anbefaler for #3 kan være en #5 for en annen. Tenk heller snøre. I utgangspunktet er det jo lettere å få stor fisk jo lettere snøre en bruker fordi det skremmer fisken mindre. En annen fordel er at man ikke blir fristet ttil å kaste langt  ;D. I de fleste tilfellene kaster man jo allt for langt når man har sjansen. Det at en "tvinges" til korte kast gjør at en kommer nærmere på fisk, og har bedre kontroll.

 

Ulempene er jo greit listet opp i første innlegg. I tillegg vil jeg si at det generellt er vanskeligere å kaste med lette snører uansett stang, og at de ikke takler store eller tunge fluer.

 

Det som alikvel bør avgjøre er hvor gøy man synes det er å gå med lett utstyr og få fisk på dette. Man fisker jo uansett ikke med fluestang fordi det er praktisk? Tvert i mot er nok noen av mine stenger ganske upraktiske, men gir desto mer fiskeglede. Dersom du ikke trives med en stang er livet for kort til å bruke tid på den. Men før den stampes kan det være lurt å prøve den med andre snørevekter.

 

 

Meget bra innlegg dette her synes jeg. Min første enhånds stang var en Loop blueline 5#. Den brukte jeg noen år fremtil jeg fikk et kjempe tilbud på grey line i på 3 og 5#..

5# var jeg missfornøyd med i begynnelsen, grunnet feil snøre. Etter å kjøpt en haug med snører fra forskjellige merker har jeg stor fornøyd i to år.

98% av di som fisker med 5# stang fisker med vanlig WF flyte snører, å da tenker di at et snøre er nu ett snøre. Så da blir di missfornøyd og kvitter seg med stanga før di bytter snører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

3-er IKKE for lett for Hallingdalselva (eller andre elver for den sakens skyld) Lettere og mer delikat presentasjon, MYE høyere krokings % etc. Å gud så forbanna moro. Forøvrig er et 3-er snøre mye tynnere enn et 5-er snøre, ergo kaster det ikke mye dårligere i vind... For de som sliter; kast "sideveis" (altså det som er et ekte underhåndskast). Sjelden det blåset helt ned på vannflata. Klart 5-er stenger er lettere å kaste lengre med, men ikke mye.. OG i allefall ikke nok til å nå de som alltid er utenfor kastehold :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-er IKKE for lett for Hallingdalselva (eller andre elver for den sakens skyld) Lettere og mer delikat presentasjon, MYE høyere krokings % etc. Å gud så forbanna moro. Forøvrig er et 3-er snøre mye tynnere enn et 5-er snøre, ergo kaster det ikke mye dårligere i vind... For de som sliter; kast "sideveis" (altså det som er et ekte underhåndskast). Sjelden det blåset helt ned på vannflata. Klart 5-er stenger er lettere å kaste lengre med, men ikke mye.. OG i allefall ikke nok til å nå de som alltid er utenfor kastehold :)

 

Hei Pål og takk for svar.

 

Vil gjerne at du forklarer hvorfor krokingsprosenten blir høyere med en stang i klasse #3.

Når det gjelder presentasjon så er jeg enig i snøret fallet lettere på vannet og lager mindre støy, men bortsett fra det så syns ting blir vanskeligere. Bevisst å legge litt slakk i fortommen eller å strekke den blir mye vanskligere for meg.

 

Men skjønner at jeg må jobbe litt med kasteteknikken. ;)

 

TM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

3-er IKKE for lett for Hallingdalselva (eller andre elver for den sakens skyld) Lettere og mer delikat presentasjon, MYE høyere krokings % etc. Å gud så forbanna moro. Forøvrig er et 3-er snøre mye tynnere enn et 5-er snøre, ergo kaster det ikke mye dårligere i vind... For de som sliter; kast "sideveis" (altså det som er et ekte underhåndskast). Sjelden det blåset helt ned på vannflata. Klart 5-er stenger er lettere å kaste lengre med, men ikke mye.. OG i allefall ikke nok til å nå de som alltid er utenfor kastehold :)

 

Hei Pål og takk for svar.

 

Vil gjerne at du forklarer hvorfor krokingsprosenten blir høyere med en stang i klasse #3.

Når det gjelder presentasjon så er jeg enig i snøret fallet lettere på vannet og lager mindre støy, men bortsett fra det så syns ting blir vanskeligere. Bevisst å legge litt slakk i fortommen eller å strekke den blir mye vanskligere for meg.

 

Men skjønner at jeg må jobbe litt med kasteteknikken. ;)

 

TM

 

Jeg har erfart at mine tilslag ofte er for raske/harde. Med mykere/lettere stenger får man en fin "innebygd" forsinkelse i tilslaget :) Klasse 0 er helt rått på tilslag..... Alt dette avhenger selvfølgelig av hver enkelt fisker.. Dessuten er det ikke alle 3-er stenger som er like bra. Vanskeligere å produsere bra stenger i lettere klasser enn feks. 5-er stenger... Klasse 4 snøre på 3-er stang dreper litt av vitsen med delikat presentasjon, men er alikevel mer delikat enn klasse 5 etc. PS Bruker man ned i 7X fortom opplever man også færre ryk med lettere vektklasser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg Pål Andersen når det gjelder krokings egenskaper med en #3

Den gir det lille exstra sånn at fluen sitter bra

Sikker mye med teknikk og gjøre oxå, men for min del er en #3 stang knall til elver!

 

Bruker den også til en del mindre vann.. men blir dog ikke brukt til andre ting enn små Tørrfluer

Ellers til litt røffere vind,tyngre fluer,nymfer kommer #5 til sin rett...

 

Handler for min del om bruksområde.

Har for det meste tatt all fisk mellom 5-15meter det takler også #3 stangen!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg en jålestang i vinter: Diamondback Diamondglass #3, 6`6`. I kombinasjon med Abel Creek #1 og Cortland Sylk DT #3 er den et lite smykke i min samling av arbeidsstenger og -sneller. Veldig følsom for kastefeil, og uvant dyp i aksjonen for en XP-mann -men etter litt tilvending så er den nydelig å kaste med. Det syntetiske silkesnøret lander fjærlett, og står fint ift fluestørrelser fra 16/17 og nedover på 7X spiss. I utgangspunktet kjøpte jeg den for å fiske litt i en lokal bekk på våren og i noen småelver på fjellet om sommeren(2-400 grammere blir morsommere da). Etter å ha lest denne tråden hvor trådstarter stiller noen betimelig spørsmål og hvor bl.a. flyalf og Pål Andersen gir noen oppløftende svar så tror jeg stanga blir med til en større østlandselv også. Skal bli gøy å teste den ut om forholdene tillater det.

 

JB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Eikre

For å ta et eksempel:

 

Under prøvefisket før NC i Guddal i år så ble det kjapt klart at fisken ikke var av den største sorten, men med innslag av grei størrelse. Heller ikke var den særlig sær i matveien. Men den var kjapp, sterk og spretten av seg. Og ettersom vi skulle fiske uten mothaker så ble valget av snøre og stang rimelig lett - et lett 3er-snøre (altså på grensen til 2er) og en myk 3er-stang (selv om det ikke er noe som heter det i følge enkelte kverulanter) i 8 fots lengde.

 

Hvorfor dette valget? Ikke trengte jeg å lure fisken med nydelige presentasjoner (ikke sikkert jeg hadde klart heller). Ikke trengte jeg å bruke 7x eller 6x spiss heller. Fisken var altså hverken sky eller vanskelig, og dessuten blåste det ganske mye. Vel, det var rett og slett fordi jeg ville kroke bedre og kunne få inn fisken kjappere. Fort gjort å miste sprelsk fisk som hoppet i ett sett og i alle retninger hvis ikke stanga var myk nok til at jeg kunne kjøre knallhardt. Pål Andersen er et unntak i så måte. Makan til mann til å dempe med håndledd på stivere stenger ved kjøring av fisk skal man lete lenge etter. Men slike egenskaper har altså ikke jeg utviklet godt nok. Uansett så gjorde 3er oppsettet mitt jobben og vel så det. Vinden påvirket bare at jeg måtte beregne inn litt drifting før nedlegg, fisken ble ikke mer skremt av at det var et lettere snøre, ferre fisk ble bommet på (bomkroket) og landingsprosenten var etter forholdene skyhøy. Dessuten hadde jeg det noe så inn i granskogen moro! Men hvem har ikke det når alt klaffer? Det ble også noen fisk av fin størrelse og da var det nesten så jeg hadde lyst til å kjøre dem litt lenger bare for moro. Hvilket jo selvfølgelig er uakseptabelt uansett situasjon og hvor fristende det er.

 

I etterkant av dette har jeg tatt frem 3er oppsettet flere ganger og konkludert med at jeg har brukt slikt utstyr alt for lite. Problemet er at på stor fisk i f.eks. den "elva vi ikke skal skrive mer om" så kan det bli et problem med kjøringa. Får rett og slett ikke nok kraft. Ikke jeg i hvert fall. Dessuten har jeg ikke Pål's evner til å kaste langt med så lette snører. Men du verden så gøy det er når fisken ikke er over grensen stor eller for langt unna! Lettere å lure er den også med slikt utstyr. Og taktisk posisjonering kan sørge for at man likevel kommer nær nok i mange tilfeller.

 

Så min anbefaling er - Ha alltid en 3er klar og innenfor rekkevidde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Andersen

Enig der Erik. Man blir nesten irritert når man tenker på hvor mye mere gøy og effektivt det er med lettere utstyr, og man ALT for ofte går for den "vante" 5-er tralten :) 3-er utstyret er klart med tørrflue til Rena, banna bein :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...