Gå til innhold
  • 0

Vadeutstyr


Drammensfiskern

Spørsmål

Hei hei, jeg skal nå gå til innkjøp av mitt første vadeutstyr.

 

Hva trenger jeg? Samt er det noe dere anbefaller?

Jeg regner med at jeg trenger vadebukse og vadesko, men er det noe mer? Jeg har hørt at noen har snøret i en slags kopp eller no, hva er mest vanlig her? at det ligger i vannet foran deg?

 

Drammensfiskern

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0
Gjest Henning

Kjøp deg pustende vadere, sko og en grei fiskejakke som puster og er tett.

Da er du "forsegla" i all slags vær vist det skulle komme møkka vær i en liten periode. Står du over drittværet til godværet kommer, så opplever du som oftest det flotteste fisket også :)

 

Er ikke sikker på hva du mener med kopp til snøret, men det er antagelig snørekurv du mener. Dette er ikke et must, men har hørt at noen liker det. Vist du ikke har det, så går det veldig greit å ha snøret liggende på bakken eller i elva/vannet.

 

kan komme med tips til greie startsett til vadebekledning vist det er ønskelig, men da er det greit å vite hvilken prisklasse du har tenkt å legge deg på. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

"Kopp" til å ha snøret i, eller snørekurv, er ikke så dumt å satse på.

Spesiellet hvis du planlegger å fiske litt i sjøen også, der tang, stener, bølger osv kan lage rot i løssnøret og i verste fall skade det.

 

Utvalget spenner seg fra billige sammenleggbare kurver av ståltråd og netting, til en ganske dyre (men i min erfaring helt uovertrufne) "plastbøtta " til Orvis (ca 650.-)

 

Det en skikkelig snørekurv bidrar til er rett og slett å holde orden på snøret mens du kaster, og når du skyter snøret i siste framkast, er det mindre fare for at det vaser seg og stopper opp.

 

Et tips - finn en passe stor (si 40x25 cm) plastkurv fra f.eks. Claes Ohlsson, Biltema el.l., skjær hull i det til et belte og bruk dette. Det hjelper noe helt utrolig spesiellt hvis man fisker et sted med mye kvist, busker osv rundt seg. Jeg bruker nå konsekvent "orvis-bøtta" mi til alt fiske - selv om jeg får rare blikk langsmed elva!

 

Vadere - sjekk nettbutikkene eller i hvertfall nettsidene til butikkene, de fleste allerede nevnt. se også www.nfisk.no - kan ha tilbud på diverse vadeutstyr. Du kommer laaangt med 2500.- for bukse og sko - men de absolutt billigste (med mindre det er super-salg) er ofte verdt å styre unna. Slitestyrke og puste-egenskaper (som gore-tex) er som regel det som er forskjellen mellom de billige og de dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Siden du er nybegynner så vil jeg bare advare deg mot å bruke orvis-bøtta, eller andre bøtter for den saks skyld, til elvefiske. De er rene dødsfellen i elva hvis du skulle ta en Fismen, så bruk andre løsninger til elvefiske!

 

Jeg vil ikke si meg helt enig her - vadere er også "dødsfeller" hvis man snubler og bader, man kan henge seg opp i greiner og kvister, sette foten fast mellom to steiner osv - vading er forbundet med KALKULERT RISIKO uansett om man har bøtte eller ei - eller for den sak skyld redningsvest.

Bøtta kan også meget lett fjernes ved å løse ut beltet.

Så jeg er ikke sikker på om man skal utpeke "bøtta" til det største risikomomentet, erfaren eller uerfaren.

 

Skal du vade i en elv som ikke er 100% stuegulv, vil jeg også anbefale vadestav, forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Siden du er nybegynner så vil jeg bare advare deg mot å bruke orvis-bøtta, eller andre bøtter for den saks skyld, til elvefiske. De er rene dødsfellen i elva hvis du skulle ta en Fismen, så bruk andre løsninger til elvefiske!

 

Jeg vil ikke si meg helt enig her - vadere er også "dødsfeller" hvis man snubler og bader, man kan henge seg opp i greiner og kvister, sette foten fast mellom to steiner osv - vading er forbundet med KALKULERT RISIKO uansett om man har bøtte eller ei - eller for den sak skyld redningsvest.

Bøtta kan også meget lett fjernes ved å løse ut beltet.

Så jeg er ikke sikker på om man skal utpeke "bøtta" til det største risikomomentet, erfaren eller uerfaren.

 

Skal du vade i en elv som ikke er 100% stuegulv, vil jeg også anbefale vadestav, forresten.

 

Er ikke enig i det du sier. Vet ikke om du snakker av erfaring, eller om du bare antar, men jeg kan garantere at hvis du detter i elv med bøtte kan du fort bli dratt under. Det er ikke samme risiko med vadebukser, og jeg skal love deg at det ikke er spesielt lett å løsne bøtta hvis du kommer ut for en slik situasjon! Derfor står jeg fortsatt for anbefalingen min om å ikke bruke bøtte i elv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Siden du er nybegynner så vil jeg bare advare deg mot å bruke orvis-bøtta, eller andre bøtter for den saks skyld, til elvefiske. De er rene dødsfellen i elva hvis du skulle ta en Fismen, så bruk andre løsninger til elvefiske!

 

Jeg vil ikke si meg helt enig her - vadere er også "dødsfeller" hvis man snubler og bader, man kan henge seg opp i greiner og kvister, sette foten fast mellom to steiner osv - vading er forbundet med KALKULERT RISIKO uansett om man har bøtte eller ei - eller for den sak skyld redningsvest.

Bøtta kan også meget lett fjernes ved å løse ut beltet.

Så jeg er ikke sikker på om man skal utpeke "bøtta" til det største risikomomentet, erfaren eller uerfaren.

 

Skal du vade i en elv som ikke er 100% stuegulv, vil jeg også anbefale vadestav, forresten.

 

Er ikke enig i det du sier. Vet ikke om du snakker av erfaring, eller om du bare antar, men jeg kan garantere at hvis du detter i elv med bøtte kan du fort bli dratt under. Det er ikke samme risiko med vadebukser, og jeg skal love deg at det ikke er spesielt lett å løsne bøtta hvis du kommer ut for en slik situasjon! Derfor står jeg fortsatt for anbefalingen min om å ikke bruke bøtte i elv!

 

Erfaring. Fra både brenninger i sjøen og stri elv.

Min lærdom? Vader alltid forsiktig, med eller uten bøtte. 

 

Drammensfiskeren: lykke til med søk øg kjøp av vadere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Spørsmålet var vel om du har opplevd å få elva over kanten på bøtta. For din skyld får jeg håpe du ikke har det for da hadde du nok hatt et litt annet syn på saken!  ;)

 

Somm sagt - erfaring. To ganger, en gang i Rena og en gang i en litt raskere elv. Begge gangene løste jeg ut låsen og hadde ingen problemer. Mest fordi jeg stod godt og vadet forsiktig uansett. Kalkulert risiko - pipen har samme lyd og synet er det samme.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for all hjelpen.

 

Larserikm er faktisk veldig flink til å gi oss nye tips og gode råd. Hvis du mener at det er en risiko rundt dette med vading så er sikkert det riktig, men ikke bruk 10 poster på å få andre til å si seg enig med deg. Risikoen vedr. "bøtte" og vading vil helt sikker bli oppfattet på forskjellig måte, ut i fra hvilken type vann du er i og hvilke risiko du selv utsetter deg for.

 

Smil og hver glad for hver dag som går, så skal du se hvor mange venner du får ;)

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Skitt fiske har også et pakketilbud på Vision Extreme Zip, med sko til 2100 ellerno i den dur. Virka rimelig...

Men med dollarn nede i beint 5kr så kan jo selv en nybegynner som meg være svært frista til å prøve seg på ebay eller lignende. Har man importert noe før og kjenner reglene så er det jo utrolig hva man kan komme unna med =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Skitt fiske har også et pakketilbud på Vision Extreme Zip, med sko til 2100 ellerno i den dur. Virka rimelig...

Men med dollarn nede i beint 5kr så kan jo selv en nybegynner som meg være svært frista til å prøve seg på ebay eller lignende. Har man importert noe før og kjenner reglene så er det jo utrolig hva man kan komme unna med =)

 

Ja, man kommer greit ut av det selv om mva og moms kommer i tillegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Skitt fiske har også et pakketilbud på Vision Extreme Zip, med sko til 2100 ellerno i den dur. Virka rimelig...

Men med dollarn nede i beint 5kr så kan jo selv en nybegynner som meg være svært frista til å prøve seg på ebay eller lignende. Har man importert noe før og kjenner reglene så er det jo utrolig hva man kan komme unna med =)

 

Ja, man kommer greit ut av det selv om mva og moms kommer i tillegg :)

 

mva OG moms? Svært så mye merverdiavgift det skal betales da..

Har ikke vi regler mot dobbelt beskattning her til lands? ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Siden tråden heter vadeutsyr... Har noen erfaring med Simms Rivershed vadesko?

Driver å vurderer disse siden jeg ofte går mye på land på vidda osv.

 

Har brukt dem denne sesongen , og virker sålangt veldig bra . Veldig brede og behagelige , god ankelstøtte og virker svært solid bygget.

Foret innvendig er også glatt så man får på tørre vadere lett.

Men de er digre og tar brutalt mye plass i sekken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Siden tråden heter vadeutsyr... Har noen erfaring med Simms Rivershed vadesko?

Driver å vurderer disse siden jeg ofte går mye på land på vidda osv.

 

Har brukt dem denne sesongen , og virker sålangt veldig bra . Veldig brede og behagelige , god ankelstøtte og virker svært solid bygget.

Foret innvendig er også glatt så man får på tørre vadere lett.

Men de er digre og tar brutalt mye plass i sekken...

 

Takk for for svar! Hørtes ikke skremmende ut, mye plass i sekken... får satse på å ha de på beina da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...