Gå til innhold

Kajakkfiske i Rena - noen tanker...........


Gjest Terje Refsahl

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

For ikke så lenge siden tok jeg meg en tur opp til hengebrua for en liten kveldstur. Jeg fisker svært sjelden hengebrustrekket på denna tida av året, ganske enkelt fordi jeg synes det blir for mange folk der oppe og fordi jeg har plenty med andre plasser å velge i.

 

Da jeg ruslet nedover fra hengebrua kom jeg ikke langt før jeg så de første kajakkene og kanoene ett stykke på nedsiden av hengebrua. Flere av dem trålet opp og ned på nedsiden av hengebrua og ved Lindstad området (fluesona). Det tok heller ikke lang tid før jeg møtte de første frustrerte fluefiskerene. Frustrerte i den forstand at de opplevde kajakk og kanotrafikken som en helt klar konflikt i forhold til landfiskeren. Kvelden gikk heller ikke uten at jeg selv opplevde problemet på nært hold da en kanopadler (fisker) kom ut fra "bushen" i nattemørke å ødela muligheten for en virkelig stor ørret. Vedkommende kjørte rett over vaket med bevegelig årer og ørreten flytta seg femten meter ut i strømmen for så å begynne å beite seg nedover.............

 

Det jeg ikke kan forstå er hvorfor man ikke forbyr fiske fra kajakk/kano i det området som er besøkt av klart flest folk i Renaelva. Fra Lindstad og opp til hengebrua er det i høysesongen rellativt mange mennesker og det er nesten ikke til å unngå at det blir problemer når kajakk/kanofiskerene sitter å kaster inn mot land i områder hvor det ferdes svært mange landfluefiskere. Når man i tilleg beveger seg opp og ned ett lite strekke av elva opp til flere ganger i løpet av kort tid, ja da blir det en del uro og "konflikter" er nærmest uungåelig.

De jeg snakka med var svært misfornøyd med dette og mente helt klart at det er på tide å vurdere forbud mot fiske fra kajakk/kano i dette populære området.

Mon tro hvordan det hadde vært for eksempel i Hemsila hvis det var lov å fiske med kajakk/kano i områdene hvor det var mest folk...........tipper det er ett rellativt uaktuellt tema :)

 

Nå er jeg selv en av de som padler mye i Rena, men bruker kajakken for å ta meg fra A til B, og fisker en sjelden gang fra den hvis det ikke er noen folk i nærheten .

For meg er fluefiske jakt fra land men jeg forstår jo at noen synes det er greit å fiske fra kajakk. Dem om det, selv synes jeg jaktfølelsen forsvinner helt og at det blir for enkelt å gli helt inn på en ørret for så å legge flua i kjeften på`n ;D ;D................spøk til side men jeg synes det er på tide å tenke igjennom bruken av kajakk og kano som fiskeredskap i en av norges beste og mest populære ørret og harr elver.

Det er ikke rent få ganger jeg har vært nede på rødsbakken og sett hvordan mange sitter i kajakken og kaster på ørret som vaker helt inne ved land. Har man da tenkt igjennom at ved å fiske fra kajakk på en vakende fisk inne ved land så har man lagt beslag på ganske mange meter nedstrøms og oppstrøms hvor en landfisker bare kan glemme å legge ut flua??..........skal man fiske fra kajakk på fisk som vaker helt inne ved land, hvorfor kan man da ikke gå ut av kajakken og jakte fra land allikavæl??...............jeg har møtt flere fluefiskere som har snudd fordi det har vært for mange "båter" som har dekket opp for store områder av elva. Sånn skal det ikke være i en så populær elv etter mitt syn.

 

Det undrer meg også hvorfor rellativt unge gutter ikke kan ta bena fatt å gå på ørretjakt, men må sitte på ræva i en kajakk. Er det fordi det rett og slett er mye enklere å komme inn på fisken og at sjansen for stor ørret øker??.........og en ting til.......når det vaker en stor ørret utenfor kastehold, hvorfor er det sånn at vi mennesker ikke kan bare akseptere at den står utenfor rekkevidde??....nei vi må jo ha muligheten til å få tak på`n........det er vel en del av at alt skal være så forbanna tilgjengelig for oss mennesker, så også ørreten for oss fluefiskere. "når vi den ikke fra land, da skal vi bætten døtte meg ta`n fra kajakk, kano eller bellyboat...........ta`n skal vi uansett når vi nå først har muligheten...................kanskje det er en grunn til at ørreten har blitt så stor, kanskje det er en grunn til at den står utenfor kastehold??.........

 

Konklusjon:

Jeg kommer garantert til å stille meg bak ett forbud mot fiske fra kajakk, kano eller annet flyteredskap i Renaelva........når det er sagt har jeg heller ikke noe problem med å godta at så ikke skjer, men da håper jeg iallefall at man kan vurdere forbud i de områdene av elva hvor det ferdes flest folk.............jeg håper også at kajakk og kano fiskeren er så oppegående at man kan være kritiske til eget fiske, ja til og med kanskje begynne å vurdere om det er særlig lurt å bruke kajakken i områder med veldig mye folk som går langs land......................kanskje man til og med kan hoppe ut av kajakken/kanoen å bli på land en stund når man ser at "oi her var det mye folk i busker å kratt gitt".............Jeg kommer iallefall aldri til å ta med meg kajakken opp til Fluesona i den tida det ferdes mye folk der, alt som krevdes var en liten tur langs land, og dermed så jeg fort hvor håpløst det er........det var ikke spesiellt vanskelig å ta de misfornøyde fluefiskerenes perspektiv.

 

Til slutt vil jeg sterkt understreke at dette ikke er en kritikk mot enkelt personer men en generell tankerekke jeg gjør meg. Jeg regner med å provosere en del av Renas kajakk/kano/bårfiske entusiaster, men regner også med at de er såpass reflekterende at de kan være med å tenke høyt rundt det jeg har skrevet over.

Jeg sitter overhode ikke på fasiten og en sak har alltid to sider, derfor ser jeg frem til gode og reflekterte tanker rundt det jeg har skrevet over og håper man kan være med å bidra til en god og konstruktiv debatt.

 

Skitt fiske!

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Hmm ja...

Slev vurderer jeg sterkt å kjøpe en kajakk nettop FOR å fiske i Rena.

Derfor vil jeg ikke støtte et totalforbud. Men regulering, f.eks. forby fartøy i fluesonene og et par andre steder vil sikkert forhindre en del konflikter og irritasjon.

Hvis man for eksempel forbyr kano/kajak-fiske på de strekkene som er lettest tilgjengelige fra land, så kan jo "båtfolket" likevel lett flytte seg til de stedene bare de kan nå. 

 

Rena er nå engang en elv der kano/kajak gir store fordeler - det er ofte dypt (ikke vadbart) og baksleng er gjerne et fremmedord.

Inntil jeg har flytefartøy jeg kan bruke i Rena, begrenser mitt Rena-fiske seg veldig. Jeg er litt lei av å stå i krattet  :P

 

Joda, her kommer nok kommentarene "Lær deg vannkast, gutten min  ;D ;D" fra diverse flinke folk, men det er dessverre slik at jeg ikke kaster som Staffan L og kommer neppe til å gjøre det på ca 150 år. (Staffan - det er et rent kompliment)

 

Så jeg vil gjerne oppfordre de bestemmende myndigheter til heller å vurdere stedvis forbud og samtidig oppfordre ALLE fiskere på land eller på vannet til å ta hensyn.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dine synspunkter Terje. På det området jeg fisket mest den uken jeg var i Rena var det endel kajakkfiskere. Men disse tok gode hensyn til meg som landfisker og det var ingen konflikter overhodet. Nå var det imidlertid ikke så mange som fisket fra land på det strekket (øverst på rødsbakken), så om det hadde vært 5 andre fiskere på hver side som fisket fra land hadde det kanskje blitt litt mer problematisk.

 

Man føler seg imidlertid noen ganger litt underlegen når man kommer ned til elvebredden og ser 2-3 kajakker på elva. De har meget god oversikt over hva som skjer på elva og sjansen for at de skal finne storørreten er mye større enn min da jeg må speide mellom trær og buskas mens de kan sitte i kajakken med kikkerten og lete etter vakende storørret. Dette er vel mest misunnelse og jeg fant mine fisker likevel.

 

Selv digger jeg å finne en ørret som vaker 20 meter ut fra land og jeg har nødt til å presse det jeg kan av lengde på et vannkast for å få ut flua, så jeg kommer nok aldri til å fiske fra en kajakk i Rena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

først takk for kompliment! men jeg kan ikke dy meg.....lær vannkast....svært nyttig i Rena ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;)

 

er stort sett enig Laserikm......det burde være en begrenset mulighet til å fiske med kajakk eller annen type båt i elva.....jeg ser bare for meg Desetlete og området fra leopardbrua og sørover, altså Holmbostrekka! trafikken med båt opp og ned overalt kan vi ikke gjøre noe med, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag tror att alla kan få sin plats vid/i elva om man visar hänsyn och respekterar varandra , behandla andra fiskare som du vill bli behandlad själv ! Vi flugfiskare får ju stå sida vid sida med spinn o mark fiskare som oxå har andra möjligheter än vi längdmässigt. Fiskade 11-13/7 i Rena med kajak för första gången och det var helt underbart , när man såg fiskare på land så var det bara att byta sida på elva så man inte störde. Fiskar helst från land om jag kan, men vannkast är inte heller min starka sida  :P Älskar er vackra elv o njuter varje gång ja är där  ;D ;D ;D

 

//Mikael   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare vært en tur i Rena, og det var i fluesona. Ble litt overrasket over at noen kom raftende i belly boat. De drev fort forbi og ødela ikke mitt fiske, men jeg så flere kajakker nedover strekket - heller ikke disse forstyrret meg. Men jeg ser definitivt poenget ditt Terje, og jeg er blant dem som hadde blitt irritert dersom kajakker presset seg på noen kvadratmeter jeg forsøker utforske, eller bare plasker rundt forbi til stadighet. Fluefiske for meg er fra land, med unntak av et par bellyboat-turer på stille vann når mygg er alt som lokker fisken opp. Og dette har ingenting med penger eller manglende båtinteresser å gjøre. Da jeg startet med saltvannsfluefiske for snart 20 år siden så hadde jeg båt. Den brukte jeg til å komme meg ut på holmer og skjær i Hvalerskjærgården. Jakten fra land gir meg bare mer! I båt pilker jeg torsk eller dorger makrell, men dette fisket har ingenting med min fiskeinteresse å gjøre - lenger.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok på plass å diskutere Terjes meninger rundt fisket fra kajakk, kano og belly (båtfiske) i Rena..

 

Nå blir ikke jeg så lett opphisset, men jeg kan faktisk skjønne en del av den frustrasjonen jeg hører fra andre fiskere på land. Personlig får jeg nesten utslett i panna av å "trenge meg på", så når to kajakker ligger oppankret øverst på et fint strekke, så føler jeg at jeg er "inntrenger" dersom jeg skulle sette meg på land litt nedenfor disse. Jeg må derfor gå og gå, til jeg finner et annet sted.. :-\

 

Har hørt om episoder der en fisker har sittet på land, og kajakkfiskere har lagt seg rett ovenfor og nedenfor for å fiske av området rundt landfiskeren. Landfiskeren ble så irritert over "påtrengselen" at han dro i sinne..

 

Har også hørt om flere historier der båtfiskere har padlet over, og skremt fisk som landfiskere har brukt lang tid på. Har opplevd dette selv, og vet at dette er ganske irriterende. Det er faktisk ikke alltid fisken kommer i gang med vaking etter dette...

 

Kajakkfiske er utrolig deilig, effektivt og enkelt, og man kan nesten bare slippe flua rett i munnen på fisk som tidligere sto uoppnåelig fra land. Jeg skjønner fasinasjonen, og jeg har ingen problemer med de som bruker kajakk som transportmiddel dersom de viser hensyn under forflytning, men det er dessverre for få av disse.. :-\

 

Jeg synes det er noen detaljer man kunne få avklart:

 

1) Bør det i det hele tatt være lov til å fiske fra kajakk på de smalere partiene i elva?

2) Bør kajakkfiske være tillatt i de mest besøkte områdene?

3) Bør det være lov for en kajakk å ankre opp i nærheten av en landfisker?

4) Hva bør i så fall avstand til landfisker være?

5) Vet alle kajakkfiskere at de fra land har "førsterett"?

6) Bør en oppankret kajakkfisker flytte seg dersom en landfisker ankommer bredden innenfor?

7) Regler for forflytting med kajakk (midt i elva, langs land, eller tilpasset omgivelser)?

 

Jeg engasjerer meg litt i dette, for jeg tror ikke det er lenge før det blir synlige konflikter.

Jeg sitter forsåvidt i et "glasshus", for jeg har fisket med både kajakk og belly i flere elver selv. Synes bare det begynner å "ta litt av" i Rena i år, og flere blir det nok med tiden. Alt for få fluefiskere som kan vannkast.... ;D

 

Mine meninger er nok farget av litt missunnelse på de som har kajakk, og jeg har vurdert anskaffelse av kajakk selv, men en liten venneligsinnet debatt rundt temaet kan nok være sundt for det... :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ble jeg virkelig overrasket! Det var nettopp dette jeg skrev endel om ifjor og fikk massiv kritikk fra kajakkpadlere og -fiskere. Det er greit. Samtidig synes jeg det er veldig fint hvordan Terje har vært ved det som kanskje er stridens kjerne i elva, hengebru-området, og hatt kontakt med de som fisker fra land og hvordan de opplever det hele.

 

Nå er ikke Rena noe for meg lenger, men temaet er allikevel aktuelt. Hvor burde man vurdere å forby vann-transport, og ikke minst hvordan kan man da definere dette? Folk viser ikke hensyn. Sånn er det bare. Folk er både frekke, arrogante, ignoante og dumme når de skal prøve å bruke albuene for å komme seg fram i kasteposisjon. Kunne man f.eks. hatt en lov som sier at hvor elva er x antall meter bred over en gitt distanse at man kan få lov til å ta seg til vanns?

 

Selv har jeg blitt kanopadler iår, og stortrives på tur. Men en ting jeg aldri gjør er å padle i områder jeg vet det er eller kan være fiskere langs land. Det er stort sett et transportmiddel når jeg skal på telttur, og joda sluken henger bak når jeg drar over vannet, så jeg fisker jo fra kanoen. Men forskjellen er kanskje at jeg ikke ankrer opp i en strøm for å vente på at fisken skal begynne å vake slik at jeg kan legge ei flue het perfekt i munnvika på den der den står ca 2 meter fra baugen...

 

Var forresten i ei annen elv igår. En kveldstur til gamle trakter og et gledelig gjensyn! Elva er såpass brei og til tider stri at det er klin umulig å komme seg ut til øyene og det som ser ut som vikelig gromplasser. Noen ganger ser man også head and tail vak langt uti elva :o men det er ingenting man kan gjøre fra eller til, annet en å beundre opplevelsen. Man skal ikke kunne klare å ta alle fisk. Derfor heter det fisking, ikke fanging. Men turen endte med mange fisk den. Bare smått og alle ørret, tatt 3 meter fra der jeg hadde sneket meg på huk til. Og godplassene var der fremdeles - akkurat der de var for snart 20 år siden :D. En av landets mest allsidige fiske-elver har på nytt blitt min favoritt - helt uten stress og mas og ørret-jag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kajak är "Fusk"... ;D  Om man fiskar ifrån den.... Specielt i Rena. Som Fortskaftninfsmedel är det ok:::: Men till och sitte i en "Båt" O kaste nääääää....... Mye sånt i USA, What a countrie!!!. Ha de gott, kommer til er v.36.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt dette temaet kommer opp.

Har fisket i mange forskjellige elver i mange år, og må si jeg merker fiske fra kajakk veldig mange plasser. Rena er vel ekstra utsatt for dette. Fisken bør ha noen friområder som vi ikke får fiska på den,må ikke på død å liv fiske på alt! Har sett elver som fisken er stressa og aldri får fred og det kommer av fiske fra kajakk og belly. Selv bruker jeg kajakk til forflytting men fisker aldri fra dette.I den gjengen jeg fisker med er dette tabu.. Og staffan du har jo også sett hvordan dette påvirker fisken mange plasser.

Lær dere å nyte å se en fin ørret vake utenfor rekkevidde for kanskje den er innen rekkevidde neste gang.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er litt frustrerende når det kommer en kano/kajakk/båt og padler seg over strekket man sitter og vokter over... Man blir driit forbanna faktisk! Men, det går fort over.... hehe.. finnes flere plasser. Men, det jeg tenker rundt det er mer i retning av at all fisk i HELE elva blir så forbanna lettilgjengelig! Og det kan da umuli være bra?? I hemsil er det stort press, men det er alltid steder fisken får gjemt seg ,hvor fiskerene ikke kommer til med fluene sine.. Det skjer ikke i renaelva. Vaker ørretten kan den være temmelig sikker på at det kan komme en fake flue når som helst, uansett hvor smart den har plassert seg. Tror fisken hadde hatt det mye bedre uten kajakk og båt. Får heller arrangere flere kastekurs ved kvarven terje! Stiller gledelig opp på det.. uforstyrret ørret blir sikkert større... :) og ikke så kresen når den kommer inn på grunnere vann om kvelden;)

 

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kim, jeg slenger meg på her.... Uforstyrret ørret gir nok mye bedre kamp når den tar. Og ørret som ikke har vært kroket 3 ganger tidligere gjør nok det samme. 2 veldig gode grunner til at jeg holder meg vekk.

 

I populære elver (ikke lakseelver med sære vald og båtfiske osv) med frie soner, eller uten soner forsåvidt, er det en uskreven regel at man holder seg unna andre fiskere i posisjon. Nå vet jeg ikke hvor godt en fløter ser en fisker i buskaset fra elva, men det er nok der mye av problemet ligger. Begge fiskere får på skylapper når de ser et bra vak og styrer seg inn i posisjon. Da blir det konflikter. Jeg mener at når man har gått så langt at man har opprettet fluesone og nærmest ei catch and release elv, som i tillegg har tullete gjedderegeler, så kan man like gjerne forby fiske fra flytende farkost (og gjerne forflytning med dette). For skulle ikke vitsen med disse nye regelene være å forsterke en dvalende ørretsatmme da?

 

My 2 cents...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

1) Bør det i det hele tatt være lov til å fiske fra kajakk på de smalere partiene i elva?

2) Bør kajakkfiske være tillatt i de mest besøkte områdene?

3) Bør det være lov for en kajakk å ankre opp i nærheten av en landfisker?

4) Hva bør i så fall avstand til landfisker være?

5) Vet alle kajakkfiskere at de fra land har "førsterett"?

6) Bør en oppankret kajakkfisker flytte seg dersom en landfisker ankommer bredden innenfor?

7) Regler for forflytting med kajakk (midt i elva, langs land, eller tilpasset omgivelser)?

 

 

1) Nei, man kan lage soner der det er tillatt, Holmbostrekket, Deset.

2) Nei.

3) Ja.

4) Samme avstand som det hadde vært naturlig å hatt til en annen fisker hvis man selv gikk på land.

5) Landfisker har ikke førsterett, førstemann på en plass har retten.

6) Nei

7) Kan ikke lages regler på det, ethvert vassdrag er åpent for bruk av båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke alle forstår helt dette, men det som er sannheten er at fisken bør ha plasser som den kan stå uforstyrret å beite.

Har sett hvordan fisken forandrer adferd der det blir fiska mye fra kajakk og belly. Må vi på død å liv fiske på alt som viser seg eller er det for at folk er blitt så late?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke alle forstår helt dette, men det som er sannheten er at fisken bør ha plasser som den kan stå uforstyrret å beite.

Har sett hvordan fisken forandrer adferd der det blir fiska mye fra kajakk og belly. Må vi på død å liv fiske på alt som viser seg eller er det for at folk er blitt så late?????

 

Hvis det skal være begrunnelsen for at man skal forby kajakkfiske i Renaelva må man forby fiske fra land også da store mengder fisk står nær land hele dagen og beiter.

Har fisket endel i elva og ser ikke det helt store problemet, hvertfall ikke der jeg har fisket.

Utenom treffuka så har jeg bare sett en kajakk i elva der jeg har vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle fiskevenner

Henger meg på selv her, var oppe i Rena og fisket i 14 dager i sommer, uke 28 og 29. Fiska utrolig mye både om formiddagen og lange kveldsøkter helt til mørket kom. Var nede ved Holmbo, Leopardbrua, Rødstrekket, og oppe ved hengebrua hvor jeg gikk både oppover mot demningen og langt nedover på begge sidene.. Var ikke så mange kajakker at det skulle være til noen sjenanse, og skal inrømme at jeg et par ganger faktisk også var litt misunnelig på de utpå elva når fustrasjone kom for fullt etter å ha kastet på vanskelig ørret i lange tider. Men jeg trives best på land ved å kunne smyge frem mot stor fisk som står å beiter.

Fint at debatten kommer slik at det ikke tar helt av med båtfisket, men skulle mene at det er plass til alle som dyrker sin lidenskap i elva på den ene eller andre måten. Skitt fiske videre i år alle sammen.

 

PS... Staffan... Tok du toget i fleecedrakta den tirsdagen eller var det onsdagen??? Mener du nevnte det så vidt når jeg prata med deg på sporten om mandagen at du skulle nordover igjen. Det var et flott syn å se deg gå bortover mot toget i den uniformen... hehe  ;D ( Er bare en fiskebohem som kan være sånn... 8) 8) )

God sommer nordpå... Håper dere får litt fint vær der og  :)

 

mvh

Skjalg Sannes

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke alle forstår helt dette, men det som er sannheten er at fisken bør ha plasser som den kan stå uforstyrret å beite.

Har sett hvordan fisken forandrer adferd der det blir fiska mye fra kajakk og belly. Må vi på død å liv fiske på alt som viser seg eller er det for at folk er blitt så late?????

 

Hvis det skal være begrunnelsen for at man skal forby kajakkfiske i Renaelva må man forby fiske fra land også da store mengder fisk står nær land hele dagen og beiter.

Har fisket endel i elva og ser ikke det helt store problemet, hvertfall ikke der jeg har fisket.

Utenom treffuka så har jeg bare sett en kajakk i elva der jeg har vært.

 

Eh... det var vel ikke seriøst? Fiskere fra land vil aldri klare å kaste på så mange fisk som en fra kajakk vil klare. Det blir mange dødpunkter i elva hvor en flue aldri har fisket! Det ser jeg på som utelukkende positivt! eneste kan vel være at man Kanskje vil få flere dødsfall som følge av hassardiøs vading....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Eh... det var vel ikke seriøst? Fiskere fra land vil aldri klare å kaste på så mange fisk som en fra kajakk vil klare. Det blir mange dødpunkter i elva hvor en flue aldri har fisket! Det ser jeg på som utelukkende positivt! eneste kan vel være at man Kanskje vil få flere dødsfall som følge av hassardiøs vading....

Kanskje fluefiske kan bli en ekstremsport ;D ;D ;D

Kanskje dukker det opp fluefiskere med vadere på "Ekstremsportveko på Voss" neste år ;D ;D ;D

Hadde tatt seg ut tenker jeg, sammen med skatere, padlere og basehoppere etc. ;D ;D ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Eh... det var vel ikke seriøst? Fiskere fra land vil aldri klare å kaste på så mange fisk som en fra kajakk vil klare. Det blir mange dødpunkter i elva hvor en flue aldri har fisket! Det ser jeg på som utelukkende positivt! eneste kan vel være at man Kanskje vil få flere dødsfall som følge av hassardiøs vading....

Kanskje fluefiske kan bli en ekstremsport ;D ;D ;D

Kanskje dukker det opp fluefiskere med vadere på "Ekstremsportveko på Voss" neste år ;D ;D ;D

Hadde tatt seg ut tenker jeg, sammen med skatere, padlere og basehoppere etc. ;D ;D ;D

 

 

Hehe... har noen kompiser som definitivt burde stilt opp der! For å gjøre det enda mer spennende så fjerner vi filten under skoen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det virker som mange mener at fiske fra noe som flyter gjør mest skade? I Rena er det IKKE slik. Der har vi baglimit!!

De som sitter og fisker fra båt får ikke ta opp flere fisker enn andre!!

 

Skulle det bli forbudt å fiske fra båt, kano eller kajakk så kommer det til å gå utover fisken. Merkelig??

 

Alle som går og vader er med å ødelegge elvebunn, dermed ødelegger det for innsekter som er MATEN til ørreten. Så rart!!!

 

En som står utvadet i elva tar like mye plass som en kajakk på samme sted.

Forskjellen er at den som har vadet ut har slitt på elvebunnen og ødelagt flere steder for nymfer og pupper!!! (Og drept dem som var i fotavtrykket ditt!)

 

Skulle alle som fisker fra flyte"ting" fisket fra land (vading) ovenfor Lindstad i Renaelva, da hadde bunnen oppi det området blitt vesentlig dårligere for innsekter enn det er nå. Elvebunnen er skadd nok med all vadingen som foregår oppi der nå!!

 

Jeg føler nesten at det er en slags misunnelse: (at andre har "større" sjanse til å få fisk enn meg syndrom)??

 

Så har jeg lyst til å spørre deg Terje: Kan det hende at "han/hun som kom ut fra bushen" kanskje satt å fisket eller ventet på akkurat den ørreten du hadde sett deg ut??? (En annen ting er at det er nok av bilder av deg i kajakk med fisk på kroken)

 

 

Kanskje det var han/hun som ble så jævli irritert på deg som kom for nærme så han/hun rodde rett over fisken i sinne pga at du kom helt innpå han/hun??

 

Hvis han/hun kom ut fra "bushen" (Som han/hun kanskje hadde tenkt å sitte på helt til du kom å forstyrret ørreten) så tok han/hun vel ikke noe mer plass enn deg i elva???

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

Det er bare et fåtall steder hvor vading praktiseres i større grad i Renaelva....det er langt større problemer vi har å hanskes med....det hele er vel em missunnelsesproblematikk, innerts inne vil vel alle ha flytemulighet. Det jeg synes er mest synd er vel at ingen bruker seilbåt

Lenke til kommentar
Del på andre sider


×
×
  • Opprett ny...