Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Gjest Oliver

[attachimg=1]

Hva slags effekt bruker du for å få det til å se ut som flua henger i løse lufta som her, Henning ?  PS ?

Veldig fin spinner  :)

Hmmm . . . Ser at bildet ikke ble med, men du skjønner sikkert hvilket jeg sikter til.

Jepp.

Setter krokspissen i en tannpirker eller lignende, og trimmer det bort i PS. Kan garrantert gjøre det i andre programm også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis man da ikke hadde CdC? :P

Da gir du f*** og fisker ræva av de med CDC.  ;D

Fin flue, den flyter uten cdc. Vingen her er jo bare for at du skal se flua enklere. Noen ganger bruker man CDC for å gi flua  bedre flyteegenskaper.

Lars L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cdc paraloop

krok: tmc 2488 #12

hale: crystal flash

kropp: oliven tråd under og oliven d-rib over.

thorax: light mallow cdc

paraloop: cdc (tror det er blue dun eller no')

[attachimg=1]

no hackle

krok: tmc 102y #15

hale: staffans fibetts

kropp: mahogny superfine

vinge: rådyr hår, norsk

[attachimg=2]

[attachimg=3]

post-2543-13949875066157_thumb.jpg

post-2543-13949875066653_thumb.jpg

post-2543-13949875067093_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan lager du paraloop cdc?

Metoden Igor bruker funker fint den, men jeg gjør det enda litt enklere:

Jeg lager ei lita dubbingløkke som henger bakover, dubber thorax, for så å putte en bunt med cdc i løkka og legge den over.

spm er om den er holder like lenge ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

krok: tmc 102y #15

hale: staffans fibetts

kropp: 3 typer oliven og 1 type gul, blandet

vinge: norsk rådyr

[attachimg=1]

[attachimg=2]

krok: tmc 102y #13

haler: staffans fibetts

kropp: biots

thorax: samme dubbing som i flua over

parachute basis: polygarn

parachute: grizzly

[attachimg=3]

post-2543-13949875147712_thumb.jpg

post-2543-13949875148237_thumb.jpg

post-2543-13949875148948_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekre saker Igor, er stor fan av hjortehårsvinger. disse var helt etter min smak ;D

Gisle

Jepp, dette var delikate fluer, spesielt no-hackle'n  :)

Regner med du bare binder inn en bunt med hjortehår og splitter den ?

Binder du inn med hårspissene fremover mot krokøyet, eller bakover ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lekre saker Igor, er stor fan av hjortehårsvinger. disse var helt etter min smak ;D

Gisle

Jepp, dette var delikate fluer, spesielt no-hackle'n  :)

Regner med du bare binder inn en bunt med hjortehår og splitter den ?

Binder du inn med hårspissene fremover mot krokøyet, eller bakover ?

en bundt med spissene fremover. tar også en turn med dubbet tråd rundt hver vinge, for å få hårene til å ligge mer oppover

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Hva slags fremgangsmåte bruker du for å spleise foambitene og legge haletrådene inni?

Mvh,

Roger

For the fly above (which I actually tied after your PM) I used the method seen on that Davie McPhail video. However, I do not like it too much. I prefer the Oliver Edwards method of a folded piece. You can modify Edwards method als by using two different foams, darker on top and lighter colored on the bottom for example. Tying these bodies in can be done both ways - Edwards method of using the foam to stand a wingpost, or McPhails thing with splitting a wing.

Oliver Edwards Mohican Mayfly works like an airplanes empennage.

120px-Aircraft_tail.JPG

Splitting the wing can result in a V-shaped empennage, but achieving the right aerodynamics with such  V-shaped wing seems less reliable to me.

Mvh,

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No problem! :) Lovely fly by the way.

And thanks for a great tip on using two different foams instead of just folding one. Why didn`t I think of that?! Hehe. Will definitely try that! Thanks.

Vennligst bruk norsk. Jeg må lære. Jeg er bare litt redd å skriver. Snakker funker bra i hvært fall. Du må sjeker Ulf Hagström fluer. Han bruker Edwards skum-kropen 90° rotert. (guys - stop laughing - I am trying hard, ok? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No problem! :) Lovely fly by the way.

And thanks for a great tip on using two different foams instead of just folding one. Why didn`t I think of that?! Hehe. Will definitely try that! Thanks.

Vennligst bruk norsk. Jeg må lære. Jeg er bare litt redd å skriver. Snakker funker bra i hvært fall. Du må sjeker Ulf Hagström fluer. Han bruker Edwards skum-kropen 90° rotert. (guys - stop laughing - I am trying hard, ok? ;)

hehe, norsken kommer fort nok ;) fra en utlending til en annen ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennligst bruk norsk. Jeg må lære. Jeg er bare litt redd å skriver. Snakker funker bra i hvært fall. Du må sjeker Ulf Hagström fluer. Han bruker Edwards skum-kropen 90° rotert. (guys - stop laughing - I am trying hard, ok? ;)

Da blir det norsk fra nå av :) Har du en link til Ulf Hagströms fluer?

Herlig flue Tommy, men kanskje du kunne legge ut pittelitt mindre bilder? Får ikke hele flua inn på en skjerm ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...