Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

De likte jeg Terje!

Fine som vårlueklekkere også kan jeg tenke meg :D

Petter

Takker så mye, Petter :D

Ser ikke bort ifra at man kan lage dem som vårflueklekker også men jeg håper de skal lure ørreten til å tro at det er en Aurivilli som klekker

hvor antrongarnet skal illudere nymfeskallet som døgnflua er på vei ut av :D

Terje!

Illudere! Det er bra vet du. Illuderingsfluefisker ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Forøvrig er det fryktelig synd at Hr. Refshal kun bryr seg om det som er på, eller i, vannhinna. Tror det kunne kommet noen heftige nymfemønstre fra den kanten.

Hermann

Nymfemønstre :rolleyes:........... hva er det for noe :D :D....... har jeg aldri hørt om ;D ;D...... høres iallefall ikke ut som noe som flyter og sånt blir det ikke vak av

vet du ;D ;D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom kurva kroker alltid går opp ned i vannet har det blitt noen slike i dag. Skal prøve slike som ankerfluer i en treer rigg. Fordelen er at de ikke setter seg så lett fast. Skal vistnok kroke bedre også ifølge kortlinefolka på siden :) Beklager billedkvaliteten.

post-3493-13949873879782_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var fin! Men går disse kurva krokene alltid oppned i vannet?

Ja, men man må ja ta hensyn til ytre omstendigheter også. Fortom, strøm osv. Men en kurva krok har et topp-punkt høyere enn en tenkt vannrett linje og vil derfor alltid snu seg. Ytterligere fortynging med blytape, kobbertråd o.l. vil forsterke dette mer. Men om det gjør noe at kroken går opp ned i vannet har jeg lite tro. Derimot liker jeg tanken på at kroken vender opp på fluer som skal "stryke" bunnen som denne er tiltenkt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har også bundet cripples i dag, dog i mindre størrelser, til baetis ellerno :)

Flott flue som vanlig, Gisle :)

Krøplinger er kongefluer, var lenge favoritmønstret mitt, spesielt til aurivilli klekkingene i Hemsila. Redningsplanke som alle bør ha i boksen. Legg merke til CDC sløret bak thorax der Snorre. frekt triks ;D

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har også bundet cripples i dag, dog i mindre størrelser, til baetis ellerno :)

Flott flue som vanlig, Gisle :)

Krøplinger er kongefluer, var lenge favoritmønstret mitt, spesielt til aurivilli klekkingene i Hemsila. Redningsplanke som alle bør ha i boksen. Legg merke til CDC sløret bak thorax der Snorre. frekt triks ;D

Gisle

Så den ;) jeg bandt også inn det, men det var bare i håp om at det var et frekt triks riktignok, men nå som jeg vet det, skal jeg gjøre det på de neste også! :D

Siden det ikke lenger er yndlingsmønsteret, hvilket er det nå da? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har også bundet cripples i dag, dog i mindre størrelser, til baetis ellerno :)

Flott flue som vanlig, Gisle :)

Krøplinger er kongefluer, var lenge favoritmønstret mitt, spesielt til aurivilli klekkingene i Hemsila. Redningsplanke som alle bør ha i boksen. Legg merke til CDC sløret bak thorax der Snorre. frekt triks ;D

Gisle

Så den ;) jeg bandt også inn det, men det var bare i håp om at det var et frekt triks riktignok, men nå som jeg vet det, skal jeg gjøre det på de neste også! :D

Siden det ikke lenger er yndlingsmønsteret, hvilket er det nå da? ;)

Vet ikke om jeg har noen favoritter lengre, blir sånn ette hva som "lyser " mot meg i boksen de og da, og som passser klekkingene selvsagt.

Bruker krøplinger stort sett når fiske ikke vil ha duns, blir vel tatt som en klekker, marabuen i bakkroppen trekker bakre del ned under vann, Skal jo egentlig imitere en døgner om ikke har klart og klekke og driver hjelpeløs nedover med strømmen.

Crippeld Dun er oppfunnet av den eminente fluebinderen Bob Quigleiy til akkuratt dette formålet.

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom kurva kroker alltid går opp ned i vannet har det blitt noen slike i dag. Skal prøve slike som ankerfluer i en treer rigg. Fordelen er at de ikke setter seg så lett fast. Skal vistnok kroke bedre også ifølge kortlinefolka på siden :) Beklager billedkvaliteten.

Stilig nymfe, Fluenes Herre! :)

Hva har du brukt til bakropp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Krøplinger er fine ting! Funker det meste av tiden.

Men har sett fisk vrake biffen fordi flua tipper og blir liggende på siden.

Legger ut en døgnflue som ikke er i samme klasse som de øvrige. Men man skal synge med den stemmen man har.

Da synger du jævla godt Torbjørn for den var jo bare lækker spør du meg :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...