Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Takk for alle hyggelige tilbakemeldinger, gir meg lyst til å fortsette å legge ut bilder av "verket" mitt. Og til Gisle, de er utrolig flotte de Quill fluene du har på de foregående sidene, ble litt inspirert av de :)

Det er nok mer riktig å kalle bidraget mitt over for en Grizzly variant fremfor en Adams variant ja. Takk for rettelsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott flue Bishop. Bare å poste flere :)

Litt OT. Når dere binder fluer med palmer hackle på den måten som vist her nå. Klipper dere ned hacklet på noen som helst måte. V-klipp eller noe? For å få den til å lande mer riktig tenkte jeg på. Eller kunne man f.eks droppet vingene også kan den lande som den vil. Da ser den jo ca lik ut fra alle vinkler enten den tipper eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo man kan godt gjøre det, jeg liker sånne fluer uten vinger bedre da!

Men de er jo veldig allsidige, ett par klipp og du har en spent spinner, noen klipp til en nymfe..

Men de lander ofte veldig greit på vannet, er jo en søkeflue, ofte ikke så viktig da!

Kommer til kort som imitasjon, unntatt i sterk strøm..

Men fine fluer, alltid gøy å fiske med, særlig Variant fluene, de har ett kraftig overdimensjonert hackle..

Har flere gang opplevd ørret som møter den i lufta!!

Blir jo aldri kroket da, men gøy gøy gøy ;D

Men ja du kan godt klippe den så mye du vil!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har Reidar lært meg å binde med CDC, her er resultatet. En Blue Wing Dun (tror jeg). *lurer på hvor mange meter den får lov til å flyte før den forsvinner i en sulten ørret kjeft til våren*

[attachthumb=1]

post-0-13949874785698_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har det blitt et par gulinger

Gisle

Disse fluene ser rett og slett helt grymme ut  :)

Har gjort mange forsøk på slike, men jeg får ganske enkelt ikke vingen/seilet til å se i nærheten så bra ut . . .

Synes litt farga mallardfjær i fronten løfter en ellers så kjedlig flue et par hakk, samt at det gjør det litt mer spennende og binde når fluene ser litt mer jålete i boksen. Nøkkelen for å få til disse vingene ligger mye i materialkvalitet har jeg merka. Ikke mange veldig bra fjær i den posen jeg fikk tak i desverre.

Andrè: Bindehumøret er bra om dagen, i tilegg til "latmannsoppsett" på macroen blir det litt bilder på nette også :)

Takk for hyggelige tilbakemeldinger

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er døgnisboksen ferdig, og her er den siste flua som er laga. Har 10 slike som dette her nå.

Krok: TMC111

Kropp: AB`s Polychenille.

Hale: Fibbets.

Thorax: Fine dubbing.

Vinge: Oppbundet ginger hackle.

Har veldig god tro på denne spinneren.

[attachimg=1]

post-0-1394987492342_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er døgnisboksen ferdig, og her er den siste flua som er laga. Har 10 slike som dette her nå.

Krok: TMC111

Kropp: AB`s Polychenille.

Hale: Fibbets.

Thorax: Fine dubbing.

Vinge: Oppbundet ginger hackle.

Har veldig god tro på denne spinneren.

[attachimg=1]

Tar gjerne en forklaring på hvordan dette bildet har blitt til Henning ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...