Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Gjest Jan Fredrik Lund

Artige variant Roger, strøken bundet som vanlig. :)

Nydelige klekkere Waffern!  :o

Flotte klassiskere Brummund!  <<l

Fantastisk materiale denne underulla av bever, flyter som bare det uten noen som helst form for behandling. Det beste naturen har å by på, rett ut av "boksen".  ;D

Baetis BS - Sz. 14

Krok: Hends 404BL (barbless)

Tråd: Sheer 14/0 Olive

Hale: Bever

Vinge: TMC AeroDry Light Dun

Kropp: Bever Olive

Thorax: Bever BWO

Hackle: Whiting Brown

[attachimg=1]

(bs = beaver series)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lett å bli inspirert av en tur innom denne tråden!

Stor takk til alle som stadig legger ut kreasjonene sine <<l <<l

..har fått en haug med avkapp etter moren min som syr saueskinnsfeller og prøver meg litt frem med saueull som dubbing:

12599983774_4f49468307_c.jpg

12599555885_d9443fc108_c.jpg

Nymfa er med saueull i hele kroppen og klekkern er med saueull i thorax.

Er det noen som har noe erfaring med saueull?? Har det noe for seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Fredrik Lund

Jeg ville kanskje brukt et noe større hackel, men det er nå bare meg da.

Hacklet har samme lengde som kroppen, det er for meg en godt utprøvd lengde. Stabiliteten i flua har jeg liten tvil til. :)

Men takk for innspill.  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roger og brumund :  <<l <<l

JFL : Fin fargekombo på den baetisen. Bruker ofte den komboen på små krøpplinger. <<l

Nemis : Den øverste kulehodenymfa ser giftig ut. Saueulla trekker nok mye vann så den egner seg nok best til fluer som skal under overflaten. <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går bestemte jeg meg for å bla litt i de eldre fluebindertrådene her på FFS og det er ganske mye spennende som egentlig er litt "glemt" (hvertfall svært sjelden å se..)

Jeg fant dette mønsteret til Ronny B. Pettersen og syntes det virket interessant. En innovativ metode å binde en døgnflue på. Jeg har nå blitt fortalt historien bak flua av Ronny selv og jeg ble ikke noe mindre i tvil om at dette mønsteret fortjener en plass i boksen(e)...

JAZ dun cdc

Krok: Hends 454bl #12-14

Tråd: TMC 16/0

Hale: Fibbetts

Kropp: Farget hacklequill

Vinge: CDC

Toraks: Tre foamspiler som splitter vingen samt presser cdc fibrene ned.

Bein: CDC

jazdun.jpg

jazdun1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Roger.

Utrolig spennende tolkning av "Jaz" du har lagt ut her. Mønsteret, er som du nevner gammelt, og nærmest glemt.

Artig å se det blåses nytt liv i denne. Selv, tør jeg påstå, at jeg brukte dette mønsteret som dun imitasjon, i 90% av situasjonene. Lander alltid riktig, og imiterer godt, veldig mange arter.

I mitt spede forsøk, på å ta tak i fluefisket igjen, etter en "tørke". Er det først og fremst fluebindingen, jeg har fått litt ordentlig "svung" på. Dette mønsteret, danner grunnlaget, for alle mine dun imitasjoner, med unntak av noen få parachute mønster. Rett og slett fordi jeg ikke trenger annet  :)

Jeg binder mye og variert, men det er disse, som ender i boksen.

Jeg har i vinter, jobbet med en liten videreutvikling, som ser svært lovende ut, men det blir likevel i tillegg til, ikke i stedet for. Dette mønsteret, tilpasset klekkingene i form av str. og farger, er et grunnfundament for mitt imitasjons fiske, når døgnfluene klekker.

Regner med at du får testet disse i sommer, og at mønsteret, får en ny tilhenger.

Sist men ikke minst, Roger. STRØKENT BUNDET! <<l

Ronny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...