Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Takk for skryt Roy Ole og Itte hackel :)

Jeg startet binderiet i august en gang, men har det med å bruke litt i overkant mye tid på nye hobbyer så effektiv bindetid er sikkert det samme som en som har bundet i flere år :P ha ha

Mye bra her inne nå altså, jeg får lyst til å kopiere alt :) Med tilgang på et sånt forum som dette er det ikke rart at man kan ha god fremgang når man er ny  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rakk jammen noen parachutes i mellom hoppinga her også  ;D Flashfluer må jeg alltid ha et greit utvalg av. Cloeonaktig denne her. Kanskje litt heftig krok men de jeg laget nå er for gammelauren.

Krok: Kamasan B405 str. 14.

Haler: Oliven Grizzly.

Kropp: Flyrite Nr. 15, Lt. Olive.

Ribb: Pearl Krystal Flash.

Vinge: Nat. Brun cdc.

Hackle: Ginger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Fin binding Roger, Kim, Brumund og Geir.

Geir, er det den bøyde kroken du har brukt?

Jeg har jobbet meg videre med vulgataklekkere. Kroppen er av mottlebou i brunt som går i en mikset fargeskala fra brun, rød, beige og hvit. Det gjør bindingen enkel syns jeg. Syns at jeg greier foamfloatern bedre nå. Tenker den gjør sin jobb.

12477461453_119017c249.jpg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lime Wulff, skal du kalle denne her, for å navngi den helt korrekt, Roger  :)

Ikke for at det har så mye å bety akkurat ,men moro å vite når du først binder en klassiker  <<l

Lime, og Royal, refererer til selve fargene i flua - og ulik fargekombinasjon - så det heter aldri Green/Lime Royal.

- "Royal" er det klassiske fargemønsteret grønt, rødt, grønt (påfuglherl, rød floss, påfuglherl)

- "Lime" refererer til den litt mer gulaktige grønnfargen enn rent grønn, og er det som brukes i både Lime Trude, Lime Wulff etc.

- Som oftest er det hårvinge-varianten (klassisk med kalvehale  ;) ) som heter Wulff.

Bindes forøvrig ikke egentlig med brunt, men med Coachman-brunt hackle den som heter Royal.

Forøvrig ei fin flue  <<l

PS, Roger: Du er en så dyktig fluebinder, så jeg vet du tar det som gode råd, og ikke kritikk.

The Green Royal Coachman

greencoachman.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkle klekkere, og dem fisker jo godt disse her. :)

Digger mottlebou vulgataklekkere! Dem fisker BRA, enkelt og greit. Har fiska litt med crippleklekkere i div former men ingen av dem har slått mottlebouklekkern. <<l

Her er en annen klekkende sak, men jeg veit ikke helt hva jeg synes om stjærten på'n. Må nok prøve den ett par kast i rennende vann for å se hvordan den blir liggende i flytet.

11276808176_a2301cba20_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Fredrik Lund

Lekre fluer fra Waffern, Brummund, Roger, Geir og Swede. Netjon på forrige side er også i støtet. Bra!

Har kjøpt meg noe nytt dubbing materiale, for å prøve noe nytt og for å sjekke ut hva all "hypen" er. Dette er underull av bever og flyter verre enn verst. Sier de som har brukt det. Dette materialet er en "key component" for mange "moderne" Catskill fluer.

Old School Olive Dun - str. 16

Krok: Hends 454BL (barbless)

Tråd: Sheer 14/0 Olive

Hale: Fox tail (Olive)

Vinge: Mallard Flank Natural

Kropp: Bever dubbing Olive

Hackle: Whiting Light Ginger

[attachimg=1]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lime Wulff, skal du kalle denne her, for å navngi den helt korrekt, Roger  :)

Ikke for at det har så mye å bety akkurat ,men moro å vite når du først binder en klassiker  <<l

Lime, og Royal, refererer til selve fargene i flua - og ulik fargekombinasjon - så det heter aldri Green/Lime Royal.

- "Royal" er det klassiske fargemønsteret grønt, rødt, grønt (påfuglherl, rød floss, påfuglherl)

- "Lime" refererer til den litt mer gulaktige grønnfargen enn rent grønn, og er det som brukes i både Lime Trude, Lime Wulff etc.

- Som oftest er det hårvinge-varianten (klassisk med kalvehale  ;) ) som heter Wulff.

Bindes forøvrig ikke egentlig med brunt, men med Coachman-brunt hackle den som heter Royal.

Forøvrig ei fin flue  <<l

PS, Roger: Du er en så dyktig fluebinder, så jeg vet du tar det som gode råd, og ikke kritikk.

The Green Royal Coachman

greencoachman.jpg

Hei André :)

Takk for tips og korreksjon. Alltid flott å få det og jeg tar det aldri som kritikk :-)

Dette er en kopi fra Davie sin video og han kaller denne en Coachman, men kan jo hente det er en hybrid mellom Coachman og Wulff.. me weis nicht..

Flotte fluer i tråden her nå :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...