Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Gjest Unknown User

En klekker med polish quill på en Knapek pupa #14. Jeg har lagt inn microtynn foam i ryggepartiet og lakket den med bug bond. Ikke som floater, uten mer for å samle cdc´n.

12496028935_7b3ebbf02a.jpg

12496148843_ee188fccf3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En klekker med polish quill på en Knapek pupa #14. Jeg har lagt inn microtynn foam i ryggepartiet og lakket den med bug bond. Ikke som floater, uten mer for å samle cdc.

Har du testet hvilken vei denne flyter? Hva er tankene rundt hvordan denne ligger i filmen? Ikke misforstå, flott flue, men har funnet ut at mange fluer kan få en negativ påvirkning av å ha lite motstand ved bruk av f.eks. bugbond, selv ved minimal bruk. Det er jo bare å prøve seg frem, og det er jo derfor det er moro å binde "nye" fluer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Nope, første gang jeg binder den. Fikk en idé som jeg gjennomførte. Tanken med bugbunden er akkurat at den ikke skal flyte, uten at den skal komme seg litt under vannfilmen. CDC´n er ment for både klekkeeffekt men også for at den skal holde seg "levende svevende" presis i vannfilmen. Det gjør ikke noe om den går under litt. Det er vel tanken. Mulig jeg er helt på jordet med materiella valg, men jeg utgår fra at flyteevnen i den microfoamen til denne fluen ikke er så bra. Det er ikke grunnet flyteevnen som den er med i materiallisten. Tusen takk for tilbakemeldning. Skal smakke den i vannet og bløte den ned litt for å se hva som skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Men hvilke materialer hadde du valgt Viktor? Skjønner jeg deg rett når det er bugbond og foamen du tenker vil stille det til for fluen? Sitter og binder med fasanhale i ryggen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drodle drodle... jeg er bare en flue-nerd! Ikke flue-ekspert!

Det hele begynner vel med tanken om hvordan døgnflua oppfører seg og hva slags habitat den lever i.

Hvordan ligger den i vannet/filmen? Før klekking, i klekking, etter klekking? Skiller den seg fra andre arter? Høyt, lavt, vertikalt,  Triggerfaktor? Er fisken selektiv på denne kontra andre arter?

Så kommer man jo til flue-binde-laboratoriet. Hvis man synes imitasjonsfiske er moro, så vil man jo gjerne fange de nøkkel-egenskapene for insektet og skape sin egen frankenstein.

Cdc har jo veldig gode flyte-egenskaper, foam med bugbond har ikke så gode flyte-egenskaper, så tanken blir minste motstands vei. Altså, at den kanskje ikke vil ligge den veien som var tiltenkt.

Jeg ville kanskje valgt en princeps-løsning med cdc i dubbingløkke eller klippet vekk det som ligger under, så det blir helt flatt (hvis jeg skulle bruke cdc som bein vel og merke).

Ser at det spora av litt her noen steder, må nok ta mindre Møller's tran.

Selv hadde jeg nok kjørt en liten(!) cdc-loop som ryggskjold og hackle som bein, klippet flat under, så hadde jeg satt igang med impregnering, tørking, bading og testresultater. Sånne som ikke flyter har jeg ikke så god greie på... Takk for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig har jeg kommet inn i "binde-klekkere-modus" takket være alle bidragene over her! <<l <<l

Rhodaniklækkere.. Den i stikka har litt hjortefiber og cdc under foamen. Kroppen er surret med oliven hjortehår, litt kobberrib og en dråpe bugbond. Thorax er en blanding av antron og SLF.

Den andre har litt rapphøne i front sammen med cdc. Kroppen på denne er også en antron/SLF blanding. :)

12527111114_6c7ffe5c1e_z.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Kim: Er dette oppfølgeren til hjortehårsflua fra tørrfluelandet 2? :) Ser giftig ut!

Terje: Helt king-kong spinnere! Hvis ørreten ikke tar denne vil den uansett dø av underernæring!

Takker så mye, Victor P <<l

Vidar:

Thx :D

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...