Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Binder inn med tråd ja, som på krok. jeg bandt inn kroken først, hang en hackelklemme i krokspissen, så var kroken balansert. surra på halen (åttetallsurring), brukte ei heklenål til å balansere trådløkka.. bandt inn polyfibrene (antron er massive, dårlig valg her - jeg bruker hule fibre), lot heklenåla (den i løkka) henge under heklinga og hekla meg opp til kroken, bandt fast polygarnendene.. flytta flua over til stikka og fullførte den. Litt lakk underveis er lurt.

 

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne marginata dunen synes jeg bare må tas med.. Et mønster jeg ble veldig fornøyd med, og med få materialer og bra materialutnyttelse. Restene etter heklinga gir god dubbing som flyter knallbra, og du får den gratis i akkurat samme farge som kroppen. For marginatas del har døgnflua mørke tegninger spesiellt foran på vingen, så jeg la inn resten av overskuddsmaterialet fra heklinga her. Det er litt mer brunt i vingen enn hva som kommer fram på bildet, skulle være 48 fibre med kjapp hoderegning.

 

Krok: TMC 212Y #15

Bindetråd: Benecchi 12/0 brown

Hale: 2x2 fibetts split tail, dark dun

Bakkropp: Heklet, Guideline/Tiemco Dry Wing Hollowfibre yarn, medium tykkelse. 12 fibre dark brown over, 12 fibre dark brown under.

Dubbing: Rester etter heklinga (Dry Wing, dark brown), revet litt opp og dubbet på

Vinge: Guideline/Tiemco Dry Wing Hollowfibre yarn, medium dun, med et innslag av en bunke dark brown (overskudd fra heklinga) for å få fram det mørke i marginatavingen.

Hackle: Whiting saddle, dark dun.

 

 

 

PS Eirik, La opp en steg for steg som burde forklare framgangsmåten litt bedre.

post-3869-13949868429475_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne marginata dunen synes jeg bare må tas med..

 

Krok: TMC 212Y #15

Bindetråd: Benecchi 12/0 brown

Hale: 2x2 fibetts split tail, dark dun

Bakkropp: Heklet, Guideline/Tiemco Dry Wing Hollowfibre yarn, medium tykkelse. 12 fibre dark brown over, 12 fibre dark brown under.

Dubbing: Rester etter heklinga (Dry Wing, dark brown), revet litt opp og dubbet på

Vinge: Guideline/Tiemco Dry Wing Hollowfibre yarn, medium dun, med et innslag av en bunke dark brown (overskudd fra heklinga) for å få fram det mørke i marginatavingen.

Hackle: Whiting saddle, dark dun.

 

 

 

PS Eirik, La opp en steg for steg som burde forklare framgangsmåten litt bedre.

 

Knallhardt kjetil 8)

 

For og få en en mer tapert kropp , man kan trygt bygge opp dette med bindetråden, uten att det påvirker feks flyteevnen til flua? eller burde man bygge opp så lite man kan med bindetråden? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For og få en en mer tapert kropp , man kan trygt bygge opp dette med bindetråden, uten att det påvirker feks flyteevnen til flua? eller burde man bygge opp så lite man kan med bindetråden? :)

 

Vet ikke om det er så nødvendig å tapere bakkroppen på dunet, den skal jo være relativt slank. Det er mye jobb å bygge opp med surringer, da surringene i seg selv er klønete på en sånn rigg, men du kunne prøvd å binde inn spissen på en liten bunke hjortehår eller noe. Burde gi flyt, tapering, og i tillegg styrke strukturen på bakkroppen.

 

Skal du være knallhard kan du jo binde inn bunter a 2 og 2 fibre oppetter langs kroppen og dra dem inn i heklinga etterhvert som du hekler deg oppover  :o  :-X

 

Siste varianten høres ut som MYE arbeid...

 

Kjetil

 

EDIT: Alternativt kan du jo bare dubbe, f.ex med heklematerialet. Men tror det kan bli klønete å få bra.. Men så har jeg heller ikke prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipset til Trygve er BRA da! Hackelstammene vil gi fin spenst til bakkroppen også så den lettere holder en fin form uten for stram hekling.

 

EDIT: Det der likte jeg godt, Trygve... En fin detalj er om du (etter du har bundet flua) drar hackelstammene mellom pekefinger og tommelfingernegl så de krummes.. krum de skikkelig den ene veien, så starter du litt lengre ut mot spissen og krummer den andre veien.. Gir skikkelig naturtro og fine halefibre.. Myke linjer.. elegant. Eller du kan rette dem ut hvis du vil ha rette halefibre... Ikke dumt med den ekstra spensten du får i kroppen heller... Nei, dette var et knalltips Trygve.

 

[attachimg=1]

Mangler bare å farve halefibrene med vannfast fluetusj nå så...  8) Vet de ble litt lange, men de kan klippes, og jeg trengte litt lengde for kunstnerisk frihet...

post-3869-13949868438094_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye  :) Det er jo klart at folk har forskjellig forhold til fluebinding, og det viktigste som fluefisker er jo å ha nok bruksfluer som dekker behovene som eksisterer der en fisker.. Men har nok et spesielt forhold til døgnfluer, jeg går ikke like all in på myggene og maura mine f.eks. Myggene er liksom så upersonlige med 100-vis av arter, og maurene.. Noen ganger tenker jeg at jeg gladelig ville byttet inn vaderene mine for birøkterutstyr når j*vlene får VINGER og svermer.. Er jo et fantastisk fiske da men har aldri likt maur sånn rent personlig.. Når de ikke ligger på vannet... Men døgnfluene.. Er så lett å bli kjent med hver art, og de er jo så fantastisk flotte..  :-* Vanskelig å ikke trekke på smilebåndet når man treffer dem om våren, så det er vel kansje en form for terapi dette.. i vente på neste møte med disse fantastiske skapningene. Da skulle det jo nesten bare mangle å legge ned litt arbeid for å ikke gjøre skam på dem  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pokker heller, den siste spinneren der dumper nedi med rompa... blir hengende i filmen på bare vinger og framkropp, tror man er avhengig av parachutehackle på disse. Med mindre ei god impregnering kan gjøre jobben, ikke helt sikker på hva som er optimalt på disse kroppene men jeg skal finne det ut. Parachutene ser ut til å flyte bra. Bare testa dem i vannskål, dytta litt på dem og blåst dem rundt... Litt kaldt å drive å prøvekaste fluer ute nå..

 

EDIT: Forresten mener jeg det skal finnes TYKKE Dry Wing fibre, men han jeg snakka med om det hadde ikke pakket opp det han hadde enda og det tok litt tid før han fikk inn flere farger. Mulig de tykkere fibrene (mer luft) kan holde ei spinner oppe... Uimpregnert holder fibrene bare den lufta som er inni dem, ser ut som vannet siger inn mellom fibrene rimelig kvikt. Men som sagt, med parachute funker det fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Pokker heller, den siste spinneren der dumper nedi med rompa... blir hengende i filmen på bare vinger og framkropp, tror man er avhengig av parachutehackle på disse. Med mindre ei god impregnering kan gjøre jobben, ikke helt sikker på hva som er optimalt på disse kroppene men jeg skal finne det ut. Parachutene ser ut til å flyte bra. Bare testa dem i vannskål, dytta litt på dem og blåst dem rundt... Litt kaldt å drive å prøvekaste fluer ute nå..

 

EDIT: Forresten mener jeg det skal finnes TYKKE Dry Wing fibre, men han jeg snakka med om det hadde ikke pakket opp det han hadde enda og det tok litt tid før han fikk inn flere farger. Mulig de tykkere fibrene (mer luft) kan holde ei spinner oppe... Uimpregnert holder fibrene bare den lufta som er inni dem, ser ut som vannet siger inn mellom fibrene rimelig kvikt. Men som sagt, med parachute funker det fint.

 

Litt tunge spent spinnere hvor bakkroppen henger litt under mens den flyter på vingen og thorax kan være kongebra så de må du sørge for ha i boksen Kjetil.

Med andre ord: Ingen grunn til fortvilelse :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Danica klekker med en blanding av Alpakka dubbing og Polyamiddubbing i bakkropp (miksa i kaffekvern) og med Stretch Tubing som ribb.

Pirka ut mange firbre i bakkroppen for ekstra bevegelse.

Thorax er en blanding av snowshoerabbit og cdc mens det er en liten krave av strutseherl foran.

cdc bubble loop som klekker vinge.

 

Terje!

post-0-13949868557676_thumb.jpg

post-0-13949868558658_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Takker så mye Kjetil og Trygve :D

 

Trygve:

Den klekker`n din var skikkelig kuul, men hva slags krok er det?...... var liksom litt annerledes designet den kroken :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en observasjon,

 

Kjørte en skikkelig flytetest på 5 av de taperingshekla fluene; spinneren, 2 parachute med hanehackle, en parachute med spunnet cdc hackle, og en parachute med innbundet cdc-hackle. Var litt skeptisk til cdc-variantene i.o.m erfaringene med spinneren jeg viste tidligere, men de fløt bra. Trodde jo først det var mangel på støtte for bakkroppen som førte til at den sank, men nå lempa jeg oppi spinneren med de andre og la merke til noe annet.. Alle de andre fluene (også de cdc-baserte) fløt med hele kroppen i vannskorpa (der flyter kroppen bra), mens spinneren fløt så høyt foran at fremre del av bakkroppen var hevet over filmen. Dette ga for stor belastning på de tre halefibrene (alle de 5 fluene i testen her har 3 halefibre av lakksammenføyde fibetts), at de ga etter en etter en, til bakkroppen til slutt vippa under. m.a.o, med et lavere flytepunkt på spinneren, f.ex oppovervinklede vinger og muligens en annen dubbing, burde den flyte bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...