Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

alternativ er vel disse krokene om de blir laget ennå

 

Stilige kroker. Men har vel nesten blitt litt hekta jeg nå på denna strengheklinga... Med litt trening går det ganske radig etterhvert også... og bakkroppen blir nok lettere uten metallet.

 

Disse døgnisene kjetil skal jammen meg bli morsomt og teste til sommeren :D

 

"kjetilduns" tror jeg vil fungere utmerket  :D

 

Jess, Tore, gleder meg skikkelig til å prøve dem ut. Hadde vert litt nitrist hvis de ikke fiska noe særlig, for timene går fort ned i en sånn flueboks, men ser vel ikke akkurat noen grunn til at de ikke skal fungere som planlagt ;)

 

[attachimg=1]

 

Kjetil

post-3869-13949868763161_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å så deilig å se bruksfasong isteden for designfasong

 

 

;D He he, jeg vet du tuller og "spinner hue" på folk her nå, og jeg spinner videre  ;D

 

 

 

Rett krok meg her og rett krok meg der, sett på bilde, sett på film etc  :)

Har du ikke hørt om impresjonisme, ja, det er ikke bare noe som de gamle absintdrikkende malerne drev med.

Å etterligne naturen i sin eksakte form, er ikke mer kunst enn det er musikk å plystre etter en fugl, sier nå jeg da...  :)

Den sanne imitasjonen etterligner ikke naturen, men drar ut essensen av den. Tygg på den  ;)

Og ja, jeg snakker om bøyde kroker  :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

En liten serie døgniser som jeg holder på å masseprodusere om dagen, da de skal en liten tur til Stian33 og kompisane :D

 

PS. Den lange cdc vingen på Aurivilien var et triks jeg fikk tips om i sommer og som funka alldeles perfekt ;D

 

Terje!

post-0-13949869059246_thumb.jpg

post-0-13949869059966_thumb.jpg

post-0-13949869060685_thumb.jpg

post-0-13949869061415_thumb.jpg

post-0-13949869062136_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D'ække brun stretch tubing på den klekker'n er det vel? Synes den brune stretch tubingen min blir så jækla mørk jeg... Vent litt, så skal jeg løpe opp å sjekke fargekoden............

 

...."stretch tubing micro brown". så har jeg amber men den ser for lys ut... likner mer på fargen i danica-klekkerne dine?

 

EDIT: og bruker du hydraulikk for å stramme knutene dine?

 

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Fortsatt fine fluer Terje ;D ;D ;D

Lange vinger på aurivilli er ikke det et Hemsila triks a  :P

 

Takker Petter :D...... Hemsila triks eller ikke det funker som bare det :D

 

bjorni:

Kapokdubbing er nøkkelen til tynne kropper på disse :D

 

Kjetil:

Det er oliven ST over og Amber under og som Tore helt riktig sier så er det trådfargen under som avgjør hvordan fargen blir samt lysforhold :)

Hydraulikken ligger i at jeg drar til ganske så kraftig med henda, ikke noe mer hokus pokus enn det :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Sitter å trener litt på hekling om dagen.. utrolig mye spennende en kan trikse med på den fronten:) Dette ble dagens kreasjon.

 

[attachthumb=1]

 

Roger:

Det var skikkelig bra saker :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten serie døgniser som jeg holder på å masseprodusere om dagen, da de skal en liten tur til Stian33 og kompisane :D

 

PS. Den lange cdc vingen på Aurivilien var et triks jeg fikk tips om i sommer og som funka alldeles perfekt ;D

 

Terje!

 

Man kan jo ikke annet enn å få trua på alt du lager Terje!!  :D Skulle ønske kalenderen viste 15 juni nå....  :'( :'(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp Tore, har fått med meg det, MEN, prøvde meg fram med den brune og den er så mørk at det blir marginale nyanseforskjeller. Prøvde til og med med sølvtinsel under hehe.. Det ga lys ja, men et ganske underlig lys.

 

Terje:

Så der ER amber i den derre der ja... og oliven.. si meg, Terje, er dette en utprøvd fargekombo du har funnet best på aurivilliiklekkerne dine, eller er det av estetiske hensyn du har valgt to farger? Har ikke oliven liggende... vurderte å binde opp noen med bare amber... og NEI, jeg har FORTSATT ikke somla meg til å komme ordentlig igang med ST, hehe...

 

Har forresten oliven larva lace i midge tykkelse. Ser ut til å ha identisk diameter, skal teste strekken i den vs ST med vekter etterhvert.

 

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jepp Tore, har fått med meg det, MEN, prøvde meg fram med den brune og den er så mørk at det blir marginale nyanseforskjeller. Prøvde til og med med sølvtinsel under hehe.. Det ga lys ja, men et ganske underlig lys.

 

Terje:

Så der ER amber i den derre der ja... og oliven.. si meg, Terje, er dette en utprøvd fargekombo du har funnet best på aurivilliiklekkerne dine, eller er det av estetiske hensyn du har valgt to farger? Har ikke oliven liggende... vurderte å binde opp noen med bare amber... og NEI, jeg har FORTSATT ikke somla meg til å komme ordentlig igang med ST, hehe...

 

Har forresten oliven larva lace i midge tykkelse. Ser ut til å ha identisk diameter, skal teste strekken i den vs ST med vekter etterhvert.

 

Kjetil

 

ikke spesiellt utprøvd men ofte er klekkeklare døgnfluenymfer brunlige/mørke på oversiden og noe lysere på undersiden så det grunnen :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten serie døgniser som jeg holder på å masseprodusere om dagen, da de skal en liten tur til Stian33 og kompisane :D

 

PS. Den lange cdc vingen på Aurivilien var et triks jeg fikk tips om i sommer og som funka alldeles perfekt ;D

 

Terje!

 

Flotte fluer, Terje - og nå har du skikkelig fiskbare proffe dunkropper - tynne og smekre  :)

 

Fisken har ikke en sjans når Stian serverer disse elvelangs til sommeren  :) Du er flink, mann  ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

En liten serie døgniser som jeg holder på å masseprodusere om dagen, da de skal en liten tur til Stian33 og kompisane :D

 

PS. Den lange cdc vingen på Aurivilien var et triks jeg fikk tips om i sommer og som funka alldeles perfekt ;D

 

Terje!

 

Flotte fluer, Terje - og nå har du skikkelig fiskbare proffe dunkropper - tynne og smekre  :)

 

Fisken har ikke en sjans når Stian serverer disse elvelangs til sommeren  :) Du er flink, mann  ;)

 

 

Takker Andrè, det var veldig hyggelig å høre :D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanvittig flotte fluer, Terje. Tydeligvis ingen forandring på den saken. Likte spesiellt den No-hackle Rhodani'en.

 

Jeg har kjøpt blits, og prøver meg litt frem. Ikke spesiellt fornøyd med resultatene ennå, men det kommer vel. Må bare prøve litt ulike plasseringer og sånt. Man er litt låst med 50mm macrolinse, må liksom ganske tett på flua. Her er iallefall et forsøk (det er så mange som er rå på fluebilder her inne, og jeg tar gjerne i mot tips).

Shane Stalcup dun har vært god å ha i boksen, til de som må nødes til å ta. Spesiellt på stille vann, marginata og vespertina. Dette er en Aurivillii.

post-2332-13949869152335_thumb.jpg

post-2332-139498691531_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanvittig flotte fluer, Terje. Tydeligvis ingen forandring på den saken. Likte spesiellt den No-hackle Rhodani'en.

 

Jeg har kjøpt blits, og prøver meg litt frem. Ikke spesiellt fornøyd med resultatene ennå, men det kommer vel. Må bare prøve litt ulike plasseringer og sånt. Man er litt låst med 50mm macrolinse, må liksom ganske tett på flua. Her er iallefall et forsøk (det er så mange som er rå på fluebilder her inne, og jeg tar gjerne i mot tips).

Shane Stalcup dun har vært god å ha i boksen, til de som må nødes til å ta. Spesiellt på stille vann, marginata og vespertina. Dette er en Aurivillii.

 

Snakker om flotte fluer du... Hadde ikke hatt noe imot å ha denne på fortommen en junidag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...