Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Et par rhodani klekkere som skal i boksen til Stian :)

Krok: tmc 2488 #14

hale: Strutse herl

Kropp: Stretch tubing olive & amber

Thorax: cdc mix og alpakka

Vinge: Polygarn

Hackle: Barred ginger hackle

Terje!

post-0-13949869315363_thumb.jpg

post-0-13949869315832_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre krokene dine er i hus, Tore  :D Da blir det vel litt binding på deg fremover også  :)

Bare et tips jeg må nevne før du strever alt for mye er halen... Den kan være vrien, men ikke veldig. Etter å ha sikra microfibettsene til kroken med etpar turns surrer du deg bakover i tette turns (brede turns gir lite kontroll på bakkroppslengden da de kan skli sammen mens du mekker halesplitten). Mens du surrer, holder du fibettsa på oversiden av halestrengen, og når bakkroppen er lang nok splitter du med åttetall. Ikke bry deg for mye om halen sitter skjeivt i forhold til kroken, du kan vri den opp etterpå, fortrinnsvis i forbindelse med at du binder inn heklematerialet eller bygger opp taperinga. Og husk litt lakk før hekling (på stammen før du legger taperinga), helt bak til rota, og fiks gjerne halen litt ekstra ved lakking, da holder den formen bra. Sålenge du starter ut heklinga med halefibrene pekende riktig (altså ut til sidene ikke skrått opp/ned), tror jeg resultatet blir bra, det er ihvertfall min erfaring.

Så kan du ta en titt på siste postinga i steg-for-steg'en. La ut ei oppdatert bildeserie der for en stund siden som sikkert er til mere hjelp enn den første ;)

Har forresten stadig ramla over liknende konsepter. Her er enda et;

http://www.flyanglersonline.com/flytying/fotw2/123002fotw.php

Kjetil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre krokene dine er i hus, Tore  :D Da blir det vel litt binding på deg fremover også  :)

Bare et tips jeg må nevne før du strever alt for mye er halen... Den kan være vrien, men ikke veldig. Etter å ha sikra microfibettsene til kroken med etpar turns surrer du deg bakover i tette turns (brede turns gir lite kontroll på bakkroppslengden da de kan skli sammen mens du mekker halesplitten). Mens du surrer, holder du fibettsa på oversiden av halestrengen, og når bakkroppen er lang nok splitter du med åttetall. Ikke bry deg for mye om halen sitter skjeivt i forhold til kroken, du kan vri den opp etterpå, fortrinnsvis i forbindelse med at du binder inn heklematerialet eller bygger opp taperinga. Og husk litt lakk før hekling (på stammen før du legger taperinga), helt bak til rota, og fiks gjerne halen litt ekstra ved lakking, da holder den formen bra. Sålenge du starter ut heklinga med halefibrene pekende riktig (altså ut til sidene ikke skrått opp/ned), tror jeg resultatet blir bra, det er ihvertfall min erfaring.

Så kan du ta en titt på siste postinga i steg-for-steg'en. La ut ei oppdatert bildeserie der for en stund siden som sikkert er til mere hjelp enn den første ;)

Har forresten stadig ramla over liknende konsepter. Her er enda et;

http://www.flyanglersonline.com/flytying/fotw2/123002fotw.php

Kjetil

Takk for tipset kjetil. skal gå igang og hekle nå etterpå  :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Ephemera vulgata dun.

Litt tett vinge, må nok tynnes litt når jeg ser på den...

Bakkroppen har kjerne av hjortehår og er forsterka med superlim.

[attachimg=1]

Kjetil

Vakkert Kjetil :D...... ikke så mye annet å si om den saken :)

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye Terje  :) Noen av oss må jo binde litt så du ikke fortsetter å øke forspranget på oss ;)

Her er cdc-vulgata'n. Samme mønster, men med større krok, cdc vinge, cdc parachutehackle, og cdc dubbing seff. Retta også opp feilen med oliven fibetts. Hadde ikke riktig brun så jeg gikk for mørk dun.

[attachimg=1]

Må ærlig inrømme jeg ikke har fiska så mye med vulgataer, men har noen flotte vulgatavann ikke langt unna jeg skal ta turen til når den tid kommer.. men jeg tenker litt... Ørreten må jo være tjukk i hue hvis den avslår en såpass stor munfull som ei vulgata selv litt utenfor klekkingene? evt kansje vulgata spinnere? Tenker på muligheten på å ved siden av klekkingene å bruke dem som allrounder på stor ørret videre utover sommeren...?

Kjetil

EDIT: Bare så det er sagt har jeg ikke gått til det skrittet å binde inn klo bak på halen selv om det kansje ser sånn ut, det er bare noen tupper fra hjortehåra ;)

post-3869-13949869368813_thumb.jpg

post-3869-13949869369173_thumb.jpg

post-3869-13949869369543_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker gutta! Vulgataen er et veldig meningsfylt mønster å hekle også, ettersom den er guloliven på undersiden og brun på oversiden. For å gjøre flua skikkelig solid tok jeg materialendene fra heklinga og slo et par halvstikk inn på kroken, som jeg surra ned og limte med superlim sammen med resten av bakkroppen. Sikra også cdc-hacklet med superlim inne ved vingeposten, ettersom løse cdc-fibre i splitta tråd ikke sitter så veldig godt. Tror denne flua skal tåle ganske mange ørret, det ligger litt arbeid i disse vulgataene og da er det greit å binde dem mol-solide.

Kjetil

EDIT: Bruk hjortehåra til å få tapering. I motsetning til steg-for-stegene på de små døgnfluene starter jeg på stikka og binder inn en bunt hjortehår, surrer dem litt ned og trimmer av overskuddet helt inne ved kroken. SÅ flytter jeg flua til heklestrengen og surrer ned, binder inn halefibbets (3x2) og heklemateriale, fikser halen, hekler, og limer med superlim! Først etter superlimet har tørka flytter du flua tilbake til stikka.  ;) Har tatt uimpregnert flytetest på begge variantene og de er klarert med god margin  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette jæ... bra Dag :).Både fluer og bilde.

Hvis man skal sette fingeren på noe ,må det være at på den flua til venstre så ser det ut som det er tre haletråder på den ene siden og to på den andre :P

Stemmer det  :). Skal selvfølgelig ikke skje igjen.

Takk skal dere ha - Gisle, Rune og Stian.

Ble et til av samme sjanger. 100 % inspirert av Tørrfluepuristens eminente step by step.

Hadde egentlig ikke helt troen på at kapokdubbingen til Staffan var særlig holdbar. Her er en flue som jeg har fått fisk på, og det ser ut til å holde greit.

Støv er jammen ikke lett å bli kvitt.

Dag

post-2332-13949869378412_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...