Gå til innhold

inspirasjonstråd: Døgnfluer, døgnflueklekkere og døgnfluenymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Dette var strøkent. Både bilde og flua :)

Takker for det, Frode  :) Fikk forresten en telefon fra Eikre i dag og vi hadde en lang og trivelig samtale om blant annet spent spinnere. Han har også en skikkelig luring av en spent aurivillii- imitasjon  :) Synd han ikke er på forumet for tiden så hadde han sikkert lagt ut litt historie bak flua si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aurivillii spent spinner.

Små spente døgnfluer på denne måten med forlenget kropp binder jeg vanligvis uten hale,

men her altså en aurivillii med haletråder, just for fun  :)

[attachimg=1]

flott flue,bare lurte på hvorfor du binder de med forlenget kropp? er det en praktisk grunn eller bare for at du har lyst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var strøkent. Både bilde og flua :)

Takker for det, Frode  :) Fikk forresten en telefon fra Eikre i dag og vi hadde en lang og trivelig samtale om blant annet spent spinnere. Han har også en skikkelig luring av en spent aurivillii- imitasjon  :) Synd han ikke er på forumet for tiden så hadde han sikkert lagt ut litt historie bak flua si.

Blir jo ikke noe særlig nyskjærrig nå :rolleyes: Takk for den :P;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andrè, slike spent spinnere vil jeg gjrne ha til jul......... takk :)

Sender deg 100 stk til jul, Henning - med rød julesløyfe rundt hver og en av dem  ;D

Kjempeflott :) Det er nå så lenge til jul, at det skal nok ikke stå på tiden :) Litt sånn kosebinding hver dag, så er du der før du veit ordet av det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Kjempe flott Vespertina, Andrè :D

Selv har jeg idag kjøpt meg litt Krystal Flash (Pearl) etter å ha rådslått litt med Rune ved Kvarven i sommer og på PM :D

Nå skal jeg lage noen døgniser med Krystal Flash ribb, som for eksempel denne Aurivilli varianten.

Terje!

post-0-13949871019967_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Hekla inn en Krystal Flash tråd i denne klekkeren.

Ikke lett å se på bildet men jeg satser på at Flash`n blinker litt når`n ligger å dupper i vannfilmen :D

Terje!

post-0-13949871020719_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker, Terje. Tøff flue fra deg også den dunen  ;D

Angående krystal flash, så var det vel Erik Eikre som først opplyste om dette til dun- døgniser. I hvert fall for meg for noen år siden.

Det blir vel på en måte litt av filosofien til Borger senior - på en annen og mer spennende og ekstrem måte - med å gi et inntrykk av gjennomskinnelighet, selv om det vel først ble uttrykt å skulle illudere en litt mer høyreist-over-vannet-dun den godt kjente crystal flash- varianten. Likt kontrasten man leter etter i å binde en fullhacklet dun med quillkropp - skarpt definert kropp som står litt over overflaten.

PS. Du slurver med historiekunnskapene når det gjelder fluebinding av og til, Terje.  :)

Faen, føler jeg gir bort mye teori her nå  ;D

André  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uten grunn att det finnes en hel bok om slike fluer med sånn i seg.... :)

Jeg er så overbevist og har så troa på slike  8)

det finnes jo masse dubbing som har slikt i seg også....det har jeg bestilt meg i bøtter og spann av...skal bli morro og binde opp noen og prøve ut , tok bra med fisk på slike med sånn rib i sommer jeg  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det finnes jo masse dubbing som har slikt i seg også....det har jeg bestilt meg i bøtter og spann av...skal bli morro og binde opp noen og prøve ut , tok bra med fisk på slike med sånn rib i sommer jeg  :)

;D Ja, moro med nytt stuff. Ellers så kan du oppnå mye med å blande noe så "ordinært" som Fly-Rite eller underull med nettopp sparkle yarn eller annet hvis du vet hva du vil oppnå med en bestemt fluetype. Til å begynne med bestod også selveste Roma bare av noen få leirhytter på Palatinhøyden.  ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Takker, Terje. Tøff flue fra deg også den dunen  ;D

Angående krystal flash, så var det vel Erik Eikre som først opplyste om dette til dun- døgniser. I hvert fall for meg for noen år siden.

Det blir vel på en måte litt av filosofien til Borger senior - på en annen og mer spennende og ekstrem måte - med å gi et inntrykk av gjennomskinnelighet, selv om det vel først ble uttrykt å skulle illudere en litt mer høyreist-over-vannet-dun den godt kjente crystal flash- varianten. Likt kontrasten man leter etter i å binde en fullhacklet dun med quillkropp - skarpt definert kropp som står litt over overflaten.

PS. Du slurver med historiekunnskapene når det gjelder fluebinding av og til, Terje.  :)

Faen, føler jeg gir bort mye teori her nå  ;D

André  

Hva har jeg slurva med av og til Andrè :D..... jeg er antakelig en av få fluefiskere som ikke har brukt så mye tid på fluebindingshistorie eller fluefiskehistorie i det hele tatt :D...så "av og til" blir helt feil Andrè. Bytt ut "av og til" med  "titt og ofte" så nærmer vi oss sannheten ;D ;D

Her er en no hackle utgave med litt bling i seg :D

Terje!

post-0-13949871024619_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Var bare et forsøk på en morsom spøk fra meg, Terje. Du er etterettelig så det holder, så det så  

Forresten en skikkelig tøff bling-no-hackle. Du er både en dyktig og kreativ fluebinder, Terje  

Å spøke er av og til vanskelig. Det burde både du og jeg vite, vi som er lystige karer  

Yepp, :D :D ...... og takker så mye Andrè :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...