Gå til innhold

inspirasjonstråd: Vårfluer, vårfluepupper, klekkere og nymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Måtte bare prøve å modifisere foampuppa og alle gode råd om touch dubbing etc innimellom trådsurringene :D

Likte Lars sin løsning på forrige side :D...... så her er en litt modifisert utgave.

 

cdc`n som er innbundet skrått bakover kan se noe voldsom ut men vil bli fuktig etter hvert som den stripes og trekke seg sammen og bli langt smalere

enn i tørr tilstand :)

 

Terje!

post-0-13949859872964_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte bare prøve å modifisere foampuppa og alle gode råd om touch dubbing etc innimellom trådsurringene :D

Likte Lars sin løsning på forrige side :D...... så her er en litt modifisert utgave.

 

cdc`n som er innbundet skrått bakover kan se noe voldsom ut men vil bli fuktig etter hvert som den stripes og trekke seg sammen og bli langt smalere

enn i tørr tilstand :)

 

Terje!

 

Denne tipper jeg vi finner for salg i de fleste butikker om et par år

Må vel nærme seg den ultimate vårfluepuppe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakkroppen, kan også lages på nål slik som Mohican Mayfly.

 

Bind inn strutseherl først, brett foamen rundt nåla og lag segmenter.

To runder med tråden, inn foran foamen med den, så strutseherl, inn foran foam og fortsett...

 

Ikke klipp av det som blir til overs... det blir vingesekk og hode.

Den øverste biten blir vingesekk/hode. Den underste klipper du kort og bruker den til innbinding/bygge opp thorax.

 

Lagde en fort å gæli her..... kommer med den litt coolere farge/variasjon siden.

foampuppars.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Bakkroppen, kan også lages på nål slik som Mohican Mayfly.

 

Bind inn strutseherl først, brett foamen rundt nåla og lag segmenter.

To runder med tråden, inn foran foamen med den, så strutseherl, inn foran foam og fortsett...

 

Ikke klipp av det som blir til overs... det blir vingesekk og hode.

Den øverste biten blir vingesekk/hode. Den underste klipper du kort og bruker den til innbinding/bygge opp thorax.

 

Lagde en fort å gæli her..... kommer med den litt coolere farge/variasjon siden.

 

 

Fort å gæli du gitt :D :D..... lækker sak det der ;D

 

Rune, jeg er litt treig og skjønner ikke helt det der med nåla og foamen. Kunne du vist en steg for seg på hvordan man gjør dette, så oss som begynner

å bli litt oppi åra kan henge med ;D ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg kan mekke en sak hvis det er interessant. Kanskje en liten videosnutt.

Jeg har brukt sånne kropper i mye rart i tillegg til puppa: Store vårfluer, steinfluer, vulgatanymfer, etc. Funker det.

Fungerer faktisk bedre kastemessig enn mohican, for den tvinner fortom som F.. ved litt lengre kast.

 

Ja takk sier jeg :D.... gjerne en video. Mistenker at det er som du sier at dette kan benyttes i flere fluevarianter :D

Jeg takker på forhånd ;D

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

mye plastikk, men......utfordrer derfor, lag bakkroppen av rådyrhår ved å legge håra i en loop, ribbe og ordne på samme måte!

 

Noe slikt...?

 

 

takk,takk.....det måtte komme fra hammerfest........dette ble litt mere ekte vare på en måte......selv om foampuppa til terje var rålekker!

 

toutch dubbing er: sett inn tråden med skismøring......ta ei klype med dubbing, kortfibret, tøtsj dubbingen på den voksede tråden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult med naturmaterialer, aller kuulest er det. Men denne fluetypen fisken gjerne med bevegelse og da spiller det nok liten rolle om det foam eller hår. For fisken fremtoner en slik puppe seg som en plogende piperenser. Fisketeknikken er vel så viktig som flua, flua må kunne stripe å flyte. Noen som har sett super superpuppan? Chenillehale på en superpuppa bundet på kort krok. Fisker bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...