Gå til innhold

inspirasjonstråd: Vårfluer, vårfluepupper, klekkere og nymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

kjempefin flue Lasse, men ser at du har brukt noe cdc som hackel under kroken, hvilket vil gjøre faren for feil "sittestilling" i vannflata.

anbefalt å bruke noe som synker lettere.....rapphøne f.eks. ;)  

 

 

ok.. får prøve rapphøne da.. bruker også noen få hackel fibre..... binder dette inn på sidene og ikke under.. har bundet cdc'n her også inn på sidene... med tanke på litt stabilitet osv... men det kan jo være en fare for feil sittestilling med cdc  under..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lasse og Terje, nå kan dere søke om plass på høstutstillingen. Dette er vel snart like mye kunst som fluer! Veldig fine  :) :)

 

Noen spørsmål:

 

Terje, du er tydeligvis veldig glad i "denne type mønster" Er det en av favorittene dine i fiskesituasjoner også?

Hva gjør du når flua har fanget fisk? Bytter med en ny?

Hvor holdbare er disse fluene? Kan du fange 10-12 stk etter hverandre på samme flue?

 

Bare lurer litt...

 

:) :)

bjorni

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Lasse og Terje, nå kan dere søke om plass på høstutstillingen. Dette er vel snart like mye kunst som fluer! Veldig fine  :) :)

 

Noen spørsmål:

 

Terje, du er tydeligvis veldig glad i "denne type mønster" Er det en av favorittene dine i fiskesituasjoner også?

Hva gjør du når flua har fanget fisk? Bytter med en ny?

Hvor holdbare er disse fluene? Kan du fange 10-12 stk etter hverandre på samme flue?

 

Bare lurer litt...

 

:) :)

bjorni

 

 

 

Takker så mye bjorni :D

Den flua du ser her funker utrolig godt når den seiler ned elva med ræva under og cdc loopen over.

Denne flua holder veldig lenge. Den hekla bakkroppen er utrolig holdbar og tåler fisk etter fisk.

cdc loopen kan bli utsatt for fiskeslim. Da har jeg to alternativer.

 

Det første er at etter man har tatt ut flua fra fiskekjeften så skyller jeg den i vannet. Deretter går den rett i risteboksen. Når man kun har en cdc loop og ikke resten av flua er cdc så holder det ofte med å skylle, riste og deretter kankje en tur i drydip hvis jeg da ikke starter med drydip som man faktisk utrolig nok kan legge bløte fluer oppi og deretter blåse av. Da er som regel en sånn cdc loop wing flue klar igjen :)

Skulle det mot formodning ikke funke går jeg til alternativ to og finner jeg frem en ny en og lar den første flua få tørke litt etter å ha fulgt den samme prodsedyren som forklart over.

 

Med akkurat disse fluene er det sjelden jeg trenger å skifte til ny flue. Det blir derimot noe annerledes på cdc no hackle fluer for eksempel hvor det er mer cdc gjennomgående i hele flua. Her er vinger og bakkropp mer utsatt for fiskslim. Da blir det oftere skifte etter å ha skyllt, rista/dippa.

Holdbarheten er derimot ikke et problem på hekla fluer, de holder i evigheter.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott Claus, litt flash er vel bare fint.

 

Her er en variant av sjefsflua 2009. Binder dem i str 12 - 20. De minste er rå på myggklekkinger (ifølge Lars M, noe jeg nå kan skrive under på).

 

Denne er bundet med sparkle yarn, som er litt grov i strukturen. Har funket godt på de litt store utgavene.

ESP.

[attach=1]

 

ESP variant #19. Med det "riktige" garnet fra LaFontaine.

[attach=2]

post-2332-13949867710641_thumb.jpg

post-2332-13949867711347_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

dette er gode vårfluemønster i lummepuppas ånd.....flott flue Claus

Tusen takk :)

 

Det er ikke noe jeg burde endre på før jeg binder opp 20+ av disse?

 

kanske ikke alle i fargekombien du har nrukt, ville på alle bruke grå eller svart framkrop

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette er gode vårfluemønster i lummepuppas ånd.....flott flue Claus

Tusen takk :)

 

Det er ikke noe jeg burde endre på før jeg binder opp 20+ av disse?

 

kanske ikke alle i fargekombien du har nrukt, ville på alle bruke grå eller svart framkrop

Sweet :D

 

Flotte fluer Sandro ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har trua på denne? Kanskje litt for flashy?

 

Har meget stor tro på den Claus. Prøv den med mørkegrønn fremkropp.

Mørkegrønn rabbitstyle eller polyamid/SFL? :)

Jeg har som regel brukt en grov antron. Kansje slf? Må være rufsete etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest staffan@epost.no

sabla dårlig erfaring med mye glittrende materiale til "seriøst" fiske på større ørret. vårfluene er jo ikke blanke, de har et utseende for å synes minst mulig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sabla dårlig erfaring med mye glittrende materiale til "seriøst" fiske på større ørret. vårfluene er jo ikke blanke, de har et utseende for å synes minst mulig....

Grunnen til at jeg graver litt nå er for jeg har servert puppe på puppe til ørret jeg visste hvor sto, men de tok ikke.

Jeg vil ikke fylle boksene mine med fluer som ikke fungerer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...