Gå til innhold

inspirasjonstråd: Vårfluer, vårfluepupper, klekkere og nymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Denne kan vel heller sees på som fri utfoldelse ved stikka enn å være basert på bildemateriale, men hadde det nå artig da. Hekla antron, gul under / oliven over, brun cdc dubbing, horn av fasanhale.. Kan vel muligens sies å være bittelitt inspirert av Terje's klekkere, med strutseherl og det hele ;)

[attachimg=1]

Kjetil

post-3869-13949869317282_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Denne kan vel heller sees på som fri utfoldelse ved stikka enn å være basert på bildemateriale, men hadde det nå artig da. Hekla antron, gul under / oliven over, brun cdc dubbing, horn av fasanhale.. Kan vel muligens sies å være bittelitt inspirert av Terje's klekkere, med strutseherl og det hele ;)

[attachimg=1]

Kjetil

De e bærre lækkert :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kan vel heller sees på som fri utfoldelse ved stikka enn å være basert på bildemateriale, men hadde det nå artig da. Hekla antron, gul under / oliven over, brun cdc dubbing, horn av fasanhale.. Kan vel muligens sies å være bittelitt inspirert av Terje's klekkere, med strutseherl og det hele ;)

Kjetil

er så jeg får lyst til å spise den sjøl....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

En cdc svømmepuppe jeg mekka sammen i dag og som jeg tror burde funke godt :D

Krok: tmc 102Y #13

Kropp: cdc dubbing

Puppeskall og halefibre: cdc fjær

Hackle: Oliven hanehackle

Terje!

post-0-13949869415444_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favorittflue når vårfluene klekker  ;D Akuratt denne fargekombinasjonen har vist seg å være meget god.

Jeg lager slike på krok 14-10, normalt på tmc 2487, men hvorfor ikke kamasan...

Når fisken ikke vil ha den tørt så klipper jeg vekk cdc'en og fisker den rett under og løfter den opp foran nesa på fisken.

Krok: Kamasan B100 str. 10.

Tråd: Brun.

Rygg: Mottled Thin Skin, natural.

Rib: 0,12-0,15 tippet.

Bakkropp: Olive Brown Squirrel SLF.

Thorax: Påfuglherl.

Bein: Hjortehår el. Rådyr.

Flottør: 2 stk. store cdc fjær.

Antenner: Amerikansk elg (moose), kroppshår.

post-2-13949869428826_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Jeg var en liten tur i hedmarken fluefiskeforening på onsdag og da så jeg Roger Østberg binde noen vårfluepupper som jeg tror hvis jeg husker riktig var mønstre

fra Gunnar Bingen. Roger brukte så vidt jeg kan huske hjortehår som flottør bak og rett krok hvor innbinding startet ca midt på kroken og kroken var bar fra midten og bak til krokbøyen.

Jeg har valgt å lagen noen varianter med polychenille og Staffan`s antrongarn, men litt innlagt elghår og hjortehår som bein.

Lagde også en med snowshoerabbit i stedet for cdc.

Her er noen varianter og typer svømmepupper med inspirasjon fra Roger, Gunnar og Staffan.

Terje!

post-0-13949869622469_thumb.jpg

post-0-13949869623319_thumb.jpg

post-0-13949869623818_thumb.jpg

post-0-13949869624548_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen fluer man bruker oftere enn andre. Og mange av de jeg bruker ofte er mønstre som er kopiert etter å ha sett bilde av dem her inne. Ofte fra André, Rune, Terje, Lars M eller Trygve (står litt stille nå, men jeg har glemt noen, det vet jeg).

Her er en som varierer over tema caddis med vinge av garn. Den heter Hotchpotch, skikkelig teit navn på ei skikkelig bra flue.

Den er fra Neil Patterson og det er ikke vanskelig å se likhetene med puristpuppa, den er bare litt enklere.

Patterson stresser veldig at man SKAL binde denne med en mest mulig creamy farge i kroppen. Og etter mange forsøk på andre fargevarianter, innser jeg det. Her en blanding av gult og lys oliven, med litt antron. Fremkropp dubbes i en mørk brunoliven farge.

Variasjon i vingefarge kan være det lille ekstra noen ganger, men som oftest er Camel dry wing helt greit.

Jeg har endt opp med 3 typer, alle i Tmc dry wing: grå, brun og lys brun (camel). Hackelet skal være ganske langfibret, en størrelse eller to større enn kroken tilsier, klippes flatt - over og under.

post-2332-1394986962883_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Det er noen fluer man bruker oftere enn andre. Og mange av de jeg bruker ofte er mønstre som er kopiert etter å ha sett bilde av dem her inne. Ofte fra André, Rune, Terje, Lars M eller Trygve (står litt stille nå, men jeg har glemt noen, det vet jeg).

Her er en som varierer over tema caddis med vinge av garn. Den heter Hotchpotch, skikkelig teit navn på ei skikkelig bra flue.

Den er fra Neil Patterson og det er ikke vanskelig å se likhetene med puristpuppa, den er bare litt enklere.

Patterson stresser veldig at man SKAL binde denne med en mest mulig creamy farge i kroppen. Og etter mange forsøk på andre fargevarianter, innser jeg det. Her en blanding av gult og lys oliven, med litt antron. Fremkropp dubbes i en mørk brunoliven farge.

Variasjon i vingefarge kan være det lille ekstra noen ganger, men som oftest er Camel dry wing helt greit.

Jeg har endt opp med 3 typer, alle i Tmc dry wing: grå, brun og lys brun (camel). Hackelet skal være ganske langfibret, en størrelse eller to større enn kroken tilsier, klippes flatt - over og under.

Jævla snerten caddis variant :D

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Refsahl

Caddis/Pupa Combo :)

Krok: tmc 2488 #12

Bakkropp: Staffans brune polygarn brent i tuppen.

Hackle: cdc spunnet med dubbing twister og surret palmer.

Vinge: Staffans brune polygarn brettet bakover. Left overs fra polygarnet som danner bakkroppen.

Bakbein: noen fibre med hjortehår.

Terje!

post-0-13949869651068_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...