Gå til innhold

inspirasjonstråd: Vårfluer, vårfluepupper, klekkere og nymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

;D Det høres liksom nærmest poetisk ut når du omtaler det som "auren" - nærmest som starten på et dikt  ;D

Men nå har jeg tatt meg en gløgg også da, så det er reint trivelig her  ;D

Smeller derfor til med et dikt jeg lager her og nå  ;D

Auren

Ein kan ikkje servere auren limkladdar,

ein gjer berre ikkje det.

Når auren openbarar seg i vasskorpa,

ja, da må ein i naturmaterial flågene kle

André  ;D

EDIT. No offense altså, Terje. Jeg bare ofrer deg midlertidig på poesiens alter  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

berre ein gong,ei einaste gong,

kjenns du  rådlaus og fullkommen,

alt dett saman,men det er likevel perfekt,

der du 11 år vifte di fyste flogestång

OT i samme linja som AB,men jeg ble litt satt ut av det han skrev.Litt nostalgisk,kanskje.

poppet bare opp i hodet,er som regel mye positivt rundt fluefiske,serru.

sorry for elendig nynorsk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft å se at du binder Emergent Sparkle Pupa, Dag. Godflue ;)

Fin var den, kamerat  :) Synd vi ikke fikk brukt disse på Island   8)

Det var et sammentreff dette, for jeg satt akkurat og lagde en steg for steg av samme flue her i dag som jeg tenkte å legge ut.

En Golden Russet ESP fra meg.

EmergentSparklePupa9D3C_6742.jpg

Emergent Sparkle pupa

- steg for steg

Av André B

Krok: TMC 102Y

Tråd: UNI 8/0, brun

Underkropp: 50% golden russet sparkle yarn, og 50% brun underull

Overkropp: Golden russet sparkle yarn

Vinge: Nat. grå hjortehår

Framkropp: Naturfarget CdC, dubbet

EmergentSparklePupa1D3C_6690.jpg

1. Splitt opp og bind inn én bit av det firedelte finfibrete sparkle yarnet. Overdelen fester du med bindetrådsurringer på tur fram, og underdelen fester du når du surrer tråden bakover igjen.

PÅ-SIDELINJEN-TIPS 1: Begynn bakkroppen litt lengre bak enn du normalt ville ha gjort, for når du strekker bakkroppen framover så vil inntrykket allikevel bli at du har begynt lengre fram.  

EmergentSparklePupa2D3C_6692.jpg

2. Bruk en god voks og stryk lett over bindetråden. Her er klassikeren BT's Super Tacky Dubbing Wax  :)

PÅ-SIDELINJEN-TIPS 2: I stedet for å bruke en litt lite tacky voks som du stryker flere ganger med, så bruk en skikkelig seig type som du heller stryker én kontrollert jevn gang med. Da unngår du klumper på tråden.  

EmergentSparklePupa3D3C_6698.jpg

3. Lag i stand touch-dubbing av 50/50% underull og sparkle yarn (klippes svært kort). Touch-dubb tråden lett.

EmergentSparklePupa4D3C_6705.jpg

4. Dubb underkroppen ca. 3/4 fram på krokskaftet. Sparsomt og løst.

PÅ-SIDELINJEN-TIPS 3: Touch-dubber du riktig - ved å sveipe litt sidelengs på tråden, i stedet for rett opp og ned, så fester fibrene seg fortere og bedre, og du slipper å kompensere etterpå med å pirke ut fibre - de som i utgangspunktet skulle ha stått fluffy på tråden og ikke klemt sammen inne ved tråden.

EmergentSparklePupa5D3C_6707.jpg

5. Trekk fibrene som skal bli overkropp framover og bind dem ned.

PÅ-SIDELINJEN-TIPS 4: Trikset for å få en perfekt bakkropp på Emergent Sparkle Pupa er å splitte fibrene som skal danne overkroppen i fire deler. Så drar man dem litt hardt hver sin vei, slik at de stresses til å dele seg under bindetrådsurringene.

EmergentSparklePupa6D3C_6711.jpg

6. Bruk dubbingnåla og dra ut fibrene jevnt over det hele, slik at det nærmest danner seg en pose over underkroppen.

PÅ-SIDELINJEN-TIPS 5: Stikkordet her er som vi ser å bruke sparsomt med materialer. Nå skal selvsagt ikke flua bindes så sparsomt at det ser ut som et tomt puppeskall som flyter nedover strømmen, og det er også hovedgrunnen til at det skal blandes inn underull i underkroppen - altså ikke bare sparkle yarn. For gjennomskinnelig flue tipper over til å ligne mer et tomt nymfeskall...Og jeg vil tro ingen ørret har noen gang overlevd på å bli en ekspert på å ta tomme nymfeskall. Snarere tvert imot - å klare å luke ut tomme nymfeskall fra resten som driver over den i elvestrømmen  ;D

EmergentSparklePupa7D3C_6712.jpg

7. Klipp av det overskytende. Slik skal bakkroppen se ut.

Her ser du også den blå bakgrunnen skinne igjennom.

EmergentSparklePupa8D3C_6736.jpg

8. Bind inn en glissen vinge av naturlig gråbrunt hjortehår. La den strekke seg til krokbøyen.

Dette er forøvrig noe jævlig fint hjortehår jeg fikk av Gisle her på forumet. En slik kvalitet vi bruker på Comparaduns så det ut til.

PÅ-SIDELINJEN-TIPS 6: I det du med venstrehånda legger vingen på plass over bakkroppen for å binde den ned, så la både tommel og pekefinger "gli" litt slapt ut til hver side. Bare en millimeter eller så. Slik får du spredd vårfluevingen litt til sidene, slik at det ikke ser ut som om den er bundet inn helt på toppen av krokskaftet, men også "favner" litt på sidene.

EmergentSparklePupa9D3C_6742.jpg

9. Dubb en sparsom framkropp av naturlig gråbrunt CdC (på denne Golden Russet- varianten). Så klipper du av noen få sparkle yarn- fibre fra øverste del av overkroppen, og drar de bakover for å danne et sparsomt nymfeslør. Bare noen få fibre.

Så har du en ferdig Emergent Sparkle Pupa.

André  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;D Med et snev av selvironi: Føler meg gavmild i dag, og har lagt ut noen "På-sidelinjen-tips" under hvert bindesteg. De som gjør at flua og fluebindingen blir det lille ekstra: http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=9173.msg210343#msg210343

Ta det bare for det det er - et kanskje uvesentlig estetisk dypdykk. Bare noen ekstra småtips fra meg etter å ha bundet flere hundre ESP'er over mange år  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...