Gå til innhold

inspirasjonstråd: Vårfluer, vårfluepupper, klekkere og nymfer


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Gjest Terje Refsahl

Coq de leon kan fint legges i Magic tool sammen med en cdc fjær, tvinnes i en splittet tråd og surres som et ganske snasent fronthackle.

Her er en cdc/coq de leon vårflue.

 

Terje!

Nå spør jeg av nyskjærighet og ikke for å "nebbe" ;) Er ikke dette litt "for mye" ?

Fisker du med slike?

Hilsen en som prøver å lære hele tiden :)

 

Kan godt være, men da er det bare å nappe ut cdc og coq de leon til du får den sånn du vil ha den Frode :D

 

Terje!

Jada den er grei men dresser dere fluene så "hardt" :)

 

Neida Frode, er her det rom for variasjon :D

Flua du referer til er ment i situasjoner der det er mulig å sette skikkelig fart på flua ved å stripe den hardt og gjerne der strømmen er noe hardere.

I andre setinger bruker jeg mye mindre cdc i fronthacklet og noen ganger lager jeg den veldig lett dressa.

Det er som sagt mange muligheter avhengig av strømforhold og selve fisksituasjonen.

 

Terje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bandt denne til kaffen.

Mykt hackle som ikke tvinner fortommen. Jeg bruker faktisk mer og mer hønehackle i mine tørrfluer.

Det flyter mer enn bra nok og fisker godt. European ble faktisk morsom å fiske med igjen etter at jeg begynte med dette for noen år siden..

 

 

[attachthumb=1]

 

Soft Hackle VAG Caddis

 

Krok: Tmc 902bl #12

Tråd: Brun.

Kropp: Grå ekorndubbing blandet med lett mishandlede hjortehår.

Vinge: Vag. Med underving av litt rådyrhår.

Thorax: Litt cdc rett på tråden.

Hackle: Grizzly høne og et par runder med partridge foran.

Antenner: Bronze mallard.

 

 

 

shvagcaddis.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Mykt hackle som ikke tvinner fortommen. Jeg bruker faktisk mer og mer hønehackle i mine tørrfluer.

Det flyter mer enn bra nok og fisker godt. European ble faktisk morsom å fiske med igjen etter at jeg begynte med dette for noen år siden..

 

 

Hel enig med deg Rune. Nakkene begynner å bli i overkant ubrukelig som hackle. Tror man i større grad burde vurdere hønehackle på en del av fluene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var en flott flue,Rune :D.

Et lite spørsmål,disse antennene?proppelerer flua mere med disse?

 

kjell

Nei, de er myke.

 

Kakker'n: Ja, nesten for stive. Ihvertfall til tradisjonelt hackle. Jeg bruker mye høne, hehe.. Og liker det, haha.. Og shit! Synes at det fungerer kanobra. Huff... nå var jeg fæl.. Men hønehackle er ganske undervurdert. Billigere er det jo også, men det må være skikkelig hønenakke fra metz eller whiting.. alt. keough.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var en flott flue,Rune :D.

Et lite spørsmål,disse antennene?proppelerer flua mere med disse?

 

kjell

Nei, de er myke.

 

Kakker'n: Ja, nesten for stive. Ihvertfall til tradisjonelt hackle. Jeg bruker mye høne, hehe.. Og liker det, haha.. Og shit! Synes at det fungerer kanobra. Huff... nå var jeg fæl.. Men hønehackle er ganske undervurdert. Billigere er det jo også, men det må være skikkelig hønenakke fra metz eller whiting.. alt. keough.

 

Enig, mener bestemt at nakkene var bedre egnet  for "våre" fluer for 4-5 år siden. Finner snart bare fjær fra krok 16 og oppover. Men som du sier, det må være fjær av god kvalitet. Aldrig feil med ei god høne  ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes hønehackle er mye finere på denne typen fluer enn hane. Jeg fikk dilla på gammelfavoritten E-12 når jeg begynte med hønehackle. Den flua hadde jeg droppet å fiske med i mange år, var så lei fortomstvinn. Og det er vanskelig å unngå på 0,12-0,15 med stivt hanehackle.

Nå er boksene atter ladet med modifiserte europea 12, meget god flue når vannet er blankt. Der er det stor forskjell på vårflueimitasjoner.

 

På E-12 blander jeg som regel grizzly og brunt hackle. Binder inn begge fjærene fremst og surrer 2 runder med hver bak til vingen. Så gjennom thorax med tvunnet tråd og flua blir solid. Når jeg husker det så stryker jeg forsiktig på litt superlim etter at jeg har tvunnet tråden og skal til å surre fremover... Blir sterkt som bare.. Det eneste jeg savner er et helt skinn med e-12 fjør som er behandlet med omhu og lagt under press slik at alle fjærene er pene og flate. Umm... det hadde vært noe for pettimeter'n i meg. Digger hele skinn med fine fjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digger hele skinn med fine fjør.

 

Whiting hencape grade #1 (men de er nesten som hane å regne..).

 

E-12 var det du som introduserte for meg, Rune!

Hadde aldri brukt denne før vi var å haiet etter harr :)

 

I dag er den førstevalget når røya vaker på vårfluer! Selvfølgelig med brunt og grizzle hackle ilag  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme erfaring som deg Rune. Whitingg Hønehackle på E 12 er helt super, Legger du inn en lite CDC bunt under vinge i tilegg funker dette som juling. Har også drømt om et helt skinn med E - 12 fjær. har opplevd og kaste 95 % av alle fjær i en slik pose med E 12 vinger. irriterende greier.

 

 

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kakker'n: Stemmer det, jeg så det i boka til Bergqvist, på innsiden av det som er igjen av permen står årstallet 1991. Dæsken som tiden flyr..

 

Lars: Ja det var harrfiske det, var mye fin harr i målselv. Jeg fikk jo min første ørret på over kiloen der.. på nettopp... E-12. Jeg bruker både Whiting og Metz. Metz er nok litt mykere.

 

Gisle: Jeg bruker også cdc på de alternative variantene. Litt cdc under vingen, ingen kraftig cdc fjør, vil beholde mest mulig at vingefargen. Og surrer en cdc fjær som kropp, og lar det bli litt kroppshackle av den. Tror det ligger en slik i denne tråden et sted. Lager de helst på litt lette kroker og v-klipper under, men ikke helt kort. Litt mindre enn krokgapet. Lurer jammen på om jeg skal sjekke om det er mulig å få tak i hele skinn med slike fjær. DET! Hadde vært noe det.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kakker'n: Stemmer det, jeg så det i boka til Bergqvist, på innsiden av det som er igjen av permen står årstallet 1991. Dæsken som tiden flyr..

 

Lars: Ja det var harrfiske det, var mye fin harr i målselv. Jeg fikk jo min første ørret på over kiloen der.. på nettopp... E-12. Jeg bruker både Whiting og Metz. Metz er nok litt mykere.

 

Gisle: Jeg bruker også cdc på de alternative variantene. Litt cdc under vingen, ingen kraftig cdc fjør, vil beholde mest mulig at vingefargen. Og surrer en cdc fjær som kropp, og lar det bli litt kroppshackle av den. Tror det ligger en slik i denne tråden et sted. Lager de helst på litt lette kroker og v-klipper under, men ikke helt kort. Litt mindre enn krokgapet. Lurer jammen på om jeg skal sjekke om det er mulig å få tak i hele skinn med slike fjær. DET! Hadde vært noe det.

 

 

Er jo bare standard andefjær, kan vel ikke være noe big deal å få tak i det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk meg en liten aha opplevelse i sommer. Stillevann og lite vind. Noen vårfluer her og der. Fikk først to tre ørretter på streaking caddies men det var langt imellom de. Så fant jeg en e-12 i boksen. Da tok jeg vel 9-10 stykker på rappen. Fått veldig troen på den eller lignende fluer med klar profil på stillevann. En av MÅ ha fluene mine!!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ikke være så vanskelig å få til hvis du kjenner en andejeger, er vel brystfjær fra stokkand hvis jeg ikke husker feil. Men det kan vel gå med en del ender før du finne et brystparti som har mange fjær med rikitg form.

 

Gisle

 

Stemmer det er brystfjær fra hunnen, mao. det er høna her også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ikke være så vanskelig å få til hvis du kjenner en andejeger, er vel brystfjær fra stokkand hvis jeg ikke husker feil. Men det kan vel gå med en del ender før du finne et brystparti som har mange fjær med rikitg form.

 

Gisle

 

Jeg har svaret på de fjærene  ;D Snakket nettopp med en som kan dette med fjør og han fikser. Jeg har bestilt meg et for å se hvordan det er.

Koster 20 pund, Steve Cooper på Cookshill Flytying. Kommer tilbake med resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

En variant av en gammel traver.... Vårflueklekker eller tungtflytende "multipurpose".

Jeg har brukt noe som heter Cul De Chiken i vingen, som er watershed impregnerte fjør. De flyter godt en stund, men dessverre mangler litt av spensten til cdc. Men, må jo prøve for å se... Jeg kommer nok til å bruke cdc istedet..

[attachthumb=1]

post-2-13949869231232_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superpuppa(er) med orginal farger og mønstre etter Bergqvist.

[attachimg=1]

Fluer fra venstre til høyre

Flue1: krok#12, bindetråd svart, hackle dark dun, bakkropp Fly-Rite nr9, front mix 60/40 Fly-Rite nr2 og nr26

Flue2: krok #12, bindetråd svart, hackle dark dun, bakkropp Fly-Rite nr3, front mix 60/40 Fly-Rite nr2 og nr26

Flue3: krok #18, bindetråd svart, hackle dark dun, front og bakkropp mix mix 60/40 Fly-Rite nr2 og nr26

Flue4: krok#14, bindetråd lyse brun, hackle rødbrunt, bakkropp mix 50/50 Fly-Rite nr18 og nr 20, front Fly-Rite nr32

Flue5: krok#10, bindetråd rødbrun, hackle rødbrunt, bakkropp Fly-Rite nr15, front Fly-Rite nr5

Flue6: krok#8, bindetråd lyse brun, hackle mørke brunt, Bakkropp Fly-Rite nr25, front mix 30/70 Fly-Rite nr2 og nr6

Trygve ;)

post-820-13949869291352_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...