Gå til innhold

inspirasjonstråd: Sjøørretfluer, gjeddefluer, bonefishfluer etc


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Fin argumentasjonsteknikk her, Ørreten. Du begynner og avslutter med å ta personen, siden du er uenig med han i dette med epoxy. Er det slik at alle som ikke liker epoxy er helt på jordet og er dårlige fluebindere? Og omvendt? Jeg så forøvrig humoren din, så jeg tror ikke du mente det alvorlig.  ;)

For meg er epoxy et nødvendig onde, som desverre er beste alternativet på endel fluer.

:) :)

Hehe, innlegget var ment om fiskefluer, ikke personer :) Men så blir jo fiskefluer fort litt personlig også  ;D ;D ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bla bla bla :P

Samme gamle regla ;D

Man må jo innse at ting er i utvikling, ikke det at epoxy er noe nytt i den forstand!

Men helt klart viktig for mange, for å kunne lage fluer man tror på samt er effektive..

Et annet aspekt er at epo gir holdbare fluer, viktig for oss som fisker masse!

Om enkelte er fornøyd med å binde samme svarte hesten på en krok gang etter gang, uten noen form for

nyansering..

Så binder og fisker de ikke med ønske om å utvikle seg og sitt fiske!

Fluefiske er snakk om å hele tiden være åpen for nye ideer og løsninger, kontra slukfiske der man har svært få valg.

Er jo de vi liker og det som driver oss ;D

Jeg tror ikke jeg hadde giddet å fiske særlig mye, om jeg hadde bare en flue i boksen!

Jeg bytter ofte fluer etter ett par fisk, for å teste ut om det er andre som fungerer under samme forhold.

Dette for å ha et grunnlag for uttalelse, men også for å teste div effekter og påfunn.

Jeg ser liten vits i å bare holde meg til en flue, da dette frarøver meg mye av det essensielle med fluefiske!

Men er greit å ha sine egne meninger og holdninger, men å alltid måtte prakke de på andre, og avlive myter etter myter.

Blir bare litt for rart!

Det er mange måter å ta en sjøørret på, og at noen har tro på helt andre fluer bør det jo være plass til :)

Vi får jo minst like mye fisk vi også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fluefiske er snakk om å hele tiden være åpen for nye ideer og løsninger, kontra slukfiske der man har svært få valg.

Er for all del ikke imot epoxy, dill eller dall, men jeg tror du finner like mange konservative og nytenkende fluefiskere som slukfiskere, eneste er de på forumet her er gjerne nytenkende og søkende etter nye ideer, mønster osv. Fluefiske er vel det man vil at det skal være? En hobby og lidenskap med mangfold av ideer og syn. Epoxy eller ikke må da bli opp til hver enkel?

Bli enige om at vi alltid vil være uenige om noen ting og enige om andre. Få se noe inspirajon nå! Noen gode tobis-imitasjoner, både med og uten epoxy, gjerne nye og gamle varianter!

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bundet sjøørretfluer i snart 20 år, vært innom det meste og etterhvert funnet gleden i å lage fluer som virkelig fisken liker.

Jeg har bundet mye med epoxy og fått masse fisk på de også, men liker det ikke. Tar lengre tid å binde, men hovedpoenget er at det ikke har noen effekt annet en at flua  beveger seg mindre kult. Og ønsker jeg tyngde bruker jeg heller synkeline!

Jeg fisker ekstremt ofte etter denne fisken og jeg skriver disse meningene nettopp fordi det er nytenkning å komme forbi noen myter.....Er dere med?

Det er mange farsotter i denne hobbyen, altså kopister som klynger seg til teorier uten erfaringsgrunnlag selv.

Sluk og agnfiskere er ofte mer kreative enn de som RENDYRKER fluefiske(men kan også være helt på jordet de også), rendyrking er snevert og keg sier det fordi de som rendyrker på død og liv må nevne at sluk er kjipt osv.

Sånn er det bare. Jeg liker fluefiske bedre fordi jeg syntes det morsommere å se fisken ta flua, den direkte kontakten. Men faen om det er moro å dorge eller fiske med wobbler fra land også. Og om noen tviler på mine fluer så er det helt i orden, men tror ikke det florerer av folk som de siste ti årene har tatt flere sjøørret på flue i norge. Derfor syntes jeg det må være i orden å være ærlig mtp forskjellige bindematerialer og deres effektivitet eller bare oppskrytthet. Det er vanlig å se at når en "tør" å være uenig så hiver andre seg på.........farsotter ikke sant. Hvem er det som egentlig tenker nyskapende osv....

Et eks er brages kommentar som ikke akkurat er saklig, det er bare en nettversjon av "mobbing" i skolegården:" kom igjen slå`N i trynet, gi`N inn"

Det som er interessant er nettopp hva som gjør en flue god, og det er ikke epoxyen dessverre , hadden det gitt en merkbar effekt så ville jeg brukt det. Husker jeg dilla mye med slike eksperimentelle fluer tidligere, men så en dag dukket de virkelig gode fluene opp. Kjedelige å se på og sånn, men ørreten tar de som bare det.

Hva er vitesen i å legge en epoxyrygg  på en reke flue? Gejnnomsiktighet teneker man, det ser kult osv. Svaret er at det bare ser bra ut, men det demper livligheten i materialene og fisken har ikke mulighet til å respondere på annet enn beveglsen i vannet, den du lage når du trekker inn. Samt mterialtes egenskaper i vann. Den gjennomsiktheten man trenger ligger allerede i materialets avsluttning, altså der fibrene ender der er det gjennomsiktig, man trenger altså ikke å kopiere "luft,vann...øh ingenting"

På fiskeimitasjoner er også dette epoxyhodet litt unødvendig, men det har tross alt litt mer hensikt enn ryggskjold på reker. Du lager et hode og en forsterkning til øyner(om man tror det har så mye å si) Jeg bruker litt knallrød dubba craft fur på hodet, om fisken ikke skulle oppfatte det like mye som øyne som disse litt animerte(og dyre) fluebinderøynene så skulle de løst mattematikkoppgaver eller iq oppgavene i magasin bilaget til dagbladet, jola sigmond eller hva faen han heter.

Nå har jeg utdypt hvorfor jeg ikke bruker tid på epoxy. Superlim er noe annet....

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage

Fin argumentasjonsteknikk her, Ørreten. Du begynner og avslutter med å ta personen, siden du er uenig med han i dette med epoxy. Er det slik at alle som ikke liker epoxy er helt på jordet og er dårlige fluebindere? Og omvendt? Jeg så forøvrig humoren din, så jeg tror ikke du mente det alvorlig.  ;)

For meg er epoxy et nødvendig onde, som desverre er beste alternativet på endel fluer.

:) :)

Hehe, innlegget var ment om fiskefluer, ikke personer :) Men så blir jo fiskefluer fort litt personlig også  ;D ;D ;D

Sant nok!

Jeg fikk forøvrig 12 sjøørreter på Runars reke uten epoxy idag, så de fungerer fint uten epoxy også!

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det man i syvende og sist for fisk på er vel det man har i enden av snøret? Og om jeg som fluefisker som regel fisker med fluer med epoxy så er det vel det jeg får mest fisk på og visa versa?

Tullete diskusjon, kom med noen bidrag nå, få se på fluene deres! Med og uten epoxy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vindknuten

Synes epoxy er genialt til sitt bruk. Godt mulig det er bedre remedier der ute, men epoxy er bestandig i huset uansett.

Problemet er at det har en tendens til å klaskes på alt for mye. Så har ingen problemer med å se Marbakkens poeng.

Nå skal ikke jeg skryte på meg å ha erfaring med sjøørret, men har benyttet epoxyfluer til ørret og gjedde.

Epoxy er ikke akkurat helsekost, men det er pinadø ikke lynlim heller.

Benyttet CA(lynlim) mye i en annen hobby og har utviklet astmatisk reaksjon på svineriet, så vidt jeg vet eneste produktet jeg reagerer på. Dette varer livet ut!!

Det er odorless CA i handelen blant annet fra ZAP, denne er litt dyrere men "snillere" I alle fall reagerer ikke jeg på den.

Noe å tenke på om man skal sitte i CA damp over bindestikka i timevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage

Et eks er brages kommentar som ikke akkurat er saklig, det er bare en nettversjon av "mobbing" i skolegården:" kom igjen slå`N i trynet, gi`N inn"

Dette skjønner jeg ikke Marbakken. Innlegget mitt ovenfor var ment som en reaksjon på at Tørreten dro den litt lang og dermed et forsvar av dine meninger om epoxy. Det er mulig misforståelsen ligger i at jeg mente første setning som ironi. Ironi synes ikke så godt på slike innlegg så det er my bad! Uansett: vi har sammenfallende meninger om epoxy og forøvrig synes jeg det er flott at folk ikke tenker likt!

:) :)

Ps: Jeg skal ned til Lister om noen uker pga jobb. Kan jeg sende deg en PM mht egnede plasser til å dyppe flua?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når jeg skal sette ei flue p fortommen, så skal JEG ha trua på den. hva andre mener driter jeg i. folk kan godt si den er pen eller stygg for all del, men det bare spiller ikke noe rolle for meg

om den er kompliser eller enkel å binde, er mindre viktig. selv foretrekker jeg enkle fluer og de rekene jeg har med epoxy rygg, er de mest avanserte i boksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppfattet den sikkert motsatt da, sorry :'( Ironien er fort gjort å bli misforstått enig i det.

12 stk! Bra som pokker det.

Lister har stor fisk og jeg tenker meg bort dit snart selv!

Jeg syntes bare for  å ha sagt det, epoxy er spennende til en viss grad. Men resultatet fiskemessig svarer ikke til uteseendet man får når man binder. Og så lukter det dritt.

Min favoritttobisimitasjon, kjent som superflua har jeg noen ganger smelt på epoxy på. Mest til dorging da. Holder mange fisk..

Jeg tror sjøørretfiskere meg selv inkludert hele tiden jobber mot den optimale fluen, og bak stikka føles det godt når vidunderlige kreasjoner blir skapt, mange her er kunstnere!

Men faen det var deilig å knekke koden som gjør at den biter på flua ofte eller bare av og til. Om jeg lager to like fluer så velger jeg på en måte den som har det ekstra med seg. Ofte er det når jeg stolte på meg selv og brukte litt mindre hår fks....Har timer bak meg med rekeimitasjoner som så ut som ja netttopp reker....Men de var så stive i vannet, og skjønte da at alle detaljene som jeg koste meg med å lage bare ble oppfattet som noe dødt og livløst. Man skal bare lage et inntrykk av liv. Beklager min til tider noe bombastiske skrivemåte, men det skyldes i hovedsak at jeg er så lei av alle stedene som blir ødelagt. Det bygges og bygges for tiden-- :'( :'(

Glad i dette forumet, for at jeg ikke er alene om denne lidenskapen(ikke at jeg tror jeg er det) Noen ganger er det tungt å se bukter og viker ødelegges, bekker fylles igjen osv....

En god tobisimitasjon er å binde en zonkerstrips i valgfri farge(oliven er vel naturlig førstevalg om man ønsker naturtro illustrsjon av byttedyret) på en bit tube. Den er giftig og lett å lage. Gjerne ha et conehead for å få den til å dykke ned i sanden. Mine favorittfarger har vært grå og den naturelle brune. Fremst på tuben som er ca 1-2 cm har jeg litt flash for å få litt glimt og blink.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bundet sjøørretfluer i snart 20 år, vært innom det meste og etterhvert funnet gleden i å lage fluer som virkelig fisken liker.

Jeg har bundet mye med epoxy og fått masse fisk på de også, men liker det ikke. Tar lengre tid å binde, men hovedpoenget er at det ikke har noen effekt annet en at flua  beveger seg mindre kult. Og ønsker jeg tyngde bruker jeg heller synkeline!

Jeg fisker ekstremt ofte etter denne fisken og jeg skriver disse meningene nettopp fordi det er nytenkning å komme forbi noen myter.....Er dere med?

Det er mange farsotter i denne hobbyen, altså kopister som klynger seg til teorier uten erfaringsgrunnlag selv.

Sluk og agnfiskere er ofte mer kreative enn de som RENDYRKER fluefiske(men kan også være helt på jordet de også), rendyrking er snevert og keg sier det fordi de som rendyrker på død og liv må nevne at sluk er kjipt osv.

Sånn er det bare. Jeg liker fluefiske bedre fordi jeg syntes det morsommere å se fisken ta flua, den direkte kontakten. Men faen om det er moro å dorge eller fiske med wobbler fra land også. Og om noen tviler på mine fluer så er det helt i orden, men tror ikke det florerer av folk som de siste ti årene har tatt flere sjøørret på flue i norge. Derfor syntes jeg det må være i orden å være ærlig mtp forskjellige bindematerialer og deres effektivitet eller bare oppskrytthet. Det er vanlig å se at når en "tør" å være uenig så hiver andre seg på.........farsotter ikke sant. Hvem er det som egentlig tenker nyskapende osv....

Et eks er brages kommentar som ikke akkurat er saklig, det er bare en nettversjon av "mobbing" i skolegården:" kom igjen slå`N i trynet, gi`N inn"

Det som er interessant er nettopp hva som gjør en flue god, og det er ikke epoxyen dessverre , hadden det gitt en merkbar effekt så ville jeg brukt det. Husker jeg dilla mye med slike eksperimentelle fluer tidligere, men så en dag dukket de virkelig gode fluene opp. Kjedelige å se på og sånn, men ørreten tar de som bare det.

Hva er vitesen i å legge en epoxyrygg  på en reke flue? Gejnnomsiktighet teneker man, det ser kult osv. Svaret er at det bare ser bra ut, men det demper livligheten i materialene og fisken har ikke mulighet til å respondere på annet enn beveglsen i vannet, den du lage når du trekker inn. Samt mterialtes egenskaper i vann. Den gjennomsiktheten man trenger ligger allerede i materialets avsluttning, altså der fibrene ender der er det gjennomsiktig, man trenger altså ikke å kopiere "luft,vann...øh ingenting"

På fiskeimitasjoner er også dette epoxyhodet litt unødvendig, men det har tross alt litt mer hensikt enn ryggskjold på reker. Du lager et hode og en forsterkning til øyner(om man tror det har så mye å si) Jeg bruker litt knallrød dubba craft fur på hodet, om fisken ikke skulle oppfatte det like mye som øyne som disse litt animerte(og dyre) fluebinderøynene så skulle de løst mattematikkoppgaver eller iq oppgavene i magasin bilaget til dagbladet, jola sigmond eller hva faen han heter.

Nå har jeg utdypt hvorfor jeg ikke bruker tid på epoxy. Superlim er noe annet....

:)

Skal ikke du og jeg ta oss en fisketur snart :)

Hadde vært kos det ;)

Hvis vi ikke kveler hverandre i forsjellige synspunkter da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg gjelder så og si alle som er delaktige på denne tråden, alle kommer nok overens i feltet.

Selvfølgelig, er jo bare fisksnakk :) Noen ganger blir ting satt litt på spissen her og ting kan fort misforståes når man bruker et litt for muntlig språk :) Og det jo lov å være uenige.

EDIT: Har noen fluer jeg skal poste i denne tråden i morra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bundet sjøørretfluer i snart 20 år, vært innom det meste og etterhvert funnet gleden i å lage fluer som virkelig fisken liker.

Jeg har bundet mye med epoxy og fått masse fisk på de også, men liker det ikke. Tar lengre tid å binde, men hovedpoenget er at det ikke har noen effekt annet en at flua  beveger seg mindre kult. Og ønsker jeg tyngde bruker jeg heller synkeline!

Jeg fisker ekstremt ofte etter denne fisken og jeg skriver disse meningene nettopp fordi det er nytenkning å komme forbi noen myter.....Er dere med?

Det er mange farsotter i denne hobbyen, altså kopister som klynger seg til teorier uten erfaringsgrunnlag selv.

Sluk og agnfiskere er ofte mer kreative enn de som RENDYRKER fluefiske(men kan også være helt på jordet de også), rendyrking er snevert og keg sier det fordi de som rendyrker på død og liv må nevne at sluk er kjipt osv.

Sånn er det bare. Jeg liker fluefiske bedre fordi jeg syntes det morsommere å se fisken ta flua, den direkte kontakten. Men faen om det er moro å dorge eller fiske med wobbler fra land også. Og om noen tviler på mine fluer så er det helt i orden, men tror ikke det florerer av folk som de siste ti årene har tatt flere sjøørret på flue i norge. Derfor syntes jeg det må være i orden å være ærlig mtp forskjellige bindematerialer og deres effektivitet eller bare oppskrytthet. Det er vanlig å se at når en "tør" å være uenig så hiver andre seg på.........farsotter ikke sant. Hvem er det som egentlig tenker nyskapende osv....

Et eks er brages kommentar som ikke akkurat er saklig, det er bare en nettversjon av "mobbing" i skolegården:" kom igjen slå`N i trynet, gi`N inn"

Det som er interessant er nettopp hva som gjør en flue god, og det er ikke epoxyen dessverre , hadden det gitt en merkbar effekt så ville jeg brukt det. Husker jeg dilla mye med slike eksperimentelle fluer tidligere, men så en dag dukket de virkelig gode fluene opp. Kjedelige å se på og sånn, men ørreten tar de som bare det.

Hva er vitesen i å legge en epoxyrygg  på en reke flue? Gejnnomsiktighet teneker man, det ser kult osv. Svaret er at det bare ser bra ut, men det demper livligheten i materialene og fisken har ikke mulighet til å respondere på annet enn beveglsen i vannet, den du lage når du trekker inn. Samt mterialtes egenskaper i vann. Den gjennomsiktheten man trenger ligger allerede i materialets avsluttning, altså der fibrene ender der er det gjennomsiktig, man trenger altså ikke å kopiere "luft,vann...øh ingenting"

På fiskeimitasjoner er også dette epoxyhodet litt unødvendig, men det har tross alt litt mer hensikt enn ryggskjold på reker. Du lager et hode og en forsterkning til øyner(om man tror det har så mye å si) Jeg bruker litt knallrød dubba craft fur på hodet, om fisken ikke skulle oppfatte det like mye som øyne som disse litt animerte(og dyre) fluebinderøynene så skulle de løst mattematikkoppgaver eller iq oppgavene i magasin bilaget til dagbladet, jola sigmond eller hva faen han heter.

Nå har jeg utdypt hvorfor jeg ikke bruker tid på epoxy. Superlim er noe annet....

:)

man kan kanskje backe opp dette her med bilder av dine super-fluer. fint å se hva so gjør de så mye bedre enn alt annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker bedre å vise fluene til folk jeg møter, dette er så offentlig.

Da synes jeg meningene dine om andre sine fluer burde unnlates offentlighet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ydmyk, det burde jo settes pris på at jeg kommenterer andres fluer når de legges ut. Er vel derfor de legges ut. Er ikke noe som tilsier at man må legge ut sine egne fluer.

Jeg ønsker/trenger ikke andres meninger om mine fluer. De som legger ut fluer må regne med tilbakemeldinger, det ligger vel implisitt i presentasjonen.....

Dessuten så er mine meninger om hva en god flue er ganske reprensert om du leser tilbake i tid, jeg prøve bare å være hjelpsom.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, dagens!

Du sier at dine fluer er mye bedre enn de med epoxy også vil du ikke vise de frem?

Kanskje et bilde av dine kreasjoner var litt mye å be om da du tydligvis vet hva som fungerer! Binder du forresten fluer?

8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må dere slutte gutter >:(  ;D ;D ;D ;D ;D

Mens dere krangler har jeg kost meg ved stikka. Kommer helt sikkert til å lime på noen øyne åsså etterhvert.

Vi lærer av å være uenige, men nok krangletråder nå eller?

Med hentydning til trådens navn så er det jo ikke bare sjø-ørret som fiskes med fluer som blir lagt ut her. Dessuten så skal det være inspirasjon ikke irritasjon. :)

50/50 enig og uenig , da lærer jeg mest. :D

En dag igjen i helvete på jobben så er det fisking for alle penga, yiiiiiihaaaaa :-* :-*

Crappy bilde :P

[attachimg=1]

post-982-13949876446386_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...