Gå til innhold

inspirasjonstråd: Sjøørretfluer, gjeddefluer, bonefishfluer etc


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

tøffe de gjeddefluene gitt,hvor store er de?

Hei og takk for det, vil tippe de største er ca. 10-12 cm. Men bruker vanligvis fluer på 7-8 cm.

Gromme fluer Ørreten :),nå ligger gjeddene i øyern tynt an ;D

Takk Anders, er ikke lenge til nå :)

Hallå Marius,ble tatt noe fine på wobbler i helga flere over 10 største på 14,snart er det vår tur :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage

Runars reke uten epoxy.

Synes epoxy er noe herk, så jeg bruker Ice Stretch Lace  i kroppen. Er ikke helt i mål med varianten enda, men det begynner å nærme seg.

100978_s.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/40566/100978.jpg

Bindebeskrivelse:

Krok: Saltwater Shrimp Fly #8

Kropp, bein og følehorn: Firestar dubbing Shrimp

Ytterkropp: Ice Stretch Lace

Øyne: 0.45 mono 

Bindetips: Etter at ytterkroppen er laget binder jeg inn litt dubbing under krokstammen og pirker ut fiberne med en nål. Jeg låser flua med lakk over ryggen, men har enda ikke funnet en ordenlig god lakk som er klar og holdbar. Noen som har tips? Jeg lakker forøvrig øynene også, slik at disse blir mer holdbare.

Enkel flue som fanger fisk!

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en fin video Igor. :)

Apropos børstis,  fant denne karen i dataskuffen, trur nesten jeg må prøve den på gjedda i år på pure F.

Lurer litt på hvordan jeg skal få presentert den da, innbiller meg at det er litt luftmotstand i den ;D ;D ;D ;D

[attachimg=1]

post-982-13949876316756_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en fin video Igor. :)

Apropos børstis,  fant denne karen i dataskuffen, trur nesten jeg må prøve den på gjedda i år på pure F.

Lurer litt på hvordan jeg skal få presentert den da, innbiller meg at det er litt luftmotstand i den ;D ;D ;D ;D

[attachimg=1]

Prøvd sprettert?  8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ut som tobisen virkelig er igang om dagen.. noen som vet om noen fine binde beskrivelser? :)

har en type i boksen som er en forlenget clouser/jiggy, men tenkte og prøve og binde en uten fortyngning også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser ut som tobisen virkelig er igang om dagen.. noen som vet om noen fine binde beskrivelser? :)

har en type i boksen som er en forlenget clouser/jiggy, men tenkte og prøve og binde en uten fortyngning også.

Sunray Shadow variant? Kanskje med lys grå overvinge, med litt ekstra glitter i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør på Tony (alias Pingu  ;D ). Flat-wing imitasjonen er rett og slett den råeste tobis-flua jeg har kommet over. Er grei å binde, men krever litt mer tålmodighet enn en jiggy på stikka. Har kun bundet opp et par av dem og fikk først prøvd dem i forrige uke, men må innrømme at jeg ble mektig imponert!

Her er linken til bindebeskrivelsene som Tony viser til (scroll litt ned) http://www.salar.dk/tipsfilmensfluea.html

Legger ved et bilde av en variant jeg har bundet (Litt dårlig bilde, men pyth...). Når den kommer i vannet og retter seg ut så samler fiberne seg og man får en flott og utrolig bevegelig tobis. Denne som er avbildet er ca. 10 cm lang.

Bare å sette i gang vaffelpressa  :D

post-3598-13949876381957_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror den er en helt ok flue.....Danskene har virkelig manipulert en god del av oss til å handle materialer til disse "fangstgarantifluene".

Pattegrisen er vel den største boomen siden fiskebladene påsto at blått var en god farge til sjøørret osv.

Men flua er kul nok den, bare så morsomt å registrere hvor lettpåvirkelige mannfolk med fluestang  er  omtrent som kvinnfolka som leter gatelangs etter den mest sexy jeansen.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er opptatt av å fiske med solide enkle fluer som gir fisk. Mange strever med detaljer som de burde kutte ut.

Jeg nevner: Ryggskjold på reker: Ingen betydning annet enn at vi tror det er effektivt. Fisken rekker ikke å studere eller vurdere, det som utløser hugget er bevegelsen og om flua blir oppfattet som mat på nært hold. RRyggskjold er jo ikke mulig å legge merke til for fisken, den vet jo heller ikke hva det er for noe. Tips for rekefluer er å ha lite materiale, og fokus på gjennomsiktighet i vannet.

For mye dill på fiskeimitasjoner er også noe jeg ser mange holder på med, gjør det enkelt og du får flere fisk.

Epoxy er kanskje det minst hensiktsmessige som noen gang er kommet inn i sjøørretfluematerialeutvalget. Det er jævlig klissete, giftig og har null betydning som fiskehuggtrigger. Eneste er at det fortynger litt, men fluene får en keitete stiv gange i vannet.

Altså sitter jeg her å disser hippe materialer, men jeg gjør det fordi jeg har lært at sjøørreten er en enkel fisk. Gi den en effektiv flue og den tar, gi den en "feil" flue og den følger etter. Det handler om å få de fiskene man finner. En annen sak er at fluer er dyrt å binde om en skal være med på trendene hele veien. Hadde man kun fisket med en sunray shadow hele tiden ville man rævfisket seg selv ;D Sort er nemlig alltid en kontrast farge. Og den lange vingen trigger sjøørreten. Selv om det er moro å lage realistiske fluer og gleden er stor når man får fisk på de....så er gleden enda større(for meg) når jeg opplever at jeg lurer fisken og ikke meg selv. Hvorfor skal man gjøre det så vanskelig? For å si det sånn, ikke tro på alt de kjente fluefiskerene skriver eller sier.  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Epoxy er kanskje det minst hensiktsmessige som noen gang er kommet inn i sjøørretfluematerialeutvalget. Det er jævlig klissete, giftig og har null betydning som fiskehuggtrigger. Eneste er at det fortynger litt, men fluene får en keitete stiv gange i vannet.

Her er du helt på jordet. Epoxy er genialt på fluer da det for det første, som du sier gir fluene litt fortyngning i vannet, som jo er kjekt når man har behov for å få flua litt ned. I tillegg er det med på å forsterke/forsegle øyne foran på flua, så de ikke detter av under fiske. Øyner på fluer etter rovfisk er noe jeg ser på som en stor triggerfaktor. Ville ikke fiska etter en rovfisk med en flue uten øyer, uansett fiskeslag :) Snakker da om fiskeimitasjoner.

Jeg dritter i om materialene er "hippe" eller ikke. Viktigste for meg er at flua har en fin gange i vannet, og at den gir den siluetten jeg vil ha etter hvilket byttedyr jeg tror sjøørreten går etter. Samtidig er også farger og fargeffekter på de forskjellige nye materialene viktig for å fiske under forskjellige forhold. I tillegg gir mange av disse nye materialene forskjellige effekter under vann som kan være noe å tenke på. Hvordan de ser ut i bindestikka blir ofte ganske forskjellig fra når fluene blir våte. Det er da man ser hva materiale er god for. På toppen av det hele har jeg det mye mere moro ved bindestikka når jeg kan binde litt forskjellige fluer som både ser fine ut, og som jeg vet fisker. Behøver ikke være kompliserte fluer for det. Eneste flua jeg ikke har øyne på er vel wooly buggers som jo kan imitere hva som helst. Kan godt hende de hadde fisket bedre med øyne, så det skal jeg jaggu prøve :)

Sier man noe annet er man enten en dårlig fluebinder eller så fisker man for mye (da får man jo fisk til slutt uansett hva man har på ) ;D ;D (les dette litt humoristisk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da det gjelder rovfisk, så har jeg lært et sted at det går an å imitere de røde gjellene.

Ofte så kommer rovfisken bakfra, da ser fisken gjellene på byttet, som er røde. Det kan være en trigger det?!

Absolutt Trond, det er også et godt poeng. :) Jeg legger også inn en kort bundt med noe rødt langs begge sider på hodene på flua , som jeg bruker til å lime øynene på, samt at det imiterer gjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage

Fin argumentasjonsteknikk her, Ørreten. Du begynner og avslutter med å ta personen, siden du er uenig med han i dette med epoxy. Er det slik at alle som ikke liker epoxy er helt på jordet og er dårlige fluebindere? Og omvendt? Jeg så forøvrig humoren din, så jeg tror ikke du mente det alvorlig.  ;)

For meg er epoxy et nødvendig onde, som desverre er beste alternativet på endel fluer.

:) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...