Gå til innhold

inspirasjonstråd: Sjøørretfluer, gjeddefluer, bonefishfluer etc


Tom Tomassen

Anbefalte innlegg

Hvis reka har en tendens til å svømme feil,bikke over til siden eller oppned, så er det fint å bruke noen strå fra bucktail som de lengste antennene.  Disse er passe stive og styrer reka på rett kjøl når den synker sakte ved hver stopp. Løkkeknute(Rapalaknuten) er etter min erfaring den sterkeste og gir reka friest bevegelse.  Bruker ikke garn på ryggen, og mine går alltid rett i vannet. Typen krok man bruker kan vel kansje ha noe å si med hensyn til stabilitet. Jeg bruker kun partridge cs54 saltwater shrimp 6 og 8. Denne kroken er jo noe krum og det kan vel også sørge for at reka får et lavere tyngdepunkt.    Morten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ryggskjoldet har ikke noen særlig hensikt.....Det er fibrene i hacklet som fanger fisken. Mine eksperimenter med craftfur har ført til en effektiv billigvariant. Men at rosafargen er effektiv på reker og lopper det er det ikke tvil om.

Ryggskjoldet bidrar til økt holdbarhet, den gir reka et mer naturlig inntrykk når den synker. Det er noe jeg gjør ofte, sjøørret som står over formasjoner på bunnen og i kanter etc, liker reker som synker hjelpeløst ned mot den ;)

Om man ikke bruker bly i pattegrisen, noe jeg ikke gjør i noen fluer egentlig, så trenger man en type garn i ryggen, for å stabilisere gangen og hindre at den ikke legger seg over på rygg under hurtige inntrekk..

Craft Fur Pattegriser syns ikke jeg så mye om, de mangler alle de tingene som i mine øyne gjør Pattegrisen så allsidig og effektiv..

Men det er nå bare min mening da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...

Var innom Bjørnar fluefiske og fikk tak i noen kuule fishskulls.

Advarsel, de veier litt, men med synk line så utgjevner det seg litt ;).

Torsken gikk bananas på dem idag selv om de var tiltenkt noe annet. Vel.... ble ihvertfall ikke fiskefis da.

Fete steinsmett immitasjoner da. ;D

[attachimg=1]

post-982-13949889996193_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...