Gå til innhold
  • 0

Etter fisketuren???


D. Syrstad

Spørsmål

Har ofte undret, men aldri spurt :-\. Hva skjer etter turen?

Hvordan behandler dere utstyret som er brukt? Fluer, fortommer, snører, sneller, stenger, vadere, sko osv. osv.

Tar man alle fluene man har brukt på turen og skyller dem i lunkent vann og deretter tørker dem?

Gjør man det samme med fortommer,fluesnører, sneller, stenger, vadere, sko osv.? (Jeg gjør) Og er det noen som har tips til evt. smarte løsninger på opbevaring av utstyr(for forhåpentligvis og forlenge levetiden på ustyret). ;)

Vet f.eks at hvis du oppbevarer fiskeutstyret i kjelleren der det gjerne står en vaskemaskin, tørketrommel eller fryseboks, kan dette være skadelig for f.eks coating på fluesnører samt andre gummi og plastmaterialer(dette skyldes ozon som utvikles av elektromotorer)

Så her folkens hadde det vært kjekt med tilbakemeldinger og ideer ;D

Hva gjør du etter turen?

Og da tenker jeg ikke på pilsen sammen med gutta og skrytinga til naboen ;) og evt unnskyldninga til samboer/ektefelle på hvorfor du ble 2 dager lengre en avtalt ;D ;D ;D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Eehh.....her skjønner jeg ikke helt hva du mener...  :rolleyes:  Kom hjem fra Rena i går kveld, begynte så smått nå i 11-tida ikveld å rydde bort saker og ting.  Må utstyret stelles også?

 

Regner med at dette er svar godt nok fra min side..... :-[

;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ferskvannsutstyr gjør jeg ikke så veldig mye med, annet enn at jeg strekker snøret og smører det før neste tur samt skifter fortom om nødvendig. Men dettte skjer først tett opp til neste tur. Saltvannsutstyr derimot skylder jeg etter hver tur (snelle, samt snellefeste i ny og ne), samt tørker fluene ved å la boksen stå åpen i romtemperatur. Går igjennom utstyret før det settes bort for vinteren inkludert smøring av sneller, men stenger og sneller står ikke på vaskerommet, men rett ved siden av meg her i bindekroken.  ;D Vadere og sko skyller jeg når jeg føler det er nødvendig. Men å skylle alle fluer i lunkent vann og tørke dem med hårføner, nei det gjør jeg aldri. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Enig med JB. Det eneste jeg passer på er å få tørket vadere slik at de ikke blir liggende våte i en pose. Vet ikke om det øker holdbarheten, men det øker utvilsomt trivselen når du skal ta dem opp igjen.

 

Frode

Høres helt riktig ut i mine ører ;D

Men tar f.eks vaderne skade av å ligge sammenbrettet i ei hylle eller sammenrullet i posen når de er tørre selvfølgelig, eller bør de henges opp når du ikke bruker dem?

 

Men å skylle alle fluer i lunkent vann og tørke dem med hårføner, nei det gjør jeg aldri. 

 

 

Det som er viktig her er å bruke føner på max1000w og ca 42,5cm avstand til flua. Med en fintagget kam som du grer inn den rette sveisen, bakoversveis og midtskill på de fleste, og litt hentesveis på de fluene som har missta litt hackle etc. ;D ;D ;D ;D 

 

Men skyller du ikke fluene du har brukt i saltvann eller lar du dem bare tørke? :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ferskvannsutstyr: hvis alt er vått, la det tørke før det plasseres i skuffer og skap. Gjelder spesielt tøy-posene som stengene oppbevares i - de lukter fort hoggorm hvis de oppbevares fuktige. Spesielt SAGE-posene stinker ....

 

Saltvannsutstyr: skyller ALT og lar det tørke. "Rustfrie" kroker my ass....

 

Vadere: gjør som naturistene - la det henge fritt!  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ferskvannsutstyr: hvis alt er vått, la det tørke før det plasseres i skuffer og skap. Gjelder spesielt tøy-posene som stengene oppbevares i - de lukter fort hoggorm hvis de oppbevares fuktige. Spesielt SAGE-posene stinker ....

 

Saltvannsutstyr: skyller ALT og lar det tørke. "Rustfrie" kroker my ass....

 

Vadere: gjør som naturistene - la det henge fritt!  ;D

 

Hører du mye på Bette Midler, Lars Erik? ;D

 

Mvh Sjur

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

ferskvann: lufttørker fluene, stang skylles og tørkes, snelle og line vaskes og tørkes. line smøres om nødvendig før neste tur. bukse og sko vasker jeg skiten av og lar de tørke godt. hvis buksa skal lagres over lengre periode ruller jeg den sammen så jeg slipper "knekk" på de.

 

saltvann: samme som over, men her skyller jeg fluene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

nar jeg fisker i saltvann putter jeg alltid fluene i munn for jeg putter dem i skrinet,har aldri hatt noen rustne fluekroker,,snellene skyller jeg i vann,, ;D

 

Et lite velmenende råd i den anledning. Mange av de bindematerialene man kjøper er konservert og satt inn med kjemikalier for å forhindre angrep fra skadedyr. Dette er ofte stoffer du ikke vil ha i deg ;)

 

Forutsatt at fisketuren har gått til en saltvannslokalitet skyller jeg stang snelle og de fluene jeg har brukt, tørker alt sammen før det puttes i boks eller trekk.

 

Mvh

Rolf J. F

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest Henning

Vadere og fiskejakker henger jeg til tørk vist de er våte. Når alt er tørt, så henger jeg alt opp i eget skap til fiskebekledning. Har en skap som har en hylle øverst, og på den hyllen ligger alt av klær jeg bruker under vadere. Det være seg Shorter, tshorter, fleece osv.

 

Stangtubene stables i et hjørne av skapet, og alle stenger blir hengt opp i trekket de hører til i. Lagrer ikke stenger i tube lenger....iallefall ikke de som har alutube.

 

Saltvannsproblemer har jeg ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...