Gå til innhold
  • 0

Vannkast


Drammensfiskern

Spørsmål

Anbefalte innlegg

  • 0
Gjest staffan@epost.no

et godt Vannkast" fordrer linekontroll....denne kontrollen øver du best med overhodekast på vanlig måte, jeg bruker å spørre, henger kroken ofte fast i fluesnøret (griserompe) har du problemer med dobbelttrekk, beherdker du lange kast, alt har med linekontroll...før det er på plass, tren videre.....men rullekast kan du gjerne øve på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

quote: henger kroken ofte fast i fluesnøret.

 

Ja, hadde ikke noe problemer med dette, men nå som jeg klarer å kaste litt lenger skjer dette litt oftere. Forslag til hva jeg gjør feil? Har kjøpt filmen rett linje, den er på vei i posten så jeg lærer vel endel der.

 

DF

 

(ps: har tatt kastekurs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

quote: henger kroken ofte fast i fluesnøret.

 

Ja, hadde ikke noe problemer med dette, men nå som jeg klarer å kaste litt lenger skjer dette litt oftere. Forslag til hva jeg gjør feil? Har kjøpt filmen rett linje, den er på vei i posten så jeg lærer vel endel der.

 

DF

 

(ps: har tatt kastekurs)

 

Griserumper kan skyldes flere ting og det er vanskelig å si sikkert hva det skyldes i ditt tilfelle. Siden du sier problemet har kommet når du kaster lengere vil i mange tilfeller problemet være løst dersom du utvider arbeidsveien litt. Altså litt lenger avstand mellom bakstopp og fremstopp en det du har på kortere kast. I tillegg må du tilstrebe at stangføringen går i rett linje (ikke vris) mellom stoppunktene, men det vil du lære alt om av filmen du venter på ;)

 

Mvh

Rolf JF

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Er dette det samme som rollcast? Kaste uten baksving.

 

Kan noen evt legge ut en link om temaet slik at jeg/vi kan lære oss det.

 

DF

 

Fine eksempler i video klippet Staffan la ut. Men siden ingen har kommet med en definisjon på vannkast her så får vel jeg prøve meg da. Vannkast er et samlebegrep på kast hvor fortommen (ofte også litt av snøret) forankres i vannet for å spenne stangen. Eksempel på slike kast er rullekast, singel spey, dobbelspey, snakeroll, snap-T, Circle-C, perry poke, z-kast, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Bare sånn for å ha en målestokk, hvor langt kaster man med disse vannkastene? ( ja det vil variere, men la oss si fra en som er helt ok til en som er ganske god).

 

Enhånds 5#.

 

DF

 

Jeg synes noe særlig over 25 meter begynner å bli vanskelig. Med 3'er og 4'er så går grensa rundt 20 meter før jeg begynner å ha liten kontroll. Men det kommer selvsagt veldig ann på snøret. Normalt bruker jeg et snøre med nokså kort klump til vannkast, så jeg kaster ikke så mye lengre med overhodekast heller. Har en mer plass og bruker et snøre med lengre klump kan også vannkast gå endel lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tror ikke det er så veldig mange som kaster kontrollert 25 meter med enhånds vannkast. Oddbjørn er jo sinnsyk på vannkast, og har 1000vis av timer med øving :);)

Tror 15 meter er en mer realistisk målsetning :)

 

) Og jada...Jeg er sur fordi jeg er drittdårlig på vannkast :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

quote: henger kroken ofte fast i fluesnøret.

 

Ja, hadde ikke noe problemer med dette, men nå som jeg klarer å kaste litt lenger skjer dette litt oftere. Forslag til hva jeg gjør feil? Har kjøpt filmen rett linje, den er på vei i posten så jeg lærer vel endel der.

 

DF

 

(ps: har tatt kastekurs)

 

Griserumper kan skyldes flere ting og det er vanskelig å si sikkert hva det skyldes i ditt tilfelle. Siden du sier problemet har kommet når du kaster lengere vil i mange tilfeller problemet være løst dersom du utvider arbeidsveien litt. Altså litt lenger avstand mellom bakstopp og fremstopp en det du har på kortere kast. I tillegg må du tilstrebe at stangføringen går i rett linje (ikke vris) mellom stoppunktene, men det vil du lære alt om av filmen du venter på ;)

 

Mvh

Rolf JF

 

 

 

Jeg er bedre på teori enn kastingen;D Tror feilen din er at du starter altfor brått med forsleng/baksleng. Husk at du skal starte rolig, så øke farten frem mot stoppen. Sliter med å knekke denne koden selv.

 

Og rolf har også et meget godt poeng, men funker det ikke med lenger arbeidsvei, så er det som regel det ovennevnte som gjelder!

 

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

quote: henger kroken ofte fast i fluesnøret.

 

Ja, hadde ikke noe problemer med dette, men nå som jeg klarer å kaste litt lenger skjer dette litt oftere. Forslag til hva jeg gjør feil? Har kjøpt filmen rett linje, den er på vei i posten så jeg lærer vel endel der.

 

DF

 

(ps: har tatt kastekurs)

 

Griserumper kan skyldes flere ting og det er vanskelig å si sikkert hva det skyldes i ditt tilfelle. Siden du sier problemet har kommet når du kaster lengere vil i mange tilfeller problemet være løst dersom du utvider arbeidsveien litt. Altså litt lenger avstand mellom bakstopp og fremstopp en det du har på kortere kast. I tillegg må du tilstrebe at stangføringen går i rett linje (ikke vris) mellom stoppunktene, men det vil du lære alt om av filmen du venter på ;)

 

Mvh

Rolf JF

 

 

 

Jeg er bedre på teori enn kastingen;D Tror feilen din er at du starter altfor brått med forsleng/baksleng. Husk at du skal starte rolig, så øke farten frem mot stoppen. Sliter med å knekke denne koden selv.

 

Og rolf har også et meget godt poeng, men funker det ikke med lenger arbeidsvei, så er det som regel det ovennevnte som gjelder!

 

;)

 

Når jeg tenker poå det så tror jeg faktisk du har helt rett! Jeg begynner med for mye fart. 99% sikker på at det er svaret, jeg klarte bare ikke tenle på det selv! 

 

Takk takk

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tror ikke det er så veldig mange som kaster kontrollert 25 meter med enhånds vannkast. Oddbjørn er jo sinnsyk på vannkast, og har 1000vis av timer med øving :);)

Tror 15 meter er en mer realistisk målsetning :)

 

) Og jada...Jeg er sur fordi jeg er drittdårlig på vannkast :) )

 

Må nok si meg enig her. Kunne gjerne hvert flinkere ja. Jeg for min del burde trene mer spesifikt på de tingene jeg ikke er god til. Men det blir jo ikke slik når jeg endelig slipper ut av klørene til ugla så går jeg å fisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

 

her eksempler på vannkast av mere avanserte stiler......

 

fyttigrisen så sykt og se på 8):o

 

Hva er lettest og få til av de vannkastene?  veldig mange av dem som jeg forstår...en grunnteknikk og så bygger man bare videre på den med "bare" og gjøre flere bestemte bevegelser?

 

eneste jeg kan av sånt er du drar snøret mot deg, for så og gjøre ett "kast" som jeg kan skjønne form for rullekast... man får bare øve...jeg håper jeg har stang og snøre som til en viss grad funker med sånt...det er vel fiskeren det kommer ann på først og fremst :)

 

Så nå, hjem og øve etter jeg kommer hjem fra ferien og trene til en renatur :D;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

imponerende kasting, men som Preben Anker som kan slike kast.....for mye fiksfakseri og mye bevegelse show off....snakeroll....

slowly lift kastet burde vel være greit nok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

imponerende kasting, men som Preben Anker som kan slike kast.....for mye fiksfakseri og mye bevegelse show off....snakeroll....

slowly lift kastet burde vel være greit nok

 

Slowly lift kan man kaste 20-25m med? Eller er man avhengig av snakeroll når lengden på kaster øker?

 

 

DF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0
Gjest staffan@epost.no

slowlift kan man kaste langt med, men lengden har noe med bakslengmulighet å gjøre.....skal forsøke å legge ut video etterhvert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...